Martin Scorsese je scenarij za film spisal z Ericom Rothom, pri čemur sta si izposodila istoimensko knjižno predlogo Davida Granna, ki je izšla leta 2017. Zgodba govori o umorih pripadnikov plemena Osage v Oklahomi sredi dvajsetih let prejšnjega stoletja, ko je bila na njihovem ozemlju najdena nafta.
Morilci cvetne lune iz pretočnika v kino dvorane – na našo srečo!
Film je bil sprva ustvarjen za pretočnika AppleTV+, a se je ta – na veliko veselje gledalcev – odločil za kinematografsko izkušnjo. Tako bodo številke o finančnem »neuspehu« filma, ki nosi neverjeten proračun v višini 200 milijonov dolarjev, pravzaprav brez pomena, saj ni bil ustvarjen za to vrsto prinašanja dobička. Gre za ustvarjanje spoštovanja do studia, za katerega se zdi, da v zadnjih mesecih po kvaliteti svojih izdelkov vodi visoko nad ostalimi pretočniki. To vodstvo še nekoliko zviša šestindvajseti film osemdesetletnega režiserja, ki mnogim predstavlja najboljšega vseh časov.
Ernest Burkhart (Leonardo DiCaprio) se po prvi svetovni vojni vrne domov k stricu Williamu »Kingu« Halu (Robert De Niro), ki živi na območju plemena Osage, kjer se denar vali na vse smeri. Denar držijo pripadniki plemena, ki začnejo en za drugim umirati v nenavadnih okoliščinah. Ernest kot taksist v malem mestecu spozna Mollie (Lily Gladstone) in začne se njuna ljubezenska zgodba. A želja belcev po denarju, ki ga brez truda dobivajo domorodni člani območja, hitro prestopi raven manipulacije, izsiljevanja in umorov. Zgodba, še kako resnična, ne skopari s tragičnostjo.
Tradicionalna kakovost Scorsesejevih sodelavcev na vseh segmentih filma
Prav smešno je pisati o pričakovanjih glede Scorsesejevega filma, saj bi bil zdaj že pravi šok, če bi veteran predstavil povprečen, kaj šele slab film. Bolj ali manj je sveže je sodelovanje z Ericom Rothom, ki nam je v preteklost predstavil scenarije za filme Dune, Zvezda je rojena, Munchen, Ali in Forrest Gump. Pričakovati povprečje? Naivno. Kljub dolžini 206 minut so Morilci cvetne lune film, kjer ni moč najti časa, da bi zapustil kinodvorano za odhod na stranišče. Svoj čas uporabi boljše kot je to storil Oppenheimer, kar je zavidljivo in počasi stopnjuje napetost, da je pri koncu že nemogoče čakati na zadnje prizore.
Enako kakovost vidimo pri drugih Scorsesejevih sodelavcih v drugih segmentih filmskega ustvarjanja, s katerimi je že večkrat sodeloval. Kinematografijo Rodriga Prieta poznamo po letošnji Barbie in zadnjih treh Scorsesejevih filmih Irec (The Irishman, 2019), Tišina (Silence, 2016) in Volk z Wall Streeta (The Wolf of Wall Street, 2013). Prav enako je pri montažerki Thelmi Schoonmaker, ki z režiserjem sodeluje že od leta 1967. Na stara leta se oba nekoliko hvalita s tem, da lahko izjemno dolge filme predstavita kot mojstrovine, ker jih pač lahko. In kdo smo mi, da bi jih ustavljali, če gre za take filme? Tu pa je še skladatelj Robbie Robertson, ki tokrat odlično uporabi glasbene motive domorodcev in jih vpelje v svet naklepov in spletk. Kaj drugega kot vsaj nominacije za najbolj prestižne nagrade pri vseh naštetih ne gre pričakovati.
DiCaprio in De Niro, tradicija kakovosti pri Scorseseju
Čeprav se lahko odpre debata, da bi bil film še boljši, če bi bila zgodba predstavljena s perspektive plemena Osage, se zdi odločitev, da bo glavni lik Ernest pravzaprav sumljivo premetena. Leonardo DiCiaprio je v tem stoletju zapisal vloge pametnih, izmuzljivih in vsaj karizmatičnih oseb. Njegov Ernest pa je pravzaprav bimbo, ki je preživel prvo svetovno vojno in drugega kot vrnitev k stricu niti ni imel v mislih. Po toliko vlogah je bilo DiCaprio zabavno videti v nekoliko »preprostejši« vlogi, zaradi katere smo še bolj na robu stola, saj pričakujemo, da bo storil pravo stvar, ko bo po tej potreba. Vsekakor boljša vloga od tiste v Ne glej gor (Don’t Look Up, 2021), ki bi mu znala že po difoltu prinesti novo nominacijo. Če te je strah, da boš gledal film, v katerem DiCaprio nima trenutka za norenje in dretje, te lahko potolažim, da boš prišel do cilja.
Nasproti našemu glavnemu preprostežu je postavljen njegov stric William »King« Hale, ki ga izvrstno zaigra Robert De Niro. Nikakor še ni za odpis, v kar niti nismo verjeli, saj se na vsake štiri nesmiselne vloge pojavi ena, ki nas spomni na njegov igralski talent. King počne grozljive stvari ljudem, ki jim vseskozi dokazuje, da jim stoji ob strani. Volk v ovčji preobleki, če je kadarkoli obstajal. Še preden se lotimo glavne junakinje je morda vredno omeniti preostalo igralsko zasedbo Morilcev cvetne lune.
Najbolj znani so vsekakor Jesse Plemons, John Lithgow, Scott Shepherd in Brendan Fraser, ki ne izstopajo, kar je na prvem mestu pohvala. Martin Scorsese pa je v vloge plemena Osage postavil igralce, ki pripadajo indijanski manjšini v ZDA. Vsi bodo prepoznali danes legendarno Tantoo Cardinal v vlogi Lizzie Q, Molliejene mati. In tako smo pri Mollie.
Lily Gladstone je odkritje leta 2023
Lily Gladstone je odkritje leta in kako lepo je to reči za igralko, ki se približuje svojemu štiridesetemu letu starosti. Čudovita je. Gre za eno tistih življenjskih zgodb, ko je klic režiserja prišel v trenutku, ko je želela zaključiti svojo igralsko pot. In ljubitelji filma smo lahko srečni, da se to ni zgodilo, saj se je postavila na prvo mesto vseh dirk za prestižne filmske nagrade. Njena Mollie je ranljiva, ljubeča in tiha, a vse pove s svojimi očmi in obrazom. Nasproti glasnih in testosterona napolnjenih moških je njena modra tišina odličen način za spoznavanje okolice. Lily Gladstone je s svojo Mollie srce filma in dejstvo je, da film ne bi deloval tako dobro, če ne bi delovala ona. Ampak deluje in v veliki meri je za čustven aspekt filma zaslužna prav ona.
Morilci cvetne lune, najboljši film leta za mnoge gledalce
Martin Scorsese je velikan filmske industrije. Morilci cvetne lune so nekaj, kar lahko opišemo z njegovimi lastnimi besedami: »This is Cinema«. Tragično zgodbo ameriške preteklosti, ki sledi njegovi ustaljeni formuli družine, kjer grejo stvari počasi k vragu in nastane dokončen kaos, je predstavil v tri ure in pol trajajoči drami. Mnogim bodo Morilci cvetne lune najboljši film leta in ne bodo se motili. Ker gre za Scorsesejev film, ki stopi nasproti filmskim trendom današnjega časa.
Urednik portala Student.si