Novi celovečerni film Janeza Burgerja Opazovanje (2023), je bil med najbolj pričakovanimi slovenskimi filmi letošnjega leta in po prvih kritiških odzivih ni razočaral. Odpira žgoče temo naše osebne odgovornosti pri uporabi družbenih omrežij, ograjevanja od tujih problemov in pomanjkanja empatije v družbi.
Premierno je bil predvajan na letošnjem Festivalu slovenskega filma v Portorožu, kjer je prejel vesni za najboljšo scenografijo in najboljši zvok, osrednja vloga reševalke Lare pa je Diani Kolenc prinesla vesno za najboljšo glavno žensko vlogo.
Ko se teorija empatičnosti ne prenese v prakso
Zgodba spremlja mlado reševalko Laro (Diana Kolenc), ki je verjetno »tik s fakultete« in polna zagona za reševanje mladih in manj mladih življenj. V času službenega odmora si na Facebooku ogleda videoprenos brutalnega pretepanja mladega fanta Kristijana na ljubljanskih ulicah.
Čeprav se kasneje z reševalno ekipo odpravi na kraj brutalnega nasilja, pa ob prvih ogledih videa ne odreagira. Tako kot ne tudi vseh ostalih 20.000 Slovencev, ki izmaličenje mladega življenja spremlja na spletu. Ko fanta rešijo, se začnejo stvari šele zares zapletati. Lara začne prejemati Kristijanova sporočila, pa čeprav ta še vedno leži v komi. Ko to prijavi policiji, se vse skupaj ne konča, temveč samo še stopnjuje in začne spreminjati v njeno najhujšo nočno moro.
»Govorim o empatiji, ki umira na zelo intimni ravni vsakega posameznika. O osnovni empatiji. /…/ Ko čutite potrebo pomagati drugemu človeškemu bitju /…/. Včasih je dovolj razumevajoč pogled, včasih beseda, pogovor, drugič klic na pomoč. Za tovrstno empatijo je potreben minimalen vložek, vendar je večinoma še to preveč. Gre za obliko pasivnosti, ki je skrita globoko v nas. V glavnem se je niti ne zavedamo, vendar nas počasi razjeda od znotraj in nas tako razčloveči.«
Janez Burger
Scenarij so navdihnili resnični dogodki
Scenarij za film (Janez Burger, Srdjan Koljević) je navdahnil resnični dogodek, ki se je pred nekaj leti zgodil v Podbočju pri Krškem. Dva mladeniča sta do smrti pretepla mlajšega moškega in pretep prenašala na spletu. Novica je v medijih sprva zelo odmevala, ko je pretepeni umrl; ko pa je sodišče čez leto dni pretepačema odredilo kazen (enemu 20 in drugemu 21 let zapora) je bilo vse skupaj kaj hitro pozabljeno.
Kakšna je vloga skupinske odgovornosti?
Pretresljiv psihološki triler preigrava vlogo skupinske odgovornosti. Kaj bi storil, če bi bil tudi sam priča takšnemu posnetku? Že klasične psihološke študije so pokazale, kako je človek manj dovzeten za aktivno vedenje, če je okrog njega veliko drugih, saj ima zmotno predstavo, da se bo nekdo izmed nepregledne množice že odzval. Podobno dinamiko lahko zasledimo tudi v ekshibicionističnem spremljanju masakra preko sodobnih internetnih platform, ki bi v starem Rimu verjetno predstavljal gladiatorski boj in propagando »kruha in iger« ekscesnih dejanj željne publike, dandanes pa virtualni svet ponudi še dodaten pobeg s skrivanjem identitete vpletenih.
Režiser se zelo pogumno loti v slovenskem prostoru tabuizirane teme, poleg izvrstnega nabora mladih in že nekoliko bolj izkušenih slovenskih igralcev postopoma izrisuje globalen problem ignorance in pomanjkanja občutka za soljudi na dojemanju posameznika, mlade reševalke Lare. S tem se gledalca dotakne, saj nagovori direktno, brez olepševanja. Suspenz izgrajuje skozi celoten film. Še posebej pretresljiv je sklepni prizor, kjer gledalec prvič ugleda celotno mučenje mladega fanta.
Nekaj se premakne v človeku, moč filma je ravno v tem, da nagovori direktno, brez olepševanja, pa tudi to, da si za glavno protagonistko izbere lik reševalke, ki bi morale biti že poklicno »empatična«, pripravljena pomagati vedno, ne glede na razmere. Še toliko večja ironija je, da, pa čeprav je v službi in je narava njenega poklica še takšna, ne stori ničesar.
Film je koprodukcija slovenske Staregare, Hrvaške, Italije in Severne Makedonije. V njem poleg Diane Kolenc zaigrajo še Vladimir Vlaškalić, Benjamin Krnetić, Jure Henigman, Blaž Setnikar, Pavle Ravnohrib, Vito Weis in Timon Šturbej. Direktor fotografije je Marko Brdar.
Burger z Opazovanjem še naprej razvija vprašanja družbeno aktualnih tematik in temnih plati človeške družbe, česar se je spretno lotil že v filmu Ivan (2017).
Novinar