ŠOU svetovalnica

Pozdravljeni!
Od maja bivam v najemniškem stanovanju s še dvema študentoma. Ob vselitvi sem podpisala najemno pogodbo (obrazec, ki se kupi v DZS) – izpolnjena je bila zelo pomanjkljivo, vendar se takrat nisem obremenjevala s tem. Bila sem naivna in sem najemodajalcu zaupala; prav tako pa tudi oba moja cimra. Pogodbe najemodajalec verjetno ni prijavil na davčni urad, niti je ni registriral. Problem zaradi katerega vam pišem pa je naslednji… Ob vstopu je bilo stanovanje relativno v redu, le kopalnico bi bilo treba obnoviti, saj je bila zaradi vlage popolnoma plesniva. Najemodajalec nam je ob vselitvi obljubil, da bo v kratkem kopalnica obnovljena in nam za ta čas nekoliko znižal najemnino. Po enem mesecu bivanja pa so se začeli problemi. Najemodajalec je skoraj vsak dan prihajal k nam v stanovanje popravljat stvari. Delal je totalno počasi, včasih celo do 2.00 ponoči. Ko je stvari že zamenjal in popravil, jih je čez par dni ponovno začel menjevati. Poleg tega je večkrat z nami mirno posedal in klepetal ali pa gledal z nami kakšno tekmo. To sedaj traja že dobra dva meseca in on je pri nas (če preračunamo v dneve) preživel cca. 3 tedne. Situacija nam gre že pošteno na živce!! Poleg tega je razdejal tudi kuhinjo, ker jo želi zamenjat in ostali smo skoraj brez kuhinjskih elementov. Bili smo 3 dni brez vode in celo 7 dni z WC-jem v zanikrni kleti. Vsi trije študentje, ki živimo v stanovanju, smo se domenili in od lastnika zahtevali nižjo najemnino za mesec junij in za naprej, če bomo tukaj sploh ostali, saj stanovanja že par mesecev ne moremo normalno uporabljati (hrup, umazanija, ni vode, ni elementov,…). Motenje našega bivanja pa je vedno bolj izrazitejše. Pri lastniku smo naleteli na gluha ušesa – popolnoma je nepripravljen na dialog. Kaj lahko naredimo?

Že vnaprej lepa hvala! Ivana


Pozdravljena Ivana!

Tvoja situacija je zelo kompleksna. Naj začnem kar s pogodbo. Pogodba, čeprav pomanjkljiva, velja med pogodbenimi strankami (inter partes) od trenutka, ko je podpisana s strani obeh pogodbenih strank (najemodajalca in najemnika – študenta). Najemodajalec pa je glede na informacije, ki si nam jih posredovala, v več točkah kršil določbe Stanovanjskega zakona (SZ-1, Uradni list RS, št. 69-3312/2003, stran 10633).

Lastnik stanovanja je, kot je razvidno iz tvoje situacije, kršil določbe 92. člena SZ-1, in sicer zlasti naslednje dolžnosti:
– lastnik mora izročiti stanovanje kot predmet najema po najemni pogodbi v stanju, ki najemniku stanovanja omogoča normalno uporabo stanovanja, skladno z veljavnimi normativi in standardi (mislim, da vam normalna uporaba stanovanja, vsaj v zadnjem času, ni bila omogočena);
– lastnik mora v 30 dneh od sklenitve pogodbe le-to prijaviti pri pristojnem davčnem uradu in jo v istem roku tudi registrirati pri pristojnem registrskem organu (v Ljubljani je to Javni stanovanjski sklad MOL, na Zarnikovi 3) – za posamezno kršitev je predvidena globa v višini 100.000 do 300.000 tolarjev (169. člen SZ-1).

Ena izmed obveznosti najemnika – študenta je, da dvakrat (2X) letno dopusti lastniku stanovanja oziroma njegovemu pooblaščencu vstop v stanovanje, da le-ta preveri, kako najemnik uporablja stanovanje ali da opravi morebitna popravila oz. izboljšave. Glede na tvoj opis situacije sklepam, da je najemodajalec večkrat prihajal v vaše stanovanje tudi brez namena, da bi popravil/obnovil stvari v stanovanju. Poleg tega SZ-1 med drugim določa, da se morajo popravila oz. izboljšave opraviti v najkrajšem možnem času in z motnjami, ki najmanj prizadenejo najemnika. Lastnik pa mora najemnika o nameravanih posegih v stanovanje v primernem roku obvestiti. Če so posegi takšne narave, da zahtevajo začasno preselitev najemnika (kar menim, da so pri vas bili – vsaj nekaj dni), je lastnik dolžen opraviti prenovo čim hitreje. V primeru začasne preselitve najemnika mora lastnik najemniku zagotoviti nadomestne prostore na njegove (najemodajalčeve) stroške (glej še 99. člen SZ-1).
 
Poleg vsega povedanega, ima najemnik pravico zahtevati sorazmerno zmanjšanje najemnine za čas, ko stanovanja ni bilo mogoče normalno uporabljati (100. člen SZ-1). V tvojem primeru npr. za čas, ko ste bili brez tuša/kopalne kadi, WC-ja, brez možnosti kuhanja,…

Glede na vse navedeno, ti v prvi vrsti svetujem, da se na najemodajalca – lastnika ponovno obrnete (vsi najemniki skupaj) z zahtevo za  sorazmerno zmanjšanje najemnine. Dobro bi bilo, da se dobro pripravite in  da očitke najemodajalcu podkrepite z zgoraj navedenimi določbami SZ-1. Poleg tega mu lahko namignete, da bi bila za stanovanje in pogodbe verjetno zelo zainteresirana tudi Stanovanjska inšpekcija (v Ljubljani na Vilharjevi 33). Če se še vedno ne bo dalo vzpostaviti dialoga (čeprav osebno mislim, da se bo lastnik pripravljen pogajati), pa se mirne duše obrnite na prej omenjeno inšpekcijo. Poleg tega vam v tem primeru toplo priporočam, da si začnete iskati novo nastanitev. Pri iskanju sobe in svetovanju v zvezi z najemnimi razmerji smo vam v pomoč tudi v Brezplačni posredovalnici sob za študente – m2. Srečno!

Tina

Telefonirajmo »zastonj«!

Pri podjetju Skype Technologies ponujajo programsko opremo, ki uporabnikom omogoča brezplačno telefoniranje preko interneta. V igri pa je tudi – sicer plačljiva – storitev, ki uporabnikom omogoča cenejše klice do vseh telefonov po svetu iz domačih računalnikov.

Majhno luksemburško telefonsko podjetje je namreč čez noč postalo velikan na področju spletne telefonije. S svojim programskim paketom Skype so zadeli puščico neposredno v srca uporabnikov, ki si želijo zanesljive in poceni (ali celo brezplačne) komunikacije. Program Skype je v letu dni zabeležil kar 150 milijonov prenosov s spleta, redno pa ga uporablja preko 20 milijonov ljudi širom sveta – med njimi tudi številni Slovenci. Enostavna in poceni uporaba sta namreč več kot odlična razloga za tovrstni način komunikacije.

V naslednjih vrsticah bo opisana uporaba programa Skype. Datoteko za brezplačni prenos s spleta najdete na spletni strani podjetja www.skype.com. Ob namestitvi se je potrebno registrirati – torej vnesti uporabniško ime in geslo, takoj zatem pa že lahko telefoniramo. Osnovno okno programa postreže z vsemi bistvenimi informacijami. V njem vidimo vse naše kontakte in njihovo (ne)dosegljivost. Manjše okence spodaj je namenjeno sporočilom o zgrešenih klicih ali glasovni pošti. Klicanje je otročje enostavno. Med kontakti poiščemo osebo, ki jo želimo poklicati, in kliknemo na velik zelen gumb z oznako telefona. Klici preko Skype strežnikov so kristalno jasni, prenos ne odžira več kot 5 Kb/s pasovne širine, tako da bo telefoniranje užitek tudi na klicnih modemskih povezavah v splet. Pogovor enostavno končate s pritiskom velikega rdečega gumba. Skype pa ponuja več kot 1-na-1 komunikacijo. Vzpostavite lahko tudi konferenčni klic z do štirimi drugimi uporabniki. Program omogoča tudi prenašanje datotek med uporabniki. Storitev uporablja enkripcijo (tako kot celoten Skype) in omogoča prenos datotek brez velikostnih omejitev. Vsi ljubitelji spletnih klepetalnic bodo navdušeni nad možnostjo hkratnega dopisovanja z do 48 prijatelji!
Najceneje jo bomo odnesli, če bomo za telefoniranje uporabili slušalke z mikrofonom, saj nas bo omenjena investicija veljala vsega par tisočakov, poleg tega pa nudi bistveno več zasebnosti kot kombinacija mikrofona in računalniških zvočnikov.

Seveda so proizvajalci telefonov in slušalk hitro zavohali novo priložnost in na tržišče poslali posebej za Skype prirejene telefone. Tudi sicer je ponudba tovrstnih napravic za komuniciranje že zelo pestra. Pogovor s telefonom nam je še vedno bolj domač kot uporaba slušalk ali mikrofona. Tudi sam postopek telefoniranja je preprost, saj imamo vse številke shranjene v računalniku, kjer so le klik stran. Seznam prejetih in oddanih klicev ter podrobna statistika pa bosta zadovoljila vse pikolovce.

S SkypeOut storitvijo je moč preko interneta klicati tudi na vse stacionarne in mobilne številke širom sveta. Cene so za ZDA, Evropo ter razvite države Vzhoda resnično ugodne in bistveno nižje od klasične telefonije. Za uporabo te storitve se je potrebno najprej registrirati na spletni strani www.skype.com in si napolniti dobroimetje na računu (podobno kot predplačniški paketi mobilne telefonije pri nas).

Cenik zanimivejših povezav (cene veljajo za minuto pogovora):
– večina Evrope……….€0.017
– ZDA……………………€0.017
– Avstralija….. ….€0.017
– Nemčija (Vodafone)….€0.251
– Srbija in ČG………….€0.093
– Makedonija…………..€0.176
– Kitajska……………….€0.022
– Taiwan………………..€0.022
– Slovenija…………….€ 0.052
– Slovenija – mobilna omrežja…..€ 0.239

Kaj sploh je komuniciranje?

V Študentski sekciji Slovenskega društva za odnose z javnostmi (SS PRSS) smo se odločili, da vam v rubriki komuniciranje vsak mesec predstavimo področja odnosov z javnostmi, marketinga in organizacijskega komuniciranja na bolj poljuden način. V SS PRSS se redno zbiramo in izobražujemo na teh področjih, zato bi to znanje radi delili z vami. Za začetek smo izbrali komuniciranje na splošno.

“Ne moremo ne komunicirati” je nekoč dejal neki modri mož. In res je tako. Od staršev ne bi dobili dinarčkov za kino. Na cesti ne bi mogli vprašati za pravo smer. V trgovini ne bi mogli kupiti čokolade. Organizacije ne bi obstajale. In sedaj ne bi brali tega prispevka.

V SSKJ je pod geslom komunicirati zapisano: izmenjavati, posredovati misli, informacije, sporazumevati se. Sporazumevamo se vsak dan. Vendar pa govor ni edino sredstvo komuniciranja, komuniciramo tudi z našimi gibi, gestami, ki jih delamo med poslušanjem sogovornika, ali pa z molkom. Včasih naše geste povedo več kot besede. In pregovor ‘slika pove več 1000 besed’ zagotovo drži. 

Komuniciranje je osnova tudi pri odnosih z javnostmi (PR). Preprosto povedano so odnosi z javnostmi formalna pot, po kateri organizacije komunicirajo s svojimi številnimi javnostmi. Torej morajo PR praktiki vzdrževati ugodne odnose s pomembnimi javnostmi, da dosežejo zastavljene cilje. Odnose pa seveda vzdržujejo prek komunikacije z njimi. Tako poznamo formalno (pogovor s profesorjem ali nagovor javnosti) in neformalno (pogovor s prijateljem ali s sodelavci) komunikacijo. Pri formalni komunikaciji pazimo na jezik, slog govora in nismo tako neposredni kot pri neformalni komunikaciji, kjer uporabljamo več slengovskih besed.

Vsak praktik odnosov z javnostmi mora obvladati veščine komuniciranja in nastopanja v javnosti, da je lahko pri svojem delu uspešen. Vsega tega se lahko nauči takorekoč vsak z nekaj vaje. Pri nastopanju pa sta najpomembnejša samozavest in podrobno poznavanje teme. Potem lahko brez treme zagovarjaš svoja stališča.
Vendar pa delo PR praktika ni samo nastopanje pred javnostmi. Bistvo PR je  predvidevati morebitne neugodne situacije in jih preprečevati, sodelovati pri načrtovanju in upravljanju organizacij in njihovega okolja, upravljanju vzajemnih odnosov med okoljem in organizacijo, ustrezno ukrepanje v kriznih situacijah … In še bi lahko naštevali.

Komuniciranje je široko polje, ki zajema vse, kar se dogaja okoli nas. Posebno (starodavno) področje retorika se ukvarja prav s pojmom komuniciranja – kako, kje, kdaj, zakaj in na kakšen način komunicirati. Ko enkrat poznaš te veščine, ni več problem dobiti dinarčkov za kino od staršev in večera zaključiti v dobri družbi kakšnega mičnega mladeniča oz. mladenke.

Mateja Rozman

Vabilo na Kulturo 2000

Kultura 2000 je redni letni razpis programa EU. Letošnja novost sta razpisa evropski dediščinski laboratorij ter razpis za sofinanciranje stalnih dejavnosti evropskih kulturnih organizacij. Med 20. in 27. septembrom bo Kulturna stična točka izvajala predstavitve aktualnih razpisov in delavnice za izpolnjevanje prijavnic v Novi Gorici, Mariboru, Kopru, Ljubljani in Velenju. Prijavni rok enoletnih razpisov v okviru Kulture 2000 je 17. oktober, večletnih pa 28. oktober.

 

IAESTE – Prvi korak na poti do uspeha

Spominjam se tega usodnega septembra, ko sem nestrpno pričakovala začetek študijske poti. Neskončna razmišljanja, ščemenje v želodčku in nenazadnje tudi čakanje v vrsti za vpis tudi Vam verjetno sedaj niso več tuja. Pred Vami se odpirajo vrata v neznani svet študija, zabave in novih priložnosti. Priložnost, da razširite svoj pogled na Svet, pridobite veliko znanja, spoznate nove prijatelje in se super zabavate, čaka na Vas v organizaciji IAESTE (The International Association for the Exchange of Students for Technical Experience).

IAESTE je mednarodna, neprofitna in nepolitična organizacija za izmenjavo strokovnih praks študentov tehnike in naravoslovja v več kot 90 državah. Ustanovljena je bila leta 1948 na Imperial College v Londonu z željo širiti strpnost, mir, razumevanje, načela enakopravnosti in znanje med mladimi vsega sveta z vizijo, da nikoli več ne bo nesmiselnega nasilja, vojne in sovraštva med narodi, kakršno je divjalo v prvi polovici prejšnjega stoletja in kakršno žal tudi danes še poznamo. Na področju republike Slovenije ima IAESTE že več kot 50 let izkušenj in redno sodelujemo z več slovenskimi ustanovami in inštitucijami. Po osamosvojitvi naše države se je preoblikovala v Zvezo študentskih društev IAESTE Slovenia in je od takrat največja mednarodna organizacija za študente v Sloveniji, saj pokriva s svojimi aktivnostmi 75% vseh fakultet. Zvezo sestavljata dva lokalna komiteja, in sicer LC Ljubljana in LC Maribor.

V preteklih desetih letih smo omogočili prakso 750 slovenskim študentom in 680 tujim študentom v Sloveniji. Poleg tega se študentje vsako leto udeležijo:
– generalne konference IAESTE,
– SID – mednarodnega seminarja svetovnega pomena o razvoju organizacije,
– motivacijskega seminarja Jump, ki se odvija po vsej Evropi,
– srečanj študentov srednje evropskih držav – CEC,
– kulturnih bilateralnih izmenjav,
– motivacijskih vikendov,
– seminarjev za osebni in poklicni razvoj,
– različnih zabavnih, kulturnih in športnih druženj s tujimi študenti v Sloveniji.

Kot dokaz, da ne počivamo, naj povem, da smo v aprilu 2005 gostovali jubilejno 20. SID mednarodno konferenco. To je druga najpomembnejša konferenca v okviru svetovne organizacije in hkrati najbolj pomemben projekt, ki ga je organizirala IAESTE Slovenia v 50-ih letih delovanja. Organizacija tega dogodka je bila velika čast za nas in možnost, da se izkažemo kot sposobni, mladi, perspektivni ljudje, ki bomo v prihodnosti pripomogli k boljšim pogojem na področju izobraževanja in zaposlovanja v Sloveniji. Potrdili smo, da je Slovenija zanimiva za tujce, saj je na konferenco prispelo 75 delegatov iz 25 držav s celega sveta, pestra druščina vseh starosti, poklicev, interesov… Čakali so jih štirje dnevi napornega dela, mi pa smo jim za sprostitev pripravili zabaven program, katerega glavni namen je bil predstaviti države udeleženke in slovensko kulturo ter običaje. Ob koncu smo poželi pohvale vseh udeležencev in želje, da se zopet vrnejo v lepo Slovenijo.

Ponos organizacije so mnogi zadovoljni praktikanti, ki se navdušeni in polni nove energije vračajo z novimi izkušnjami s celega Sveta. Vabim Vas, da tudi Vi izkusite to energijo, si pridobite dragocene izkušnje in nove prijatelje. Z željo, da Vas naučimo čim več novega, Vas pričakujemo v Mednarodni pisarni na Kersnikovi 4 v Ljubljani. Za prvi vtis pa si oglejte našo spletno stran www.iaeste-zveza.si.

Se vidimo!

Mojca Kavčič

Ne bodo vsi študentje delali v Sloveniji

Ekonomska fakulteta v Ljubljani, ki ima pod svojim okriljem približno deset tisoč študentov, je ena izmed redkih slovenskih fakultet s študijskim programom prilagojenim zahtevam bolonjske deklaracije. To je bil glavni razlog za pogovor z dekanom  EF, prof. dr. Maksom Tajnikarjem, ki je vodil fakulteto v postopku reforme programov. Samim idejam bolonjskih načel je zelo naklonjen, a zelo kritičen do Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, saj po njegovem mnenju na ministrstvu niso bili in še vedno niso dovolj pripravljeni za prevetritev slovenskega visokošolskega prostora.

Letošnjim brucem ste omogočili vpis po sistemu 3+2. Ali to pomeni, da ste se že v celoti prilagodili zahtevam bolonjske deklaracije?
Glede programa imamo pripravljen celotni program 3+2, ki je tudi potrjen. Na fakulteti smo pripravljeni, da začnemo z vsemi petimi letniki hkrati, vendar se je ta ideja nekako zamajala spomladi zaradi neusklajenosti z Ministrstvom za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo.

V čem je bil spor z Ministrstvom?
Problem je bil v tem, da smo bili na fakulteti bolje pripravljeni kot na ministrstvu. Če samo podam primer s področja financiranja: na ministrstvu so imeli vrsto odprtih vprašanj s področja financiranja novih programov, vendar mi smo jim razlagali, da ne potrebujemo več financ, kot smo jih dobivali do sedaj. Nadalje je odprt problem nazivov, saj smo se pri našem preoblikovanju naslonili na star zakon o nazivih. Kajti nismo pričakovali, da bodo nastale kakšne večje vsebinske spremembe, morda kakšne pravne, proceduralne, ne pa takšne, kot so jih uvedli z novim zakonom. Poleg tega menim, da na ministrstvu niso bili naklonjeni takim triletnim, intenzivnim programom, kot smo jih mi vpeljali. Skratka, bili smo precej korakov pred njimi.

Torej ste kritični do predloga zakona o nazivih?
Ja, sem kritičen. Na fakulteti smo napisali precej resno pismo univerzi, v katerem smo izpostavili nekaj pomembnih vprašanj. Naše stališče je, da so dosedanji nazivi popolnoma primerni tudi za nove programe. Kdor bo končal prvi cikel, si zasluži naziv univerzitetni diplomirani ekonomist oziroma diplomirani ekonomist na visoki šoli. Z vidika kreditnih točk je novi naziv popolnoma enakovreden staremu, zato ne vidim nobenega resnega razloga, da bi karkoli spreminjali. Poleg tega bi morebitne druge različice, kot je npr. univerzitetni diplomirani ekonomist po drugem ciklu, prinesle neskladje z drugimi zakoni ter zmedo v gospodarstvu. Malokdo bi lahko natančno ločil in vedel, kaj je stari in kaj je novi naziv, težko jih bo tudi primerjati. Ključni kriterij so evropski nazivi, te moramo upoštevati, ne pa si izmišljevati nekaj svojega. Na področju poslovnega izobraževanja je jasno dorečeno, kaj pomeni študirati po bolonjskem programu. Druga področja nimajo tako enotnega programa, vendar na našem področju ni dvomov, da po prvem ciklu dobi študent naziv “Bachelor of Science”, kar je enakovredno kot univerzitetni diplomirani ekonomist. Po zaključenem drugem ciklu pa je predviden naziv “Master of Science”, torej naš magister znanosti. Dolgoročno gledano je oblikovanje nazivov, kot jih predlagajo na ministrstvu, nevarno tako v notranjih odnosih, kot tudi v Evropi. Pri politiki našega ministrstva tudi ne razumem, zakaj intenzivno omejuje vpis na podiplomski študij. To je v nasprotju z enim od temeljnih načel bolonjskega študija, saj ta predvideva, da študenti po prvem ciklu gredo tudi na drugega. V Evropi se številke prehoda gibljejo od 90% študentov naprej. Kaj pa se pri nas dogaja? Ministrstvo omejuje vpis na podiplomski program z nerodnimi pogoji. Kot prvo omejuje njihovo število, kot drugo pa postavlja za kriterij povprečno oceno. Seveda mora ministrstvo na nek način regulirati vpise na fakultete, vendar naj to stori na prvem ciklusu, ne pa na drugem. Na naši fakulteti imajo študentje na zahtevnejši, univerzitetni smeri, tradicionalno nižje povprečje, kar pomeni, da so v slabšem položaju kot študentje, ki pridejo iz poslovne smeri ali drugih fakultet, saj imajo boljše ocene. Tukaj si ne znamo nič pomagati, imamo praktično zvezane roke.

Kdaj bo na vaši fakulteti zaživel študij v vseh petih letnikih?
Upam, da bomo imeli že jeseni akreditirane pogoje za izvedbo vseh petih letnikov. Pravzaprav smo se znašli v smešni situaciji. Prejšnji Svet za visoko šolstvo je določil, da lahko fakultete same določijo pogoje za prehod iz starih v nove programe. Nato se je zamenjala oblast in z njo tudi Svet. Posledično so se spremenili tudi pogoji, saj so po novem zahtevali, da je potrebno pogoje za prehod akreditirati pri njih. Zanimivo je, da smo pred kakšnim mesecem dni dobili osnutek takih pogojev, po katerih smo se ravnali na začetku, torej da lahko sami določamo pogoje za prehod. Če bo svet to potrdil, bo to pomenilo, da bomo drugo leto lahko individualno zaprosili za prehod.

S kakšnimi drugimi težavami ste se še soočili oziroma se soočate pri reorganizaciji študija?
Obstajajo tri vrste problemov. Prvi so zakonske narave, ki sem jih že pojasnil. Drugi se dotikajo vsebinskega in pedagoškega področja. Ideja novega programa ni okrnitev prejšnjega, štiriletnega, temveč je namen intenzifikacija študija. Iz starih programov se izločijo predmeti, ki so zastareli in kot taki na nek način nepotrebni. Vsebine, ki se bodo poučevale, morajo biti sodobne ter se ne smejo prekrivati. Poleg tega je potrebno spremeniti in izboljšati pedagoške metode. Uvesti je potrebno sodobne metode, čas klasičnih, ex cathedra predavanj je mimo. S tem je povezan tudi tretji tip problemov, ki so logistične narave. Kot prvo je potrebno poiskati prostor za vse nove programe. S tem ko se opuščajo klasična predavanja in se uvajajo seminarji, domače naloge, komunikacija preko elektronskih medijev, se sprošča tudi prostor. Veste, ni tako enostavno prepričati profesorje, da morajo počasi opustiti svoj dolgoletni način dela. V okviru fakultete imamo tudi pedagoški center, ki skrbi za razvoj pedagoškega dela, vendar nov način dela mora stopiti v zavest profesorjev, kar tudi terja svoj čas.

Ali bo poleg rednega študija vzporedno potekal tudi izredni študij  Se bo tudi ta prilagodil bolonjskemu procesu?
Tako redni kot izredni študij potekata po bolonjskih zahtevah. Novost pri izrednem študiju je v enoletnem programu za en letnik, kar praktično pomeni, da je dolžina trajanja študija pri obeh enaka. Trudimo se, da bi izboljšali kakovost na izrednem študiju. Z lahkoto priznam, da sem zadovoljen s kakovostjo pedagoškega dela na rednem dodiplomskem in podiplomskem programu, izredno pa sem nezadovoljen s situacijo pri izrednih študentih. Izredni študij je pri nas posledica takšnih in drugačnih razmer, vendar nihče noče priznati, da je to tržni program. Napačno je razmišljanje, da je to program za tiste, ki študirajo ob delu. Izredni študij v Sloveniji ni nič drugega kot tržno naravnan program, ki ga posamezniki plačujejo iz lastnega žepa. Ljudje bodo morali razumeti, da izredni študij ni rezervna možnost, ampak program zasnovan po tržnih načelih, kar se bo kazalo v tem, da se bodo ljudje s finančnimi zmožnostmi odločali za izredni študij, tudi če bodo izpolnjevali pogoje za rednega. Če bi to priznali, bi ta oblika študija dobila drugačen položaj in bi tudi mi lažje reševali določene probleme.

Kje pa je obstala ideja o vzporednem programu v angleščini, ki bi omogočil obiskovanje predavanj tujim študentom?
Ta ideja ni obstala, saj smo večino predmetov prijavili tako v slovenskem kot v angleškem jeziku. Lansko leto smo imeli več kot 20 predmetov v angleščini, vendar zaenkrat še ni možnosti študija v angleščini od prvega do zadnjega letnika. Jedro problema je v nizki stopnji internacionalizacije, kar je problem celotne univerze. Dokler ne bomo na fakulteti imeli vsaj 600 tujih študentov, ne bomo prava šola. Namen vzporednega programa je pritegniti predvsem tujce, pa ne zgolj za to, da bi dobili trg za prodajo, ampak ker menimo, da se mora sodobni poslovnež naučiti komunicirati v angleščini že v času študija. V lanskem študijskem letu smo imeli 200 tujih študentov, kar je lepa številka za Slovenijo, vendar še vedno znatno prenizka.

Kaj je oziroma bo storjenega na področju povezovanja fakultete z ostalimi fakultetami v Sloveniji in v tujini?
Bistvo bolonjske deklaracije je izšolati diplomanta, ki se je sposoben zaposliti kjerkoli na svetu. Poenotenje, primerljivost programov, enoten jezik – vse to pelje v to smer. Nekatere fakultete, npr. School of management v Rotterdamu, izvajajo programe samo v angleščini. To je pomemben princip, ki se ga pri nas niti ne zavedamo prav dobro, tudi gospodarstvo tega še ni osvojilo. Namreč obstaja trg dela, ki ni evropski, marveč svetovni. Menim, da je huda napaka, da študentje mislijo, da bodo vsi delali v Sloveniji. En del jih bo zagotovo, drugega bodo napolnili tujci; konkurenca na področju visoko izobraženih kadrov bo postala vedno ostrejša.

Kako boste poskrbeli za bruce prve dneve v oktobru?
Osnovne informacije so dobili že na informativnih dnevih, kasneje preko strokovnih služb, sodelujemo pa tudi s Študentsko organizacijo. Na začetku študijskega leta tudi sam pozdravim nove študente v vsakem razredu ter jim povem, kaj od njih pričakujemo. Predstavimo fakulteto, starejši študentje povedo, kako se živi na fakulteti; vsak profesor naredi uvod k svojemu predmetu. Močno podpiramo medsebojno komunikacijo, razna srečanja in seveda brucovanje. Smo edina šola, ki ima karierni center, preko katerega potekajo različne akcije za načrtovanje kariere študentov, vendar morajo tudi sami izkazati interes in voljo za delo. Menim, da se bo z bolonjskimi programi zgodil tudi velik zasuk pri študentih. Po novem bodo morali študenti delati celo leto; kajti ocenjevan ne bo samo končni izpit, marveč sprotno delo v obliki seminarjev, domačih nalog ipd.

Če bi bili ponovno pred vrati fakultete, bi se veselili novega sistema ali bi obžalovali, ker se ne morete več vpisati po starih pravilih?
Nikakor ne bi obžaloval, kajti star program je zastarel, novi pa so sodobni in primerni času, v katerem živimo. Bolonjska deklaracija je naredila dober učinek tudi znotraj naše šole, saj smo pričeli bolj intenzivno razmišljati, da moramo narediti nekaj novega, svežega. Od zunaj sicer letijo na nas očitki, da smo agresivni, češ da jim z oglaševanjem novih programov krademo študente. Vsi imamo enake možnosti, naj tudi druge fakultete prenovijo programe in jih tržijo; popolnoma nič nimam proti temu.

Valentina

Študentje si želijo srečanja z novim predsednikom strateškega sveta za gospodarstvo

ŠOS je seznanil Jožeta P. Damijana z vsebinskimi izhodišči za rešitev odprtih vprašanj tistih delov Zakona o dohodnini, ki vplivajo na položaj študentov. Pred predvidenimi jesenskimi spremembami in dopolnitvami Zakona o dohodnini ostajajo nedorečena vprašanja starostne omejitve upravičencev do posebne osebne olajšave, odprave problema izgube celotne olajšave nad določenim zneskom, nadzora nad panogo študentskega dela, problematike študentov – nerezidentov, davčnih olajšav za zasebne najemodajalce stanovanj študentom in uveljavljanja splošne davčne olajšave s strani študentov – vzdrževanih družinskih članov. Predsednik Študentske organizacije Slovenije (ŠOS) Miha Ulčar je v zvezi s tem dejal: “Prepričani smo, da ima vladni Strateški svet za gospodarski razvoj velik vpliv na oblikovanje predloga sprememb in dopolnitev Zakona o dohodnini. Sedanji sistem je namreč nepravičen, saj študent, ki je zaslužil en tolar nad zakonsko omejitvijo zaslužka, izgubi celotno olajšavo. Študentje smo tudi mnenja, da je potrebno posebno osebno olajšavo priznati davčnemu zavezancu na podlagi statusa študenta, brez starostne omejitve. Posebno pozornost pa si zaslužijo tudi študentje nerezidenti, ki so sedaj obravnavani kot drugorazredni študentje.” Študentje se nadejajo čimprejšnjega srečanja z Jožetom P. Damijanom in z optimizmom pričakujejo kontruktiven pogovor, kjer bodo lahko predstavili najbolj pereče probleme študentov.

Kako do dodatnih 8.000 štipendij

Glede na 40% upad panoge študentskega dela bi po predlogu, ki ga je kot predlog v vladno proceduro vložilo Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve zagotovili le 2.800 štipendij, kar kaže na nepremišljen predlog, ki je bil narejen na nerealnih izračunih, menijo študenti, ki so ponudili svoj predlog. ŠOS predlaga poenotenje pogojev za koncesionarje (študentske servise), v zakonu predpisano višino priznanih stroškov za opravljanje te dejavnosti ter izvzetje določb o štipendiranju ob hkratni obvezi zakonodajalca, da to področje uredi v posebnem sistemskem zakonu o štipendiranju. Član Predsedstva ŠOS Janez Tonkli je izrazil bojazen, da lahko vlada z nepremišljenimi posegi v panogo študentskega dela povzroči še dodaten upad panoge, kar bi pomenilo tudi odpravo vseh že obstoječih dodatnih storitev, ki jih študentje trenutno imajo. Med prednostmi panoge je izpostavil predvsem dostopnost storitve za lokalne študente in študente s posebnimi potrebami, nezgodno zavarovanje pri delu, zalaganje izplačil in jamčenje izplačil zaslužkov v primeru neplačevanja s strani servisov. “Potrebno je poudariti, da je študentsko delo trenutno edini socialni korektiv, ki večini študentov ob vedno večjih stroških študija sploh omogoča, da lahko študirajo” je poudaril Janez Tonkli.

Scim v Mariboru

Po osmih dneh druženja na različnih delavnicah in okroglih mizah so študenti, ki so se udeležili Študentske konference v Mariboru SCIM (Student conference in Maribor), katere osrednja tema je bila zaposlovanje mladih diplomantov po širitvi Evropske unije, oblikovali zaključni dokument, v katerem so za uspešno iskanje prve zaposlitve in razvoj kariere opredelili 5 ključnih korakov – formalno in neformalno izobrazbo, vseživljenjsko učenje, kako pravilno iskati zaposlitev ter kako se potencialnemu delodajalcu kar najbolje “prodati”. Glede pomembnosti formalne izobrazbe študenti ugotavljajo, da z njo pridobijo osnovno znanje o področju, za katerega se izobražujejo, postajajo zanimivi za bodoče delodajalce ter se osebnostno razvijajo. Naslednji korak, neformalno izobraževanje, je po mnenju študentov zelo pomemben, saj si s tovrstnim izobraževanjem (konference, seminarji,…) pridobijo uporabno znanje in konkretne delovne izkušnje. Skupna ugotovitev študentov je, da omenjena izobrazba ni dovolj cenjena, zato bi jo morale univerze, študentske organizacije in vlade bolj vzpodbujati in jo promovirati, saj je neformalna izobrazba danes nepogrešljiv dodatek k formalni izobrazbi.

Ljubljanski študentje in študentke športniki(ce) spet uspešni

Z evropskega univerzitetnega prvenstva na Poljskem (košarka) in v Estoniji (odbojka) s končnim izkupičkom: študentke (košarka): 1. mesto, študenti (odbojka): 2. mesto, študenti (košarka): 5. mesto, se je končalo za naše športnike uspešno. Najbolj uspešna so bila dekleta (Univerza v Ljubljani), ki so osvojila naslov Evropskega univerzitetnega prvaka v košarki, saj so z rezultatom 61:52 v finalu uspešno ugnale domačinke, Višjo šolo Gorzow (Poljska), bron pa si je priigrala Univerza v Atenah (Grčija). Za najboljšo igralko prvenstva je bila izbrana Mojca Markovič, ki je bila s Sandro Piršič izbrana tudi v peterko prvenstva. Fantje so z eno samo izgubljeno tekmo na prvenstvu prav tako pokazali odlično pripravljenost, vendar so se po malce nenavadnem sistemu tekmovanja lahko uvrstili šele na 5. mesto. Zmagala je Univerza Bahcesehir (Turčija) pred Univerzo v Nišu (Srbija in Črna Gora) in Univerzo Czestochowa (Poljska). O dobri igri ljubljanskih študentov priča tudi določitev žirije Bojana Jovanoviča za najboljšega strelca prvenstva z največjim številom zadetih trojk. Odlično so se odrezali tudi odbojkarji v Estoniji, saj so že drugo leto zapored osvojili naslov evropskega vice prvaka. Zmago je slavila Univerza v Latviji po finalni tekmi 3:1, bron pa si je priigrala Univerza na Poljskem.