Tudi pri nas se namesto čakanja v vrsti na banki vse raje odločamo za spletno ali mobilno bančništvo. Kakšne so prednosti in slabosti enega in drugega?
Spletno bančništvo ima vse več prednosti
Plačevanje preko spleta je udobno, hitro in enostavno. Uporabniku omogoča, da s svojim denarjem upravlja kadarkoli in kjerkoli, kar lahko zelo olajša življenje. Dodatna prednost je večja sprotna preglednost nad našim bančnim poslovanjem. To banki zmanjšuje stroške poslovanja, s čimer se posledično stroški zmanjšujejo tudi uporabnikom. Preko spleta lahko ceneje plačujemo položnice in druge račune, nekatere banke omogočajo tudi plačila v tujino, zahtevamo lahko izdajo plačilnih kartic in posojilnih kartic, zaprosimo za spremembo višine limita na osebnem računu ali na plačilni kartici in še kaj.
Večja prilagodljivost, hitro opravljanje poslov, nižji stroški in dostop do svojega premoženja povsod, kjer je dostop do interneta, so glavne prednosti spletnih bančnih storitev.
Glavna ovira je še vedno varnost in bojazen pred zlorabami
Če se našega računalnika polasti vdiralec, nam lahko ukrade denar, kar se vse pogosteje dogaja tudi pri nas. V varnost še vedno lahko posežejo računalniški hekerji ali virusi, zato je potrebno poskrbeti za varno shranjevanje identifikacijskih podatkov ter redno menjavanje gesel. V zadnjih letih strokovnjaki opozarjajo predvsem na tako imenovani phishing. Gre za pojav strani, ki imajo identičen izgled kot stran vaše banke, le da podatki romajo k nepridipravom, ki tako dobijo dostop do vašega računa. Zato bodite vedno pozorni na to, da boste url naslov banke odtipkali pravilno.
Zloraba e-bančnih storitev poteka tudi s pomočjo naprednih virusov, ki se spretno izogibajo protivirusnim programom in se namestijo v sam brskalnik, kar jim omogoča, da medtem podtaknejo lastne transakcije.
Kot slabost navajajo nekateri uporabniki tudi določene pogoje glede osnovne računalniške strojne opreme.
Pravila varnega spletnega bančništva
– Digitalno potrdilo (digitalni certifikat) shranimo na zunanjo napravo.
– Ustvarjajmo varna gesla in jih shranimo na varno mesto, stran od računalnika.
– Če je mogoče, ne opravljajmo bančnih storitev z računalnikom, ki ga uporablja mnogo oseb ali se ga uporablja za igranje igric in vključevanje v spletna omrežja; za opravljanje bančnih storitev uporabljajmo drugi brskalnik kot za opravljanje drugih spletnih aktivnosti.
– Uporabimo dodatne varovalne mehanizme, ki jih nudi banka.
– Preverjajmo varnost povezave in pravilnost url naslova, na katerega vstopamo.
– Spremljajmo varnostna obvestila banke.
– Nikoli ne posredujmo svojih podatkov (številka kreditne kartice ali zasebni ključ certifikata) na spletnih straneh, banka tega nikoli ne zahteva od nas.
Mobilno bančništvo
Nekatere banke ponujajo tudi mobilno bančništvo, ki je pri nas manj uveljavljeno kot spletno in je bolj ali manj na zelo osnovni ravni, predvsem pa zelo drugačno od spletnega.
Uporabnikom mobilnih telefonov skorajda ne ponuja veliko, lahko si ogledajo stanje in opravijo transakcije na računih. Poleg preverbe stanja uporabniki zaznavajo še prenakazovanje sredstev na druge račune, plačevanje položnic in sklepanje vezave depozitov.
V prihodnosti se sicer obeta uporaba nove tehnologije plačevanja z mobilnim telefonom, ki pa je odvisna od podpore v samem telefonu. Če je bilo še pred letom dni po običajnih spletnih straneh mogoče brskati le s pametnimi telefoni, danes to zmore skoraj vsak spodoben mobilnik.
Glavna ovira za širšo uveljavitev mobilnega bančništva je še vedno varnost.
Ksenija Gider