Končano usklajevanje za primer brezposelnosti

Državna sekretarka Marjeta Cotman se je sestala s predstavniki Študentske organizacije Slovenije v zvezi s predlogom Zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, ki ga je pripravilo MDDSZ. MDDSZ in ŠOS sta se uskladila glede vsebine predlaganega zakona, pri čemer je MDDSZ upoštevalo predlog ŠOSa, naj se v zakonu določijo priznani stroški agencijam, ki posredujejo začasna in občasna dela dijakom in študentom, ŠOS pa se je strinjala, da se do sprejema Zakona o štipendiranju, pri pripravi katerega bo sodeloval tudi predstavnik ŠOS, proračunski štipendijski sklad uredi v Zakonu o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti, kamor bodo agencije, ki posredujejo začasna in občasna dela dijakom in študentom, neposredno odvajale del sredstev iz koncesijskih dajatev. Usklajevanje je bilo že tretje po vrsti, zato je državna sekretarka izrazila zadovoljstvo, da je predlog zakona dokončno usklajen in povedala, da bo zakon obravnaval še Svet vlade RS za študentska vprašanja, poslan pa bo tudi v medresorsko usklajevanje.

Obdarovanje otrok študentskih družin

Študentska organizacija Univerze v Mariboru je v sodelovanju s Klubom študentskih in dijaških družin Maribor tudi lani pripravila že tradicionalen projekt Božiček, obdarovanje otrok študentskih družin. Na obdarovanje se je prijavilo 82 otrok, kar priča o velikem številu staršev študentov na mariborski univerzi. Obiskovalci so skupaj prisluhnili zanimivi pravljici, ki ji je sledilo težko pričakovano obdarovanje Božička in manjša pogostitev. “Namen omenjenega projekta, ki velja za največjega na področju študentskih družin, je poleg obdarovanja tudi spoznavanje staršev študentov, druženje in izmenjava zanje koristnih informacij”, je poudaril sekretar za socialna in zdravstvena vprašanja ŠOUM, Andrej Prevolnik.

Prezentacija Uličnega Kraljedarja

Ob koncu leta so v informacijskem centru Moderne galerije prvič predstavili Ulični kraljedar.
Ulični kraljedar je izšel pod okriljem društva Kraljev ulice, kjer nastaja tudi prvi slovenski ulični časopis Kralji ulice. Gre za žepni koledar 2006, v katerem so zbrane misli brezdomcev ter njihove fotografije. Namen projekta Ulični kraljedar je vključitev brezdomcev v aktivno družbeno življenje. Brezdomci s kraljedarjem dobijo priložnost izraziti svoje misli, nazore o svetu in družbi. Poleg tega jim je omogočeno zaslužiti na drugačen način kot z beračenjem. Projekt med drugim odpira vprašanja, kot na primer na kakšen način brezdomci obstajajo za ostale ljudi in na kakšen način ostali ljudje za brezdomce. Prodaja kraljedarjev poteka, kakor poteka prodaja časopisa Kralji ulice. Brezdomci so Ulični kraljedar za 300 SIT prodajali od 21. decembra 2005. Del zaslužka ostane njim, del pa je namenjen tisku naslednje številke časopisa Kralji ulice. Projekt je delo etnologinj in kulturnih antropologinj Alenke Lamovšek in Lune Jurančič Šribar, ki sta med brezdomci opravljali terensko raziskavo in zapisovale misli, ki so sedaj zbrane v kraljedarju. Alenka je tudi avtorica fotografij z brezdomci.

Denarno pomoč bo prejelo 105 študentov

Študentska organizacija Univerze v Ljubljani je v sodelovanju z Modrim študentskim servisom Ljubljana novembra 2005 objavila razpis za dodelitev denarne pomoči študentom v stiski. Višina sredstev, ki so bila razpisana z namenom reševanja socialnih stisk študentov, je znašala 6.000.000 tolarjev. Na razpis je do 30. novembra 2005, ko je potekel rok za oddajo prijav, prispelo 180 vlog. Strokovna komisija, ki jo je imenovala ŠOU, je imela težko nalogo, saj so vse prejete vloge odražale hudo socialno stisko prosilcev. Pri vrednotenju vlog je tako kot glavna kriterija dodeljevanja denarne pomoči upoštevala trenutno stisko študenta ter splošni položaj študenta. V skladu z oceno strokovne komisije in sklepom Predsedstva ŠOU bo denarna pomoč dodeljena 105 prosilcem, ki jo bodo lahko porabili za reševanje stanovanjskega problema, nakup osnovnih življenjskih potrebščin, preživljanje otroka ali družine, vpisnine na visokošolskem zavodu, invalidnost, nepredvidene naravne in družinske nesreče, ki so povzročile socialno ogroženost, ter zaradi drugih razlogov, ki so povzročili hudo socialno stisko. ŠOU želi tudi na ta način prispevati k izboljšanju socialnega položaja študentov. Vsem študentom, ki so v socialni stiski, pa je v pomoč pri reševanju problemov vsak dan na voljo Študentska Svetovalnica  ŠOU.

Animacije za vse generacije

Decembra se je v ljubljanskem Kinodvoru odvila druga Animateka – mednarodni festival animiranega filma, ki je letos predstavil izdelke avtorjev Srednje in Vzhodne Evrope. Ogledali smo si lahko štiri tekmovalne sklope kratkih animiranih filmov, tri celovečerce (“odštekano” Frank in Wendy, “kontroverzno” Četrt! in anime Čudoviti dnevi), kot “sladico” pa tudi filme angleškega Royal College of Art (RCA), zmagovalne filme Holland Animation Film Festivala 2004 (med njimi tudi z Oskarjem nagrajenega Ryan) itd., skupaj torej kar 164 filmov. Letos so prvič lahko uživali tudi otroci, katerim je bil namenjen program Slon. Na otvoritvi festivala se je z razstavo in svojevrstnimi okraski predstavil rezidenčni umetnik M. S. Bastian (iz njegove ilustracije izhaja podnaslov festivala: Hanging Around), ob zaključku pa smo lahko prisluhnili odlični avstrijski glasbenici Gustav. Na zaključnem večeru je petčlanska mednarodna žirija pohvalila nekaj filmov in razglasila dobitnika grand prixa ter zmagovalca občinstva. Sonyjevi nagradi sta tako romali v poljske roke – grand prix je prejela Marta Pajek za film Po jabolkih, gledalce pa je prepričal Ichtys Mareka Skrobeckega. V tekmovalnem programu smo si lahko ogledali tudi slovenski film Sun Sun. Kasneje sem se pogovarjala z enim od njegovih avtorjev, Matejem Lavrenčičem, ki je zaključil študij slikarstva na ALU.

Kaj si si ogledal na letošnji Animateki?
Ogledal sem si prvi tekmovalni sklop in filme RCA, ti so se mi zdeli veliko boljši. Zmagovalni film pa… po mojem je žirija letos “usekala mimo”, bilo je veliko boljših. Zmagovalec občinstva je bil pa v redu. Všeč sta mi bila tudi Jam Session in Zmenek, ampak… žirija že ve.

Misliš, da gledalci bolj spremljajo zgodbo ali vizualni del? Jih ti kot ustvarjalec gledaš drugače?
Če ne drugega, gledaš, kako je tehnično izvedeno, kaj je zadaj. Navaden gledalec ponavadi samo “pade noter”, mogoče je to ta razlika. Itak tako gledajo vsi filmarji, se nekako ne pustijo takoj zavesti. Gotovo se povprečnega gledalca prej dotakne nekaj, kar je smešno, kot da nekaj išče v zgodbi. Meni so bili tudi všeč tisti bolj lahkotni, naloga žirije pa je, da išče neke umetniške vrednosti.

Sun Sun je v bistvu videospot za Moveknowledgement. Kako je prišlo do sodelovanja in koliko dela je vloženega v tovrstno štiri in pol minutno animacijo? Je izvedba težja kot pri “navadni” animaciji?
Kitarist je Gorazdov sošolec. Trije (Lavrenčič, Gorazd Bizjak, Miha Perne op.) smo ga delali 4 mesece po kakih 12 ur na dan. V grobem smo zastavili ogrodje in si nato sproti izmišljali detajle. Tudi nismo takoj vedeli, kakšen bo konec. Malo smo se pa “zafrknili”, saj so nam rekli, naj naredimo spot, ki se bo gledal kot risanka. Spot mora biti drugače narejen, da sovpada z glasbo. Veliko boljši je, če ga gledaš brez glasbe, hehe… zraven bi bolj sodil kak starinski klavir.

Tako v Sun Sun kot v Malih črnih skrbeh (tvoj prvi veliki stripovski album) nastopajo živali. Čemu fascinacija z njimi? Bi kdaj napravil z njimi kaj v stilu Happy Tree Friends?
Fascinacija… no, nekaj pač moraš imeti, hehe. Ne vem, če je to ravno racionalna odločitev. Tako pač je. Za spot smo se vsi odločili za živali, nisem ničesar vsiljeval. HTF se pa mi zdijo bedni, tak masaker je res brezzvezen. Ne vem, bi moralo to šokirati gledalce ali kaj? Če je inteligentno narejeno, potem ne rečem…

Kakšne so perspektive slovenske animacije in stripa?
Mladi striparji so kar nadobudni. Je tudi dosti mladih z ALU, k delajo animacije. Upam, da se bo tam končno ustanovil tudi poseben oddelek. Zaenkrat ni videti, da bi šlo kaj v tej smeri. Mi je pa všeč, da vidim vedno več grafitov po vlakih. Tudi na delavnicah (Famul Stuart, v okviru festivala) je nastalo par dobrih stvari, se mi zdi.

Trenutno delaš na kakšnem projektu?
Delam risanko za Stripburgerjev projekt Panjske končnice, ki bo enkrat pozimi v radovljiškem čebelarskem muzeju.

Sara Mekinc

Znam brati oglase …

Oglasi, oglasi, oglasi. Listamo po časopisu in tam so oglasi. Vklopimo radio in televizijo, in glej jih – oglasi. Hodimo ob cesti in spet smo obdani z oglasi. Nekateri so celo osvetljeni, da jih slučajno ne bi spregledali, ko pade noč. Dejstvo je, da živimo v času oglasov, ki pa so postali že zelo agresivni. Jim kdo sploh še verjame? Jih kdo še pogleda? Še vedno je dovolj tistih, ki verjamejo, da so oglasi iskreni. In zakaj ne bi? Slikice na ekranih so dovolj lepe in kar želimo si, da bi to imeli tudi mi doma. Pa kaj, če je ne bomo nikoli uporabili. Pomembno je, da jo imamo.

Nekateri so zgolj lepi. Drugi le obveščajo o lastnostih izdelka ali storitve. Velika večina pa govori o presežnikih in povzdiguje izdelek ali storitev nad oblake (najbolj belo perilo, sijoča belina zob, vitka postava brez diete,…).

Pred kratkim sem v več slovenskih revijah in prilogah opazila zelooo dolgo oglasno sporočilo. Z naslovom “Margarita Drozg: Izgubila sem 30 kg brez diete”. Živimo v družbi, ki ima raje vitkost in tisti, ki radi jemo in uživamo v okusih, se že veselimo imeti vitko postavo brez diete. Zato večina ljudi zlahka “nasede” takim in podobnim oglasnim sporočilom. Ker je laže. In potem … razočaranje! Že zdrava pamet nam pravi, da to ni mogoče. Kako lahko shujšam brez diete, ne da se odrečem vsem dobrotam: čokoladi, sladkarijam, okusnemu krompirčku? A če tako piše v časopisu, bo že res. In veliko je takih, ki verjamejo.
V Sloveniji na področju oglaševanja obstaja samoregulacija. To pomeni, da mora vsak naročnik upoštevati in presoditi o moralnosti in etičnosti oglasnega sporočila. Kljub temu pa obstaja tudi Oglaševalsko razsodišče, ki deluje znotraj Slovenske oglaševalske zbornice. Bistvo razsodišča je, da razsoja le o prijavljenih primerih. Se pravi, da lahko in bi moral vsak posameznik ali organizacija prijaviti Oglaševalskemu razsodišču oglasna sporočila, ki se mu zdijo sporna in kršijo Slovenski oglaševalski kodeks. V kolikor razsodišče ugotovi, da oglasno sporočilo krši ta pravila, naročniku oziroma izdelovalcu oglasa priporoča, da ga umaknejo iz medijev. In večina naročnikov k sreči še upošteva njihovo odločitev.

Nekaterim pa se to ne zdi potrebno. Kot v našem primeru. Margarita nas še vedno prepričuje o svojem uspešnem postopku izgube kilogramov, čeprav je Oglaševalsko razsodišče ugotovilo, da krši dva člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa – poštenost in resničnost. In verjamem, da se še vedno najde kdo, ki verjame (oz. si želi verjeti) v tekst, ki je napisan na kar štirih straneh. Zakaj pa ne bi? Saj je napisano kot resen članek. In kar težko je iti mimo, ne da bi tudi sam poskusil z njeno metodo. Vendar, jaz znam brati oglase. Pa ti?

Mateja Rozman

Žaga 2 [Saw II]

Žanr: grozljivka
Na sporedu od: 19.1.2006
Režija: Darren Lynn Bousman
Scenarij: Darren Lynn Bousman in Leigh Whannell
Igrajo: Donnie Wahlberg, Shawnee Smith, Tobin Bell, Franky G, Glenn Plummer, Dina Meyer idr.
Dolžina: 93 min.

Odbita grozljivka Žaga je dobila svoj drugi del. Tudi nadaljevanje so v večini ustvarili isti ljudje, ki so s svojo zamislijo zablesteli že v prvem delu (režiser, producenti, scenaristi,…), ter filma Žaga s svežim konceptom postavili med najboljše izdelke tega žanra.

Zgodba filma Žaga 2 se začne s krvavim umorom, ki da detektivu Masonu (igra ga Donnie Wahlberg) jasno vedeti, da za krutim zločinom sedi nihče drug kot mojster Jigsaw. Ker je stari morilec na smrt bolan, je njegovo odkritje in prijetje mačji kašelj, a kljub slabemu zdravju je zločinski veleum tudi tokrat uspel pripraviti kopico smrtnih pasti, še strašnejših, kot si jih je bil zamislil v prvem delu filma. Le-te prežijo na življenja osmih neznancev, ki se zbudijo v sobi zapuščenega zaklonišča. Igra na življenje in smrt se lahko prične. Krvoločne pasti hitro dobijo hrano, saj se omamljeni ujetniki sprva sploh ne zavedajo nevarnosti, v kateri se nahajajo. Poleg bitke s pastmi nesrečneži bijejo tudi bitko s časom – njihova telesa so namreč že zaužila veliko količino smrtonosnega živčnega plina, zato imajo na voljo vsega nekaj ur za rešitev, preden bo po njih.

Jigsawov premeteni načrt namreč poteka kot po maslu. Policisti in preiskovalci se ukvarjajo z njim in tako izgubljajo dragoceni čas pri iskanju osmerice, ki v nečloveških mukah doživlja svoje zadnje urice. Med ugrabljenimi je tudi sin detektiva Masona…

Grozljivka Žaga si je kultni status pravzaprav priborila s svojo bogato vsebino. Izjemno dodelane smrtonosne pasti ne ubijajo “brezveznikov”, ne, za kaj takega je Jigsaw enostavno predober. On pošilja svetu sporočilo o človeških napakah – ujetniki so tako le za zgled vsem ostalim. Kljub temu, da je morilec, je tudi poštenjak – vsakdo izmed vpletenih ima priložnost za rešitev – sebe in drugih. Toda ali jo ljudje znajo/mo izkoristiti?

Bolj plahe gledalce srh spreleti že ob besedah: “Pozdravljen, Michael. Rad bi se šel igrico…”, o nadaljevanju pa le … Da, tekla bo kri!

Miran Varga

Pozor: davčne novosti!

Z novim letom je pričel veljati Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o dohodnini, ki se dotika tudi študentskega dela in šolnin. Od 1.1. 2006 velja, da:

” delodajalcem ni potrebno poročati davčni upravi in delovnemu inšpektoratu o pričetku dela študenta ali dijaka na podlagi napotnic za opravljanje začasnih in občasnih del;

”  se dohodnina v višini 25% od davčne osnove obračuna za vsako izplačilo ne glede na višino vsem tistim, ki ne izpolnjujejo pogojev za posebno davčno olajšavo (imenovano tudi študentska olajšava) v višini 1,2 milijona SIT; to so:
˘ pavzerji (študenti brez statusa);
˘ osebe, ki so se vpisale na študij po dopolnjenem 26. letu in
˘ starejši od 26 let, pri katerih je od začetka študija minilo več kot 6 let na dodiplomski stopnji ali več kot 4 leta na podiplomski stopnji študija;

Davčna osnova je v tem primeru razlika med dohodkom, ki ga prejmete od študentskega servisa, in normiranimi stroški. To so stroški, ki vam nastanejo zaradi iskanja oziroma opravljanja dela (prevoz na delo, malica ipd.). Država tako domneva, da je višina teh stroškov 10% vašega zaslužka, zato se vam za ta znesek zmanjša davčna osnova. Kako bi izgledalo, če bi sodili v eno izmed treh navedenih kategorij in zaslužili 80.000 SIT?
Prvo se vam od zaslužka odštejejo normirani stroški. Tako izračunamo davčno osnovo. V našem primeru bi normirani stroški znašali 8.000 SIT (10% od 80.000 SIT), davčna osnova pa 72.000 SIT (80.000 SIT – 8.000 SIT). Pomembno: teh 8.000 SIT se ne odbije od zaslužka, ampak se nakažejo na osebni račun! Vendar je za končni znesek nakazila potrebno od izračunane davčne osnove (72.000 SIT) odšteti akontacijo dohodnine v višini 25%, kar je v našem primeru 18.000 SIT (25% od 72.000 SIT). To pomeni, da plačam akontacijo dohodnine v višini 18.000 SIT. Koliko pa bom na koncu leta plačal dohodnine, je odvisno od skupnega zaslužka. Spomnimo, da se dohodnina obračunava na podlagi podatkov, ki jih mora vsak davčni zavezanec poslati Davčni upravi Republike Slovenije (DURS) na posebnem obrazcu najkasneje do 31. marca.

Koliko dobim nakazano? Razliko med davčno osnovo (72.000 SIT) in akontacijo dohodnine (18.000 SIT) = 54.000 SIT + normirane stroške 8.000 SIT = 62.000 SIT.

Če pa ne sodite v zgoraj navedene izjeme, se akontacija dohodnine plača samo v primeru zaslužka nad 100.000 SIT po istem postopku:

“se za plačane šolnine in zneske za nakup učbenikov in strokovne literature v zvezi z izobraževanjem po javno priznanih izobraževalnih programih lahko uveljavi davčna olajšava v višini največ 2% letne davčne osnove zavezanca; če vas kot vzdrževanega otroka prijavijo vaši starši, lahko tudi oni uveljavljajo to olajšavo, vendar uveljavlja se lahko samo enkrat: ali študent ali starši. 

PAVZERJI – dodatni POZOR!
Če npr. v tem šolskem letu nimate statusa in ga boste oktobra spet pridobili, to pomeni, da boste v letu 2006 devet mesecev brez statusa (od januarja do vključno septembra) in tri mesece s statusom (od oktobra do vključno septembra). Na podlagi tega boste lahko uveljavljali študentsko olajšavo samo za te tri mesece: 3/12 od 1,2 mio SIT = 300.000 SIT, vendar le, če ne boste zaslužili več kot 3/12 od 1,6 mio SIT = 400.000 SIT!

Enako velja za redne študente, ki se boste sredi študijskega leta redno zaposlili (podpisali pogodbo o zaposlitvi): če boste imeli status npr. prve tri mesece letošnjega leta, boste lahko uveljavljali olajšavo le v višini 3/12 od 1,2 mio SIT = 300.000 SIT (in ne celotne), vendar le, če boste zaslužili manj kot 3/12 od 1,6 mio = 400.000 SIT. Za preostale mesece pa boste obravnavani kot zaposleni davčni zavezanec; plačilo dohodnine bo tako odvisno od višine vaše plače.

Kaj se zgodi, če ima redni študent obdavčljive prihodke nad 1,6 mio SIT?
To pomeni, da ne more uveljaviti posebne študentske olajšave v višini 1,2 mio SIT. Uveljavi lahko samo splošno olajšavo v višini 564.400 SIT in olajšavo za posebne namene (šolnina, učbeniki,…) v višini 2% davčne osnove, vendar le, če ga starši ne prijavijo kot vzdrževanega člana.

Valentina

Univerze se bodo morale boriti za kakovost

Problematika kakovosti univerz je v javnosti postala zanimiva z naraščajočim številom visokošolskih zavodov. S tem se je v prvi vrsti povečala konkurenca za profesorje, študente, projekte in sredstva. Če se bo tržni sistem uveljavil tudi v univerzitetnem prostoru, bodo preživele le tiste univerze oziroma fakultete, ki bodo dovolj kakovostne, da bodo privabile zadostno število študentov. Ob tem se odpira vprašanje, kaj sploh pomeni kakovost, ter bojazen, da bodo študentje odhajali tja, kjer bo mogoče priti do diplome na najbolj enostaven način.

Za pojasnilo, kaj kakovost univerze sploh pomeni in kako za to skrbijo pod lastno streho, smo zaprosili vse tri slovenske univerze. Odgovor smo prejeli le s strani mariborske univerze. Z odgovori nam je postregel Miha Pauko, strokovni sodelavec za kakovost študija. Ta je kakovost univerze opredelil takole: “Glede na današnjo globalizacijo se študenti vse pogosteje odločajo odpraviti na študij tja, kjer je študijski program kakovostnejši, kjer so boljši predavatelji, njihove metode poučevanja, opremljenost predavalnic in laboratorijev ter tudi pogoji za bivanje.” Dodaja, da je danes prežeto dejstvo, da se bo študent iz Maribora zagotovo vpisal na pedagoško fakulteto v Mariboru, če ta obstaja tudi v okviru ljubljanske in primorske univerze. Vendar univerze morajo te svoje odlike prvo dokazati ter jih nato posredovati zunanji javnosti, predvsem pa študentom.

Samoevalvacija je nujno potrebna
Rektor mariborske univerze je večkrat poudaril, da v njihovi hiši dobro skrbijo za lastno kakovost, saj so že dvakrat izvedli evalvacijo univerze s strani mednarodne evalvacijske komisije. Kakor razlaga Pauko, je prva evalvacija potekala leta 1998. V času od 24. do 26. novembra leta 2004 pa je potekala dodatna (“follow up”) evalvacija, ki jo je opravila tričlanska ekspertna skupina. Mednarodna komisija, ki je obiskala Unievrzo v Mariboru, se je na univerzi zadržala tri dni, obiskali so tudi dve fakulteti, kjer so opravili ločene sestanke s profesorji ter študenti.

Premalo organiziranih stikov z diplomanti
Sogovornik navaja vrsto aktivnosti, ki bi pripomogle k izboljšanju kakovosti univerze ter njenih članic: povečanje števila izbirnih predmetov, zmanjševanje skupin študentov na predavanjih in vajah, posodobitev študijske literature, aktualizacija predavanj s primeri iz prakse, posodobitev metod prenosa znanja, uvajanje tutorskega sistema, več vključevanja študentov v raziskovalno delo, izboljšanje opremljenosti predavalnic, laboratorijev itd. “Temu pa se pridružuje še ena ugotovitev in sicer pomanjkanje kakovostnih podatkov in organiziranih kontaktov z diplomanti. Pred leti smo ob predlaganih kriterijih za samoevalvacijo izobraževalnega procesa članicam naše univerze posredovali dva vprašalnika: enega za fakultete, drugega za delodajalce. Vendar smo dobili tako malo povratnih informacij, zato jih ne morem komentirati,” pojasnjuje  Pauko.
 
Zmanjšati število študentov na profesorja
Samoevalvacije mariborske univerze so tudi pokazale, da bi morali poskrbeti za ustrezne izvolitve pedagoških delavcev v nazive, zmanjšati preobremenjenost pedagoškega osebja z izobraževalnim delom, zmanjšati število študentov na profesorja, v izobraževalno delo vključiti v še večji meri strokovnjake iz prakse ter izvoliti več asistentov in jih postopoma vključiti v izobraževalni proces. “Ob uresničevanju tega pa naletimo na nekaj problemov, kot so neodobravanje delovnih mest pedagoških delavcev, neizvajanje financiranja dela rednega pedagoškega procesa in materialnih stroškov iz proračunskih virov,” je kritičen Pauko.

Študentske ankete za naj profesorja leta
Sicer se lahko delo profesorjev spremlja tudi s študentskimi anketami, vendar tudi tukaj trčimo na nekaj problemov. Znane so prakse iz tujine, ko na posameznih fakultetah razglasijo (na podlagi študentskega mnenja) učitelja ali asistenta leta; ali pa ko večkrat podpovprečno ocenjeni visokošolski učitelj izgubi službo. Pri nas tega zaenkrat še ni; Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo sicer razmišlja v smeri, da bi najboljše profesorje nagradili z mentorstvom mladega raziskovalca. Sogovornik tudi poudarja, da se ob rednem izvajanju študentskih anket pojavljata dva problema: kronično pomanjkanje sredstev za obdelovanje vprašalnikov ter javna neobjava rezultatov študentskih anket, ki ga vse preveč zavirajo visokošolski zavodi sami.

Visoka prehodnost ni merilo učinkovitosti
Miha Pauko se je strinjal, da visoka prehodnost študentov med posameznimi letniki ni nujno pokazatelj visoke učinkovitosti, saj je ta lahko dosežena tudi na račun nižje kakovosti. Glede na izjave, ki jih v javnost pošiljajo akademiki, Pauko ni edini, ki tako razmišlja. Morda je strah pred velikim številom fakultet utemeljen, vendar po mojem mnenju je neupravičen. Lahko se zgodi, da se bodo na kratek rok študentje raje odločali za lažje študijske programe, vendar ko bodo delodajalci ugotovili, kako šibko znanje imajo, jih ne bodo želeli več zaposlovati. Raje bodo imeli tiste z več znanja. Potrebno pa je priznati, da se bo do tega spoznanja morala obrniti še kakšna generacija študentov. Pa še nekaj je potrebno: sankcije. Kaj bo doletelo slovenskega profesorja, ki ga bodo študentje slabo ocenili? Razen kakšnega posveta pri dekanu nič. Torej, h kakovostnejšemu delu ga bo lahko kvečjemu prisil trg, kolikor grdo se sliši. Ko bo videl, da študentje odhajajo po ista znanja k drugemu profesorju na drugo fakulteto in da to pomeni toliko manj sredstev za fakulteto in zanj, se bo lotil sprememb.

Ljubljanska rektorica se ne boji zunanjega ocenjevanja univerze
Na ljubljanski univerzi je 9. januarja potekal vsesplošni posvet o kakovosti na univerzi. Njena rektorica, prof. dr. Andreja Kocijančič je v uvodnem govoru poudarila, da brez javne agencije ni mogoče primerjati kakovost visokošolskih zavodov. To pa bi bilo posebej krivično do vseh, ki se vpisujejo na študij v naši državi. Dodala je, da med razloge za oklevanje pri ustanovitvi agencije sodi tudi strah nekaterih pred objektivno prevetritvijo lastne kakovosti. Zato ostaja njena ocena, da se napori za ustanovitev agencije ne uresničujejo dovolj hitro. Svoj nagovor je rektorica zaključila v prepričanju, da Univerza v Ljubljani ve, da je dovolj dobra in da lahko prenese vse nadzore. Spomnimo, da obstaja zakonska zaveza do Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo za oblikovanje agencije do 31.12.2005. Do tega ni prišlo, vendar je ministrstvo 9.12.2005 predlagalo, da se Nacionalna komisija za kvaliteto visokega šolstva (NKKVŠ) v letošnjem letu preoblikuje v neodvisen organ, ki bi se ga dopolnilo z novimi člani. Tako bi se letos lahko izvedle prve evalvacije; možna bi bila tudi vključitev v ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education). Nekaj dni kasneje je minister Jure Zupan predlagal imenovanje komisije v sestavi treh predstavnikov NKKVŠ, predsednika Sveta RS za visoko šolstvo, predsednika SAZU in študenta. Po besedah Kocijančičeve bi lahko pričeli z izdelavo meril za evalvacijo višje in visokošolskih institucij ter njihovih programov, če bo uspelo vsebinsko preoblikovanje NKKVŠ v Svet za evalvacijo visokega šolstva. Spodbudili bi lahko tudi izobraževanje kadrov za zunanje evalvacije, kar bi bil korak v smeri neodvisne Javne agencije visokega šolstva in Sveta za evalvacijo, ki je po zakonu o visokem šolstvu njen sestavni del.

Kakor razlaga doc. dr. Maja Makovec Brenčič, predstojnica Pedagoškega centra na ljubljanski Ekonomski fakulteti, je kakovost fakultete njena strateška usmeritev in celovit proces. Zato so za njeno zagotavljanje odgovorni vsi zaposleni skupaj s študenti. Kakovost fakultete spremljajo z različnih vidikov, v središču pa je kakovost pedagoških procesov. Tako študentje ocenjujejo pedagoge in njihovo delo za vsak predmet, semester, spremljajo tudi prehodnost študentov, sedaj pa začenjajo zasledovati tudi zaposljivost njihovih diplomantov. Študentje sodelujejo pri oblikovanju novih programskih vsebin, enkrat v semestru pa se prodekan za študijske zadeve posvetuje s predstavniki letnikov o razporeditvi obremenitve študentov. “Meritve ustreznih kriterijev kakovosti opravljajo ustrezne službe, npr. za merjenje kakovosti pedagoških procesov je zadolžen Pedagoški center, ki izvede s pomočjo študentov vsa anketiranja med samimi študenti; za merjenje zaposljivosti skrbi CERŠ; o prehodnosti poročajo zaposleni v referatu ipd. Za ovrednotenje celovite kakovosti pa skrbijo akreditacijske službe, ki opravljajo širši pregled kazalnikov doseganja kakovosti vseh, vključno s pedagoškim procesom,” poudarja Brenčičeva.

Kakšna je vloga študentov?
Sogovornica trdi, da imajo študentje pri spremljanju kakovosti izjemno pomembno vlogo kot ocenjevalci procesov ter kot pobudniki ali presojevalci sprememb. “Na primer na zadnjem senatu smo skupaj s predstavniki študentov oblikovali predlog izpitnih rokov, ki je bil vsem udeleženim v razpravi najbolj smiseln in izvedljiv. To je tudi del zagotavljanja kakovosti,” je prepričana predstojnica Pedagoškega centra.

In kako se ugotovitve preverijo v praksi?
Vsak učiteljev oziroma sodelavec dobi zbornik poročila o kakovosti izvedbenega predmeta enkrat v semestru, pri čemer se primerjajo njegovi dosežki tudi s povprečnim stanjem v letniku. Zbrana poročila o vseh izvedbah dobi v pregled tudi predstojnik katedre in o tem poroča ustreznemu prodekanu. “Če se pri tem pojavijo težave, se organizirajo posveti pedagogov s prodekanom ali ustrezno enoto Pedagoškega centra, npr. individualne konzultacije s pedagogi, razvoj ustreznih delavnic za nove metode pedagoškega dela, pripravo gradiv, učbenikov, novih tehnologij dela itd.,” zaključuje sogovornica.

Valentina

Sankanje na umetnih progah

Sedim doma, pred televizijskim ekranom. Zopet en sam dolgčas, zato se sprehodim po tv programih. Ker sem ljubiteljica športa, se ustavim na vsem dobro znanem svetovnem športnem programu. Nič posebnega, si boste mislili, ampak ste se ušteli. In kaj me je res tako prevzelo? Tekmovalci, ki so se spuščali po bob stezi s hitrostjo skorajda ene avtoceste!

Seveda z zanimanjem pogledam tekmo do konca, in žilica mi ne da miru, da ne pobrskam po naših spletnih straneh, da ugotovim, če imamo slučajno tudi v Sloveniji sankače na umetnih progah. Bingo! Ali ste vedeli, da tudi v Sloveniji obstaja sankaški klub? Trenirajo tako pozimi kot poleti. Ker je ta šport  pri nas še dokaj neraziskan, sem se podala na lov in obiskala študentko prvega letnika na Fakulteti za šport, Barbaro Pilih, ki trenira sankanje na umetnih prograh že dobrih sedem let. Barbara je dosegla veliko uspehov v svoji sedemletni karieri, prepotovala in videla veliko sveta, dobila kar nekaj modric ob padcih in z nekaterimi tekmovalci sklenila resnično prijateljstvo. Še naprej bo vztrajala pri svojem športu, saj pravi, da je ves trud in uspeh poplačan, ko si “prisankaš” najboljše mesto. Kmalu pa se ji obetajo tudi Olimpijske igre v Torinu 2006.                                                               

Kako to, da si se odločila za šport, ki je v Sloveniji še zelo neprepoznaven?
Za ta šport sem se odločila, ker imam rada nove izzive in predvsem adrenalin, katerega pa pri tem športu sploh ne manjka. In predvsem ker me je zanj navdušil moj oči.

Kje se nahaja vaš klub?
Zajema celotno Zasavje, saj sankači prihajamo iz Zasavja (Trbovlje, Zagorje, Hrastnik, Dobovec…). Ime kluba pa je Sankaški klub Zagorska dolina. Sedaj nas je 9 članov.

Kakšno opremo  potrebuješ pri sankanju?
Za sankanje potrebuješ: tekmovalne sani, zaščitno čelado z vezirjem, rokavice s špicami za hitrejši start, sankaški kombinezon, posebne sankaške čevlje in progo “bob stezo”, kjer lahko treniraš oz. se po njej spustiš.

Opiši vsem nevednežem, kako izgledajo tvoje sani.
Moje sani so težke 22,8 kg, imam rumene dark dog sani, katere mi je pobarval in “uštimal” oči, kateremu gredo vse zasluge. Zgrajene so iz osnovnega kalupa-bane, dveh “kufen” na katere so pritrjene sančnice-šine.

Kakšni so tvoji dosedanji uspehi?  
Sezona 98/99 – 10. mesto mlajše mladinke v Oberhofu, 12. mesto mlajše mladinke v Konigsseeju, 6. mesto maljše mladinke Calgary. Sezona 99/00 – 9. mesto mlajše mladinke Oberhof, 3. mesto na poletni tekmi v Zwickau, 6. mesto mlajše mladinke Calgary. Sezona 00/01 -12. mesto starejše mladinke Oberhof,  8. mesto mlajše mladinke Konigssee, 24. mesto na tekmi svetovnega članskega pokala Oberhof. Sezona 01/02 – tekmovala sem za dosežek norme za olimpijske igre Salt Lake City 2002, 29. mesto na članski tekmi v Lake Placidu, 31. mesto na članski tekmi na svetovne članskem prvenstvu CALGARY,  31. mesto na članski tekmi v Konigsseeju, 14. mesto na svetovnem mladinskem prvenstvu IGLS, 2. mesto Altenberg nacionalni pokal, 20. mesto na evropskem članskem prvenstvu Altenberg. Sezona 2002/03 – 18. mesto starejše mladinke Oberhof, 17. mesto starejše mladinke Calgary, 13. mesto starejše mladinke Altenberg, 21. mesto na svetovnem mladinskem prvenstvu v Konigsseeju.  Sezona 2003/04 – 16 .mesto na evropskem članskem prvenstvu v Oberhofu, 8. mesto starejše mladinke Altenberg, 14. mesto starejše mladinke Igls, 12. mesto starejše mladinke Konigssee, 23. mesto svetovno mladinsko prvenstvo. Sezona 2004/05 – 7. mesto nacionalni pokal Oberhof, 12. mesto nacionalni pokal Konigssee, 9. mesto nacionalni pokal Igls. Več rezultatov se pa žal ne spomnim iz glave.

Kje vse trenirate? V katerih državah?
Treniramo skoraj po celi Evropi, predvsem pa v Avstriji (ki ima eno umetno sankaško progo), IGLS-Innsburck, Nemčija, ki jih ima kar štiri, (OBERHOF, KÖNIGSSEE, ALTENBERG, WINTERBERG), sedaj je tudi nova proga v Italiji (TORINO), kjer še nisem bila, na Norveškem (Lillehammer),  Francija (LA PLAGNE). Amerika ima dve progi (SALT LAKE CITY in Lake placid – dobra proga), Kanada (CALGARY – super hitra proga), Latvija (SIGULDA), Japonska (Nagano). Se pravi da imamo kar nekaj umetnih sankaških prog po celem svetu, kar je za nas včasih zelo utrudljivo saj se moramo neprestano seliti iz kraja v kraj oz. iz države v državo.

Kako je s progo – bob stezo – je povsod enaka, koliko moraš prej preštudirati?
Proge so vse različne, nekatere so hitre in lahke (Calgary), nekatere pa tehnično zelo težke (Königssee). Seveda pa moraš vsako progo in vsak ovinek do dobra spoznati, si ga ogledati, da veš kako ga potem pravilno, po idealni liniji zvoziti da si čim hitrejši. Te izkušnje pa si nabiraš samo s treningi in z leti. Po tistih progah, ki smo jih že vozili na pamet znamo ovinke, zato tudi vemo, kako jih voziti in kako si sledijo.

Kaj pa se zgodi poleti, ko ni snega?
Poleti treniramo in tekmujemo s sanmi na koleščkih, kar je tudi kar precej hitro, dosežemo lahko hitrosti tudi do 100 km/h. V Nemčiji so ravno zaradi tega naredili dve plastični krajši progi v Zwickau-je in v Ilmenau-vu. Seveda se lahko vozimo tudi na progah, kjer tekmujemo pozimi, če so le-te v osnovni konstrukciji zgrajene iz betona. Na teh progah je hitrost dosti večja kot na plastičnih, kar pa seveda ni prijetno za napake, ki so lahko kaznovane s padci. Vse skupaj pa je zelo adrenalinsko saj so hitrosti zelo visoke.

Kako treniraš, ko si v Sloveniji?
Ko smo doma, treniramo predvsem s sanmi na koleščkih, pa fitnes za moč in seveda tudi kondicijske priprave.

Kako se vodstvo kluba odloča, kateri tekmovalec gre na katero tekmo, ali je to odvisno od posameznika?
Odločajo se na podlagi izkušenj, in številu opravljenih treningov v pripravljalnem obdobju. Če pa se sam posameznik počuti nesposobnega tekmovati, se spoštuje njegova želja in ostane doma.

Koliko je smrtnih poškodb ali trajno invalidnih v tem športu, če sodi med bolj nevarne športe?
Da bi se kdo smrtno ponesrečil pri tem športu, v mojih osmih letih tekmovanja in treniranja še nisem zasledila, je pa res, da so se nekateri kar grdo poškodovali. Npr. češki tekmovalec je zaradi padca ostal hrom – seveda mu mednarodna sankaška zveza pomaga na različne načine, npr. kupili so mu avto, prilagojen njegovim potrebam. Tudi lansko leto, ko je bila na novo zgrajena olimpijska proga v Torinu, je bilo kar nekaj resnih poškodb; reprezentant Brazilije je utrpel hude poškodbe glave in vid na eno oko…drugače pa so le zlomi in pretresi možganov.

Tvoja najhujša poškodba.
Moja najhujša poškodba je bila, ko smo bili na treningu v Altenbergu, kjer je bila zaradi megle zelo slaba vidljivost. Vztrajali smo, da bi imeli trening. Narobe sem pripeljala v ovinek in sem si poškodovala hrbtenico. Nekaj časa sem imela predpisano strogo ležanje in kasneje rehabilitacijo. Poškodbo smo dobro pozdravili, vendar včasih še vedno čutim bolečine pri nepravilnih gibih ali če treniram premalo ogreta.

Kako se razumeš z drugimi tekmovalkami iz tujih držav? Je kaj nevoščljivosti?
Z nekaterimi tekmovalci iz drugih držav smo postali dobri prijatelji, predvsem s Čehi, Slovaki, Kanadčani, Avstrijci. Zelo radi preživljamo prosti čas, ki ga je zelo malo, skupaj. To nam je tudi omogočilo, da smo se naučili novih jezikov, npr. slovaškega, češkega, nemškega.

Koliko časa si povprečno odstotna od doma, npr, skozi celo sezono?
Povprečno smo v zimskem času odsotni od konca septembra pa do konca februarja (zimska sezona), poletna pa je malce krajša (od junija do avgusta).

Ali te zaradi uspehov profesorji na DIF-u “tretirajo” drugače kot druge, dobiš kakšne “popuste” pri obiskovanju vaj, predmetov, izpitnih ocenah?
To šolsko leto je moje prvo leto na faksu, zato kaj dosti ne morem povedati, mislim pa, da imajo na fakulteti (iz zanesljivih virov vem) kar dosti posluha za vrhunske športnike. Pa tudi če imaš status – za katerega moraš zaprositi, so ti omogočeni manjši obiski obveznih vaj in predavanj.

Ali imaš fanta in kako usklajuješ svoje privatno življenje z njim, če si toliko od doma?
Fanta imam; če se hoče, se da vse urediti, tudi če se nekaj časa ne vidiva, ali pa gre z mano na tekmo v tujino.

Kdo ti je v največjo oporo v kriznih situacijah in kako jih premaguješ?
V najtežjih trenutkih so mi v oporo cela družina, še posebej moj oči, ki je moj osebni trener, mami in seveda fant, ki me zelo vzpodbuja. Vlivajo mi moči, ko mi le teh zmanjkuje. Seveda so mi v oporo tudi prijatelji.

Si gledala film Ice Runners in ali tudi Jamajčani (oziroma države, v katerih ni snega, sploh imajo kakšne tekmovalce)?
Film sem gledala že najmanj stokrat, ker mi je zares kul, ker je bil posnet po resničnih dogodkih. Predstavlja pa tezo, da je z voljo mogoče doseči vse. Rada ga gledam tudi zato, ker sem tudi sama že sankala na prizorišču (progi), kjer je bil film posnet in tudi slikala sem se v njihovem originalnem bobu, ki so ga imeli takrat. Moj šport ni bob, ampak sankanje na umetnih progah, kjer se tudi spustim po bob stezi, je pa velika razlika med tema dvema športoma. Enkrat si želim tudi sama sesti v ta bob in odpeljati kakšno “rundo”. Poleg boba in sankanja na umetnih progah obstaja še skeleton, gre za tri različne športe, ki se vsi trenirajo na istih progah. V Sloveniji imamo zanekrat samo sankanje, morda obstaja že ena ekipa bob-a.

Kdo je v samem svetovnem vrhu v tej disciplini?
Trenutno je v moški konkurenci v samem vrhu reprezentant Rusije, sledijo mu Avstrijci, Italijani in Nemci…pri dekletih pa so še vedno na samem vrhu Nemke, sledijo jim Američanke, Avstrijke, Italijanke….Slovenke.

Nasvet vsem bralcem revije Študent?
Bodi to kar si, ne spreminjaj se da bi drugim ugajal.

Ines Sačić

piksel
Nastavitve piškotkov
Logo revija Študent

Spletišče s piškotkom dodeli obiskovalcu serijsko oznako, da ga prepozna ob ponovnem obisku.

Nujni piškotki

Piškotki, nujno potrebni za delovanje strani, zagotavljanje varnosti in prenos podatkov.

Analitični piškotki

Piškotki anonimizirane Googlove analitike nam omogočijo merjenje rasti ogledov.