Pred desetletjem je bila knjižna polica mladinskih romanov (YA) prepolna zgodb, ki so navduševale bralce po vsem svetu. Serije, kot so Igre lakote, Razcepljeni in Somrak, so prerasle v globalne fenomene, medtem ko so avtorji, kot sta John Green (Krive so zvezde) in Rainbow Rowell (Eleanor & Park), zaznamovali celotno generacijo. Toda zdi se, da je zlate ere YA romanov konec – ali pač? Kam so izginile te literarne mojstrovine, ki so hkrati zabavale in obravnavale pomembne teme?
Kaj sploh je YA literatura?
YA (young adult) literatura je žanr knjig, namenjenih predvsem mladostnikom, običajno starim med 12 in 18 let, čeprav je njen vpliv segel daleč preko te starostne skupine. Gre za zgodbe, ki se ukvarjajo s ključnimi vprašanji odraščanja, kot so identiteta, prijateljstvo, ljubezen, družinski odnosi, uporništvo in iskanje smisla. Pogosto vsebujejo prvoosebno pripoved, kar bralcem omogoča, da se globoko povežejo z liki.
Žanr ni omejen na določeno tematiko ali slog; vključuje vse od distopičnih romanov (Igre lakote) do sodobnih ljubezenskih zgodb (Eleanor & Park), literarnih del, ki obravnavajo družbene teme (The Hate U Give), in fantazijskih sag (Harry Potter). Glavna značilnost YA literature je univerzalnost tem – čeprav so pisane za mlade, jih pogosto berejo tudi odrasli, ki v teh zgodbah najdejo nostalgijo ali refleksijo lastnega odraščanja.
Preteklost zlate ere YA romanov
Obdobje med letoma 2008 in 2015 bi lahko označili za vrhunec priljubljenosti YA romanov. Takrat so knjige, ki so jih tehnično pisali za najstnike, dosegle širše občinstvo, saj so zgodbe, liki in univerzalne teme, kot so identiteta, uporništvo in ljubezen, pritegnile tudi odrasle. Uspešnice so bile pogosto podprte z velikimi filmskimi adaptacijami, ki so še dodatno povečale njihovo priljubljenost – serije Somrak, Igre lakote in Razcepljeni. Te knjige niso bile le literatura – postale so kulturni fenomeni, ki so presegli meje knjižnih polic in navduševali občinstva po vsem svetu.
Knjižni sejmi in dogodki so bili preplavljeni z navdušenimi oboževalci, ki so v živo spoznavali svoje najljubše avtorje, medtem ko so knjižni blogi in platforme, kot je Goodreads, ustvarjali skupnost YA bralcev. Toda zakaj se zdi, da danes YA knjige nimajo več takšnega vpliva?
Kam so izginili YA fenomeni?
V zadnjih letih pa se zdi, da YA knjige ne dosegajo več enake ravni kulturnega vpliva. Po navedbah Nacionalnega sveta za učitelje angleščine (NCTE) je upad priljubljenosti deloma povezan s pomanjkanjem raznovrstnosti in svežine v sodobni YA literaturi. Bralci hrepenijo po globljih, kompleksnejših zgodbah in reprezentacijah različnih glasov, vendar mnogi občutijo, da trenutna ponudba tega ne dosega. Literatura danes manj pritegne mlade bralce, saj pogosto ne sledi njihovim sodobnim interesom in izkušnjam. Poleg tega je veliko bralcev YA romanov iz zlate dobe odraslo in prešlo na New Adult (NA) ali literarno fikcijo za odrasle. Nekatere zgodbe, ki bi bile nekoč označene kot YA, zdaj izdajajo pod oznako NA, kar jih oddaljuje od mlajših bralcev.
K temu je prispevala tudi raznolikost drugih medijev. Serije na platformah, kot so Netflix, HBO in Disney+, pogosto tekmujejo s knjigami za pozornost mladih. Kljub temu YA literatura še vedno ostaja pomemben del knjižnega sveta, vendar se mora prilagoditi spremenjenim bralnim navadam in pričakovanjem.
Kje iskati sodobne mojstrovine?
Kljub temu pa YA literatura še zdaleč ni mrtva. Avtorji, kot so Angie Thomas (The Hate U Give), Elizabeth Acevedo (The Poet X) in Karen M. McManus (One of Us Is Lying), še vedno pišejo zgodbe, ki raziskujejo sodobne teme, kot so rasna neenakost, identiteta in socialni pritiski.
YA literatura še vedno ponuja bogate in globoke zgodbe. Tukaj je nekaj priporočil, ki združujejo klasiko in sodobnost:
Klasične mojstrovine:
- Suzanne Collins: Igre lakote – Distopična serija, ki raziskuje uporništvo, preživetje in moč medijev.
- John Green: Krive so zvezde – Čustvena zgodba o dveh mladostnikih, ki se spopadata z boleznijo in raziskujeta pomen ljubezni in življenja.
- Veronica Roth: Razcepljeni – Serija o distopični družbi, kjer so ljudje razvrščeni v frakcije glede na svoje osebnostne lastnosti.
- J.K. Rowling: Harry Potter – Čeprav tehnično morda ne sodi povsem v YA, ta serija ostaja nepogrešljiv del odraščanja mnogih bralcev.
Sodobni biseri:
- Angie Thomas: THUG: Vse se vrača – Roman o rasni neenakosti in iskanju glasu v neenakopravnem svetu.
- Elizabeth Acevedo: The Poet X – Pripoved v verzih o mladi pesnici, ki skozi umetnost najde svoj prostor v svetu.
- Tomi Adeyemi: Otroci krvi in kosti – Fantazijska zgodba, ki združuje afriško mitologijo in boj za pravico.
- Karen M. McManus: Eden izmed nas laže – Napeta zgodba o skrivnostih in lažeh, ki raziskuje najstniške odnose in skrivnosti.
Slovenska literatura:
- Vinko Möderndorfer: Kit na plaži – Ganljiva zgodba o osamljenem mladostniku, ki se sooča z izzivi odraščanja in iskanja identitete.
- Janja Vidmar: Črna vrana – Pretresljiva zgodba o medvrstniškem nasilju in iskanju notranje moči.
- Blaž Lukan: Frenkova mama ima fanta – Roman o spremembah v družinskem življenju skozi oči mladostnika.
- Neli K. Filipić: Zvezde vabijo – Knjiga, ki subtilno raziskuje tematike ljubezni, prijateljstva in sanj.
Prihodnost YA literature
Čeprav YA romani morda niso več v središču pozornosti, se žanr razvija. Danes se osredotoča na večjo raznolikost glasov in zgodb, ki naslavljajo kompleksne teme, kot so spolna identiteta, duševno zdravje, aktivizem in okoljske spremembe.
Knjižni sejmi, kot je prihajajoči Slovenski knjižni sejem, so odlična priložnost, da odkrijemo nove bisere YA literature. Morda bomo prav na teh dogodkih našli naslednjo veliko zgodbo, ki bo navdihnila novo generacijo bralcev – mladih in odraslih. YA literatura še zdaleč ni mrtva. Spremenila se je, da bi odražala svet, v katerem živimo, in z njo se spreminjamo tudi mi.
Novinar