Kdo ne pozna oglasov in vseh oglasnih prostorov, ki nam jih vsiljujejo podjetja, da predstavijo svoje nove proizvode, nove ideje in napeljejo kupca, da že podzavestno razmišlja o njih. S poplavo informacij in kupovanjem oglasnega prostora je moč vsiliti posamezniku v spomin, še najbolj neumne in neizvirne ideje. Z denarjem je mogoče vse. Zato pa obstaja razlika med oglaševanjem in odnosi z javnostmi. Prvi gradi svojo prepoznavnost s pomočjo kupčka šumečih dinarčkov, drugi pa temelji na dobrih odnosih ter na konsistentnih in verodostojnih informacijah, brez zavajanja javnosti. No, pa si oglejmo dva primera oglasov – eden je družbeno koristen in drugi etično sporen.
Nekdo me preseneti …
Avtorica: Tanja Rojc
Veseli december, sprehajam se po zasneženih ulicah Ljubljane. Iz vseh strani me napadajo veliki plakati, oglaševanje na vsakem koraku. Vsakdo ponuja novo stvar, nakičeno z rdečo pentljo in po ugodni ceni. Niti se ne zmenim več za vse slogane, ki kar bolščijo in kričijo. Stojim na prehodu za pešce in v mojo odmaknjenost se priplazi, čisto potiho. Na semaforju skoraj neopazno v višini mojih oči, me predrami sporočilo na letaku: “Na tem mestu je Robi Z. dojel, da življenje ni samo rdeča in zelena.” Prostovoljstvo.org.
Še vedno se besede preigravajo v moji glavi. Zaželim si tople kave na nabrežju stare Ljubljane. Mmm, dišeča in topla. Pod skodelico pa me čaka presenečenje, oranžni papir mi pritegne pozornost. Besede se zasidrajo v moj spomin. “Dobra kava olepša trenutke, dober prostovoljec olepša dan.” Prostovoljstvo.org. Glej ga, zlomka – v ponedeljek, 5. decembra, je bil svetovni dan prostovoljstva.
Informacije, besede na papirju in letakih, me spodbudijo, da zadevo malo bolj raziščem. Prostovoljstvo.org je spletni portal, ki združuje več kot 200 prostovoljskih organizacij. “Aktivnosti za širjenje prostovoljstva v Sloveniji” je program, ki želi združiti prostovoljske organizacije v Sloveniji in prostovoljce, spodbuditi sodelovanje in izmenjavo dobrih praks, znanj, mnenj in izkušenj. Tako program predstavljajo širši javnosti s pomočjo promocijskega materiala (kljukice, majice, plakati, žoge …), radijskih in televizijskih oglasov in s prisotnostjo na različnih prireditvah, kot je npr. Študentska arena. Obenem pa tudi sami organizirajo festival prostovoljstva, ki je vsako leto aprila po vsej Sloveniji.
Lani so s pomočjo gverilskih akcij lepljenja nalepk potiho smuknili v naše zavesti. Kdo še ni srečal nalepke na stopnicah ali na klopci v parku, ki pravi, “Tukaj je večkrat posedal Mitja V. Zdaj ne več. Pomaga drugim.”? Ali tiste, zraven bančnega avtomata, ki pravi, da je Vesna spoznala, da denar ni vse. Nalepke, ki se vizualno spojijo s svojo okolico, postanejo njen naraven element in niso nadležne. Hkrati opozarjajo na idejo ter tako spodbudijo naše misli, da začnemo razmišljati.
Tudi radijski in televizijski oglasi so prav simpatični. Poigravajo se z osebnimi vrednotami, z odločitvami, s tvojimi mislimi. Je tvoje življenje pusto? Nekaj manjka? Pridruži se, bodi prostovoljec.
Vse to spodbudi moja razmišljanja in ugotovim, da je moje življenje polno. Zadnja tri leta sem prostovoljka, pa se do lani tega nisem niti zavedala. In zdaj so tiste urice, ki jih posvetim prostovoljnemu delu, tako nekaj posebnega. Od nabiranja izkušenj, spoznavanja novih ljudi, pletenja globokih prijateljstev in seveda osebno zadovoljstvo, ko počneš nekaj v čemer zares uživaš.
Znam brati oglase …
Avtorica: Mateja Rozman
Oglasi, oglasi, oglasi. Listamo po časopisu in tam so oglasi. Vklopimo radio in televizijo, in glej jih – oglasi. Hodimo ob cesti in spet smo obdani z oglasi. Nekateri so celo osvetljeni, da jih slučajno ne bi spregledali, ko pade noč. Dejstvo je, da živimo v času oglasov, ki pa so postali že zelo agresivni.
Nekateri so zgolj lepi. Drugi le obveščajo o lastnostih izdelka ali storitve. Velika večina pa govori o presežnikih in povzdiguje izdelek ali storitev nad oblake (najbolj belo perilo, sijoča belina zob, vitka postava brez diete …).
Pred kratkim je bilo v večih slovenskih revijah in prilogah opaziti zelooo dolgo oglasno sporočilo. Z naslovom “Margarita Drozg: Izgubila sem 30 kg brez diete”. Živimo v družbi, ki ima raje vitkost in tisti, ki radi jemo in uživamo v okusih, se že veselimo imeti vitko postavo brez diete. Zato večina ljudi zlahka “nasede” takim in podobnim oglasnim sporočilom. Ker je laže. In potem … razočaranje! Že zdrava pamet nam pravi, da to ni mogoče. Kako lahko shujšam brez diete, brez da se odrečem vsem dobrotam: čokoladi, sladkarijam, okusnemu krompirčku? A če tako piše v časopisu, bo že res. In veliko je takih, ki verjamejo.
V Sloveniji na področju oglaševanja obstaja samoregulacija. To pomeni, da mora vsak naročnik upoštevati in presoditi o moralnosti in etičnosti oglasnega sporočila. Kljub temu pa obstaja tudi Oglaševalsko razsodišče, ki deluje znotraj Slovenske oglaševalske zbornice. Bistvo razsodišča je, da razsoja le o prijavljenih primerih. Se pravi, da lahko in bi moral vsak posameznik ali organizacija prijaviti Oglaševalskemu razsodišču oglasna sporočila, ki se mu zdijo sporna in kršijo Slovenski oglaševalski kodeks. V kolikor razsodišče ugotovi, da oglasno sporočilo krši ta pravila, naročniku oziroma izdelovalcu oglasa priporoča, da ga umaknejo iz medijev. In večina naročnikov k sreči še upošteva njihovo odločitev.
Nekaterim pa se to ne zdi potrebno. Kot v našem primeru. Margarita nas še vedno prepričuje o svojem uspešnem postopku izgube kilogramov, čeprav je Oglaševalsko razsodišče ugotovilo, da krši dva člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa – poštenost in resničnost. In verjamem, da se še vedno najde kdo, ki verjame (oz. si želi verjeti) v tekst, ki je napisan na kar štirih straneh. Zakaj pa ne bi? Saj je napisano kot resen članek. Jaz znam brati oglase. Pa ti?
Na www.mojPiaR.net najdeš aktualne informacije o PRedigrah – brezplačnih delavnicah in predavanjih Študentske sekcije Slovenskega društva za odnose z javnostmi, ki so ob torkih ob 18. uri na Ekonomski fakulteti. Enkrat mesečno organiziramo tudi PR kofije, neformalen klepet o PR, marketingu in managementu, ter brezplačne ustvarjalne delavnice. Prisrčno vabljeni!