Razvoj tehnologije in vzpon digitalnih medijev je v preteklih letih zagotovo spremenil način, kako širimo novice, nabiramo znanje in komuniciramo, tako s posamezniki kot z okolico.
Da bi izvedeli, kaj se dogaja po svetu, nam ni več treba čakati na jutranji časopis. Zahvaljujoč družbenim medijem in različnim spletnim stranem lahko do svežih novic na spletu dostopamo kar 24 ur na dan. Več kot polovica odraslih za svoj glavni vir novic uporablja internet.
Vedno več bralcev se torej odloči za digitalno verzijo novic. Kaj pa časopisi in revije? So tiskane verzije novic res stvar preteklosti?
Kaj so tiskani mediji?
Izraz tiskani mediji se uporablja za opis kakršnega koli gradiva, ki je natisnjeno in distribuirano javnosti. Sem spadajo knjige, časopisi, revije, plakati in letaki. V nadaljevanju se bomo osredotočili predvsem na časopis in revije.
Ali časopisi izumirajo?
Digitalna revolucija je spremenila način širjenje in sprejemanja informacij. Tehnologija je napredovala z vrtoglavo hitrostjo. Računalniki so postali pametnejši, hitrejši in manjši. Danes imamo na dosegu roke praktično celotno znanje sveta in samo s klikom lahko pridemo do skoraj vsake informacije.
Tehnološki premik je močno vplival tudi na industrijo tiskanih medijev. Tradicionalni tiskani časopisi in revije so težko konkurirali takojšnjemu dostopu in udobju, ki ga zagotavljajo digitalni mediji, kar je povzročilo upad bralcev tiskanih medijev.
Založniki tiskanih medijev so imeli preprosto izbiro – prilagoditi se ali umreti. Nekatere publikacije so na račun porasta spletnih novic za vedno prenehale izhajati. Nekateri so šli v korak s časom in sprejeli hibridni model ali pa so prešli samo na digitalno.
Kljub množičnemu prehodu na elektronske medije nove raziskave kažejo, da tisk ni mrtev. Doseg tiskanih medijev je na drugem mestu, takoj za pametnimi telefoni. Računalniki in tablice pa kot medijske platforme močno zaostajajo za tiskom.
5 razlogov zakaj tisk ni mrtev
Čeprav ni nobenega dvoma, da je digitalna preobrazba trajno spremenila medijsko industrijo, tisk zagotovo (še) ni mrtev.
Tisk je v digitalni dobi še vedno pomemben, saj ponuja veliko prednosti pred svojimi digitalnimi dvojniki. V nadaljevanju jih bomo našteli pet.
1. Verodostojnost
Tradicionalni tiskani mediji so si skozi leta pridobili zaupanje bralcev. Časopisi kot sta The Times (ust. 1785) in The Guardian (ust. 1821), že desetletja ustvarjajo dragoceno vsebino.
V trenutnem ozračju lažnih novic nezaupanje v digitalne medije narašča. Ljudje vidijo spletne novice kot manj verodostojen vir kot tiskane novice. Posledično se ljudje obračajo na tradicionalna prodajna mesta, ki so prestala preizkus časa in jim zaupajo.
2. Trajnost
Digitalni mediji so minljivi. Objave na Facebooku ali Twitterju so lahko eno minuto na voljo, naslednjo pa izginejo. Tiskani mediji pa so trajni. Ko je revija izdana, je ni več mogoče spreminjati.
Posledica tega je večji občutek odgovornosti za pisce, urednike in založnike, da preverijo svoja dejstva in informacije, preden gredo v tisk.
To skupaj s trajnostjo črnila na papirju krepi idejo v glavah bralcev, da je vsebina, ki jo berejo, vredna zaupanja.
3. Dostopnost
Dostop do interneta ni univerzalen. Leta 2022 kar 1,37 milijona ljudi v Združenem kraljestvu ni uporabljalo interneta. Ljudje, ki živijo na oddaljenih območjih ali imajo nizke dohodke, morda nimajo interneta v svojih domovih, zaradi česar so odrezani od digitalnih virov novic.
Tiskani mediji so večinoma cenovno ugodni in dostopni ter ne zahtevajo posebnega znanja ali veščin za uporabo. Zaradi tega so rešilna bitka za tiste z omejenim dostopom do digitalnih novic in informacij.
4. Taktilnost
Zagotovo ne smemo zanemariti taktilnosti tiska. Ustvarjalci vsebin svoje sporočilo lažje prenesejo na bralce, če le ti v rokah fizično držijo npr. časopis. Občutka časopisa ni in ne bo mogoče nikoli nadomestiti. Obstaja taktilna in čutna izkušnja, ki je ni mogoče ponoviti z digitalnimi mediji.
Že samo dejanje dotika fizičnega dela tiska med gledanjem – kar znanstveniki imenujejo haptična komunikacija – pusti odtis v možganih, kar povzroči večji čustven odziv.
5. Zavzetost in užitek
Si že kdaj strmel v zaslon računalnika ali telefona tako dolgo, da so te začele peči oči? Če večji del dneva preživiš prilepljen na zaslon, se ti je to verjetno že zgodilo. Toda, ali se ti je to zgodilo med branjem revije? Verjetno ne. To je zato, ker je tiskane medije lažje brati. Razlogi za to so:
- Tisk je vizualno manj zahteven kot digitalno besedilo. Zagotavlja prostorske znake, ki bralcem pomagajo obdelati besede na strani.
- Tiskani mediji ne zahtevajo da se pomikamo, premikamo in beremo besedilo hkrati. Samo obrniti moramo stran.
- Tiskane medije je lažje absorbirati, saj niso podvrženi enakim motnjam kot digitalni mediji, tj. oglasi in pojavna okna.
Prihodnost tiska
Ljudje že več generacij napovedujejo smrt tiskanih medijev. V zgodnjih dneh spleta 1.0 je internet nameraval uničiti časopise, revije in radijske postaje. Vse te stvari so še vedno prisotne in tiskani mediji zagotovo niso stvar preteklosti.
Namesto, da bi izumrli, so tradicionalni mediji sprejeli tehnološko revolucijo in revolucijo družbenih medijev ter se razvili. Posledično medijska podjetja združujejo doseg in dostopnost digitala s prednostmi tiska ter uspevajo na nov način.
Neizogibno se bo potrošnja medijev in vsebin še naprej razvijala s časom in tehnologijo. Toda tisk še zdaleč ni izumrl, temveč se bo z njim razvijal.
Junior novinar