65 je film o dinozavrih, ki ga je režiral in spisal dvojec Scott Beck in Bryan Woods (Tiho mesto, 2018). Glavno vlogo je prevzel Adam Driver, družbo pa mu dela mlada Ariana Greenblatt (Ljubezen in Pošasti, 2020). Gre za lep primer filma, ki svoj unikaten koncept nadomesti z enodimenzialnim dogajanjem.
Pred 65 milijoni let se potniška ladja s planeta Somaris odpravi na dve leti trajajočo pot po vesolju. Futuristično ladjo vozi pilot Mills (Adam Driver), ki skrbi za veliko število potnikov v kriospanju. Ko naleti na pas meteoritov, mora ladja opraviti zasilni pristanek na planetu, na katerem živijo nevarna bitja. Mills mora iskati preživele in najti način, kako bodo zapustili planet.
65: Film z dinozavri, ki ni franšiza ali grozljiv nizkoproračunec
Studio Sony je pred leti poskrbel za novico o prihajajočem filmu z dinozavri, ki bi navdušila marsikoga. S filmom so bila povezana imena Sam Raimi, Danny Elfman, Michael Giacchino in Adam Driver. Da bo film z dinozavri izven franšize Jurski park doživel tako pozornost, še nismo videli. In pozornost je hitro padala, saj sta v filmu obstala le Adam Driver v glavni vlogi in Sam Raimi, ki je režijski stolček zamenjal za producentskega. Glasbenega mojstra Elfmana je zamenjal Chris Bacon, režijo pa sta prevzela Beck in Wood, ki sta spisala tudi scenarij. Še vedno pa so bili povezani dinozavri, ki so včasih dovoljšen razlog za odhod v kino.
Dinozavri v filmih zaživijo le v gigantskih franšizah, v katere studio vloži enormne količine denarja. Nazadnje sta bila to Jurski svet in King Kong – od teh le ena temelji na dinozavrih. Drugih filmov z dinozavri praktično ni, če ne prištevamo semi-dokumentarca Sprehod z dinozavri in risanke Dobri dinozaver. Nikoli ni bilo filma z dinozavri, ki bi spadal nekje med nizkoproračunski in visokoproračunski izdelek. Dejstvo, da je bil 65 posnet za manj kot 100 milijonov dolarjev in je pri tem videti boljše od nekaterih omenjenih, je hvale vredno. Vsaj v vizualnem smislu, saj je velika večina filma snemana na lokacijah širom ZDA. To v praksi pomeni, da ima vfx ekipa svojo pozornost usmerjeno le v zgodovinska bitja. Ta v filmu ne navdušijo, a nekaj o tem kasneje.
Film 65 je zanimiv koncept, ki bi si zaslužil več pozornosti
65 se lahko pohvali z unikatnim konceptom in izvedbo, ki sicer sumljivo spominja na Čas po Zemlji (After Earth, 2013), ki ni ravno biser kakovosti. Vežemo lahko še povezavo z idejnimi zasnovami filmov Planet opic, kar bi bila fantastična premisa v filmu z dinozavri, če je ne bi izdali že na začetku filma. Dejstvo, da na začetku filma izvemo, da gre za Zemljo, in to z vprašljivo količino teksta na ekranu, filmu ne pomaga. Tako bi precej predvidljiv potek filma na višjo raven spravil prav ta končni zasuk, ki gledalca ne bi imel za neumneža. To lahko brez pomisleka prištejemo studiu. Trenutek za ozadje filma: Snemanje filma se je končalo dve leti nazaj, studio pa je preko testnih ogledov film močno spremenil. Film je bil daljši, z več pomena na preživetju Millsa in mlade Koe. Dinozavri so bili veliko bolj pristni oziroma zgodovinsko točni, a za studio premalo strašljivi. Gre še za en primer vpletanja studia, ki pripelje do slabšega izida. Ne slabega, slabšega pa zagotovo.
Prvih dvajset minut filma spremljamo zmešano montažo, ki je bila več kot očitno del razširjene prve tretjine. Slednja bi dodala k preživetvenemu nagonu in spoznavanju geografije kraja, kjer je strmoglavila ladja. Ko Mills najde punco po imenu Koa, se ne uspeta sporazumeti, saj govorita različne jezike. Zanimiva ideja, a če ne gre za današnje ljudi, je dejstvo, da on govori v angleščini, ona pa v izmišljenem jeziku, nekoliko absurdno.
Dinozavri, ki to niso
Film se je reklamiral kot film z dinozavri. Resda nas le dokumentarci, kot je Prazgodovinski planet (Prehistoric Planet), razvajajo s pravilnimi prikazi dinozavrov, je slednje pohvalno opravil tudi Jurski svet: Prevlada. Dokazali so, da lahko film predstavi veliko bolj paleontološko pravilna bitja s perjem, ki so še vedno strašljiva. Prav terezinozaver je ključni primer tega, kako strašljivi so lahko dinozavri. Tudi to, da lahko le z nekaj predznanja ugotovimo, da so v filmu 65 predstavljeni oviraptor, tiranozaver, pterozavri in neki ankilozavri z glavo tiranozavra, je popolnoma brez problema.
Neznani terapodi, ki spominjajo na bitja iz Netflixovega The Tomorrow War pa so ravno pokazatelj tega, kar nekdo misli, da je strašljivo. Kljub temu pa tudi dinozavri v jurski franšizi niso vedno točni, a z izjemo nekaj abotnih prikazov igrajo svojo jasno začrtano vlogo – so živali. Tu so zgolj karikaturne pošasti, kar odvzame nekaj zanimivosti in napetosti.
Kljub temu pa film postreže z nekaj strašljivimi prizori, kjer se zanaša predvsem na temačno območje dogajanja. Za ljubitelje takih prizorov, bo to odlično.
Ali bi človek lahko dihal pred 65 milijoni let? Bi sploh lahko stopil ven? Kako so lahko dinozavri iz celega sveta na območju Amerike, glede na to, da meter pade na Yukatan? S temi vprašanji se lahko zabava gledalec, če mu postane dolgčas.
65 je precej povprečen film, ki bi lahko bil tihi hit
Mogoče 65 še postane tihi hit, a to je malo verjetno. Adam Driver in Ariana Greenblatt sta zanimiv duo, ki bi ga lahko nadgradili z nekaj predrugačenji same strukture zgodbe. Nekje v 90 minutni povprečnosti se skriva dve uri trajajoča prepričljiva akcijska drama, ki ni prišla na površje. V ospredju sta akcija in preživetje, ki ju film povsem solidno izpelje na ramenih prepričljivih vizualnih učinkov, dinozavrov in glavnega dua. Še kako primeren za petkov večerni ogled.
Urednik portala Student.si