E-svetovalnica društva za psihološko svetovanje Kameleon, predsednik društva Darko Mihael Čibej in podpredsednica društva Anja Goršek.
Brezplačno spletno psihološko svetovanje namenjeno vsem
Društvo za psihološko svetovanje Kameleon je nastalo leta 2010 na pobudo predsednika društva Darka Mihaela Čibej in podpredsednice Anje Goršek, ki sta bila takrat še študenta psihologije. Z ostalimi prostovoljci so istega leta postavili spletno stran in prvi v Sloveniji začeli z brezplačnim psihološkim svetovanjem preko elektronske pošte. Leta 2012 so dodali psihološko svetovanje, ki poteka anonimno v živo preko spletnega pogovora, tipkanja, s strokovnjakom iz področja psihologije ali psihoterapije. Svetovanje je namenjeno vsem – ne glede na status, starost ali druge osebne podatke – ki bi potrebovali psihološko svetovanje, pomoč, podporo ali usmerjen pogovor.
Društvo Kameleon v tednu od 25. do 31. maja ob svoji peti obletnici prireja »Teden zame«. V tem tednu je glavni namen društva, da udeleženci naredijo nekaj dobrega za sebe in svoje dobro počutje ter ponovno poiščejo stik s samim seboj. Predstavljenih bo devet delavnic skozi ves teden, ki bodo potekale od ponedeljka do petka vsak dan ob 18. uri. V soboto bosta predstavljeni dve delavnici ob 9. uri in ob 17. uri ter v nedeljo prav tako dve delavnici ob 9. uri in 15. uri. Delavnice bodo potekale na Poljanski cesti 26. Cena vsake delavnice posebej je 50 evrov, s popustom za dijake, študente in upokojence, število mest prijav pa je omejeno.
Kakšen je bil sprva namen društva Kameleon in kako je pravzaprav nastalo?
Osnovni namen društva je že od samega začetka nuditi brezplačno in anonimno internetno psihološko svetovanje otrokom, mladostnikom, odraslim in starejšim v stiski in organizacija prireditev za ozaveščanje javnosti o pomembnosti duševnega zdravja. Povod za ustanovitev je bilo opažanje, da je dostop do psiholoških in zdravstvenih storitev pogosto pogojen s prihodkom in zaposlitvenim statusom, obenem pa so marsikdaj čakalne vrste za psihologa ali psihoterapevta predolge. Po našem mnenju bi morale biti psihološke storitve dostopne prav vsakomur, ne glede na status ali finančno stanje. Tako smo na nek način ustanovili prvo psihološko internetno »sos točko« v Sloveniji. Človeku, ki se nahaja v stiski, namreč marsikdaj pomaga že tolažilna beseda, rahla spodbuda in zavedanje, da vedno obstaja pot iz stiske ter da je nekomu mar za to, kar prestajamo.
Kako se je neprofitno društvo razvijalo?
Leta 2010 smo postavili spletno stran www.svetovalnicakameleon.si in hkrati začeli z brezplačnim psihološkim svetovanjem preko elektronske pošte. Na spletni strani že od začetka objavljamo prispevke na psihološke tematike, zanimive prav za vsakogar. Prispevke pripravljamo posebej za otroke, mladostnike, odrasle in starejše, v kategoriji ‘Teme za vse starosti’ pa so združene teme, ki presegajo starostne okvirje in so zanimive za vse, na primer več o pozitivni psihologiji, komunikaciji, osebnostnih motnjah in podobno. Konec leta 2012 smo na spletno stran dodali še psihološko svetovanje v obliki, kot poteka še danes – preko spletnega pogovora s strokovnjakom iz področja psihologije ali psihoterapije. Pogovor poteka anonimno v živo preko tipkanja. Društvo se je skozi čas razvijalo s pomočjo vključevanja prostovoljcev, sodelovanja na razpisih in vključevanjem na brezplačna izobraževanja ter s pomočjo donacij. S pomočjo vsega naštetega smo hkrati tudi razvili svojo socialno mrežo z drugimi inštitucijami, s katerimi sodelujemo.
Na kakšen način ste iskali prostovoljce za delo in koliko se jih je do danes pridružilo društvu?
Prostovoljce smo iskali preko poznanstev, spletnih strani, namenjenih oglaševanju prostovoljskega dela, mailing list ustreznih fakultet, oglasov na študentskih servisih in preko tiskanega materiala, ki smo ga dostavljali na fakultete. Kot pravijo, dober glas seže v deveto vas – tako se sedaj prostovoljci na nas pogosto obrnejo kar sami, po priporočilu prijateljev in znancev, pa tudi nekaterih profesorjev, saj imamo v društvu omogočeno opravljanje prakse za študente psihologije in psihoterapije. Do sedaj se nam je pridružilo že preko 150 prostovoljcev.
Kako strokovnjaki ocenjujejo spletno svetovanje – ali je še vseeno bolj učinkovit pogovor na štiri oči?
To je še relativno neraziskano področje, ki ima tako svoje slabosti, kot tudi svoje prednosti. Pri samem svetovanju je psihološko svetovanje preko spleta lahko bolj učinkovito, saj je bolj neosebno, kar pomeni, da se oseba lažje odpre. Pri daljši obravnavi, terapiji, pa je manj učinkovito, saj se zelo redko vzpostavi tako pristen stik, kot se vzpostavi pri pogovoru v živo.
Komu je namenjeno e-svetovanje?
Namenjeno je vsem, ki bi potrebovali psihološko svetovanje, pomoč, podporo ali pa zgolj usmerjen pogovor, ne glede na njihov status, starost ali druge osebne podatke. Potrebujejo le dostop do interneta, ki je dostopen večini, če ne od doma, pa vsaj z javnih točk z brazplačnim internetom.
Kako ljudje lahko izvejo za e-svetovanje?
Ljudje za e-svetovanje lahko izvejo preko Facebook strani društva, uradne spletne strani društva www.svetovalnicakameleon.si, spletnih strani inštuticij, s katerimi sodelujemo, v tiskani obliki preko naših letakov in plakatov, ki se nahajajo pretežno po javnih inštitucijah – šolah, fakultetah, zdravstvenih domovih, občasno pa se pojavljamo tudi v tiskanih, elektronskih in televizijskih medijih.
Koliko ljudi se je odzvalo na e-svetovanje na začetku in kakšno je število danes?
Na začetku je bil odziv relativno velik, kar je bila tudi posledica precejšnjega vlaganja v tiskano oglaševanje, predvsem letaki, potem pa je fluktuiral. Ponavadi je porast svetovanja v januarju in okrog praznikov in počitnic, ko imajo ljudje več časa zase. Število pogovorov na teden niha od 15 do 20, zelo redko je manj ali več.
Kakšen je v povprečju odziv ljudi na svetovanje?
V povprečju so ljudje zadovoljni s tem, da imajo na voljo strokovnjaka s področja psihologije ali psihoterapije, ki jim nudi pozornost in oporo, ter jim svoj čas nameni brezplačno. Ponavadi so zadovoljni tudi z zaključki pogovorov. Občasno pa dobimo vtis, da kdo ni bil povsem zadovoljen, po drugi strani pa dobimo kdaj tudi naknadne povratne informacije ljudi, ki nam pišejo kasneje, kako so stvari reševali naprej in se nam zahvalijo za pomoč.
S kakšnimi psihološkimi težavami se ljudje največkrat srečujemo po vašem mnenju?
Najbolj pogoste teme, ki se pojavljajo v spletni svetovalnici, so vezane na medosebne odnose, predvsem partnerske, pogosto pa tudi vzgojne ali pa gre za slabo komunikacijo posameznikov s svojim okoljem.
Kako lahko sami preventivno najučinkoviteje poskrbimo za svoje duševno zdravje?
Sami lahko najučunkoviteje poskrbimo za svoje duševno zdravje s tem, da si zmanjšujemo vsakdanji stres, kar denimo pomeni, da prevzemamo samo svoj del odgovornosti, upoštevamo svoje in tuje potrebe, ustvarimo sebi ustrezen tempo življenja in podobno. Pomembno je, da razvijamo odpornost na stres, kar lahko dosežemo s športom, zdravo prehrano, meditacijo, jogo, religijo, skratka karkoli, da nam pomaga pri premagovanju ovir v življenju. Poskrbimo pa lahko tudi na način vzpostavljanja zdravega osebnega okolja na primer z dobrimi odnosi z ljudmi okrog sebe, razvito socialno in čustveno podporno mrežo, primernim delovnim mestom, primerno komunikacijo in podobno.
Ana Planinšek