Zdaj vemo že vsi, saj brez upoštevanja tega dejstva ostanemo lačni – tudi Univerza v Ljubljani je s 1. avgustom prešla na nov način plačevanja subvencionirane študentske prehrane – poslovili smo se od papirnatih vrednostnih listkov (‘bonov’).
V glavnem so odzivi študentov na nov sistem pozitivni, zaenkrat s terena o večjih nevšečnostih ni poročil (razen enkrat, ko je prišlo do napake na sistemu in študentje subvencije niso mogli koristiti; ŠOS je takrat vsem študentom, ki bodo uveljavljali nastanek neupravičenih stroškov, obljubil povračilo le-teh), kljub neprestani toči obtožb enega izmed podmladkov političnih strank.
Ta podmladek je v tej zadevi precej aktiven, saj med drugim zahteva tudi razkritje ankete, ki je bila opravljena med študenti na ekonomski fakulteti in v kateri so po poročanju ŠOS študentje izrazili željo, da bi najraje plačevali z mobilnimi telefoni. ŠOS je obljubil, da bo ta anketa objavljena na njegovi spletni strani. V času pisanja tega članka je na spletni strani po nam dostopnih podatkih še ni.
Še največji nasprotniki sistema so dejansko gostinci, za katere je bil prejšnji sistem po njihovih besedah ‘bolj pregleden in enostaven’, vendar pa je treba upoštevati, da so bile po drugi plati ravno goljufije z njihove strani eden izmed razlogov za spremembo sistema koriščenja državne subvencije.
Kako deluje?
Uvedena sta bila dva načina koriščenja subvencije za študentsko prehrano – prvi možni je nakup kartice, dobi se jo za 15 €, in identificiranje prek podatkov na njenem magnetnem zapisu, drugi, ‘odmevnejši’, ki se ga poslužuje večina, pa je plačilo prek mobilnega telefona, ki se ga po klicu na številko 1808 približa posebni napravi, ki nam jo gostinec predloži ob plačilu in prek katere nam je omogočeno koriščenje subvencije. Kar ostane od ekonomske cene obroka, pa moramo odšteti gostincu na kraju samem in ne več vnaprej ob nakupu bonov, kot je bilo to potrebno do sedaj. Nekaj birokracije zahteva postopek le na začetku, ko se je potrebno registrirati v nov sistem, vendar nam to hkrati omogoča spremljanje stanja svojega koriščenja bonov prek spleta (portal na naslovu www.studentska-prehrana.si).
V osnovi je pridobitev zelo dobrodošla. Prednosti vidim predvsem v tem, da študentu ni potrebno več vnaprej opraviti izbire, v katerem gostinskem obratu želi oziroma bo jedel, ampak se lahko kar na licu mesta spontano odloči, da bi pa, če malo karikiram, danes za spremembo jedel v kitajski in ne srbski restavraciji, da se nanjo že vnaprej navadi (kitajska gospodarska ekspanzija!).
Študenti smo z novim sistemom pridobili tudi možnost, da subvencijo študentske prehrane koristimo širom celotne Slovenije (kjer so pač ponudniki) in nismo več omejeni na ‘domet’ svoje univerze.
Konec dolgih vrst
Poleg tega, da je z novim sistemom seveda odpravljeno nesmiselno čakanje v vrstah za nakup bonov, je pridobitev zelo pomembna tudi za preprečevanje zlorabe sistema subvencioniranja študentske prehrane s strani gostincev, kot je bilo omenjeno že zgoraj. Prej so se namreč bolj podjetni izmed njih ‘znašli’ tako, da so poslali svoje ‘uslužbence’ nagovarjat študente, da naj jim prodajo svoje študentske bone (ti so včasih stali kar v prodajalnah in ‘živcirali’ mimoidoče s študentskimi boni v rokah) – seveda se je ta bon kasneje znašel v rokah gostinca, ki mu tako ni bilo potrebno pripraviti obroka, vseeno pa je transakcijo z bonom prikazal kot opravljeno (torej, kot da je študent jedel pri njem), tako da je pridobljene bone je predložil v plačilo in ‘pokasiral’ celotni znesek subvencije, ki trenutno znaša 2,62 €, brez da bi ga upravičil. Ta vsota se zdi zanemarljiva, vendar se je, če je bilo tovrstno postopanje pogosto, kot skupni seštevek lahko pojavila kar lepa vsota.
Težave…
Temna plat medalje – sam postopek plačevanja je lahko precej zamuden. Predvsem v urah kosila, ko bone koristi veliko študentov, pa lahko sistem zaradi preobremenjenosti tudi povsem odpove – to se je že zgodilo v začetku septembra, ko so morali nekateri študenti zaradi ‘izpada’ sistema plačati celotno (ekonomsko) ceno obroka, torej brez subvencije – vendar je, kot smo tudi že pojasnili zgoraj, ŠOS sprejel odgovornost za to in študentom ponudil možnost povrnitve stroškov.
Takrat (ob izpadu) ni delovala niti možnost plačila prek mobilnega telefona niti prek uporabe kartice. Samo enkratni izpad seveda ni pretirana katastrofa (čeprav so ga določeni zainteresiranci želeli izkoristiti v politične namene), vendar je jasno, da je v teku novega študijskega leta obremenjenost sistema še neprimerno višja in bi lahko do tovrstnih izpadov prihajalo pogosteje. Zaenkrat še ni in upamo, da bo tako tudi ostalo.
Po nekaterih virih je zdaj uveljavljeni sistem prehodna rešitev in se jo bo lahko v prihodnosti še izpopolnjevalo in dograjevalo. Upamo lahko, da v študentu prijazen in hkrati ekonomičen, praktičen in učinkovit sistem.
Blaž Božnar