Poenostavljena zgodba pravi, da bi lahko novopečeni režiser James Cameron v roke prejel nadaljevanja Scottovega Osmega potnika, če bo njegov Terminator uspešen. Danes je enostavno reči, da je vse ostalo zgodovina, a po uspehu filma Osmi potnik leta 1979 se studio ni zganil z nadaljevanjem. Kako je James Cameron ustvaril eno najboljših nadaljevanj vseh časov, ki je franšizo Osmi potnik pognalo v povsem nove smeri? To je zgodba o filmu Osmi potnik 2.
Osmi potnik 2, prek trnja do zvezd
Ripley je v zrak oziroma vesolje pognala ksenomorfa na krovu Nostroma, ekipa na čelu z Ridleyjem Scottom pa je ustvarila eno najbolj priljubljenih vesoljskih srhljivk vseh časov. Kaj je imel pri tem prvenec Johna Carpenterja, kaj H. R. Giger in zakaj so igralci skorajda umirali v težkih skafandrih si preberi v prispevku Osmi potnik: »V vesolju te nihče ne sliši kričati«.
Ker danes vemo, da je bil film uspeh, lahko skočimo v obdobje po premieri prvega filma v franšizi. Ob izidu napovednika za nadaljevanje Gladiatorja je Ridley Scott dejal, da je bil v času njegovih filmov Osmi potnik in Blade Runner še preveč zelen, da bi si izboril snemanje nadaljevanja obeh. Prav zato je vredno pogledati v preteklost in preveriti, kako je Osmi potnik 2 ali Aliens padel v roke drugemu zelencu, Jamesu Cameronu. No, seveda je pred leti dejal, da nadaljevanja ni dobil v roke, ker je bil na snemanju precej naporen.
Studio Fox je 100-milijonskemu dobičku navkljub dejal, da je bil Osmi potnik s približno 10 milijoni dolarji proračuna večmilijonska izguba. Verjeli ali ne, s produkcijo Brandywine se je začela tožba, ki je trajala do leta 1983, ko je Fox oznanil, da bo financiral nastajanje nadaljevanje, ne bo pa zadolžen za njegovo distribucijo.
Kaj ima z vsem Arnold Schwarzenneger?
Po rošadi pri Foxu je glavno besedo dobil Joe Wizan, ki je bil nadaljevanju naklonjen, Larry Wilson pa je bil zadolžen za iskanje pisca scenarija. Takrat je naletel na scenarij Jamesa Camerona z naslovom Terminator in bil navdušen. Edina težava je bila v tem, da je bil Cameron že v pred-produkciji filma, ki ga preprosto ni bilo moč pohitriti. Cameron je imel neznansko željo po režiji nadaljevanja Osmega potnika in spisal nedodelano različico scenarija. Ta je imel približno 40 strani, spisana pa je bila v treh dneh po nasvetih vodilnih, ki so se gibali okoli ideje »Ripley in vojaki«.
Skoraj istočasno se je zgodilo, da bo snemanje Terminatorja prestavljeno za več mesecev, saj je moral Arnold Schwarzenegger do konca posneti Konana Uničevalca. To je dalo Cameronu dovolj časa za izpiljenje scenarija, ki je kmalu dosegel približno 90 strani. Ker pa naključij ni nikoli preveč, je Wizana na vrhu zamenjal Lawrence Gordon, ki je bil nad scenarijem tako navdušen, da je rade volje počakal na zaključek Terminatorja, da bi ga lahko posnel Cameron sam. A tja še pridemo, saj Cameron kot novopečeni režiser – takrat je režiral zgolj Pirano 2 – preprosto ni imel toliko besede, kot jo ima danes.
Alien in znak $, studio je prepričan
Prav zabavno je brati Timesov članek iz leta 1985, v katerem je zapisano: »Še en dokaz, da so nadaljevanje velik posel za Hollywood, je James Cameron, scenarist in režiser Terminatorja, spisal scenarij in pristal na režijo Osmega potnika 2, nadaljevanje Foxove zf-grozljivke Osmi potnik iz leta 1979.« In kakšna je zgodba filma?
Zgodba spremlja Ellen Ripley (Sigourney Weaver), edino preživelo s posadke Nostroma, ki je poslana nazaj na planet LV-426 po izgubi stika s tam ustanovljeno kolonijo. V spremstvu čete kolonialnih marincev Ripley odkrije, da je koloniste iztrebila ogromna horda nezemljanov oziroma ksenomorfov. Medtem ko se borijo za preživetje, se Ripley sooča s svojimi najhujšimi nočnimi morami in nazadnje prevzame vlogo matere, da bi zaščitila mlado dekle Newt, ki je prav tako preživela napad.
Ker je imel veliko željo po režiji filma, studio pa filma ni želel podati v roke nepreverjenemu režiserju, so čakali in čakali. Cameron je želel, da bi bila njegova tedanja partnerka Gale Anne Hurd tudi producentka, saj je menil, da bi bila edina, ki bi se mu upala postaviti po robu – studio ni imel istega prepričanja.
Oba sta stala za idejo, da mora biti nadaljevanje mešanica akcije Terminatorja in grozljivih elementov Osmega potnika, v glavni vlogi pa junakinja, to je Ellen Ripley (Sigourney Weaver).
Želel je, da je nadaljevanje vlakec smrti. Tu pridemo do enega tistih zgodovinskih trenutkov, ki bo prestal zob časa. Aliens, naslov v izvirniku, naj bi nastal na enem od sestankov, ko je Cameron zraven napisa Alien dodal znak $, ki je predstavljal finančni uspeh za studio.
Sigourney Weaver si zagotovi neverjetno plačo, uživanje drog pa spremeni videz filma
Ko je studio le pristal na dokončan scenarij, so sledili dvomi o proračunu filma. Fox je tega ocenil na 35, Hurdova in Cameron pa na 15 milijonov. Ob pogajanjih sta odšla od projekta, pa se nato vrnila in naletela na nove težave. Tokrat je bila težava glavna igralka. Sigourney Weaver je bil scenarij zelo všeč, a je zahtevala višjo plačo. Če preskočimo celoten postopek pogajanj, v katerem so bili pripravljeni na popoln prepis scenarija in odstranitev lika Ripleyjeve iz filma, je na koncu pristala na 1 milijon dolarjev in določen odstotek končnega dobička. Najti je mogoče tudi mnoge nenavadne zahteve, kot je film brez orožja in spolni odnos z nezemljanom, a denar je prevladal, še posebej, ko je bila za predhodnika plačana 35 tisoč dolarjev.
S tem se je začelo iskanje preostanka igralske zasedbe. Mlada Carrie Henn je Camerona prepričala z ekspresivnimi očmi in prejela vlogo Newt, preživele na koloniji LV-426. Pomembna vloga je bil desetnik Hick, ki ga je nato zaigral Michael Biehn (Kyle Reese v Terminatorju), pred tem pa se je za vlogo potegoval Stephen Lang, dobil pa jo je James Remar, ki je marsikateri prizor že posnel, a ga je Cameron odpustil zaradi uživanja drog.
Verjetno pa je najbolj priljubljena vloga pripadla Billu Paxtonu, ki je prevzel vlogo paranoičnega vojaka Hudsona. Njegovih je kar nekaj citatov filma, med drugim »Game Over, man. Game Over.« Čas za zanimivost: Celotno snemanje je bil Paxton mnenja, da bo šel gledalcem blazno na živce.
Danes legendarni Lance Henriksen je prevzel vlogo androida Bishopa, Paul Reiser pa se je iz Policaja z Beverly Hillsa preselil v vodstveni položaj korporacije Weyland-Yutani kot Burke. Preostale člane posadke so dopolnili William Hope (Gorman), Ricco Ross (Frost), Al Matthews (Apone), Jennette Goldstein (Vasquez), Mark Rolston (Drake), Daniel Kash (Spunkmeyer), Tip Tipping (Crowe), Trevor Steedman (Wierzbowski), Cynthia Dale Scott (Dietrich) in Colette Hiller (Ferro).
Napeto snemanje, ki ga je želel Cameron čimprej končati
Snemanje se je začelo septembra 1985, trajalo pa 75 dni na 18-milijonskem proračunu. Najbolj pomembno pa je bilo dejstvo, da je potekalo v Angliji, kar je Cameronu simbolično ukradlo nekaj let življenja. Kot se spominjajo člani ekipe so ga najbolj motile čajanke, ki so proces prekinile za več ur na dan. Veliko o tem piše filmski zgodovinar J. W. Rinzler v knjigi The Making of Aliens, kjer zapiše, da je bil Cameron agresiven in pretirano natančen. Kar nekaj reči je nekdanji izdelovalec modelov, produkcijski dizajner in mojster posebnih učinkov postoril sam, seveda brez ozira na tiste, ki so bili za to zadolženi. Ko so se začenjali prepiri z vsemi, ki so menili, da James Cameron še ni dovolj izkušen za tako nalogo, je grozil s premikom produkcije iz Anglije.
Skok na konec snemanja nam pokaže njegove besede: »To je bilo dolgo in naporno snemanje, polno težav. Kar me je gnalo skozi vse to, je bilo zavedanje, da se bom nekoč nepovratno odpeljal skozi vrata Pinewooda, vi pa boste še vedno tu.« Večino članov tehnične ekipe je opisal kot lene in arogantne, a se z njim niso strinjali igralci in drugi člani, ki so se zavedali drugačnega načina dela. Navkljub vsem težavam so bili pri Foxu zadovoljni z napredkom, še bolj pa z delom znotraj proračuna.
Nepozabne zgodbe s snemanja, easter-eggs
Za čas snemanja pa je nastalo nekaj nepozabnih zgodb. Paxton ni vedel, da bo sodeloval pri snemanju trika z nožem, pri katerem mu je Henriksen rahlo porezal enega od prstov. Ker se je mladenka Carrie navezala na posameznike v kostumih ksenomorfov si je predstavljala, da jo lovijo psi, da je lažje zaigrala strah. Večina igralske zasedbe se je med premori z njo tudi igrala, risala in ustvarjala.
Vpogled v snemanje razkrije posebno vez med člani igralske zasedbe. Prav zaradi tega so bili uvodni prizori na krovu ladje Sulaco posneti na koncu snemanja, saj so bila prijateljstva že stkana in je bilo dovolj prostora za improvizacijo. Zanimivo dejstvo so tudi uvodni prizori, ko robot najde spečo Ripley. Za te prizore je Cameron plačal iz lastnega žepa. Se spomniš prizora, ko Vasuezova ustreli ksenomorfa v glavo? Ker nikoli ni držala v rokah pištole, jo je nadomestila Gale Anne Hurd – kar vidimo je pravzaprav producentka filma in ne Jenette Goldstein.
Namesto Gigerja prispe Stan Winston
Osmi potnik 2 pa ni nastal samo pred kamero, temveč tudi za njo. Iz predhodnika se je vrnila le peščica ljudi, med njimi Ron Cobb, ki je skupaj s konceptnim umetnikom Sydom Meadom ustvaril večino konceptov filma. Prav dizajn filma je bil eden od glavnih pogojev, da si ga je Cameron želel v svoji filmografiji. Eden najbolj znanih zvokov v filmski zgodovini so tako imenovane pulzne puške (pulse rifles), ki so bile predelane iz Thompsonk in Franchijev.
Še bolj zgodovini primerno pa je dejstvo, da H. R. Giger pri filmu sploh ni sodeloval. Takrat je namreč deloval pri nadaljevanju Poltergeista in Foxu ni bilo dovoljeno pogajanje z umetnikom, ki je stal za videzom prvega filma. Se pa je na njegovo mesto usedel mojster Stan Winston (Jurski park, Terminator in drugi). Gigerjevega ksenomorfa je dodelal, da je bil zvest predhodniku, a spadal v zgodbo filma. Za snemnaje so uporabljajo dvanajst oblek, za ksenomorfovo kri pa je bila uporabljena mešanica titanovega tetraklorida, cikloheksilamina, etanojske kisline in rumenega barvila. Velik trenutek v filmu pa je seveda kraljica ksenomorfov, ki jo je Winston opisal kot največjo marioneto v zgodovini filma. Kljub štirimetrski lutki pa so bile uporabljene tudi miniature.
Kot pri vseh filmih je bila tudi pri tem pomembna glasbena podlaga. »Nočna mora,« je delo na filmu opisal James Horner, zdaj dolgoletni Cameronov sodelavec. Ko je prispel v London na šesttedensko delo, ni imel delati z ničemer, zato je pogosto pisal in ustvarjal čez noč. Zaradi nabitega urnika je režiser glasbo prvič slišal, ko je bila snemana. Priznal je, da mu je bila všeč, a ni spadala v kontekst filma. Tako jo je nekaj uporabil, dodal Goldsmithove delce iz prvega filma in najel neznane skladatelje, da so dopolnili delce. Prav zanimivo je, da so bili Hornerjevi neuporabljeni delci uporabljeni le nekaj let kasneje v Umri pokončno.
Osmi potnik 2 postane uspeh, tokrat je vojna
Poletje 1986 ni prinašalo dobrih napovedih za filmske naslove, izstopal je le Top Gun. Eden od razlogov je bilo pomanjkanje filmov, najbolj zanimivo pa je dejstvo, da je izposoja filmov narasla iz 7 milijonov (1983) na 58 milijonov (1985) izposoj letno. Osmi potnik 2 je bil zapisan kot morebitni hit. Marketing filma je bil usmerjen v slogan »This Time, It’s War.«
In tako je nastopil julij ’86, ko je akcijsko nadaljevanje v prvem vikendu zaslužilo 10 milijonov dolarjev v 1437 kinih po ZDA. Iz danes na jutri je bil napovedan kot največji hit poletja. Po koncu predvajanja je s 85 milijoni postal sedmi najbolj dobičkonosen film leta v Ameriki ter tretji na svetu, saj je zaslužil okoli 160 milijonov dolarjev (med 130 in 185 milijonov).
Slednje je bilo mogoče zgolj zaradi filma, ki so ga ustvarili v Pinewoodu. Kritiki so mu bili neverjetno naklonjeni, čeprav so pogrešali grozljive elemente predhodnika. Ena najbolj zabavnih kritik je film opisala kot preveč mehanski, ki je brez Sigourney Weaver zgolj B-film. Več pa je bilo tistih, ki so lik Ripleyeve opisali kot najboljšo filmsko junakinjo vseh časov. »Žrelo osemdesetih, najbolj intenzivno šokanten film zadnjih let,« je zapisal Jay Boyar.
Seveda pa je bilo bolj pomembno mnenje oboževalcev, ki so film ljubili in se z njim veselili prelepega kupčka nagrad. Don Sharpe je prejel oskarja za montažo zvoka, ekipa na čelu s Stanom Winstonom pa je prejela oskarja za posebne učinke. Pisala pa se je zgodovina, ko je bila Sigourney Weaver kot prva igralka iz zf filma nominirana za oskarja za glavno žensko igralko. Tega sicer ni prejela, a njena vloga Ellen Ripley je bila očiten adut filma. Tu pa so bile še štiri dodatne nominacije: najboljša glasba, najboljši zvok, najboljša montaža in najboljša scenografija. Prištejmo še osem saturnovih nagrad in potrjen je bil eden najboljših zf filmov vseh časov.
Režiserjeva različica prinaša dodatnih 20 minut
Že februarja naslednje leto je bil film na voljo na kaseti, v letih kasneje pa so bile predvajane razširjene različice filma, med katerimi je tudi 157-minutni film, ki je Cameronov najljubši. Tako so bile dodani prizori z Ripley in Burkom, zaslišanju o koloniji, prikaz kolonije, odkritje vesoljske ladje z jajci ksenomorfa, več prizorov s posadko, prizori med Newt in Ripley, nastavitev avtomatskih pušk in prizor med Hicksom in Ripley. Obe različici sta na voljo tudi na DVD-jih, ki smo jih v Sloveniji lahko kupovali zraven časnikov.
Mnogi strokovnjaki so mnenja, da je glavna tematika filma materinstvo. Vez, ki jo stketa Ripley in Newt je bila vse od pisanja scenarija do zaključka snemanja v ospredju. To je potrdil Cameron, ki je Sigourney v vlogo prepričal prav s to vezjo in višjim smislom njenega lika. Med očitnimi tematikami so še heroizem, vojna industrija, korporativni pohlep, migrantske krize, prijateljstvo, seksizem in tisto, kar ksenomorf predstavlja, strah pred neznanim in moški strah pred penetracijo.
Uspeh Osmega potnika 2 je hitro sprožil pogovore o nadaljevanju, h kateremu se nista vrnili niti Cameron niti Scott, a o tem več v naslednjem prispevku.
Osmi potnik 2, na tronu najboljših nadaljevanj vseh časov
Osmi potnik 2 je pogosto razglašen za enega najboljših nadaljevanj v zgodovini filma. Uspešno nadgrajuje svojega predhodnika z dodajanjem intenzivne akcije in razvoja novih likov. Pomagal je utrditi sloves Jamesa Camerona kot mojstrskega filmskega ustvarjalca, znanega po mešanju vznemirljive akcije z močnimi liki.
Upodobitev Ellen Ripley s strani Sigourney Weaver je postala ikonična in Ripleyjevo spremenila v eno najslavnejših in najvplivnejših protagonistk v filmu in izven. Lik je oral ledino pri tem, da je spodkopal tradicionalne vloge spolov in predstavil močno, iznajdljivo žensko v žanru, ki je ženske like pogosto postavljal v sekundarne vloge ali celo vloge žrtev, ki jih mora rešiti močan moški. Nič več. Ta upodobitev je navdihnila nešteto ženskih akcijskih junakinj v kasnejših filmih in televizijskih serijah.
Vpliv filma pa seže preko likov. Osmi potnik je skupaj s predhodnikom močno vplival na vizualne učinke, oblikovanje bitij in upodobitev vojaške znanstvene fantastike. Nenazadnje je kombinacija Osmega potnika 2 in Stvari (The Thing) Stana Winstona postavila na piedestal produkcijskih mojstrov. Vrnitev k vplivu pa nam ponudi marince. Njihova upodobitev s tovarištvom, žargonom in visokotehnološkim orožjem je postavila predlogo za prihodnje upodobitve vojaških enot v znanstveni fantastiki. Filmska upodobitev ksenomorfov z njihovim panjskim vedenjem in grozljivo kraljico je postala stalnica pri prikazovanju tujih vrst v popularni kulturi.
Poleg tega je Osmi potnik 2 navdihnil številne video igre, stripe, romane in dela oboževalcev, s čimer je utrdil svoje mesto v pop kulturi. Filmsko raziskovanje tem, kot so korporativni pohlep, materinstvo in etika preživetja, je pripeljalo tudi do znanstvenih razprav in analiz, kar prispeva k njegovi trajni zapuščini. Na splošno je Osmi potnik 2 (Aliens) več kot le film; je nekakšen kulturni preizkus, ki je pustil neizbrisen pečat na številnih vidikih pop kulture.
Urednik portala Student.si