Danes največ študentov piše zapiske na računalnike ali na tablice. Tako so med besedami profesorjev pogosto slišani kliki na tipkovnice in se iz vrst svetijo zasloni. Zelo redko še opazimo kakšne študente, ki s peresnico in zvezkom sedijo v klopi in si pišejo zapiske. Mnogi trdijo, da na računalnik bolje in hitreje pišejo, ampak izkaže se, da si dolgoročno s takim načinom pisanja zapiskov delajo škodo.
Zapiski na računalnik so pogosto manj kvalitetni
Študentje se načeloma odločajo za pisanje zapiskov na računalnik, torej za tipkane zapiske. Mnogi povejo, da hitreje pišejo na računalnik, da je v zapiske lažje dodajati slike, da besedilo lažje oblikujejo in da so zapiski bolj urejeni. S pomočjo računalnika lahko že med predavanjem raziščejo kakšen koncept in dodajo kakšno dodatno informacijo. Vseeno dodajo, da je težje risati grafe in oblikovati miselne vzorce na računalnik.
Vendar pa so računalniki pogosto lahko tudi moteči dejavniki. Kadar nam predavanje ni zanimivo, zlahka zatavamo od profesorja k socialnim omrežjem, igricam ali iskanju izdelkov na spletu. Računalnik spušča tudi zvoke in lahko odvrne našo pozornost, hkrati pa zmoti tudi naše sošolce. Ker se na računalniku hitro spreminjajo in menjujejo tudi barve, nas pogosto premotijo stvari na ekranu.
Raziskave so pokazale, da so zapiski narejeni na računalnik pogosto manj kvalitetni, kot zapiski narejeni na roke, saj so posamezniki, ki pišejo zapiske na računalnik, nagnjeni k zapisovanju stvari, ki se pojavljajo na tabli ali predstavitvi profesorja. Ker gre načeloma za prepisovanje, so zapiski manj poglobljeni in informacije niso povezane med seboj. Pri ponovnem branju zapiskov se pogosteje zgodi, da zaradi manj povezanih informacij ne vemo več, kaj smo mislili z nečim, kar smo zapisali.
Zapiski na roke
Danes je takšnega oblikovanja zapiskov vedno manj. Za to vrsto zapiskov študentje se ne odločajo več, saj imajo občutek, da pišejo na papir počasneje, da je njihova pisava zaradi hitrega tempa predavanja nečitljiva, ali ker učilnice nimajo pravih miz, ampak zgolj mizice na stolih, ki so majhne in neprimerne za pisanje zapiskov.
Študentje, ki se odločijo za pisanje zapiskov na roke, bodo imeli kar nekaj prednosti, saj bodo svoje zapiske lažje oblikovali in opremili z različnimi miselnimi vzorci ali diagrami. Kompleksnejši je tudi miselni proces, saj je treba slišane informacije pretvoriti v pisne informacije. Tako ostanejo informacije bolj dosegljive in med seboj bolj povezane. Informacije namreč prehajajo med različnimi centri v možganih in se tako vtisnejo v različne dele. Študentom, ki pišejo zapiske na roke, pogosto ne uspe zapisati vseh informacij, ki so na prosojnicah ali na tabli, tako moramo ustvariti lastne povzetke, ki jih nato zapišemo na papir. Prazen zvezek je tudi dokaj nezanimiv in ne odvrača pozornosti, zato je tudi pouku lažje slediti.
Raziskave so pokazale, da študentje, ki pišejo zapiske na roko, bolje pišejo izpite, se bolje organizirajo in lažje povezujejo informacije med seboj. Zapiski na roko so tudi bolj primerni za učenje, saj lahko vedno dodamo opombe ali majhne listke, na katere si zapišemo dodatne informacije. Zanimivo je tudi, da so dokazali, da si pri branju z lista zapomnimo okoli 10 % informacij več, kot si jih zapomnimo, ko beremo iz ekrana.
Kako narediti najboljše možne zapiske?
Najboljši nasvet je, da prilagodimo zapiske sebi in svojemu načinu učenja. Če ugotovimo, da težko sledimo pouku, je morda bolje zamenjati računalnik za list papirja, saj tako že sami zmanjšamo možnost motečih signalov. Dobro je, da pustimo tudi telefon v torbi. Če imamo zelo nečitljivo pisavo in se zlahka zmedemo ali zmotimo, je morda bolje, da zapisujemo na računalnik, ker lahko večkrat pobrišemo in ponovno napišemo isti stavek.
žNe glede na način pisanja zapiskov pa je najbolj pomembno, da ne zapisujemo dobesednih citatov profesorja, ampak naše misli in razumevanje posamezne teme. To je pomembno tudi pri učenju, saj tako ostanejo koncepti dlje v naših glavah. Če smo vidni tipi, pa je zapiske dobro okrasiti s slikami in barvami, saj je tako možnost, da si bomo nekaj zapomnili veliko večja.
Vedno pa naj med predavanjem ostane telefon v torbi, saj tako zmanjšamo željo, da preverimo socialna omrežja ali kupimo nekaj na spletu.
Novinar