Trgovci v boju za kupce ponujajo številne popuste, ugodnosti in akcije.
Nore cene in visoki odstotki znižanj pa kar kličejo k vprašanju, ali so to res dejanski popusti na stare, visoke oz. višje cene ali trgovci le zavajajo potrošnike s t. i. nizkimi cenami, da bi le-ti pri njih porabili čim več denarja.
Previdno!
Če na trgovinski polici piše, da je nek izdelek znižan tudi do deset odstotkov in je cenejši kot običajno, bo večina kupcev temu slepo verjela, saj običajno ne grejo preverjati, če to res drži. Nizke cene so dovolj velika spodbuda, da kupci preprosto verjamejo trgovcem na besedo in mislijo, da če je na letaku, prospektu ali izložbi zapisano, da je cena znižana, potem se izdelek zagotovo splača kupiti. Vprašanje pa je, ali so kupci s tem zavedeni, ali so cene tudi dejansko znižane. V kolikor kupci že sami ne spremljajo, ali gre res za akcijske cene, pa so trgovci pod nadzorom tržnih inšpektorjev, ki preverjajo, ali so popusti res takšni, kot so obljubljeni na velikih plakatih, nalepljenih na izložbo, in ali so akcijske cene dejansko nižje od običajnih.
Inšpekcija
Tržni inšpektorat, ki v času sezonskih razprodaj poostreno nadzoruje zavajanje v zvezi s ceno oz. popusti, pa prav tako obravnava prijave potrošnikov, ki lahko prijavijo vsako zavajanje cen, njihovega izračuna, navidezno znižanje ali cenovne prednosti, ki se izkažejo za nepošteno poslovno prakso. Če pa so tovrstne kršitve razkrite, pa morajo trgovci plačati visoko denarno kazen.
Za zavajanje potrošnika gre zlasti v primerih oglaševanja, kjer z nejasnim sporočilom, pretiravanjem in podobno vsebino trgovci izkoriščajo potrošnikovo neizkušenost in neznanje, oglaševalci pa s tem pritegnejo kupce in si krepijo dobiček. Tudi če namen oglaševalca oz. trgovca ni zavajanje, je dovolj, da oglas spodbudi napačne vtise pri potrošniku, kar lahko vpliva na njegovo nakupovanje.
###okvir###
Napačne in neresnične informacije, ki bi utegnile zavajati potrošnika, se največkrat izkažejo pri oglaševanju v prodajalnah ali na oglasnih letakih:
• popusti na izdelke, ki niso bili nikoli v prodaji po višjih cenah;
• obljubljen 70-odstotni popust, dejansko pa se nudijo popusti od 20 do 70 %;
• oglaševani popusti na vse izdelke, ampak to ne velja za popolnoma vse izdelke, ki jih prodajalec nudi;
• akcija 1 + 1 = 3, vendar ni navedeno, da gre za tri enake izdelke;
• popust se obračuna na blagajni, nikjer ni navedeno, za kakšen odstotek znižanj gre;
• super cena, nore cene, ugodni nakupi, dejansko kupec ni seznanjen, za kakšne ugodnosti gre.
###okvir###
Takšne in podobne oglaševalske poteze sprva pritegnejo kupce, a gre v omenjenih primerih za zavajanje potrošnikov, saj trgovci z nejasnimi podatki zapeljujejo potrošnike in ne podajajo pravilnih oz. natančnih informacij glede popustov in akcijskih cen, zato je potrebno biti pred nakupom izdelkov v akcijah še posebej pozoren in previden.
Sanda Gajsar