Konec meseca bo Portorož ponovno v znamenju že 27. Festivala slovenskega filma Portorož, ki bo med 22. in 27. oktobrom potekal na več prizoriščih v Portorožu. V tekmovalni program se je uvrstilo 72 filmov, ki se bodo potegovali za nagrade vesna, še 27 filmov pa bomo prikazali v okviru Preglednega programa.
Pobrskali smo po arhivu in poiskali nekaj filmov, ki so v preteklih letih osvajali najprestižnejšo nagrado v slovenskem filmskem prostoru, Vesna. Preveri seznam in si za filmski izlet v slovensko kinematografsko krajino izberi enega izmed spodnjih naslovov.
Razredni sovražnik (2013)
Režija: Rok Biček
Opis: Drama, posneta po resničnih dogodkih, sledi napetem odnosu med dijaki in strogim profesorjem nemščine. Ko se po samomoru dijakinje vzpostavi konflikt v šoli, učenci krivdo naprtijo svojemu učitelju. Ta odnos med mladostniki, ki se upirajo avtoriteti, in profesorjem, ki vnaša disciplino in rigoroznost, se razplete v intenzivnem spopadu različnih pogledov na svet. Film raziskuje, kako pomanjkanje komunikacije in razumevanja med generacijami vodi do tragedije. Razredni sovražnik je bil izjemno uspešen doma in v tujini, prejel je več kot 15 mednarodnih nagrad, med njimi vesno za najboljši celovečerec.
Šanghaj (2012)
Režija: Marko Naberšnik
Opis: Celovečerni film Šanghaj je ljubezenska zgodba. Osrednji junak je Lutvija Belmondo Mirga, romski kralj, ki se odloči ustvariti lastno vas. Poimenuje jo Šanghaj. Preživlja se s tihotapljenjem in njegov vpliv v okolici s časom narašča. Na svojo stran pridobi lokalno policijo in politiko, kar mu pomaga, da se dvigne nad zakon. Ko se prične razpad Jugoslavije, prekupčevanje s trgovskim blagom zamenja s preprodajo orožja. Sicer donosen posel, prične ogrožati njegovo zasebno življenje in Belmondo se znajde na razpotju. Ali bo zaščitil družino ali pa bo osebno srečo žrtvoval za poslovne ambicije?
Posledice (2018)
Režija: Darko Štante
Opis: Andrej ima zaradi neprimernega in nasilnega vedenja težave s starši, šolo, socialno delavko, policijo in sodnico. Ko pristane v vzgojnem zavodu, si svoje mesto izbori v manjši tolpi fantov, ki jo vodi Žele. Skupaj se zapletajo v objestne avanture, zaznamovane z nasiljem, kriminalnimi dejanji, zabavami, drogami in alkoholom. Pod mladostniško objestnostjo pa Andrej skrbno varuje svojo skrivnost. Nova prijateljstva v njem prvič vzbudijo občutke varnosti in sprejetosti. Vendar ti ne trajajo dolgo, saj se po spletu okoliščin znajde pred težkimi odločitvami in spoznanji.
Pristna in čustveno nabita pripoved, ki pod surovo objestnostjo razkriva nežnosti in ranljivosti »problematičnih mulcev« v vzgojnih zavodih.
Ne bom več luzerka (2018)
Režija: Urška Menart
Opis: Ko se devetindvajsetletna diplomantka umetnostne zgodovine brez denarja, dela in družbe znajde na kavču svojih staršev, ugotovi, da bo odrasti težje, kot je pričakovala.
Prvi igrani celovečerec Urše Menart (Nekoč je bila dežela pridnih, Kaj pa Mojca?) je bil v Portorožu nagrajen z vesno za najboljši celovečerni film, scenarij in stransko igralko, posebno omembo žirije pa je prejel na festivalu LIFFe.
Zgodbe iz kostanjevih gozdov (2019)
Režija: Gregor Božič
Opis: Sredi kostanjevih gozdov na jugoslovansko-italijanski meji živi skopuški mizar in bolestno prešteva svoje novce. Na drugi strani reke se zadnja kostanjarka Marta pripravlja, da bo za vedno zapustila nesrečne doline in našla novo, boljše življenje onkraj oceana.
Zgodbe iz kostanjevih gozdovso sanjska parabola o »življenju in smrti v pozabljenih, zapuščenih krajih«. Celovečerni prvenec mladega slovenskega režiserja je s Festivala slovenskega filma odnesel rekordnih enajst vesen, med njimi kipca za najboljši celovečerec in najboljšo režijo ter nagrado občinstva.
Izbrisana (2018)
Režija: Miha Mazzini
Opis: Zgodba o samski mamici Ani, ki v porodnišnici ugotovi, da je ni v računalniških sistemih, da uradno ne obstaja ne ona ne njen novorojenček. Režijski prvenec Mihe Mazzinija je film o tem, kaj se je dogajalo Slovencem, rojenim na napačnem koncu razpadle države, ki so jim v devetdesetih letih na upravnih enotah luknjali osebne izkaznice.
Kaj se zgodi, če izpadeš iz sistema? Lahko te izženejo iz države, morda ti sosedje zasedejo stanovanje, ostaneš brez službe, zdravnika, celo otroka … Anino mrzlično iskanje rešitve se prelevi v napeto zgodbo, ki spotoma podrobno razišče anomalije slovenskega družbenega sistema.
Houston, imamo problem! (2016)
Režija: Žiga Virc
Opis: Igrano-dokumentarni film Houston, imamo problem! raziskuje mit o domnevnem ameriškem nakupu tajnega jugoslovanskega vesoljskega programa v zgodnjih šestdesetih ter predstavlja nov, svež prispevek k razmišljanju in razpravam o teorijah zarot. Premiera na festivalu Tribeca, vesna za najboljši celovečerec in najbolj gledan film leta 2016 v Kinodvoru.
Zbudi me (2022)
Režija: Marko Šantić
Opis: Nadvse aktualna zgodba o ksenofobiji, kolektivni izgubi spomina in iskanju novih začetkov. Dobitnik petih vesen na zadnjem Festivalu slovenskega filma, tudi za najboljši celovečerec.
Rok se zbudi v bolnišnici, kjer je po nesreči pristal nezavesten. Ne spomni se ne svojega dekleta ne njune hiše ob jezeru. Njegov edini spomin je dom, ki ga je delil z mamo in mlajšim bratom. Toda kmalu po vrnitvi v domači kraj začne opažati, da ni dobrodošel. Medtem ko skuša brata zaščititi pred slabo družbo, počasi sestavlja mozaik svoje mračne preteklosti …
Ne misli, da bo kdaj mimo (2023)
Režija: Tomaž Grom
Opis: Ne misli, da bo kdaj mimo je povsem samosvoj film z močnim emotivnim nabojem, ki zahteva prisotnega gledalca_ko. Eksperimentalen in enigmatičen, a hkrati subtilen, iskren in asociativno odprt. Kamera je ves čas v gibanju, kamorkoli bi zavila, se zdi, bi našla novo zgodbo. Nenehno razpira nove prostore in v banalnosti vsakdana najde poezijo. Film kot ritual, kot nuja, ki bolečino pretvarja v lepoto.
»Želel sem zorni kot, ki napeljuje na neko drugo prisotnost, ki ni prisotnost človeka, ki gleda, stoji, hodi. Film ima podnaslov: 25. 4.–26. 1. To sta datuma smrti in rojstva mojega sina. Zame dva pomembna mejnika. To sta tudi začetek in konec snemanja. Vmes je točno devet mesecev.« – Tomaž Grom
Gremo mi po svoje (2010)
Režija: Miha Hočevar
Opis: Mladi Aleks s taborniškimi prijatelji tabori ob Bohinjskem jezeru. Njihov vodja (igra ga Jurij Zrnec) jemlje taborništvo in vzgojo otrok preveč resno in s tem povzroča komične zaplete. To, da se fantje bolj kot za taborniški red in veščine zanimajo za sosednji, športno-umetniški tabor, kjer so večinoma prav luštne punce, ne pripomore k disciplini. Zabavni in čustveni zapleti med zanimivimi otroškimi in odraslimi liki se odvijajo na osupljivo lepih lokacijah triglavskega narodnega parka in tkejo himno naravi, čisti otroški duši, zdravi pameti, ljubezni, humorju in optimističnemu pogledu na življenje.
Novinar