Nova Zelandija v kolektivni zavesti biva kot paradiž filmskih ustvarjalcev, domačinov, ki hodijo bosi, in vlade, ki ji prebivalstvo dejansko zaupa. Država slovi tudi po (čeprav stvari še zdaleč niso popolne) pravičnejši politiki, kar se tiče avtohtonega prebivalstva – Maorov. Na športnih in slovesnih dogodkih se odpleše haka, dokaj uspešno vzdržujejo vsaj simbolično dvojezičnost in nasploh skrbijo za to, da maorska kultura ne bi povsem izginila. Del te kulture so tradicionalne tetovaže z značilnimi polinezijskimi vzorci, ki se jim v maorščini pravi tā moko.
Zgodba, vklesana v telo
Pred kakšnimi tisoč leti so Polinezijci tihooceanskih otokov migrirali in našli dom na otokih Aotearoe, današnje Nove Zelandije, kjer so do prihoda kolonialistov v 19. stoletju živeli v miru. Mnogo prvin plemenske kulture ima opraviti s svarili – ljudožerska plemena so izvajala hako, bojni ples z grimasami, da bi nasprotniku pognala strah v kosti.
Vsaj tako povedne so tudi tetovaže, s katerimi je bila na telo izrisana plemenska pripadnost in izražen status. Potetoviran moški obraz (moko kanohi) je pomenil visok položaj ali bojne dosežke. Ženske so imele potetovirano brado in/ali počrnjene ustnice (moko kauae). Danes tak tatu krasi brade in ustnice tistih Maork, ki tekoče govorijo maorski jezik ali (okrajšano) te reo. Vsi pa so imeli na telesu moko. S kolonizacijo je praksa tetoviranja upadla, a po oživitvi maorske kulture v drugi polovici prejšnjega stoletja je znova pridobila na priljubljenosti.
Boleč postopek z dletom v zatonu
Uhi, dleto, s katerim je tetoviranje potekalo, je bilo narejeno iz zoba morskega psa, brušene kosti, albatrosove kosti, ostrega kamna, kasneje celo iz železa. Črn pigment so dobili z ogljem, svetlejše iz gosenic z glivično okužbo ali mešanice živalske maščobe in smole drevesa kauri. Danes je igla pogostejša izbira, ker je kljub simbolni teži obreda ta vseeno preveč boleč. S tradicionalno metodo so tetovaže dejanske vdolbine v koži, česar z moderno iglo ne moremo doseči.
Tetovaža je pomenila veliko čast, zato tetoviranci kljub bolečini niso kazali šibkosti
Tako obred kot tatu sta veljala za nekaj svetega. Tetoviranci niso smeli jesti z rokami, govorili pa so lahko le med sabo. Ko je šlo za obrazne tatuje, so se morali med dolgotrajnim procesom vzdržati spolne aktivnosti in se izogibati trdni hrani. Hranili so jih s pomočjo lesenih lijakov, vse dokler se ni obrazni moko zacelil. Krvaveč in razbolel obraz so oblagali z listi karake (ali novozelandskega lovora). Samo tetoviranje je spremljala glasba in petje, ki bi naj zamotila tetovirance.
Ta moko je bil znamenje visokega družbenega položaja
Maorske tetovaže so danes kulturni simbol, svojčas pa so bile predvsem stvar ugleda. Ljudje nižjega stanu ali sužnji (maorska plemena so poražene nasprotnike zasužnjila ali pojedla) jih niso smeli nositi, tiste, ki so imeli to pravico, a so bili vseeno brez moka, pa so obravnavali kot nižji stan.
Za tetovaže še danes velja, da nekaj sporočajo o nosilcu. Pri maorskih staroselcih se je z obrazov moških dalo razbrati njihove dosežke, družbeni položaj, zakonski stan in iz katerega rodu izhajajo. Če iz obraznega moka teh informacij ne gre razbrati, je lahko moko celo zelo žaljiv.
Kaj sporoča obrazni moko?
Moški obraz se, ko gre za moko, v splošnem deli na osem delov. Sredi čela je območje, ki kliče na ngakaipikirau. Ta del tetovaže sporoča splošni položaj. Pod obrvmi je ngunga, kjer se vtetovira simbol za družbeno vlogo. Območje oči in nosu se imenuje uirere.
Tja sodi hapu ali plemenski čin. Pod nosom je območje raurau, tam se je znašel nosilčev podpis. Lica ali taiohou so sporočala naravo dela, ki ga moški opravlja. Brada, wairua, je označevala prestiž. Predel čeljusti, taitoto, so krasili simboli, iz katerih se je dalo razbrati prirojeni status.
Tā moko je hudo lep, a pripada Maorom
Oblike, ki sestavljajo maorske tetovaže, ugajajo očem. Nič čudnega, da so tako privlačne za marsikoga, ki gre pod iglo. Vseeno ne smemo pozabiti, da je moko novozelandskim staroselcem svet, zaradi česar se je prakso sploh oživilo.
Na Novi Zelandiji ni težko najti usposobljenega tetoverja, ki bo na spoštljiv način znal oblikovati pomenljiv moko za vse, ki niso maorskega porekla.
Novinar