Ljubljana – Trst

Moje ime je Jana in sem vpisana v 4. letnik Filozofske Fakultete v Ljubljani, smer Prevajalstvo (angleški in italijanski jezik). Lani sem preživela celo šolsko leto na izmenjavi kot Erasmus študentka v Trstu. Naredila bom primerjavo študija v Trstu in Ljubljani, z večjim poudarkom na mojem obdobju v tujini. Pri obeh obstajajo prednosti in slabosti. Bom šla kar po točkah.

Kakovost predavanj in profesorjev
Kakovost je zelo odvisna od posameznega profesorja, to je pa loto povsod, kamor greš. Nekateri profesorji posvetijo veliko časa za pripravo predavanj, drugi manj …Zdi se mi, da te na tvoji matični fakulteti profesorji poznajo in posledično več zahtevajo. Kot Erasmus študent si velikokrat privilegiran, pogledajo ti pod prste, če nisi vedno prisoten ali če kakšno seminarsko kasneje oddaš.

Izbira jezikov
Glede na mojo smer je izbira jezikov zelo pomembna. V Trstu je na razpolago večja paleta jezikov, med katerimi lahko izbiraš, kar ti pušča več svobode. Tako so tam aktivirani naslednji jeziki: angleščina, francoščina, nemščina, španščina, portugalščina, ruščina, slovenščina, nizozemščina ter srbohrvaščina. V preteklosti so imeli še kitajščino, a so jo ukinili kot posledico manjših sredstev, s katerimi univerza razpolaga. V Ljubljani pa je na voljo manjše število jezikov. V Trstu ponujajo še dodatne jezike, kot so romunščina, turščina, arabščina ter bolgarščina, katere lahko izbereš kot izbirni predmet. Ena večjih razlike je tudi ta, da v Italiji na splošno dvopredmetni študij ni v navadi oziroma je nemogoč. Tako da nimaš možnosti opravljati dveh smeri hkrati, čeprav te obe zanimata. Lektorati jezikov v Trstu ne obstajajo (na žalost jih je v Ljubljani potrebno plačati), lahko pa mirno slediš predavanjem jezikov, ki te dodatno zanimajo.

Seminarske ter domače naloge
Seminarskih v Trstu je bore malo, domačih nalog pa še manj, vendar je močno zaželeno sprotno delo, še posebej pri prevajanjih. Nekateri profesorji celo pobirajo podpise prisotnosti. V Ljubljani so glede tega bolj vestni, tako da se že med letom veliko naučiš in se ti ni treba toliko pripravljati na izpite.

Organizacija, birokracija
Na vsaki fakulteti so nekatere stvari dobro organizirane, nekatere manj. Študenti na izmenjavi imamo določenega koordinatorja iz matične univerze ter koordinatorja na tuji univerzi. Moj matični koordinator se ni kaj dosti pobrigal zame, za vse dokumente sem se morala kar sama pozanimati. Čeprav sem bila dobro obveščena, se je še vedno kaj zataknilo.

Prostori, predavalnice in izpiti
Stari del Univerze v Trstu je zelo star, medtem ko je bila moja fakulteta v novih prostorih. Na razpolago smo imeli 2 učilnici računalnikov, katerih večina je bila na žalost pokvarjena. Vse predavalnice so nove, saj ni dolgo, odkar ima tam prostore prevajalstvo. Imeli smo celo bar na terasi samo zase, kjer smo se družili. Na žalost so prišli tja na pavzo tudi profesorji, tako da jih nismo mogli opravljati! V Italiji je vse se bolj ‘po domače’, tako da se prijavljajo na izpite kar ročno. Na oglasni deski vsakega profesorja imaš spisek izpitov, kamor napišeš svoje ime, če hočeš opravljati določen izpit. Možno se je celo prečrtati še par ur pred izpitom. Ni računalniško posodobljeno kot v Ljubljani. Izpiti so večinoma pisni.

Boni in transport
Naj povem, da je v Italiji možno jesti le v menzah, kjer je hrana zelo poceni! 1 evro za cel obrok (ki je v primerjavi z našimi v Ljubljani majhen)! V Trstu sta le dve menzi, ena je bila pred kratkim prenovljena. Ponudba je velika, lahko izbiraš med celim obrokom, solato, pizzo, različnimi testeninami ali mesnim krožnikom. Mestni prevoz z avtobusom stane 0.90 evra za en vstop, mesečna pa okoli 20 evrov. Večina ljudi pa ne plača, ker ni kontrolorja. Šofer pa ni zadolžen za to. Redkokdaj vstopi kontrolor. Če te zaloti brez vozovnice, lahko plačaš visoko kazen – 20 evrov. Večinoma sem hodila na fakulteto peš, saj sem živela dokaj blizu.

Stroški stanovanja in štipendije
Glede nastanitve sem imela preskrbljeno mesto v domu, saj sem se pravočasno prijavila. Imela sem srečo, da so me dali v nove domove, kjer imaš apartmaje za dve osebi (s svojo kuhinjo in kopalnico) za borih 60 evrov na mesec. Drugače pa so stanovanja v Trstu malenkost dražja od stanovanj v Ljubljani, s to razliko, da so v Trstu v slabšem stanju, starejša in bolj dotrajana. Sistem štipendiranja v Italiji je zelo pozitiven za tujce, ki tam redno študirajo. Odvisno pa je zelo od regije, kjer študiraš. V Rimu ni tako ugodno za tujce, saj je že tako veliko študentov, vseh pa ne morejo štipendirati. V Trstu ima tako skoraj vsak tuj študent možnost precej velike štipendije, saj upoštevajo prihodke staršev ter uspeh v šoli. Italijanski študenti pa pri tem izostanejo, saj imajo njihovi starši izdatno večje prihodke.

Šolnine in študentsko delo
V Italiji vsak plača šolnino, vsaka fakulteta ima svojo tarifo, a vse se giblje okrog 1000ih evrov. Možno je subvencioniranje s strani države, kriteriji pa so enaki kot za štipendije. Torej so tu spet privilegirani redni tuji študentje, saj je možno, da jim v celoti povrnejo znesek. Sistem je drugačen, kot smo ga vajeni mi. Študentskih servisov ni. Študentje nimajo navade delati, mogoče, ker jih ima večina bogate starše(?). Nekateri delajo v lokalih, drugi doma pri starših ali sorodnikih … Nihče pa si pri teh letih ne more privoščiti, da bi si za študij sam v celoti plačal.

Nočno življenje
Študentsko nočno dogajanje je v Trstu zelo revno, a to zato, ker je že samo mesto tako. Ne ponuja veliko alternativ, tako da se tuj študent le težko znajde. Ni poskrbljeno zanj tako dobro kot v Ljubljani, kjer obstaja oddelek ŠOU-a, imenovan recepcija, ki se ukvarja z Erazmovci. Tega v Trstu sploh ni, tako da si prepuščen sam sebi.

ŠOU Svetovalnica

Oj!
Sem Maša iz Celja in sem študentka prvega letnika na Fakulteti za socialno delo. Na faks sem se vpisala z velikim veseljem in velikimi pričakovani. Predavanja in vaje so mi bila še kar všeč. Zdaj, ko je zimsko obdobje že krepko za nami in smo na pragu novega izpitnega obdobja, pa sem nekako izgubila voljo do vsega. Tudi izpiti mi v prvem roku niso ravno šli.
Sprašujem se, ali sem izbrala pravi študij in kako bom uspela vse izpite narediti junija in septembra?

Hvala, razočarana Maša.

Pozdravljena Maša.

Naj te potolažim takoj na začetku. S podobnimi težavami se srečuje veliko študentov; nekateri v prvem letniku, drugi kasneje. Verjamem, da ti delna neuspešnost na prvem izpitnem obdobju ni ravno vlila elana za nove zmage, vendar to še zdaleč ni razlog za slabo voljo, kaj šele, da bi obupala in razmišljala o zamenjavi študijskega programa.

Največje težave na fakulteti nam običajno povzročijo prevelika pričakovanja, ki si jih ustvarimo, še preden začnemo študirati. Pozabljamo (ali pa niti še ne vemo), da fakulteta ni odgovor na vse naše življenjske in poklicne ambicije, da nas fakulteta ne more in ne sme zgolj zabavati, pozabljamo, da nas zgolj dejstvo, da smo študenti, ne more v celoti izpolniti. Fakulteta, pa katerakoli že, nam bo dala veliko znanja, predvsem pa orodje, kako to znanje uporabiti. Vse ostalo – je odvisno predvsem od nas. Ne obupuj, če nimaš vseh odgovorov že na začetku študija, ne obupuj, če ti prvi izpiti niso uspeli.

Časa je še več kot dovolj. Ponavadi je tako, da sta junija razpisana dva izpitna roka, zagotovo pa ti bo na voljo še eden septembrski. Naredi si seznam izpitov, razporedi jih tako, da ne bodo vsi hkrati. Septembrski rok je mogoče pametno pustiti “za rezervo”, torej za tiste izpite, ki jih prej ne bi uspela opraviti ali mogoče za lažje izpite, ki ne potrebujejo toliko dela in učenja. Obrni se na sošolce –  zagotovo poznaš koga, ki je izpite že opravljal – verjemi – nasveti bolj izkušenih kolegov so največ vredni. Tudi zato, ker te potrdijo v veri – da se vse izpite da opraviti.

Ampak, do izpitov imaš še dovolj časa. Pred teboj je mesec maj, športno, zabavno in malo študijsko obarvan mesec. Sedaj je čas, da nabereš moči, si privoščiš kakšno zabavo ali drugo razvedrilo in tako napolniš baterije za junijske podvige. Na ta način boš izpitne roke pričakala veliko bolj sproščena in neobremenjena. Po mojih lastnih izkušnjah in pripovedovanju drugih  – se junij kar “zgodi” in večina študentov enostavno tako “pade” v knjige, da je kar naenkrat začetek julija, indeks pa je poln pozitivno opravljenih preizkusov.

Brez skrbi, vsem, ki so se trudili je uspelo in prepričan sem, da bo tudi tebi.

V svetovalnici držimo pesti, če pa boš karkoli potrebovala – veš, kje naj najdeš!

Mario

Pozdravljeni!
Sem študentka Pravne fakultete v Ljubljani. Že kar nekaj let si želim pridobiti republiško štipendijo, a vedno za malo presežem cenzus, ki ga imajo. Ker sem nad republiško štipendijo obupala, sem se odločila, da bi zaprosila za kadrovsko štipendijo. Zanima me, kdaj izide razpis za kadrovske štipendije in kako za njo zaprosim?
Hvala!
“Pravnica”


Zdravo, pravnica:)
Vsako leto konec aprila izide skupni razpis kadrovske štipendije za naslednje študijsko leto. Najdeš ga na spletni strani Zavoda Republike Slovenije za zaposlovanje – http://www.ess.gov.si/slo/dejavnost/Stipendije/RKS/RKS.htm
Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje vsako leto zbere vse kadrovske štipendije, ki so na voljo v Sloveniji. Poleg podjetij, ki štipendije razpisujejo, so v tem razpisu zbrane tudi štipendije Ministrstva za šolstvo in šport in Ministrstva za pravosodje. Prav to zadnje zna biti zate posebej zanimivo.
Kakšen je postopek za pridobitev kadrovske štipendije? Prošnje na razpis kadrovskih štipendij prosilci posredujejo kadrovski službi štipenditorja, kjer bodo dobili tudi podrobnejše informacije o štipendiji. Štipenditorji jih bodo seznanili z roki – do kdaj morajo vložiti prošnjo, in do kdaj bodo štipendije podeljene (v kolikor to seveda ni razvidno že iz podatkov v razpisu). Prošnji priložite potrdilo o vpisu v šolo in overjen prepis oz. fotokopijo zadnjega šolskega spričevala oz. potrdilo višješolske ali visokošolske organizacije o opravljenih izpitih. Posamezni štipenditorji lahko zahtevajo tudi druga potrdila.
Predlagam ti, da s prošnjo za štipendijo pohitiš, saj velikokrat velja pravilo – kdor prej pride, prej melje. Poglej si razpis, o podrobnostih se pozanimaj pri štipenditorju in čim prej pošlji prošnjo skupaj z vsemi dokazili na štipenditorjev naslov!
V kolikor se vseeno zgodi, da v skupnem razpisu kadrovskih štipendij ne najdeš nič zase, ne pozabi – štipendije razpisujejo tudi nekatere občine, znanstvene ustanove, skladi in fundacije. Potrebno je predvsem spremljati aktualne razpise, časopise … ali pa – obrniti se na nas, da skupaj preverimo vse možnosti.
Lep pozdrav in vso srečo!

Jan

Komuniciranje in razumevanje družbene odgovornosti

Ko so leta 1964 vrhovnemu sodniku ZDA Stewartu Potterju naložili nalogo definirati, kaj je pornografija, je odgovoril: “Ne morem definirati, kaj pornografija je. Vendar jo bom prepoznal, ko jo bom videl.” In kaj je družbena odgovornost? Tudi zanjo ne obstaja vseobsegajoči opis, kaj to je, vendar ljudje prepoznamo, kaj družbeno odgovorno ravnanje ni.

Ta pojem se danes uporablja drugače, kot je bil zastavljen leta 1970 v ZDA, kjer je označeval darovanje v dobrodelne namene (filantropija). Danes koncept družbene odgovornosti govori o odgovornosti, ki gre dlje od odgovornosti investitorjem in večanjem vrednosti njihovega vložka v podjetje. Govori o odgovornosti do družbe in okolja, v katerem deluje, o sprejemanju odgovornosti za lastna dejanja.

Vendar pa postaja med slovenskimi podjetji pojem družbene odgovornosti zelo popularen iz čisto napačnih razlogov. Ker podjetja želijo z njim, na primer, izboljšati svoj ugled zaradi preteklih škandalov, ker želijo povečati svoj dobiček ali pridobiti konkurenčno prednost na trgu, ker ga zahtevajo njihovi deležniki (tisti, na katere podjetje vpliva: zaposleni, kupci, dobavitelji, konkurenti, investitorji, mediji itd.).

Takšnih razlogov je mnogo. Kratkoročno bo podjetje s takšno naravnanostjo morda doseglo poslovne uspehe, vendar bodo njegovi deležniki kmalu ugotovili, da podjetje ni ponotranjilo koncepta in bodo lahko celo izgubili vero v njegove dobre namene ter posledično tudi v sam koncept družbene odgovornosti. Dobri nameni in družbena odgovornost podjetja bosta v polni meri sprejeta šele, ko bo podjetje ponotranjilo družbeno odgovornost kot filozofijo, kot nekaj, o čemur ne bo odločala zgolj višina koristi za podjetje.

Slovenska podjetja v veliki meri uporabljajo vzročno oglaševanje oz. vzročni marketing (ang. Cause branding/Cause-related marketing), ki povezuje reševanje družbenega ali okoljskega problema s podobo podjetja. Vendar je to le eno izmed orodij celostnega družbeno odgovornega komuniciranja, ki obsega tudi proces informiranja deležnikov o zavezanosti podjetja dolgoročnemu družbeno odgovornemu delovanju in poteka na več plasteh podjetja, poudarja družbeno in okoljsko ozaveščeno delovanje, služi kot vodilo k dialogu z deležniki itd. Komunikacija mora torej dejansko odsevati dejanja podjetja.

Podjetje, ki se odloči za družbeno dogovorno delovanje, bo prilagodilo svoje poslanstvo, preučilo svoje vire (dajanje finančne pomoči še zdaleč ni edina možnost, ki jo podjetje lahko uporabi), preučilo svoje vplive na družbo in okolje, vzpostavilo dialog s svojimi deležniki, poiskalo njihove interese in probleme itd., nato, glede na vse te dejavnike, sestavilo dolgoročen načrt delovanja in komuniciranja ter ga tudi izvedlo, nato pa raziskalo uspešnost načrta in ga sproti prilagajalo prihodnjemu delovanju.

Takšno podjetje bo npr. uvedlo možnost recikliranja svojih izdelkov in embalaže, uporabljati bo začelo varčne žarnice, papirnate vrečke namesto plastičnih, preučilo in opozarjalo na škodljivost uporabe svojih izdelkov, poskrbelo za varnost zaposlenih, odpravljalo diskriminacijo na delovnem mestu, neenakopravnost majhnih delničarjev, prvih iskalcev zaposlitve, skrbelo za pravice delavcev in potrošnikov, poskušalo spremeniti neodgovorno ravnanje svojih poslovnih partnerjev, dobaviteljev, spodbujalo uporabo obnovljivih virov … Načinov je mnogo. Takšno delovanje pa bo posledično dvignilo motiviranost zaposlenih, povečalo lojalnost in zadovoljstvo kupcev ter dolgoročno znižalo stroške poslovanja, saj bo podjetje bolje izkoriščalo svoje vire.

Družbena odgovornost je kompleksen, pa vendar tako preprost pojav. Uporabimo jo in ne zlorabimo!

Borut Odlazek

Skrb za samoohranjanje

Okrogla miza o študentski-psihološki problematiki

V okviru meseca sociale in zdravstva ŠOU v Ljubljani sta nadobudni absolventki študija psihologije Anja Vidmar in Ana Jerman organizirali ter vodili okroglo mizo, katere rdeča nit je bila psihološka problematika študentske populacije.

Dogajanje je bilo locirano v pozne popoldanske ure, dne 14. aprila letos in v hostel Celica. V živahnem, pomladanskem vzdušju in ob presenetljivi predpraznični udeležbi poslušalcev, smo bili gostje okrogle mize: Nada Hribar, specialistka klinične psihologije iz Svetovalnega centra za otroke, mladostnike in starše v Ljubljani, dr. Meta Kuhar, sociologinja in mlada raziskovalka iz FDV in Rok Podkrajšek, psiholog in avtor študentske psihološke svetovalnice v reviji, ki jo pravkar prebirate. Okrogla miza je bila hkrati namenjena promociji študentske psihološke svetovalnice, ki sta jo v okviru omenjene študentske organizacije osnovali bodoči psihologinji in je nedavno odprla vrata svojemu delovanju.

Gostje smo spregovorili o povodih in dejavnikih, ki najpogosteje vodijo študente v to, da iščejo psihološko obravnavo. V splošnem je za študentsko populacijo značilna določena problematika, o kateri bi lahko govorili v statističnem smislu (koliko je neko duševno bolezensko stanje prisotno pri mladih), vendar smo imeli gostje s samo obravnavo specifične izkušnje. Kot dejavnike, ki botrujejo mnogim težavam, smo opredelili predvsem osebnostno naravnanost, v smislu opremljenosti posameznika, za soočanje z zahtevami življenja, genetska in druga družinska izhodišča, velik pomen pa smo pripisali socialnim dejavnikom, v smislu ekonomskega blagostanja. Na klinični ravni obravnave določenih stanj se tako obravnavajo predvsem z anksioznina, depresivna ter fobična stanja. Kot poseben problem je bila izpostavljena zloraba kemičnih substanc (predvsem alkohol in halucinogene droge) in na to vezana manjša zavest o potencialnih škodljivih posledicah v obliki resnejših duševnih zapletov in trajnih komplikacij. Na vsakodnevni ravni pa se študentje soočajo predvsem z določenimi prilagoditvenimi težavami, vezanimi na nihanje med samostojnostjo in odvisnostjo, kamor so postavljeni v položaju prehodnega obdobja med prevzemanjem vloge odgovorne in zrele odrasle osebe (kamor sodijo tudi partnerstvo, starševstvo idr.) in na drugi strani vloge otroka, v katero jih postavlja nadaljevanje šolanja, ekonomska odvisnost in čustvena vezanost na starše. Izkušnja prisotnih s študenti je ta, da prevzemajo v odnosu do svojih težav aktivno vlogo, izkazujejo nadpovprečno zagnanost in se informirajo o svojih težavah, ki jih želijo razrešiti. Tudi v primeru, da trpijo za neko motnjo, ki zahteva klinično obravnavo, so o svojem stanju dobro poučeni, včasih tudi sami izpeljejo sam diagnostični proces in se obrnejo na strokovnjaka z zelo jasno zastavljenim vprašanjem ter ciljem, ki ga želijo doseči v obravnavi, na kar je vezana njena uspešnost. Študenti so tudi tista populacija, ki ima nadpovprečen uvid v svoje čustveno doživljanje, bolj razdelana pričakovanja do življenja in potencial, ki ga nosi mladost že sama po sebi. To smo prepoznali kot dodatne dejavnike, zaradi katerih je delo s študenti pretežno hvaležno opravilo.

Okroglo mizo smo zaključili z nasvetom, ki bi ga želeli gostje podati mladim. Strinjali smo se s pomenom, ki ga ima ohranjanje skrbi zase v svetu, ki pred posameznika postavlja predvsem zahteve, dolgoročno ključno vlogo za uspešnost njegovega delovanja. Kot način za doseganje tega smo prepoznali predvsem potencial pestrosti socialnih odnosov, ki naj bi zadevali najrazličnejše starostne, narodnostne, spolne, idr. pripadnosti ter namenili pozornost neizkoriščenosti tovrstnega prostora pri mladih. Na drugi strani smo kot samoohranjajoče opredelili izkušanje in doživljanje novosti, vnašanje pestrosti v lastno vsakodnevno rutino in odprtost za tisto, s čimer se bolj ali manj pričakovano srečujemo. Gre za načine, ki v največji možni meri pripomorejo k ustreznejšemu presojanju realnosti in k sprejemanju lastnega položaja v svetu.

Študentski boni danes in jutri

Subvencionirana študentska prehrana je pogovoru kraljevala v sredo, 12. aprila, zvečer, v Centru Evropa. Kljub temu, da se tla številnim študentskim pravicam nekoliko tresejo, je razprava tokrat reforme le oplazila in se raje posvetila vprašanju kakovosti in raznolikosti ponudbe …

Štirinajst let subvencionirane študentske prehrane
Eva Peklaj, moderatorka razprave in ena od petih članov Komisije za prehrano, je za začetek predstavila “kratko zgodovino bonov”. Študentska prehrana je bila, na iniciativo ŠOU v Ljubljani, prvič subvencionirana pred štirinajstimi leti, maja 1992. Sprva so bili boni že vnaprej natisnjeni, tako da jih je lahko zmanjkalo, je povedala Špela Zorman, predsednica Komisije za študentsko prehrano, prihajalo pa je tudi do plačevanja alkohola in tobačnih izdelkov s študentskimi boni. Zdaj tega ni več, tudi študentski status se v lokalih dosledno preverja.

Stalen nadzor nad ponudniki
Seveda je od samih začetkov tudi število ponudnikov zelo naraslo. Tako je recimo v Ljubljani gostinskih lokalov, ki imajo sklenjeno ustrezno (tripartitno) pogodbo z Ministrstvom za delo, družino in socialne zadeve ter ŠOU v Ljubljani, že kar 251. Posledično je nemogoče, da bi pet študentskih inšpektorjev vsak mesec izvršilo kontrolo nad vsemi ponudniki. Vsak jih lahko pregleda le okrog 20 mesečno. Od tod potreba, je razložil Tomaž Černe, študentski minister za socialo in zdravstvo ŠOU v Ljubljani, da se študentje aktivno vključijo v ocenjevanje. Na voljo je nova spletna stran www.student-info.net s posebno obliko foruma študent-študentu in dnevno ponudbo – trenutno okoli stotih – gostinskih lokalov, kjer se lahko jé na bone.

Kršitve zahtevajo sankcije…
Kaj se torej zgodi, če inšpektorji pri gostincu ugotovijo kršitev? Komisija za prehrano zaseda enkrat do dvakrat mesečno, njene sankcije pa so pisni opomin, prepoved prodaje (in v skrajnem primeru celo unovčevanja) bonov za 1 do 6 mesecev ter odstop od pogodbe. A do slednjega še nikoli ni prišlo, je zatrdila Špela Zorman.

Kosilo in študentski obrok – nista sopomenki!
Ob plačilu s študentskim bonom ne sme biti doplačil, vsak študent sme hkrati unovčiti le en bon, za en obrok, ponudnik pa mu mora na prošnjo brezplačno zagotoviti 2 dcl vode ali druge brezalkoholne pijače …  Če hočemo prepoznati kršitev, pa moramo vedeti tudi, kaj nam za bon pripada in kaj ne. Kosilo, recimo, se streže med 12. in 15. uro in vsebuje ponudbo vsaj treh različnih glavnih jedi s še dvema hodoma; hodi so juha, solata in sladica oziroma sadje. Štiri ure pred dvanajsto in štiri ure po petnajstih pa govorimo o študentskem obroku – sestavljata ga glavna jed (na voljo morata biti dve različni) in en hod. Ta ne sme manjkati niti pri pici.

Kakovost je na prvem mestu
Jožica Mavčec Zakotnik, dr. med., ki se aktivno ukvarja s preventivo in sodeluje v programu CINDI, je izrazila željo, da bi se v ponudbo vključevali tisti, ki imajo kakovostno, zdravo prehrano, in sicer zaradi varovanja zdravja in boljše kakovosti življenja študentov. Zato je tudi prišlo do uvedbe subvencionirane študentske prehrane, ni šlo prvenstveno za socialni transfer. Kljub temu vsaj za zdaj kakovost v razpisu ni definirana. Je pa Ministrstvo za zdravje pripravljeno priskočiti na pomoč pri vgrajevanju kriterijev kakovosti v tripartitno pogodbo, je zagotovil Rok Poličnik, predstavnik Ministrstva za zdravje.

Prihodnost bonov
V državnem proračunu je za subvencioniranje študentske prehrane predvidenih nekaj čez 3 milijarde SIT (za celo Slovenijo). Trenutna subvencija znaša 543 SIT na obrok, znesek se bo ponovno uskladil 1.junija. Tomaž Černe je dejal, da ne ve, kakšne spremembe na področju bonov se nam obetajo. Odločitev je v rokah politike, dejstvo pa je, da je v pripravi Zakon o subvencioniranju študentske prehrane in da je državna sekretarka Ministrstva za delo v eni od nedavno predvajanih televizijskih oddaj zagotovila, da boni ostajajo. Upajmo, da res.

Martina Srblin

Sprememba namembnosti zapuščenih prostorov tovarne Rog

Sredi urbanega ljubljanskega mestnega jedra se tako rekoč dogaja anarhija. Nekdanje prostore tovarne Rog, ki že 15 let propadajo, je konec marca samoiniciativno pričela uporabljati skupina študentov za “neodvisno produkcijo nepridobitnih kulturnih in socialnih vsebin”. V svojem socialnem programu so predvideli, da se jim bo lahko pridružil vsak, ki bo želel svoje ideje realizirati, kako bodo prostore izkoristili, pa se bodo sprotno dogovarjali. Med seboj ne želijo ustvarjati nikakršne hierarhije, kar je nekako razumljiva zamisel, glede na to, da so tam vsi enako nelegalno.

Lastnica 7000 kvadratnih metrov prostorov je namreč Mestna občina Ljubljana (MOL). Ta je v svoje načrte zapisala, da bo prostor namenila za kulturne dejavnosti, med drugim je zemljišče dolgo nameravala nameniti za gradnjo akademij, vendar se te zamisli nikoli niso uresničile. V proračunu za leto 2006 je predvidela prodajo zemljišča najboljšemu ponudniku, a se del svetnikov mestnega sveta s tem ni strinjal, zato je od namere odstopila, negotova prihodnost prostorov pa se je s tem podaljšala še za eno leto.

S svojo zasedbo želijo članice in člani neformalne skupine Iniciativa za Rog MOL opozoriti na njeno negospodarno ravnanje pri urejanju te elitne lokacije v središču Ljubljane in ji tudi predlagajo rešitev. Njihova zasedba je tako vse prej kot preprosto skvotovstvo, pač pa prej drzen poseg ustvarjalnih ljudi, ki jim je dovolj pasivnosti ter političnih in birokratskih spletk, pravijo. S slednjimi se sedaj tudi sami srečujejo, saj je MOL proti Društvu Politični laboratorij, Skupini Temp in Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani, ki so prvi začeli z zasedanjem prostorov, vložila tožbo, prepovedala pa je tudi vabljenje in zadrževanje v kompleksu. Vse to naj bi bila dolžna storiti, saj jo k temu zavezuje stroga pogodba, sklenjena z LB Leasingom, sicer pa do idej mladih ni tako zelo nedojemljiva. Njihovo delovanje dopušča in se z njimi celo dogovarja, kako bi do spremembe namembnosti lahko varno ostajali v prostorih, ki propadajo.
Do sedaj je željo po uporabi prostorov izrazilo že več kot 60 društev, skupin, iniciativ in posameznikov. Prostor izkoriščajo slikarji, kiparji, glasbeniki, plesne skupine in drugi, nastaja pa tudi media lab, kjer naj bi oddajala lokalni radio in televizija in kjer se dnevno osvežuje spletna stran tovarna.org. O vsaki namembnosti prostora se bodo uporabniki sprotno dogovarjali, vsaka uporaba pa bo le začasna. Njihov končni cilj je oblikovati javni prostor, kjer bodo v stik prihajale interdisciplinarne kulturne dejavnosti in bodo tako različne ideje lažje prehajale in nastajale.
Kako se bo toliko ljudi uskladilo, bo pokazal čas, a trenutno tam vlada čudovita harmonija. Zakaj ne bi, bi mogoče vprašal cinik, saj vsak lahko dela tisto, kar mu je najljubše, a vseeno ne gre prezreti velike tolerance za želje drugega in predvsem družnega urejanja prostorov za skupno uporabo.

Irena Žgavc

S polno paro naprej

Zanimalo nas je, kaj bo preoblikovanje Politehnike Nova Gorica v univerzo prineslo študentom, zato smo merili srčni utrip četrte slovenske univerze in ugotovili, da se veseli novih fakultet, pripravlja nove programe in ne skriva ambicioznih načrtov. Pri tem pa so formalne spremembe le delček zgodbe o uspehu …

V študijskem letu 2006/07 bo na Univerzi v Novi Gorici – naj spomnimo, da so njeni ustanovitelji Inštitut Jožef Štefan, ZRC SAZU, MO Nova Gorica ter Občina Ajdovščina – študiralo približno 800 študentov, v letu, ki mu sledi, pa naj bi njihovo število še naraslo, in sicer zaradi novih študijskih programov. Pod okriljem četrte slovenske univerze bodo sprva delovale štiri fakultete: Fakulteta za znanosti o okolju, Fakulteta za aplikativno naravoslovje, Fakulteta za slovenske študije Stanislava Škrabca in Fakulteta za podiplomski študij. Kasneje naj bi se jim pridružili še dve, sedanji Poslovno-tehniška šola in Šola za vinogradništvo in vinarstvo.

Obstoječi študijski programi…
Za vse, ki bi radi preučevali onesnaževanje, zaščito in upravljanje okolja, Fakulteta za znanosti o okolju ponuja univerzitetni študijski program Okolje. Organiziran je kot redni študij, v vseh letnikih pa je povezan s praktičnimi vajami. Tiste, ki jih zanimajo jezikoslovje, literarna teorija in zgodovina, pa bo pritegnil univerzitetni študijski program Slovenistika, ki ga izvaja Fakulteta za slovenske študije Stanislava Škrabca. Za študijsko leto 2006/07 je za oba omenjena programa predvidenih po 40 mest.

Fakulteta za aplikativno naravoslovje pa za vse navdušence nad uporabno fiziko in meritvami izvaja univerzitetni študijski program Inženirska fizika – instrumentacija. Razpisanih je 45 mest na rednem študiju.
Šola za vinogradništvo in vinarstvo ponuja triletni visokošolski strokovni študijski program prve stopnje Vinogradništvo in vinarstvo. Poslovno-tehniška šola pa za prihodnje leto razpisuje visokošolski strokovni študijski program Ekonomika in vodenje proizvodnih in tehnoloških sistemov, ki traja tri leta in ponuja 60 mest za redni in 40 za izredni študij.
Razpisali bodo tudi izredni študij po novem drugostopenjskem programu Gospodarski inženiring, če bo program pravočasno potrjen na Svetu RS za visoko šolstvo.
Doc.dr.Tanja Urbančič, vodja Poslovno-tehniške šole pravi: “Na naši strani je vse pripravljeno, da letos jeseni vpišemo prvo generacijo izrednih študentov na magistrski študij. Zanimanje je veliko, zlasti med našimi diplomanti.”

Fakulteta za podiplomske študije pa združuje podiplomske študijske programe različnih usmeritev. Več o njih si lahko preberete v tokratni prilogi!

…preoblikovani po bolonjsko
Postopek prenove študijskih programov v skladu z načeli in smernicami Bolonjske deklaracije se je na Politehniki Nova Gorica začel v letu 2004. Za večino študijskih programov, nam je zaupal prof.dr.Iztok Arčon s Fakultete za podiplomske študije, je prenova že zaključni fazi: “Izdelana je prenova visokega strokovnega študijskega programa Ekonomika in vodenje proizvodnih in tehnoloških sistemov po modelu 3+2. Spremenjeno je ime programa: Gospodarski inženiring. Oba programa, prenovljeni visoki strokovni I. stopnje in magistrski (II. stopnje) z novim nazivom Gospodarski inženiring sta v postopku akreditacije na Svetu RS. Tudi nov študijski program Kulturna zgodovina po modelu 3+2 je v postopku akreditacije. Izdelana je prenova univerzitetnih študijskih programov Okolje in Slovenistika po modelu 3+2, v teku pa je tudi prenova univerzitetnega študijskega programa Instumentacija ter prenova vseh doktorskih študijskih programov. Novi visoki strokovni študijski program Vinogradništvo in vinarstvo je izdelan po novem Bolonjskem sistemu in je bil potrjen na Svetu RS za visoko šolstvo.”

Šolnine brez novosti…
Status univerze ne pomeni uvedbe novih šolnin. Kljub temu bodo zagotovo brez šolnin le koncesionirani dodiplomski (redni) študijski programi. Podiplomski študij naj bi bil predvidoma tudi v prihodnje subvencioniran. Ali bosta sofinancirana oba letnika druge bolonjske stopnje, pa še ni znano, nam je razložil prof.dr.Mladen Franko s Fakultete za znanosti o okolju.

…mednarodno sodelovanje pa vse pestrejše!
Sogovornik nam je tudi zaupal, da bo Fakulteta za znanosti o okolju prva slovenska fakulteta, ki bo delovala čez mejo: “Izvajanje študijskega programa selimo v Gorico zaradi trenutne prostorske stiske v Novi Gorici, vsekakor pa ostaja naš srednjeročni cilj pridobivanje večjega števila tujih študentov in študentov iz zamejstva.” Sicer pa se trudijo tudi za sodelovanje tujih predavateljev, zlasti na podiplomskih programih. “Želimo obdržati nivo in način dela kot doslej,” je zatrdil prof.dr.Mladen Franko. Nič čudnega, kajti razmerje med profesorji in študenti je nekje 1:5, nam je s podatkom postregel prof.dr.Gvido Bratina s Fakultete za aplikativno naravoslovje, ki je tudi mnenja, da je vpetost v mednarodno sodelovanje značilnost Politehnike: “Vse raziskovalne enote so povezane s sodelavci v Evropi in po svetu.”

Martina Srblin

SCIM 06

Oddelek za mednarodno sodelovanje Študentske organizacije Univerze v Mariboru je med 27. aprilom in 2. majem 2006 pripravil že deveto Študentsko konferenco v Mariboru – SCIM 2006. Letošnje konference se je udeležilo 55 tujih študentov iz 17-ih držav, osrednja tema pa je bila študentsko življenje včeraj, danes in jutri. V debatah so študentje predstavili svoja videnja o stališča in izkušnje iz svojih držav. Tako so udeleženci ob pomoči vodij skupin pripravili pregled sistemov štipendiranja, subvencioniranja študentske prehrane in bivanja. V sklopu delavnic na temo ”Študent danes” pa so pripravili dokument, ki vsebuje pregled uvajanja šolnin, saj le te pri večini udeležencev predstavljajo precejšnjo oviro pri dostopnosti do znanja.

Primorci ogorčeni

Na študentski organizaciji Univerze na Primorskem so zgroženi in presenečeni nad pavšalnimi in nepoznavalskimi izjavami ministra za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, dr. Jureta Zupana, ob podpisu Pisma o nameri za sodelovanje pri gradnji študentskega doma v Kopru. Sklicujoč se na članek v Primorskih novicah in izjavo ministra, ki naj bi povedal, da bo Ministrstvo prispevalo sredstva tedaj, ko bodo narejeni programi in projekti in ko bo znano število študentov menijo, da je podpis pisma o nameri za sodelovanje pri izgradnji študentskega doma (ki so ga v Kopru podpisali župan Popovič ter minister Zupan) vprašljiv. Študenti se zdaj sprašujejo, ali je resnična namera ministrstva, da končno prične z izgradnjo prepotrebnih študentskih postelj tudi na obali (zaenkrat razpolagamo le z nekaj več kot 120 posteljami), ali pa je to žal spet politična poteza ministra Zupana in lokalne skupnosti pred bližajočimi volitvami.

Omejitve vpisa

Višješolska prijavna služba je obdelala prve prijave za vpis v višje strokovno izobraževanje v študijskem letu 2006/2007. Letos se je v prvem prijavnem roku za redni in izredni študij skupaj prijavilo veliko manj kandidatov (5.601), kot je bilo razpisanih vpisnih mest (10.576). Razmerje prijav in razpisanih mest je drugačno, če pogledamo samo podatke za redni študij. Tudi letos je namreč zanj prijavljenih veliko več kandidatov, kot je na voljo vpisnih mest, in sicer 3.770 na 2.880 razpisanih mest. Bistveno večje število kandidatov se, tako kot prejšnja leta, želi vpisati v programe turizem, telekomunikacije, poštni promet, promet, živilstvo, na eni šoli pa tudi v program poslovni sekretar. Za izredni študij je prijav glede na razpisano število vpisnih mest (7.696) zelo malo, komaj 1.831. Šole omejujejo vpis na število razpisanih mest v januarskem razpisu za vpis v višje strokovno izobraževanje. Omejitve torej so!