Poletje je čas, ko si lahko vzamemo nekaj trenutkov zase in se sprostimo ob dobrem filmu. Izbrani naslovi ponujajo širok spekter žanrov in zgodb, ki so popolni za poletne dni in noči. Ne glede na to, ali si želite napetost, romantiko, smeh ali nostalgijo, boste med temi filmi zagotovo našli nekaj, kar vam bo polepšalo poletje.
Pripravite si kokice, ohladite pijačo in uživajte v filmskih večerih! Tukaj je seznam desetih zanimivih poletnih filmskih predlogov, ki vam lahko krajšajo dolge poletne dneve in noči.
Pokliči me po svojem imenu
(Call Me by Your Name, Luca Guadagnino, 2017)
Luca Guadagnino se s filmom, ki je posnet po istoimenskem romanu Andréja Acimana, vrača v opojno poletje v osrčju severne Italije s tenkočutno zgodbo o odraščanju ter nadvse čutno zgodbo o prvi ljubezni.
Poletje 1983. Sedemnajstletni Elio s starši preživlja počitnice v družinski vili na severu Italije, ob igranju klasične glasbe, prebiranju knjig in spogledovanju s prijateljico Marzio. Čeprav je od malih nog obdan s sadovi visoke kulture in buhtečega intelektualnega življenja, je za mladega Elia to vendarle še čas čustvenega zorenja, radovednosti in raziskovanja. Nekega dne se nato družini pridruži postavni Američan Oliver, doktorski študent, ki pri Eliovem očetu opravlja poletno pripravništvo. In med mladeničema se začne počasi prebujati nezadržna privlačnost.
Mamma Mia
(Mamma Mia, Phyllida Lloyd, 2008)
V glasbeno-plesnem spektaklu, narejenem po priljubljenem mjuziklu in taktih večnih klasik legendarne skupine ABBA, spoznamo simpatično mladenko Sophie, ki se bo kmalu poročila in bi zato rada ob sebi imela tudi očeta. Ker ji uporniška mama Donna nikoli ni zaupala očetovega imena, Sophie na mali grški otok pripelje trojico moških iz mamine preteklosti. Med ugotavljanje, kdo bi lahko bil njen oče, nastaneta kaotičen vrtinec zabavnih zmešnjav in poplava romantičnih čustev.
Piše se leto 1999 na očarljivem grškem otoku Kalokairi. Romantična dogodivščina se začne v odročnem hotelu, ki ga vodijo Donna (Meryl Streep), njena hči Sophie (Amanda Seyfried) in hčerin zaročenec Sky (Dominic Cooper). Tik pred poroko Sophie negotovo odda tri poročna vabila trem različnim moškim, za katere meni, da bi lahko bili njeni očetje, no, eden od njih, vendar ne ve, kateri. Iz treh mest na različnih koncih sveta se trije moški takoj odpravijo nazaj na otok in k ženski, ki jih je očarala pred več kot 20 leti..
Medtem na otoku vse vrvi. Donnino osebje pripravlja poroko, Sophie pa obiščeta prijateljici in družici, ki jima zaupa škandalozno skrivnost: Sophie je našla mamin dnevnik in v njem izvedela, da ima tri morebitne očete – poslovneža Sama Carmichaela (Pierce Brosnan), pustolovca Billa Andersona (Stellan Skarsgard) in bankirja Harryja Brighta (Colin Firth). Ne da bi povedala mami, je vse tri povabila na poroko, prepričana, da bo ugotovila, kateri je njen oče, če bo nekaj časa preživela z njimi. Nepozabna avantura se lahko začne. Priporočamo tudi nadaljevanje zgodbe iz leta 2017, Mamma Mia! Spet začenja se (Mamma Mia! Here We Go Again, Ol Parker, 2018).
Rdeči boogie ali Kaj ti je deklica
(Rdeči boogie ali Kaj ti je deklica, Karpo Godina, 1982)
V povojnih letih velja jazz za ameriški imperialistični domislek, uradno sicer ni prepovedan, je pa nezaželen. A mladi pogosto ubirajo svojo pot. Tako je tudi s skupino radijskih glasbenikov, ki jo radijska direkcija pošlje na delovišča delovnih brigad, v kmetijske zadruge in na gradbišča. V teku je pomembna socialistična petletka, k njenemu uspehu naj bi prispevali nastopi kulturno-umetniških skupin, za mlade glasbenike pa naj bi bila gostovanja po terenu svojevrsten način prevzgoje.
Glasbeniki se odpravijo na turnejo na razmajanem avtobusu, vodja skupine je nepoboljšljivi lomilec ženskih src Maks, od uspeha turneje pa je odvisna njegova življenjska in politična prihodnost. Maks je jazzovski navdušenec in turneja naj bi ga ozdravila te ljubezni. Nekakšen polit komisar skupine, Jan, naj bi skrbel za ideološko neoporečnost nastopov. Med njim in skupino prihaja do nesporazumov in sporov, uspeh celotne turneje pa postane vprašljiv, ko eden izmed njih, Peter, izkoristi bližino meje za prebeg v Italijo.
Izzivalci
(Challengers, Luca Guadagnino, 2024)
Ponujamo še en naslov italijanskega režiserja Luce Guadagnina, ki se je proslavil s filmom Pokliči me po svojem imenu. Njegov težko pričakovani novi film je zabavna, seksi in kinetična pripoved o zapletenem ljubezenskem trikotniku, postavljena v tekmovalni svet profesionalnega tenisa.
Ambiciozna in samozavestna Tashi Duncan, nekoč čudežna deklica tenisa, zdaj pa uspešna trenerka, ne išče opravičil za svojo igro – ne na igrišču ne zunaj njega. Svojega moža Arta je iz povprečnega igralca spremenila v svetovno znanega teniškega prvaka, toda zadnje čase mu stvari ne gredo najbolje od rok. Da bi okrepila njegovo samozavest, ga prijavi na turnir challenger, dogodek na skoraj najnižji ravni profesionalnih teniških tekmovanj. Tam pa se Art znajde iz oči v oči s Patrickom, svojim nekdanjim najboljšim prijateljem in Tashinim bivšim fantom. Če vas bo film navdušil lahko priporočimo še film Nemirna obala (A Bigger Splash) istega režiserja iz leta 2015 s Tilda Swinton, Ralphom Fiennesom, Dakoto Johnson in Matthiasom Schoenaertsom v glavnih vlogah.
Po soncu
(Aftersun, Charlotte Wells, 2022)
Režiserko je brskanje po starih družinskih albumih navdihnilo k razmisleku o tem, kako morda nikoli ne bomo zares razumeli kompleksnega notranjega življenja ljudi, ki jih imamo radi. Njen globoko osebni, slogovno izvirni in ganljivi celovečerni prvenec je navdušil kritike na festivalu v Cannesu in se uvrstil na številne lestvice najboljših filmov leta 2022.
Enajstletna Sophie v poznih devetdesetih z očetom preživlja počitnice v turškem obmorskem letovišču. Potapljata se, igrata biljard in poležavata ob bazenu. Dvajset let pozneje njeni spomini, tako resnični kot namišljeni, zapolnijo vrzeli na domačih videoposnetkih, medtem ko skuša očeta, ki ga je poznala, uskladiti s človekom, ki ga ni.
Jezdeca
(Jezdeca, Dominik Mencej, 2022)
Mladi slovenski režiser, navdihnjen z Golimi v sedlu, je posnel nostalgično zgodbo o dveh prijateljih, ki se podata na cesto v iskanju svobode, ljubezni in samih sebe. Nagrada občinstva in vesna za najboljšega igralca na Festivalu slovenskega filma.
Pomlad 1999. Prijatelja iz zakotne vasice v Prlekiji sfrizirata svoja mopeda in se podata na cesto. Na poti skozi nedavno odcepljeni Slovenijo in Hrvaško se jima pridružita skrivnostna mlada ubežnica in ostareli motorist. Osebne vrednote se znajdejo na preizkušnji, svobodna volja pa pod vprašajem.
Kako seksati
(How to Have Sex, Molly Manning Walker, 2023)
Celovečerni prvenec britanske režiserke ponuja pretanjen in sočuten pogled na najstniško prijateljstvo, samoodkrivanje in spolnost. Glavna nagrada v sekciji Posebni pogled festivala v Cannesu.
To bo najboljše poletje doslej!!! Tara, Skye in Em prispejo v grško žurersko letovišče Malia na počitnice svojega življenja – potovanje, ki ga mora pred vstopom v odraslost odkljukati vsako dekle.
Moonage Daydream
(Moonage Daydream, Brett Morgen, 2022)
Osupljivo avdiovizualno doživetje, ki se izmika žanrskim oznakam, nas odpelje na kalejdoskopsko popotovanje skozi življenje in delo Davida Bowieja, enega najbolj plodovitih, vplivnih in neulovljivih umetnikov našega časa. Film, ki se ponaša z množico še nikoli videnih posnetkov, je bil premierno prikazan na zadnjem festivalu v Cannesu.
»Kdo je, kaj je, od kod je prišel, je bitje z drugega sveta, je čudak, je nevaren, pameten, neumen, prijazen s svojimi starši, pristen, zlagan, nor, zdrav, moški, ženska, robot – kaj je to?«
Leta 2017 so dediči Davida Bowieja Brettu Morgenu omogočili dostop do več kot 5 milijonov arhivskih dokumentov, vključno z redkimi risbami, posnetki in zvezki. Morgen je nato štiri leta delal na filmu, nato pa osemnajst mesecev še na zvoku, animaciji in barvah. Končni rezultat je prvi uradno odobreni film o umetniku. Osvetljuje življenje in delo genialnega Davida Bowieja, enega najplodnejših in najvplivnejših umetnikov našega časa. Zgodba je povedana skozi kalejdoskopske, še nikoli videne posnetke, nastope in glasbo. Raziskuje ustvarjalno, glasbeno in duhovno potovanje Davida Bowieja.
Prasica, slabšalni izraz za žensko
(Prasica, slabšalni izraz za žensko, Tijana Zinajić, 2021)
Prasica, slabšalni izraz za žensko je alter komedija o obdobju življenja, ko se preprosto zatakneš in ne veš, kako naprej. Filmski prvenec Tijane Zinajić je s Festivala slovenskega filma odnesel kar sedem vesen, tudi za najboljši celovečerec in najboljši film po izboru občinstva.
Mlada slikarka Eva kadi, pije, žura, se priložnostno drogira in si deli najemniško stanovanje, v katerem ni nikoli miru. Vztraja v prikritem ljubezenskem razmerju, ki je ne zadovoljuje, za delo v knjigarni ne dobi plačila, njena najboljša prijateljica se seli v Berlin, vrh vsega pa ji že tri mesece zaostaja menstruacija. Čeprav se ji obeta prva samostojna skupinska likovna razstava, nikakor ne najde navdiha za slikanje. Zave se, da mora spremeniti način življenja, a je to lažje skleniti kot narediti.
Ljubezen v Barceloni
(Vicky Cristina Barcelona, Woody Allen, 2008)
V kaotični romanci Woodyja Allena se mladi ameriški prijateljici Vicky in Cristina podata na poletne počitnice v Španijo. V Barceloni jima pot prekriža zapeljivi slikar Juan, ki se z lepoticama zaplete v ljubezenski trikotnik. Za popolno čustveno zmedo poskrbita Vickyjin zaročenec iz New Yorka in Juanova neuravnovešena bivša žena Maria, ki ljubezen razume kot zelo usodno in smrtonosno čustvo. Serija romantičnih zapletov vodi karakterje v precej kaotično stanje.
Film Ljubezen v Barceloni je nedvomno zelo povezan s krajem snemanja. Režiser Woody Allen pravi, da je že v času pisanja scenarija razmišljal o Barceloni kot karakterju. Mestu je želel izkazati čast, saj obožuje ta kraj oziroma kar celotno Španijo. Pravi še, da je mesto prelepo, senzibilnost v mestu pa je skrajno romantična. Zgodba, ki jo opisuje, bi se po njegovem lahko zgodila samo v Parizu ali Barceloni. Mesto Barcelona je v proračun filma prispevalo milijon evrov.
500 dni s Summer
((500) Days of Summer, Marc Webb, 2009)
Sladko-grenka pripoved o 500 dnevih ljubezenskih vzponov in padcev nas popelje v življenje idealističnega romantika Toma, ki se zaljubi v novo sodelavko Summer. Kljub Tomovim začetnim spodrsljajem pri dvorjenju, se počasi zbližata, toda zaradi različnih prepričanj o pomenu ljubezni njuna zveza razpade. Po bolečem žalovanju se Tom odloči obrniti nov list, a življenje se še enkrat poigra z nesojenim parom in znova prekriža njuni življenjski poti.
Rašomon
(Rashômon, Akira Kurosawa, 1950)
Zaključimo z brezčasno filmsko klasiko Akire Kurosawe. Ta je z inventivno, pionirsko rabo flashbackov temeljito prevetrila filmski jezik, postavlja pod vprašaj ne le resnico, pač pa resničnost samo. Ena največjih filmskih mojstrovin, leta 1951 nagrajena z beneškim zlatim levom in tujejezičnim oskarjem, je zahodnemu svetu odprla oči za japonsko kinematografijo in impozantno vzhajajočo zvezdo, Toshira Mifuneja.
Samuraja in njegovo ženo nekega dne v gozdu napade razbojnik (Toshirô Mifune), ki žensko posili, moža pa ubije. Pred tribunalom nato slišimo zelo različna, celo nasprotujoča si pričevanja štirih oseb: mrtvega samuraja, ki se oglaša iz onostranstva, njegove žene, razbojnika in drvarja, ki je za njimi oprezal v gozdu. Toda komu gre verjeti?
Novinar