Spaceman je film, posnet po češki knjižni uspešnici Spaceman of Bohemia Jaroslava Kalfařja. Režiser Johan Renck, ki se je proslavil z delom v seriji Černobil, je film posnel po scenariju Colbyja Dayja. V glavni vlogi astronavta, ki se na večmesečni misiji sooča s hudo osamljenostjo, pa Adam Sandler za katerega bi si upali trditi, da gre za eno najboljših vlog kariere.
Češki astronavt spozna pajku podobno bitje, ki mu pokaže življenjske napake
Jakub je astronavt, ki je v šestem mesecu misije raziskovanja oblaka, ki se nahaja preko Jupitra. Češka misija je tja prispela malo pred južnokorejskimi astronavti in prva začela raziskovati Chopro. Jakub, del enočlanske misije, se bori z osamljenostjo. Pogreša svojo ženo Lenko, ki se pred kratkim ni več hotela pogovarjati z njim, potem ko je zapustil njo in njuno nerojeno hčerko, da bi odšel na misijo v vesolje. Nekaj dni kasneje, še vedno brez njenega odgovora, neprespani Jakub na svoji ladji naleti na bitje, ki je zelo podobno pajku. Bitje z močjo telepatije, ki mu da Jakub ime Hanuš, si želi preko njegove osamljenosti bolje razumeti človeško naravo.
Film, ki se dogaja v vesolju, je že skoraj nemogoče primerjati s filmi, ki se ne dogajajo v vesolju. Tako se zdi, da gre za nekakšen miks filmov V divjino (In the Wild) in Solaris ter tistih, ki jih je navdihnil slednji. V osnovi gre za sila preprost film, ki nikoli ne poseže v akcijo, zgolj v surovo napetost in preiskovanje človeškega bitja na prestranem platnu vesolja.
Glasba, režija in videz vesolja
Vseskozi se v ozadju predvaja spokojna vesoljska glasba za katero stoji Max Richter, ki je v preteklosti poskrbel za filme Valček z Baširjem, Marija Škotska, Ad Astra in serijo Ostali (The Leftovers), kar nam razkrije dejstvo, da je bil pravšnji za tako zgodbo. In ko se večina filma dogaja v notranjosti vesoljskega plovila oziroma na Zemlji, ko se približamo Lenki, Petru in Tami, se podoba Chopre, vesoljskega oblaka izriše kinematografsko delo Jakoba Ihreja in režiserja Johna Rencka.
Osamljenost, človeška narava in iskanje lastnega jaza
Ne glede na to, kaj bi si mislili iz napovednika, je film počasnega tempa, kar se mu v taki obliki šteje zgolj v prednost. S Hanušovo močjo telepatije se Jakub preko pogovorov in spominov ukvarja z lastnimi odločitvami in življenjem, ki ga je živel in ki bi ga lahko živel. Skozi Jakuba nam Adam Sandler postreže z eno boljših vlog kariere, z rahlo pristranskostjo do filma bi si upal trditi, da mi je ta njegova najljubša. Subtilna igralska predstava, ki preko obrazne mimike in pogledov daje več, kot bi lahko pokazali z besedami. Ko mu pri tem pomaga glas Paula Dana v podobi pajkovskega vesoljca, bi filmu oz. knjigi dobro dela tudi gledališka predstava – predvsem zaradi izolacije dogajanja.
Na Zemlji pa nam film pokaže Carrey Mulligan v še eni filmski vlogi, kjer ji partner ne more nuditi vsega, kar si želi in zasluži. Jakubova noseča in s prepozno pokazanim razlogom odtujenstva, se zdi v prvi polovici najslabši del filma, v drugi logičen razlog za obstoj celotne zgodbe. Tu sta še Peter (Kunal Nayyar, Veliki pokovci) in Tuma (Isabella Rosellini) kot Jakubov stik z Zemljo preko češke misije.
Podoba pajka je logično izbrana, saj so v človeški zgodovini pajki vedno predstavljali odtujen strah v naši zavesti. Pajek, skrit v temnem kotu sobe, je predstavljal košček osebnosti, ki se ga nismo upali dotakniti oziroma nagovoriti. Tako je Hanuš v večini prizorov prikrit ali prikazan s približanimi zasuki kamere, ki v ospredje postavljajo le njegove oči. Šele ko je Jakub pripravljen na to, da sprejme svoje napake in tako izboljša lastno življenje, se s Hanušem dotakneta in zbližata. Tako v fizični kot na simbolni ravni dotik predstavlja stik s strahom pred osamljenostjo, ki jo čuti oziroma jo čutita oba.
Spaceman, melanholija v vesolju
Spaceman ni film za vse, a bi rekel, da v sebi skriva melanholičnost osamljenosti. Za oder si vzame vesoljsko misijo, ki daje že sama po sebi status odstranjenosti od dogajanja in osamljenost v širni obstrani. Z odličnim Adamom Sandlerjem v glavni vlogi je film pravšnji za vse, ki imajo radi filme o iskanju samega sebe – ne glede na kraj dogajanja.
Urednik portala Student.si