Dersu Uzala je film, v katerem zasije vso Kurosawino trpljenje. V zgodbi o človeku, ki je sposoben ustvariti izjemen poetičen odnos s svetom okoli sebe, a se nerad povezuje z družbo, je mogoče razbrati tudi biografsko zgodbo filmskega ustvarjalca. Kako je Akira Kurosawa ustvaril Dersu Uzala?
Dersu Uzala, med naravo in civilizacijo
Delo se osredotoča na odnos med človekom in naravo ter na pomen absolutnih vrednosti. Film je iz leta 1975, vendar postavlja v ospredje teme, ki so v novih popularnih filmih velikokrat zanemarjene. To je Kurosawin prvi film po njegovem poskusu samomora, kar se odraža v delu. V filmu je ena izmed glavnih tem ostarelost glavnega lika, ki v bistvu umre dvakrat. Prvič, seveda metaforično, kar na neki način odraža poskus samomora filmskega režiserja.
Scenarij filma temelji na dokumentarni pripovedi Vladimirja Arsenjeva iz leta 1923 o njegovi izkušnji z nomadskim lovcem. Kurosawa je film v celoti posnel v ruski naravi z igralci, ki so bili domačini. Dersuja igra neprofesionalni igralec Maksim Munzuk, ki lik uteleša bolje, kot bi ga profesionalni igralec.
Zgodba je pripovedovana z narativnim glasom ruskega protagonista Arsenjeva, ki gledalcu pomaga razumeti metaforični pomen številnih sekvenc in podob. V njih se zdi, da se protagonisti premikajo kot gledališki igralci na odru narave, ki je vedno grozeča, včasih besna in včasih ljubka.
Režiser v ospredje postavlja veje dreves ali druge predmete v okolju, da bi lahko občutili naravo, ki je prisotna skozi celoten film in v likih igra relevantno vlogo.
Zgodba, ki se začne in konča na istem mestu
Sam film je krožen, začne in se konča ob Dersujevem grobu in tako zapre lik ven iz sodobnega sveta. Več časovnih okvirov prav tako ohranja ločitev med Dersujem in sodobnim svetom. Ta pripovedna struktura varuje Dersuja pred stikom z industrializiranim, urbanim svetom.
Akira Kurosawa se zanaša na prebliske, da predstavi to zgodbo skozi spomin stotnika Arsenjeva. Nekega dne gre obiskat kraje, kjer je bil pred leti priča pokopu Dersuja Uzalaja v preprostem grobu, ki so ga izkopali med dvema velikima drevesoma na območju, kamor se je Dersu najraje vračal v zadnji fazi svojega življenja. Na žalost, ko kapitan prispe na kraj, so drevesa že posekana. Območje se je v primerjavi s preteklostjo spremenilo zaradi gradnje železnice. V bistvu se Dersu ni mogel vrniti v naravo niti po smrti, saj se je nad njegovim grobom gradila železnica – civilizacija pred katero je želel zbežati.
Dersu in Arsenjev
V filmu je največja pozornost posvečena odnosu med glavnima junakoma, Dersujem in Arsenjevem. Velikokrat se na ekranu pojavita le onadva, še posebej v najpomembnejših trenutkih. Te scene imajo nekoliko intimnejšo atmosfero. Ta razporeditev igralcev poudarja tudi čustveno distanco med glavnima likoma in ostalimi.
Ko se Dersu in Arsenjev pogovarjata ob ognju, sedita v ospredju na desni strani kadra, medtem ko vojaki taborijo v zgornjem levem kotu, obe skupini pa ločuje grčasto drevo, ki se diagonalno nagiba stran od nasipa čez sredino slike. Široko zaslonska slika Kurosawi omogoča, da doseže ločitev med temi skupinami, ki je v standardnem formatu nemogoča in pri tej ločitvi vztraja s podaljšanjem dolžine kadra. Ta kompozicija prevaja družbene koordinate Dersujeve izolacije in Arsenjeve sposobnosti posredovanja vanjo v obrise kinematografskega prostora.
V vsakem kadru je ozadje obdarjeno z različnim vremenom, kar naredi posnetke zelo vizualno zanimive. Ozadje vedno pritegne našo pozornost, tudi če se v sceni nič konkretnega ne dogaja.
Kurosawa zelo dobro zaznamuje čas pripovedi s številnimi sekvencami izjemne liričnosti, a tudi s smešnimi trenutki, ki ublažijo napetost.
Kompozicije barv in posnetkov imajo izjemno žarečo moč. Vrhunec teh intenzivnih sekvenc sta Dersu in Arsenjev, ki stojita v središču kadra s soncem na eni in luno na drugi strani. Silhueti mož sta videti krhki in ranljivi, ko jih velikanske sile narave gledajo zviška. Prej sta Dersu in Arsenjev govorila o soncu »Če on nekega dne umre, umremo vsi.«
Simboli in metafore Kurosawinega filma
Kurosawa se ne odreka metaforičnosti in vizionarstvu, kar je razvidno predvsem v prizoru zimske noči, v kateri se zadnjič pojavi tiger. V sceni, ki jo lovec preživi v gozdu, se tiger pojavi z magičnim učinkom, ki sliko ovije v rdečkasto barvo. Tigra nadgradi fluorescenca v ospredju, ki poudarja metaforo in sanje.
Prej spoštovani tiger dobi zlovešč pomen, ki simbolizira Dersujevo smrt.
Dersu pravzaprav sam napove svojo smrt, saj pravi, da ga bo ubil tiger. V filmu je sicer sugerirano, da ga je ubil neznanec, ki mu je želel ukrasti puško, vendar ga lahko metaforično dojemamo kot tigra civilizacije.
Brezčasnost Kurosawinega filma Dersu Uzala
Kurosawa poskuša častiti neokrnjeno divjino in s tem kritizirati družbeno življenje, a je koncept narave, ki ga uporablja, le kulturna kategorija. Medtem ko poskuša pobegniti od kulture, pade nazaj vanjo. Veličastnost razsežnosti sibirskih gozdov je brezbrižna do obsega človeštva, a paradoksalno ponuja pot do razsvetljene oblike življenja. Film začrta to pot in opredeli pogoje življenjskega kodeksa, ki se zdi Kurosawi zelo prepričljiv, a ga v sodobni Japonski ne more več najti. Tu je vir globoko melanholičnega tona filma.
Alegorija filma poskuša razložiti in utemeljiti Kurosawin lastni družbeni in estetski umik. Dersujevo brezbrižnost do družbe lahko razumemo kot izpolnitev želje očiščenja Kurosawovega mučnega odnosa s sodobno Japonsko in filmskimi studii.
Dersu Uzala je nekakšno utelešenje kinematografije. Lepoti in veličastnosti pokrajin dodaja vedno preudarno izbiro perspektiv in kadrov, hkrati pa v njem Kurosawa predaja življenjsko lekcijo. V njej razgali, brez retorike, a s preprostostjo, protislovja človeka v njegovem odnosu do narave. Poudarja tudi, da se veličina človeka ne bi smela meriti samo po družbeni klasifikaciji in stopnji izobrazbe, ampak tudi po vrednotah, ki jih je posameznik sposoben izraziti.
Izbira jezika, vremena in narave v ospredju in ozadju, postavitev likov, metafora smrti ter poudarjanje odnosa med človekom in naravo skozi različne kadre. To spreminja preprost film v brezčasnost, s katero se vsak lahko poistoveti.