Komuniciranje. Sposobnost, lastnost in učinek slehernega posameznika, bitja ali predmeta. Vsi to počnemo in vsi tudi mislimo, da ga obvladamo. Učiti se ga pričnemo že zelo zgodaj in spremlja nas skozi celo življenje. Z njim (bolj ali manj uspešno) dosegamo tisto, kar želimo spremeniti v našem okolju, pa sami na to ne moremo fizično ali kako drugače vplivati.
Kadar govorimo o strokovnjakih na področju komuniciranja, imamo v mislih predvsem dve področji, na katerih delujejo ti ljudje. Oglaševanje in odnosi z javnostmi. Razlika? Spomnim se anekdote, ki sem jo slišal od enega vodilnih komunikatorjev v Sloveniji. Človek vstopi v gostilno in reče glasno in jasno: “Jaz sem največji car daleč naokoli!” To je oglaševanje. Če pa isti človek vstopi v gostilno in ga dva prijatelja na pijači opazita ter eden reče drugemu: “A veš, kdo je to? On je največji car daleč naokoli,” potem so to odnosi z javnostmi.
Ker komuniciranje uporabljamo že od rojstva dalje, in to vsak dan, zakaj bi torej potrebovali strokovnjaka, ki je prebral številne knjige o nam dobro znani temi, se z njim strokovno ukvarja že vrsto let in si je morda celo pridobil formalno izobrazbo s tega področja? Odgovor: Ker bo ta strokovnjak poskrbel, da bo komunikacija imela primeren učinek. In tukaj ne govorim o manipulaciji, ampak o komuniciranju z ljudmi, ki s(m)o po naravi nepredvidljiva (in nezaupljiva?) bitja.
Vsi poznamo nekatera izmed orodij in kanalov, preko katerih izvajamo komunikacijo. Vsak dan vidimo oglase, prispevke v medijih, poznamo bloge, forume, wikipedije, elektronsko dopisovanje in komuniciranje preko mobilnih telefonov, pogovore s prijatelji, hostese, ki nam v roke potiskajo letake ali brezplačne vzorce izdelkov, direktno pošto, ki nam zvesto polni naš nabiralnik, obiskujemo razne dogodke in gledamo pojavljanje znanih oseb na televiziji. Kadar se pojavi potreba, da moramo nekaj sporočiti, ponavadi uporabimo nekaj teh orodij in že se izvaja komunikacija. Vendar pa na koncu ponavadi ugotovimo, da naša komunikacija ni imela želenega učinka. Morda je bil učinek nevtralen ali celo negativen, saj nekaterim ni bila všeč komunikacija oz. njen stil, ton ali sporočilo, nekaterih pa sploh ni dosegla in ste v njihovih očeh ustvarili podobo neveščega komunikatorja.
No, morda pa bi vseeno bilo dobro, da bi v vaš način komuniciranja vključili kaj strokovnega znanja in strateškega pristopa. In tukaj pridejo na vrsto strokovnjaki s področja komuniciranja. Poleg tega, da poznajo številna orodja in kanale komuniciranja, morajo znati izluščiti tudi, kaj je cilj komunikacije – ali bomo obveščali, osveščali, opozarjali, prepričevali, spreminjali vedenje, vključevali ali sooblikovali tisto, o čemer govori naše sporočilo.
Slabo je, če je cilj komunikacije namenjen ‘samemu sebi’, kot je npr. narediti moramo 300 zloženk in doseči pet pozitivnih objav v medijih. Pri tem se ne ve, kakšen učinek bi to naj imelo na rezultat projekta. Bolje je, če si zastavite cilj informirati 500 ljudi iz vaše ciljne skupine in vplivati na njihovo vedenje, tako da jih bo 50 od njih obiskalo vaše predavanje. Tako boste natančno vedeli, kako uspešni ste bili.
Strokovnjak mora tudi znati oblikovati in prilagoditi način komuniciranja, da bodo učinki komunikacije pozitivni in cilj dosežen. Poznati mora ključna načela komuniciranja, kot so npr. pogled s stališča druge strani, dejstvo, da dojemanje ljudi tvori njihovo realnost, ter kdaj je primerno nekoga vključiti in kdaj izključiti iz načrta komuniciranja, kdaj sodelovati in kdaj prepričevati, kakšni naj bodo ton, oblika, jasnost in časovna primernost pojavljanja sporočila, če naštejem samo nekaj lastnosti komuniciranja. O tem obstaja veliko zapisanega, veliko znanja o tem pa si tudi pridobiš skozi prakso.
Če verjamete ali ne, v svetu obstaja veliko dobrih izdelkov in odličnih storitev, pa jih pravi ljudje ne poznajo oz. imajo o njih napačno mnenje samo zato, ker so bile napačno (ali sploh niso bile) komunicirane. Zato se, kadarkoli se boste npr. lotili kakšnega projekta, izvedbe kakšne zamisli, delovali v organizaciji ali poskusili rešiti problem, ki se tiče več ljudi, spomnite, da bo strokovno izvedena komunikacija veliko prej in uspešneje vodila k pozitivnemu rezultatu vašega prizadevanja.
Borut Odlazek
Študentska sekcija
Slovenskega društva za odnose z javnostmi