Kot so My Chemical Romance nekoč peli I’m not okay, se zdi, da v leto 2024 človeštvo vstopa bolj zaskrbljeno kot kadarkoli. Angleška beseda »perma-crisis« opisuje občutek nemoči in obupa, svetobolja. Občutimo ga v svetu, kjer se višajo življenjski stroški, temperatura planeta in geopolitični spori z vojnama Rusija-Ukrajina in Izrael-Hamas na čelu. Tu je še hiter vzpon umetne inteligence, ki prinaša enako število priložnosti kot tveganj, največ pa strahu pred neznanim. Mnogi bi se radi preprosto izklopili, zaprli vire novic in se distancirali.
In kako se bolje distancirati od tega ponorelega sveta, kot s potovanjem? Vodilni turistični posrednik Booking.com je naročil raziskavo trendov potovanj v letu 2024, ki je vključevala 27.000 ljudi iz 33 različnih držav. Pokazala je, da je bil nekoč dopust odklop iz življenja. Zdaj je življenje. 78 % ljudi je pričalo, da se na dopustu počutijo bolj žive kot kadarkoli in 68 % si jih želi, da bi svojo »dopustniško osebnost« lahko prenesli tudi v običajno življenje. Podobne statistike so napovedale 7 trendov za potovanja v letu 2024.
Navdušenci nad alter-egi
Kar se zgodi v Vegasu, ostane v Vegasu, pravijo. 37 % udeležencev je povedalo, da si med potovanjem po tujih državah radi izmislijo alternativno življenjsko zgodbo ali osebnost, ko srečujejo neznance. 62 % je všeč anonimnost, ki pride s tem, da smo stotine ali tisoče kilometrov od doma. Uživajo v verziji sebe 2.0, kjer je vse mogoče. 42 odstotkov bi plačalo več, da najamejo boljši avto, kot ga imajo doma, 57 % pa jih poroča, da imajo med potovanji »energijo protagonista« (main-character energy).
Iskanje hladnih krajev
Letošnje poletje je bilo eno izmed rekordnih po vročini in nič ne kaže, da nam bo v prihodnjih letih kaj bolj prizanešeno. Tudi če se ne strinjamo glede njegovega izvora, je globalno segrevanje dejstvo. To je odprlo celo novo nišo turizma, kjer si ljudje le želijo v hladne kraje, še bolje če je v bližini voda. 51 % vprašanih pravi, da bo segrevanje planeta spremenilo njihove dopustniške navade, 56 odstotkom pa bodo počitnice služile za oddih od vročine doma. Tri četrtine se strinjajo, da jih bližina vode v trenutku sprosti, 36 % pa jih namerava prejšnje destinacije zamenjati s počitnicami ob vodi. Booking.com napoveduje še vpliv trenda ledenih terapij (spomnimo se na Wima Hofa), kar bo prineslo povpraševanje po jogi na vodi, zvočnih kopelih, meditacijah v snegu ali hotelih pod vodo.
Avanturisti se množijo
Več kot polovica udeležencev raziskave pravi, da si želijo nenačrtovanih počitnic. 52 % bi jih rezerviralo potovanje presenečenja, kjer sta znani le začetna in končna destinacija. Ne želijo si načrtov in vsakdanjika temveč nekajdnevni fiks adrenalina in avanturizma. 56 % si jih želi zahajati izven začrtanih poti, 34 odstotkov pa je pripravljenih potovati z neznanci. Več kot polovica vprašanih raje potuje z zelo ohlapnimi načrti in se prepušča trenutnemu navdihu.
Pri tem se pričakuje tudi vedno večje vključevanje umetne inteligence, saj bi skoraj polovica vprašanih dovolila le-tej, da jim načrtuje potovanje. Med njimi je tudi 30 % generacije baby boomerjev.
Gurmanski turisti
Čas je, da se gostinci in turistični delavci posvetijo tradicionalni hrani. Po napovedih Booking.com v leto 2024 prihajamo z dvotretjinskim povečanjem povpraševanja po gastronomskem turizmu. 81 % vprašanih si želi preko tradicionalnih okusov spoznavati kulturo lokalnega kraja.
Za oddih brez meja
Medtem ko se svet okoli nas ruši (dobesedni citat iz oglasa Booking.com) si mnogi le želijo počivati in si vzeti čas za samopomoč. Z novo tehnologijo in pojavljanjem poklica »terapevt za spanje« (angl. sleep concierge) je lahko za 58 % vprašanih glavni namen počitnic spanje. V to skupino pa Booking.com uvršča še tiste, ki bi radi poglobili svoj stik z bližnjimi ali spoznali nove ljudi. 39 % samskih bi šlo na takšne »spalne« počitnice, da spoznajo novo ljubezen, 35 % pa bi jih šlo da zacelijo ranjeno srce. 24 % parov bi si privoščilo dopust, da poglobijo svoj odnos, 58 % vprašanih pa bi najraje šlo kar samih in svoje partnerje ter otroke pustilo doma.
Revni milijonarji
V letu 2024 bomo še bolj poskušali znižati stroške svojih potovanj. Hkrati pa iskali srednjo mero med luksuzom in ceno. Vsak si želi doživeti življenjski slog bogataša, pa če tudi le za nekaj dni. Polovica vprašanih namerava v države z nižjimi življenjskimi stroški, 51 % bi plačalo petzvezdičnemu hotelu za uporabo njihovih prostorov, a tam ne bi spalo, 47 % staršev bi svoje otroke peljalo na počitnice izven sezone.
Nekoč smo za vse to morali prebrskati tisoče turističnih oglasov in si sami načrtovati potovanje, ki bo napolnilo dušo, a ne izpraznilo žepa. Danes si lahko pomagamo z umetno inteligenco in kot ostalih 56 % prepustimo to duhamorno opravilo njej, mi pa le spakiramo kovčke.
Trajnostni turizem
V luči boja proti globalnemu segrevanju, se spreminjajo tudi trendi v turizmu. V letu 2024 se bo vse več ljudi odločalo za eko-hotele, zahajalo v ruralne kraje, izbiralo nastanitve z nižjim ogljičnim odtisom in povezavo z lokalnim okoljem. Beton, jeklo in steklo bodo zamenjale lesene strukture, luksuzne hišice na drevesih, glamping in veliko zelenih površin. Še vedno pa morajo nastanitve imeti tako imenovan »wow-faktor« kot pravi 53 % vprašanih. 60 odstotkov si želi, da bi tudi v notranjih prostorih videli več rastlinja.
Novinar