Eden od najizvirnejših načinov za skupno preživljanje prostega časa so namizne igre.
Vse prepogosto se dogaja, da so namizne igre razumljene kot nekaj, kar naj bi zadevalo predvsem otroke oziroma mladino. Glavna težava v dojemanju fenomena družabnih iger izhaja iz dejstva, da slovenščina ne pozna razlikovanja med pojmoma „play“ in „game“. V angleškem jeziku prvi izraz označuje otroško igro, medtem ko se drugi termin nanaša na kompleksnejše igre, ki lahko vsebujejo bolj odrasle teme in od igralcev zahtevajo tudi določeno raven zrelosti in razumevanja. Namizne igre so v zadnjih desetletjih doživele skokovit razvoj.
V splošnem jih delimo na štiri tipe:
Igre s kartami za zbiranje so pojav, ki je dobil širše razsežnosti v devetdesetih letih prejšnjega stoletja. Igra, ki je zaorala ledino, je Magic the Gathering, ki črpa osnovno idejo iz klasičnega fantazijskega žanra. Za razliko od klasičnih iger s kartami se tovrstne igre osredotočajo na igralni kupček, ki ni zgolj naključen nabor kart v igralčevih rokah, temveč produkt njegovega znanja in izkušenj. Igralni kupček je osnova, ki jo igralci skušajo sestaviti in nadgrajevati sami. Tovrstne igre so odlične za urjenje spomina, hkrati pa vedno znova prinesejo drugačno igralno izkušnjo, ki je odvisna od našega lastnega vložka in vložka soigralca, ki nas skuša premagati.
Strateške igre s figuricami v osnovi nekoliko spominjajo na šah. Gre za potezne strategije z miniaturami, ki poleg igre vključujejo dodaten element konjička, saj je igralne figure treba predhodno sestaviti in pobarvati. Ena najbolj znanih je Warhammer Fantasy Battles, ki je v svoji prvi različici izšla že davnega leta 1983, trenutno pa je aktualna že osma edicija pravil. Igralci lahko izbirajo med različnimi fantazijskimi vojskami, ki jih nato sestavijo in z njimi igrajo na pomanjšanem bojišču. Warhammer in njej sorodne igre spodbujajo natančnost, potrpežljivost in ustvarjalnost in so zato zelo primerne tudi za mlajše, ki lahko v njih najdejo konjiček za vse življenje.
Igranje domišljijskih vlog je tretja skupina iger, ki v še večji meri črpa ideje z naraščajočega zanimanja za mitologijo in fantazijske svetove, ki ga je spočelo Tolkienovo delo Gospodar prstanov in podobna fantazijska literatura. Igralci kreirajo lik, ki ga bodo igrali, eden od njih pa prevzame vlogo Dungeon Masterja, ki vodi pošasti ter sovražnike, pripoveduje zgodbo, sodi igro in pripravlja avanture. Igra je večplastna, saj vključuje komunikacijo med igralci, igranje vlog, strateške elemente, pripovedovanje zgodb in metanje kock. Največja odlika iger, kakršna je denimo Dungeons & Dragons, je tudi lastnost, da je igra popolnoma odprta – vse, kar vas pri njej omejuje, je zgolj vaša domišljija.
Namizne družabne igre nemalokrat povzemajo elemente vseh prejšnjih skupin iger in se tudi same še naprej delijo na družinske, zabavne in strateške, možne pa so še nadaljnje delitve. Glavna značilnost je, da se navadno igrajo na igralni površini, na katero se nato postavljajo figure, ploščice ali karte. Med najboljše igre v tej skupini trenutno nedvomno sodijo Civilization, Arkham Horror, Battlestar Galactica, Lords of Waterdeep in Twilight Imperium. Namizne družabne igre so najbolj pestra zvrst iger, ki vsakomur ponuja nekaj. Vse od preprostih iger, ki jih lahko igrate v družinskem krogu in na zabavah, do kompleksnih strategij, ki bodo vašo skupino igralcev zaposlile za cel vikend.
Namizne igre nas intelektualno in socialno bogatijo, predvsem pa nam širijo obzorja in nas vabijo, da vzpostavljamo pristne medčloveške stike v času, ko tehnologija spreminja ljudi v odtujene samotarje.