Memefest je festival s široko mednarodno mrežo, ki neguje in nagrajuje inovativne in družbeno odgovorne komunikacijske pristope, v petih letih obstoja pa je iz lokalne iniciative zrasel v globalno priložnost. Festival je nastal v Sloveniji, kjer je tudi njegovo vodstvo, lani pa je uspel vzpostaviti še Memefest Latinoamerica, s centroma v brazilskem Sao Paulu in kolumbijskem Manizalesu. V teh dneh se formira tudi Memefest Balkan s centrom v Beogradu. Njegov osnovni komunikacijski kanal je internet, kar je verjetno tudi razlog za njegov globalni razmah – Memefest ima tri spletne strani v štirih jezikih, dnevno beležijo okoli 1500 obiskov iz več kot 60 držav. Svetovno znana kanadska revija za mentalno okolje Adbusters pa je Memefest postavila ob bok dokumentarcu Fahrenheit 9/11 in ga razglasila za enega največjih netilcev sprememb že v letu 2004.
Festival Memefest je tako v petih letih obstoja doživel nepričakovan razmah, izhaja pa iz premisleka peščice študentov, entuziastov in komunikacijskih strokovnjakov s Fakultete za družbene vede v Ljubljani; za njegovega idejnega vodjo bi lahko imenovali Oliverja Vodeba, ki je tudi predsednik festivala. Z zastavljenim konceptom so se odločili za medij izrabiti internet, ki je zagotovo komunikacijsko orodje, s katerim hitro in enostavno vzpostavimo mednarodno komunikacijo. Odločitev je bila pravilna, saj je internet verjetno glavni razlog za njegov globalni razmah. Vest o Memefestu se je širila hitro, ker je očitno obstajala potreba po festivalu, ki goji bolj kritičen razmislek o komuniciranju in tako tudi obravnava medije.
Prvič se je Memefest zgodil leta 2002, udeležili so se ga študentje iz petih držav, na letošnji jubilejni, peti festival Memefest, pa je prispelo 400 del iz 30 držav sveta z vseh kontinentov. Namen Memefesta je tako spojiti virtualnost s fizičnim okoljem, kjer se naj goji kritična misel in inovativnost v komuniciranju. Večino del na festival Memefest še vedno prijavijo Slovenci, saj je srce projekta v Sloveniji in je tukaj tudi najboljše skomuniciran. Glede na “letni prirastek” Memefesta pa bo ta meja kmalu presežena. Lani je bila Sloveniji po številu prijavljenih del tik za petami Kolumbija, sledili so Združeni Arabski Emirati, Brazilija in ZDA. Žirijo Memefesta predstavljajo profesorji, predstavniki oglaševalske industrije in naročniki, umetniki in aktivisti, vseh članov je več kot 30 in vsakemu prijavljenemu delu posredujejo pisni feedback, kjer nastopi tudi izobraževalni del festivala. Razglasitev najboljših in podelitev nagrad bo letos prvič potekala on-line. Sestavljena bo iz prenosa glasbe in VJ-anja v živo iz Kolumbije (v sodelovanju s kolektivoma SURradio in Radiofantasmas iz Bogote), animacije nagrajenih del in spremljave slovenskih VJ-ev. Podelitev bo 23. junija v živo na svetovnem spletu, kjer bo na strani www.memefest.org tudi posnetek podelitve za poznejše ogledovanje.
Nina Kokelj