V soboto, 30. maja, lahko obiščemo peti letošnji ustvarjalni festival ARTish, ki se je zadnjo soboto v aprilu preselil iz notranjih prostorov urbanega centra Kino Šiška na Gornji trg, v staro mestno jedro Ljubljane. Med 9. in 19. uro bodo na ogled in naprodaj razstavljena dela preko 40 umetnikov iz Slovenije, Hrvaške in Srbije. Imeli bomo priložnost sodelovati na dveh brezplačnih delavnicah, svojo stojnico pa bodo imeli tudi mali ustvarjalci/podjetniki. Na Gornjem trgu je ARTish vsako zadnjo soboto v mesecu od aprila do vključno septembra. Letos organizatorji na lastne stroške pripravljajo festival še za tri dodatne nedelje.
Ustvarjalcem prijazen prostor
Ideja o festivalu ARTish se je porodila iz potrebe ustvarjalcev po skupnem, njim prijaznim prostorom, kjer se lahko mesečno družijo, izmenjujejo ideje ter prodajajo svoja dela obiskovalcem, pove glavna organizatorka Erika Felicijan. Pravi, da je sama tudi ustvarjalka in je pri zasnovi projekta izhajala predvsem iz sebe, iz svojih potreb. Pred ARTishem ni bilo takih dogajanj, projektov ali nekoga, ki bi skrbel za promocijo umetnikov in jim omogočal kvaliteten prostor za prodajo v Sloveniji, izpostavi ustvarjalka. Prvi ARTish je potekal štiri dni v zapuščenem podhodu Ajdovščina v prostorih zavoda Sreda. Projektu se je pridružilo približno 30 slovenskih ustvarjalcev. »Vest o našem druženju je takrat bliskovito šibnila med umetnike,« se nasmehne Erika in pove, da so se preselili v urbani center Kino Šiška, saj so prostori zavoda postali premajhni. Spomnili so se, da bi imeli tudi zunanjo sezono: »ARTish sem nekako videla v starem jedru Ljubljane, na prelepem zapuščenem Gornjem trgu in to predstavila Turizmu Ljubljana, ki je svetoval, naj projekt prijavim na razpis in tako se je pričela ARTish zgodba na Gornjem trgu, ki smo ga dobesedno oživeli,« se spominja Erika. Kmalu so se jim začeli pridruževati umetniki iz Hrvaške, Srbije, Bosne in Hercegovine, tudi Italije. Predstavili so tudi že fotografa iz Indije in umetnico iz Venezuele.
ARTishani, kot se poimenujejo, so ljudje s podobnimi zgodbami, umetniki, ki svoje življenjske zgodbe predajajo skozi svoje umetniške oči in »se iz meseca v mesec preživljajo z deli, ki so nastali izpod njihovih rok,« razlaga Erika. Organizatorji vedno poskrbijo za ARTishane, jih predstavljajo, z njimi delajo intervjuje, včasih tudi povežejo s kakšnim podjetjem. Vsak festival popestrijo z brezplačnimi delavnicami za otroke in starše, gostili so dj-a, ulične glasbenike, ulični teater in še marsikaj. »Vedno pa poskrbimo tudi za dobrodelno noto in izmenjujemo oblačila, darujemo izdelke Zavodu LU, ki s prodajo pomaga ljudem potrebnim pomoči,«zaključi misel Erika. Želja za prihodnost festivala je, da se povežejo z ostalimi večjimi glasbenimi in kulturnimi ART festivali, kjer bi se lahko še dodatno predstavljali.
Predstavljanje umetniških izdelkov z veseljem in pozitivno energijo
Po rojstvu ARTisha se je zvrstila množica podobnih projektov – »nekateri izmed njih celo do potankosti skopiranih in s tem smo sprožili še toliko dodatnih možnosti za prodajo«, je prepričana Erika, ki se ji najtežji del organizacije ustvarjalnega dogodka zdi promocija. ARTish ima sponzorje le za zunanjo sezono – 6 mesecev, ko prejmejo nekaj denarne podpore s strani Turizma Ljubljana, kar pa ni dovolj niti za kritje stroškov enega dogodka. »Projekt živi od kotizacij, s katerimi krijemo celotne stroške organizacije – včasih je potrebno stisniti nekaj tudi iz lastnega žepa. Žal v teh časih drugače ne gre,« pravi ustvarjalka. »Kupna moč je v primerjavi z začetnimi leti – dobra 4 leta nazaj, močno padla in se je potrebno s ponudbo še dodatno truditi, da kupca prepričaš v nakup izdelka,« pojasnjuje in dodaja, da se gospodarska kriza zelo pozna in kupna moč obiskovalcev je drastično padla. Z željo po sodelovanju se je prijavil tudi že kakšen umetnik s prevelikimi pričakovanji glede prodaje same in se ni zavedal, da je sodelovanje na ARTishu med drugim tudi stik z javnostjo, stik z morebitnimi potencialnimi kupci, ne samo želja po prihodku, se spominja Erika. »Seveda vsi želimo, da se čim več proda. Ampak ta pričakovanja je potrebno pustiti doma, se predati dnevu in predvsem z veseljem in pozitivno energijo predstavljati svoje izdelke,« pove in poudari, da tovrsten pristop veliko pripomore k prodaji.
Prijavijo se lahko vsi, ki ustvarjajo in imajo urejen status za omogočanje prodaje izdelkov
Največ je na ARTishu sodelovalo 70 umetnikov, navadno jih je okrog 40. Skupaj je bilo že okrog štiristo različnih umetnikov. Prijave zbirajo sproti, vsak mesec posebej. Prijavijo se lahko vsi, ki ustvarjajo in imajo urejen status za omogočanje prodaje izdelkov. »Tu smo zelo strogi zaradi morebitnega obiska tržne inšpekcije,« izpostavi Erika. Merila za prijavo pa morajo slediti umetniški vrednosti in kvaliteti del ter izdelkov, inovativnosti in avtorski prepoznavnosti, estetski in tehnološki neoporečnosti, unikatnosti, nenehni nadgradnji in razvoju ponudbe izdelkov. Vodji organizacije ni lahko, ko mora nekatere prijave zavrniti: »Žal pa vsakih nekaj prijav tudi zavrnemo, saj ocenimo, da niso dovolj, lahko bi rekli – kvalitetne, za predstavitev na našem dogodku.« Na vsakem ARTishu predstavijo okrog 10 novih ARTishanov. Nekateri ARTishani sodelujejo že od samega začetka, veliko pa se jih menjuje. S tem privabljajo nove obiskovalce ali razveseljujejo redne obiskovalce z novostmi in tako skrbijo za še bolj pestro ponudbo del, pove Erika in doda: »Konec koncev, če vsakič znova ponujaš iste izdelke, se ljudje naveličajo, kajne?«
Obiskovalci nad ARTishem vedno navdušeni
»ARTish je že od samega začetka zelo dobro obiskan, kar pomeni, da so tudi obiskovalci sami potrebovali tak prostor,« je prepričana vodja organizacije. Festival obiščejo ljudje, ki navadno vsakokrat pridejo preveriti, kaj je novega in se družiti med sabo. Velikokrat obiskovalci pridejo po unikatna in posebna darila za sebe ali bližnjo osebo. »Pridejo tudi tisti, ki imajo željo po pozitivni energiji ali zgolj željo po druženju in klepetanju z umetniki,« navdušeno pove organizatorka, ki ob tem poudari pomembnost kvalitetne in raznolike ponudbe umetniških del, brezplačen vstop in delavnice ter spremljevalni program. Med obiskovalce prenašajo pozitivno energijo in ustvarjalnost, nekateri dobijo celo inspiracijo za lastno ustvarjalsko pot. »Obiskovalci so navdušeni nad našim delom, nad našim poslanstvom, vsekakor so vedno pohvale tako glede projekta kot sodelujočih,« pozitivno zaključi misel Erika in pove, da se imajo na ARTishu vedno »super, nasmejano, čas nam prehitro mine«.
Ana Planinšek