Začenja se že 34. Liffe (Ljubljanski mednarodni filmski festival), ki bo med 8. in 19. novembrom že tradicionalno zavzel kinodvorane širom Ljubljane, izbrane filme pa si bo mogoče ogledati tudi v Mariboru, Celju in Novem mestu. Obsežen pregled aktualne svetovne kinematografije in prelomne raritete italijanskega političnega filma zaznamujejo letošnjo izvedbo festivala.
Mesto otvoritvenega filma festivala letos pripada težko pričakovanemu novemu celovečernemu filmu Dragana Bjelogrlića Varuhi formule (Čuvari formule; Srbija, Slovenija, Severna Makedonija, Črna gora, 2023), ki razkriva ozadje dogodkov neposredno po dolgo zamolčani nuklearni nesreči v srbski Vinči, ki so pripeljali do prelomnega izuma v medicini.
»Drzni tako v formalnem smislu, kot po politični nekorektnosti«
Programski direktor Simon Popek je letos izbral 89 celovečernih filmov in tri sklope kratkih filmov, ki bodo predstavljeni v skupno 10 različnih programskih sklopih.
Poleg ustaljenih: Perspektive, Predpremiere, Kralji in kraljice, Panorama svetovnega filma, Ekstravaganca, Kinobalon (otroški in mladinski program), Jadranska mreža festivalov in Evrope na kratko (tekmovalnega programa kratkega filma) bo Retrospektiva letos posvečena italijanskemu političnemu filmu, z kar osmimi celovečerci se bodo poklonili velikanu Francescu Rosiju; Fokus pa bo namenjen argentinski kinematografiji.
Ponujamo nekaj filmskih predlogov, ki so vsekakor vredni ogleda.
Zadnji večer (Letzter Abend, 2023)
Režija: Lukas Nathrath
Sekcija: PERSPEKTIVE
Z ročno kamero, skromno ekipo in v zgolj tednu dni posnet poslovilni večer skupine mladih ljudi v Hannovru. Čustveno razgiban portret generacije Nemcev, ki se spopadajo z univerzalnimi dilemami.
Hannover – eno srednje velikih nemških mest, ki v primerjavi z žurerskim Berlinom nima dosti ponuditi. Še posebej, če si tukaj preživel depresivno obdobje pandemije. Prav zato se Clemens, ki se še vedno trudi napisati pesem, in Lisa, ki je dobila službo nevrologinje v berlinskem kliničnem centru, odločita za selitev v prestolnico. V že napol izpraznjenem stanovanju priredita poslovilno zabavo, a stvari se ne razvijejo po načrtih. Precej povabljenih ne pride ali pa zelo zamujajo, pred vrati se pojavijo nepričakovani gostje in tudi popolni neznanci. Večer, ki ga zaznamujejo otožnost ob koncu nekega obdobja in pričakovanja ob začetku novega, preveva prav posebno razpoloženje, v katerem na plano privrejo frustracije, hrepenenja, strahovi in pisana paleta drugih čustev.
Pošast (Kaibutsu, 2023)
Režija: Hirokazu Kore-eda
Sekcija: PREDPREMIERE
Nasilen incident na japonski šoli še enkrat pokaže, da ima resnica več obrazov.
V japonskem mestu v eni izmed stolpnic izbruhne požar. Mati samohranilka Saori in njen sin Minato z daljave opazujeta dogajanje. Deček se kmalu zatem začne vesti nenavadno in iz šole pride užaljen, ker naj bi ga učitelj Hori zmerjal in udaril. O gospodu Horiju se sicer vse bolj širijo slabe govorice, ker naj bi v prostem času zahajal v zanikrn plesni bar. Materi se zdi očitno, da je nekaj hudo narobe in da je učitelj odgovoren za incident, zato se odpravi poiskat odgovore v šolo. A ko se zgodba nato razvije s perspektive matere, nato pa še z vidika učitelja in otroka, vznikne povsem drugačna resnica.
Prehodi (Passages, 2023)
Režija: Ira Sachs
Sekcija: KRALJI IN KRALJICE
Zgodbo o strasteh, poželenju in ljubosumju, v kateri se v usodnem trikotniku znajdejo gejevski par in mlada ženska, Ira Sachs predstavlja z gledišča nevsiljivega opazovalca, ki občutke protagonistov zazna, še preden se jih zavejo sami.
Na sklepni zabavi po uspešno končanem snemanju v Parizu nemški režiser Tomas spozna mlado osnovnošolsko učiteljico Agathe. Nedolžen ples se razvije v spogledovanje, ki se konča s posteljno avanturo. Nič neobičajnega in problematičnega, če ne bi bil Tomas poročen s svojim britanskim partnerjem Martinom. A ponosno priznanje, da je prvič spal z žensko, usodno načne njuno vezo. Še posebej, ker se Tomasov odnos z Agathe razvije v več kot le seks in ker se srečujeta vedno pogosteje. Njuno početje v vseh treh sproži doslej nepoznane občutke telesne privlačnosti, skeleče razdvojenosti in boleče prevare. Smo v ljubezni res pripravljeni deliti?
Interesno območje (The Zone of Interest, 2023)
Režija: Jonathan Glazer
Sekcija: KRALJI IN KRALJICE
Britanski režiser Jonathan Glazer je po predlogi romana Martina Amisa posnel film o holokavstu, kakršnega še nismo videli. Velika nagrada žirije na festivalu v Cannesu.
Rudolf Höss je komandant v nemški vojski v drugi svetovni vojni. Skupaj z ženo Hedwig in otroki živi v idilični hiši, od katere je neokrnjena narava oddaljena le korak. To je popolno okolje za vzgojo otrok: tam se lahko v miru igrajo, medtem ko mati skrbi za vrt, ob koncu dneva pa se družina zbere pri večerji. Nekaj je pri Hössovih vendarle drugače. Njihovo posestvo meji na koncentracijsko taborišče Auschwitz. A to družine prav nič ne moti pri vsakodnevnih opravilih. Občasni streli, kriki in prah, ki ga prinese iz dimnikov, so samo bežna motnja v ozadju, ob kateri nihče ne trene z očesom.
Bitka za Alžirijo (La battaglia di AlgeriIa, 1966)
Režija: Gillo Pontecorvo
Sekcija: RETRO: ITA POLITIČNI FILM
Kulten vojni ep v poldokumentarističnem formatu sledi alžirskemu boju za osvoboditev izpod francoske kolonialne oblasti. Beneški zlati lev leta 1966 in tri nominacije za oskarja.
Alžir, petdeseta leta. Partizanska skupina Nacionalna osvobodilna fronta (FLN) načrtuje oborožen upor proti francoskim kolonialnim oblastem. Uporniki najprej streljajo na policiste in druge vladne uradnike. Ko začnejo bombardirati javne kraje v evropskem sektorju – kavarne, restavracije, sedež letalske družbe Air France – oblasti nadnje pošljejo vojaške enote. Obe strani se zapleteta v dolgotrajen spopad, film pa se večinoma osredotoča na dve osebi – prva je Ali La Pointe, nepismen mali kriminalec, ki ga je FLN rekrutirala med prestajanjem zaporne kazni in je postal eden njenih vodilnih članov, druga pa je francoski polkovnik Mathieu, vodilni francoski strateg, ki se s pomočjo obsežnih aretacij in mučenja loti iskanja in odstranitve voditeljev gibanja FLN.
Poljubi prihodnost – U2 v Sarajevu (Kiss the Future, 2023)
Režija: Nenad Čičin-Šain
Sekcija: PANORAMA
Navdihujoč glasbeni dokumentarec govori o prebivalcih obleganega Sarajeva, ki so med vojno z glasbo in kulturo ohranjali človečnost in širili upanje ter se povezali s skupino U2, ki je postala njihov glasnik.
Mladi sarajevski glasbeniki so beg pred grozotami vojne našli v rockovskih koncertih v kleti sarajevske Akademije za dramsko umetnost, kjer je deloval tudi kino Appolo. V več letih, ko je bilo mesto odrezano od sveta ter prepuščeno na milost in nemilost (para)vojaškim silam, je rock in punk glasba marsikomu ponujala edino rešilno bitko pred norostjo vsakodnevnih detonacij in strelov ostrostrelcev. Skupaj s tamkajšnjimi glasbeniki je ameriški humanitarni delavec Bill Carter stopil v stik z glasbeno skupino U2 v želji, da opozori na pogubne posledice te krvave vojne. Skupina je na svoji turneji poleti 1993 po zaslugi satelitskih povezav svetu razkrila pričevanja in stiske ljudi, ki so se trudili preživeti v nemogočih razmerah. Malo pozneje je načrtovala svoj prvi koncert v Sarajevu.
Popolni dnevi (Perfect Days, 2023)
Režija: Wim Wenders
Sekcija: KRALJI IN KRALJICE
Čustvena in poetična refleksija na temo iskanja lepote v enoličnosti vsakdana. Nagrada za najboljšega igralca na festivalu v Cannesu.
Hirayama je moški srednjih let, ki v Tokiu opravlja službo čistilca javnih stranišč. Možakar se vsak dan vozi po mestu, v svojem avtu posluša glasbo, nato pa se na vsaki postojanki preobleče, pripravi čistilne pripomočke in opravi svoje delo. Vendar pa za Hirayamo delo ni zgolj dolgočasna rutina. Med malico venomer bere knjige, fotografira naravo in opazuje preproste trenutke življenja. A kdo je zares Hirayama? Šele zaporedje nepričakovanih srečanj razkrije ozadje njegove zgodbe.
Priscilla (Priscilla, 2023)
Režija: Sofia Coppola
Sekcija: PREDPREMIERE
Sofia Coppola nam zgodbo Elvisa Presleyja predstavi skozi oči njegove izbranke Priscille in s tem prikaže drugo plat ameriškega mita o kralju rock’n’rolla.
Leto 1959. Priscilla Beaulieu ima štirinajst let in z družino živi v Wiesbadnu v Nemčiji. Nekega dne prejme povabilo na zabavo Elvisa Presleyja, ki v bližini služi vojaški rok. Med glasbenim zvezdnikom in prikupnim dekletom hitro preskočijo iskrice. Elvis jo na nezadovoljstvo njenih staršev želi videti vsakič znova. Stran od oči javnosti se med njima razvije več kot zgolj ljubezen. Elvis Priscilli zaupa vse svoje strahove in upe, pa čeprav se mora zaradi končanja vojaščine kmalu vrniti v ZDA. Priscilli obljubi, da ji bo ostal zvest in da jo bo kljub njeni mladoletnosti poskušal spraviti v svoj Graceland.
Varuhi formule (Čuvari formule, 2023)
Režija: Dragan Bjelogrlić
Sekcija: PREDPREMIERE
Uprizoritev dogodkov neposredno po dolgo zamolčani nuklearni nesreči v srbski Vinči, ki so pripeljali do prelomnega izuma v medicini.
Oktober leta 1958. Hladna vojna je na vrhuncu. Delo priznanega pariškega zdravnika Mathéja z inštituta Curie v Parizu prekine nenaden prihod šestih jugoslovanskih znanstvenikov, ki so bili v poskusu sestavljanja atomske bombe izpostavljeni radioaktivnemu sevanju. Mathé je zgrožen, ker mora pomagati ljudem pri ukvarjanju z orožjem, ki bi lahko uničilo svet. Vseeno prevlada njegov humanistični značaj in ker za njihovo stanje ni zdravila, predlaga revolucionaren eksperiment – prvo transplantacijo kostnega mozga v zgodovini. Ali gre za tvegan eksperiment na človeških bitjih ali za iskreno željo pomagati soljudem z druge strani železne zavese?
Vsi mi tujci (All of Us Strangers, 2023)
Režija: Andrew Haigh
Sekcija: KRALJI IN KRALJICE
Ko se vrnemo v preteklost, bomo tam morda naleteli na duhove, ki nam preprečujejo, da bi polno zaživeli v sedanjosti.
Adam živi v večinoma praznem stanovanjskem bloku v Londonu. Neke noči na njegova vrata po naključju potrka Harry, ki povsem spremeni ritem njegovega življenja. Med moškima se razvije razmerje, a Adama okupirajo spomini na otroštvo in na njegov dom. Čeprav sta njegova starša umrla že pred tridesetimi leti, se odloči, da bo znova obiskal predmestje, kjer je odraščal. Ko prispe tja, odkrije, da njegova mati in oče še vedno živita ter sta videti natanko tako, kot takrat ko je bil star dvanajst let.
Novinar