Ko smo prejeli vabilo Veleposlaništva ZDA v Ljubljani, da v ABC Hubu gostimo Lawrenca Wrighta, soustanovitelja in predstojnika GVA LaunchGurus, smo bili nad idejo navdušeni. Lawrence Wright se profesionalno ukvarja z investiranjem in je mentoriral več kot 1000 zagonskih podjetij, zato smo želeli, da mladi slišijo drugo plat zgodbe o startupih. 24. januarja 2017 smo prisluhnili nasvetom, kako prepričati vlagatelje in uspeti.
»Menim, da so Slovenci med najbistrejšimi ljudmi, kar jih poznam,« je o motivaciji za povabilo Lawrenca Wrighta povedal Izaak Martin, predstavnik Veleposlaništva ZDA v Ljubljani, »moramo jim le omogočiti, da uresničijo svoje ideje, jih postavijo na trg in se ne ustrašijo neuspeha. Želimo vas spodbuditi, da razmišljate o svojem trgu in o tem, kako uspeti s poslovno idejo.«
Pomembni so velikost trga, sposobna ekipa in žar v očeh
Lawrence Wright je na obisku v Sloveniji opravil pomembna srečanja s slovenskimi startupi, se pogovarjal z Veleposlaništvom ZDA in nagovoril mlade v Zavodu Ypsilon. Povedal jim je, da pravega podjetnika prepozna po žaru v očeh in jih posvaril, naj se naučijo sprejeti kritiko, saj marsikdo pri razvoju produkta potrebuje »reality check«. Če ga ne zna sprejeti, se lahko zgodi, da razvija idejo, ki vodi v slepo ulico. Dobro investicijsko priložnost Lawrence torej prepozna po ognju v očeh, pomembne pa so tudi realne številke. Kot investitor vedno vpraša: Ali produkt nagovarja resnično potrebo? Obstaja zanj velik trg ali gre za nišno področje? Je ekipa dovolj predana in usposobljena, da spelje stvar do konca? Pred nastopom za investitorja zato pripravi številke in odgovore!
Zbiranje kapitala za zagonsko podjetje ni lahka naloga, sploh za začetnike, ki pogosto niti ne vedo, kako pristopiti do vlagatelja. Lawrence nam je pripovedoval o investitorjih v Silicon Valleyu, ki jih lahko dosežete le prek pravih poznanstev.
Po njegovih besedah lahko t.i. gate keeperje srečate le na poslovnih dogodkih. Najpomembnejše je mreženje, mreženje in še enkrat mreženje. Več boste dosegli, če boste s svojo karizmo in profesionalnostjo direktno nagovorili vlagatelja na takšnem dogodku, kot s pošiljanjem tisočerih mailov in klicanjem na slepo srečo. Vlagatelji in poslovni angeli so navadno izjemno zaposleni ljudje, zato je še toliko bolj pomembno, da se znajdete na pravem mestu ob pravem času.
Brez strank ni uspeha
Lawrence Wright je zagovornik vitkega poslovnega modela (ang. lean startup), saj omogoča relativno hitro preverjanje trga z minimalnimi stroški. Preseneča ga, da večina zagonskih podjetij še vedno ne upošteva mnenja svojih strank, zato je mladim povedal preprosto resnico: večina startupov propade zaradi pomanjkanja strank.
Poleg preverjanja ideje pri strankah mora uspešno zagonsko podjetje razumeti prodajni proces, življenjski cikel kupca, procese izdelave in patentiranja ter svojo konkurenco. Delo na lastni ideji hitro lahko preraste v težavno nalogo, zato je še toliko bolj pomembno, da se čim prej vključite v skupnosti za zagonska podjetja, pospeševalnike in mentorske programe, kjer se hitreje učite iz napak drugih.
»Če ne poskusiš, ne veš, kakšen bo izid«
Lawrence nam je odgovoril tudi na vprašanje, kakšen je njegov nasvet mladim, ki se soočajo s prvimi zametki svojih idej: »Razlika med ljudmi, ki nekaj naredijo in tistimi, ki ne, je zelo majhna,« je povedal Lawrence ob zaključku dogodka. »Razlika je v tem, da prvi svojo idejo uresničijo, drugi ne. Poskus, da bi nekaj naredil, je zelo lahek. Če imaš poslovno idejo, razvij prototip, domisli se svojega poslovnega modela in testiraj idejo z minimalnim vložkom denarja in časa. Življenje nam ponudi le malo priložnosti in ko pomislimo za nazaj, pogosto obžalujemo stvari, ki jih nismo naredili. Zato je bolje, da nekaj narediš in propadeš, kot da celo življenje obžaluješ, česar nisi naredil.«