ŠOU svetovalnica

Zdravo!
Sem redna študentka 4. letnika, stara 25 let in v 5 mesecu nosečnosti. Prejemam družinsko pokojnino po očetu (cca. 47.000,00) in me zanima, ali le-ta vpliva na višino starševskega dodatka. Nadalje me zanima, do kdaj sem sploh upravičena do pokojnine (če se ne motim do 26. rojstnega dne)? Glede na to, da sem letnik že ponavljala, ali lahko ponavljam 4. letnik, kljub temu, da mi to ne bi bilo potrebno? Če registriram lastno gospodinjstvo, ali se pokojnina šteje kot preživnina, ali bi jo še vedno morala dogovoriti?

Zelo me pa še zanima, ali se bodoči mamici bolj splača vsaj za kratek čas zaposliti (1-2 meseca) in uveljavljat starševsko nadomestilo in koliko le-to znaša v primerjavi z ostalimi možnostmi in kako se sploh računa.
Ful hvala!

Pozdravljena!
Družinska pokojnina ne vpliva na višino starševskega dodatka. Dodatek je znašal v letu 2005 40.030 SIT mesečno. Izplačuje se 12 mesecev od dneva otrokovega rojstva. Pravico lahko mati uveljavlja 30 dni pred predvidenim datumom poroda, najkasneje pa 30 dni po porodu (sicer za tisti mesec izgubi pravico nadomestila). Do pokojnine si upravičena do 26 leta starosti; kot študentka s statusom.
Četrtega letnika se ponavadi ne ponavlja, saj se avtomatično lahko vpišeš v absolventa, ne glede na to, koliko izpitov si naredila. Lahko pa podaljšaš absolventa in s tem koristiš dodatno študijsko leto, ki ti kot mamici študentki pripada.

Če hočeš registrirati lastno gospodinjstvo, ti ni potrebno urejati preživnine. Preživnino urejaš v primeru, ko bi zaprosila za denarno socialno pomoč, ki ti kot mamici študentki pripada. Je pa res, da se v prvem letu, ko dobivaš starševski dodatek, ta odšteje od denarne socialne pomoči, prav tako pokojnina, ki jo dobivaš po očetu.

Glede zaposlitve in starševskega nadomestila: Starševsko nadomestilo za polno odsotnost z dela znaša 100% osnove. Osnova za posamezno vrsto starševskega nadomestila je povprečna osnova, od katere so bili obračunani prispevki za starševsko varstvo, v zadnjih 12 mesecih pred vložitvijo prve vloge za starševski dopust.
Če so bili za zavarovanca obračunani prispevki za starševsko varstvo za krajše obdobje, kot je to določeno v prvem odstavku tega člena, se mu za manjkajoče mesece kot osnova upošteva 55% minimalne plače. Gre za to, da je višina starševskega nadomestila odvisna od višine plače, ki si jo prejemala v obdobju 12ih mesecev pred vložitvijo vloge za starševski dopust. Na spodnjem linku boš našla pravice študentskih družin.
http://www.studentskedruzine.com/praviceDruzin.html
Upam, da sem ti v redu razložila, pa dobro uredi.

Čao!
Trenutno študiram na Fakulteti za družbene vede in letos nameravam diplomirati. Oktobra bi šla rada na podiplomski študij nekam v Evropo. Kako naj preko spleta iščem primerne študijske programe?
Lep pozdrav, Katjuša

Pozdravljena!
Najprej bi te opozorila, da med brskanjem po različnih študijskih programih upoštevaš več stvari. Od same administracije, do načina izvajanja programa in ali je sam program priznan ali ne. Ponavadi če je program priznan s strani države, v kateri poteka, bo priznan tudi s strani slovenskega ministrstva za izobraževanje. Pomembno je tudi izbirati glede na jezik, v katerem potekajo predavanja. Medtem ko so na dodiplomskem nivoju predavanja večinoma v uradnem jeziku države, so na podiplomskem nivoju veliko bolj pogosti programi v angleškem jeziku. Jezik, v katerem poteka program, pa lahko vpliva tudi na višino šolnine, saj imajo velikokrat študijski programi, ki potekajo v angleškem jeziku, višjo šolnino.

Obstaja kar nekaj brskalnikov po evropskih univerzah, vendar nobeden ne vključuje vseh razpoložljivih študijskih programov, torej uporabi jih več. Preko povezave http://europa.eu.int/ploteus/portal/home.jsp (povezava Možnosti izobraževanja) lahko pobrskaš po vseh študijskih programih po Evropski Uniji. Obstaja še en brskalnik po študijskih programih v Evropi: http://www.interedu.com/. Če pa te zanima kakšna država specifično, poglej našo stran:  http://srce.kiss.si/ (Povezava Študij v drugih državah), kjer boš našla tudi brskalnike glede na študijski program.

Svetujem ti, da tudi preko alternativnih virov skušaš najti zanimiv in uporaben študijski program. Povprašaj kakšnega profesorja, preglej literaturo s področja, ki bi ga raziskovala in se pozanimaj, kje delajo ali so študirali avtorji … Ko boš našla študijske programe oz. fakultete, ki te zanimajo, čim prej kontaktiraj njihovo mednarodno pisarno in se pozanimaj o pogojih vpisa.

Z dodatnimi vprašanji si dobrodošla tudi pri nas, na telefonu 01/ 43 80- 253 ali osebno na Kersnikovi 4 v Ljubljani, soba 101. Pričakujemo te v ponedeljek, torek in četrtek od 15.00-18.00 in sredo 9.00-12.00.
Lep pozdrav, Ekipa SRCe

V Sloveniji načrtujemo 7 do 10 univerz

Ob načrtu vladnih reform, ki zadevajo študente, se marsikdo sprašuje, kakšen jutri čaka slovenske študente. Svoj pogled na nekaj najbolj aktualnih vprašanj nam je razkril minister za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, politik z diplomo iz fizike in doktoratom iz kvantne kemije, dr. Jure Zupan.

Za Vami je obsežna akcija obveščanja bodočih študentov o zaposljivosti diplomantov posameznih študijskih usmeritev. Kakšno bo stanje na trgu dela čez pet let, ni znano. Je bila v zvezi s tem morda opravljena kakšna analiza?
Seveda, pravilno ste ugotovili, tega ne more nihče vedeti, lahko pa naredimo projekcije in se zgledujemo po državah, ki jim želimo slediti. Narejena je bila analiza, kakšna je porazdelitev diplomantov po državah Evropske Skupnosti, in pri predpostavki, da naša država zaostaja za nekaterimi najbolj razvitimi vsaj 5 do 10 let, domnevamo, da želimo imeti tako podobno porazdelitev diplomantov. To je bilo naše glavno izhodišče. Drugo izhodišče je bilo to, da smo gledali, kakšna je bila struktura študentov pred desetimi leti in kako se je ta struktura gibala doslej. Ugotovili smo, da se pri nas še vedno povečuje število družboslovnih poklicev in da nas ta trend ne pelje tja, kamor želimo, torej proti razvitim skandinavskim državam. Glede na to smo se odločili, da na tehničnih in naravoslovnih fakultetah povečamo število mest, na družboslovnih fakultetah pa ga nekoliko zmanjšamo.

V zadnjih mesecih smo priča nastajanju številnih novih fakultet. Iz načrta vladnih reform izhaja, da naj bi v Sloveniji imeli 7-10 univerz, vsaj polovica pa naj bi bila zasebnega značaja. Kaj pa ostale – od kod boste vzeli sredstva zanje?
Najprej, to ni čisto res. Mislim, da je nastala ena sama in še ta je zasebna, v Novi Gorici. V načrtu vladnih reform je seveda napisano, da predvidevamo nastanek sedmih do desetih univerz, vendar sem že večkrat pojasnil, da besedo univerza razumemo v širšem smislu, torej kot neko inštitucijo na področju terciarnega izobraževanja, ki je, teoretično gledano, lahko visoka strokovna šola, višja šola, univerzitetni program, karkoli. Gre bolj za zametke univerz. Zelo bi bili veseli, če bi iz teh v prihodnje nastale univerze. Na vsakem področju je za dosego tega cilja potrebna povezava z okoljem, torej z mestnimi, lokalnimi oblastmi, ki morajo zagotoviti potrebno infrastrukturo in z regionalnim gospodarstvom, ki mora zagotoviti določeno finančno podporo in absorpcijo kadrov.

Se torej od države nadejate dodatnih sredstev, glede na to, da je projektov – novih programov in fakultet – kar precej v pripravi, vsaj sodeč po poročanju medijev?
Država bo podprla vse tiste projekte, za katere lokalne skupnosti menijo, da so potrebni. In to do te mere, da bi jih imeli tudi, če jih država ne bi sofinancirala. Ko bomo videli, da neko področje želi imeti visoko šolstvo in ga namerava tudi financirati ter se povezati z vsemi dejavniki na lokalni ravni, ki lahko pripomorejo k razvoju le-tega, bo tudi država pomagala s sofinanciranjem. Za to so predvidena sredstva iz evropskih strukturnih skladov. Tudi sedaj država v določenem, celo v večinskem delu, novih fakultet ne financira v celoti, ampak jih sofinancira.

V lanskem letu se naše univerze ponovno niso uvrstile na šanghajsko lestvico najboljših 500 univerz. Sicer smo lahko prebrali, da naj bi bila merila ocenjevanja pisana na kožo velikim institucijam, pa vendar – kako komentirate ta slovenski “neuspeh”? Kakšni konkretno bodo Vaši ukrepi?
Kriteriji niso bili pisani samo na kožo velikih, saj je med fakultetami, ki so se na lestvico uvrstile, kar precej majhnih –  na primer, Karolinski inštitut, ki je zelo zelo majhen. Poleg tega so bili kriteriji uravnoteženi glede na število profesorjev in študentov. Dejstvo je, da sta med kriterije šteli odličnost in raziskave. Dobra univerza je namreč pedagoška in raziskovalna univerza. V Sloveniji so univerze relativno zaprte in ne sodelujejo najbolje z mednarodnimi inštitucijami. Specifičen je tudi način kadrovanja profesorjev in visokošolskih učiteljev. Profesorji in študentje so premalo mobilni, saj zadnja raziskava Evro študent kaže, da se je udeleževalo mobilnosti le okoli šest odstotkov študentov, kar je zelo malo. Tudi raven samoevalvacije je po našem mnenju nekoliko prenizka, kar pomeni, da smo v Sloveniji prehitro zadovoljni s svojimi dosežki.

Dr. Peter Jambrek, predsednik Sveta za visoko šolstvo, predlaga, da bi Svet poleg treh senatov – za akreditacijo, za evalvacijo in za habilitacijo – imel kot celota še od ministrstva neodvisno strokovno službo. Kdaj bo to uresničeno, kako se na ministrstvu na to pripravljate?
O tem smo se pogovarjali, pripravljeni so že predlogi sprememb zakona v tej smeri. Na vsak način bo to telo oblikovano, kakorkoli pač se že bo imenovalo. Dejstvo je, da mora biti telo, ki odloča o akreditaciji, evalvaciji in habilitaciji, neodvisno od tistih, o katerih odločajo. Služba, ki nudi tehnično podporo temu telesu, pa je lahko kjerkoli. Predvidoma bo delovala v okviru ministrstva.

V pripravi pa je tudi enovit zakon za visokošolsko in raziskovalno področje. Čemu ste se odločili za ta korak in katere so tiste novosti, ki neposredno zadevajo študente?
Ker je v Evropi in tudi nasploh težnja po poenostavitvi, poenotenju tako raziskovalnega kot tudi visokošolskega izobraževalnega prostora, tako imenovanega ERA (European Research Area) in HEA (Higher Educational Area). Kot sem že prej omenil, dobre univerze, dobri visokošolski zavodi so tudi raziskovalni. V bistvu gre za eno sfero, ki jo moramo združiti tudi v vseh dokumentih, v Strategiji razvoja Slovenije, v Nacionalnem raziskovalnem in razvojnem programu. Univerze in raziskovalni inštituti ter gospodarstvo se morajo povezati.

Zanimive pa so tudi novosti na področju študentske nastanitve. Potrebe so velike, do leta 2009 obljubljate 3760 novih postelj v študentskih domovih. Kje se jih bodo lahko veselili in kako boste ves projekt izvedli?
Projekt prenove študentskih bivalnih zmogljivosti smo v Mariboru zaključili že lani, letos ga zaključujemo v Ljubljani. Tako gradimo študentski dom FDV, pa Litostroj in Poljane, poleg tega imamo načrte s študentskimi bivalnimi zmogljivostmi na Primorskem. Poleg vseh teh, ki so načrtovani, pa se z Ministrstvom za šolstvo in šport dogovarjamo tudi o preureditvi določenega števila dijaških domov v študentske domove, ker se število dijakov zaradi nizke rodnosti zmanjšuje.

Govora je bilo tudi o tem, da naj bi študentje raje delali v okviru univerz kot pa izven njih. Kdaj bo to zaživelo v praksi, če bo, in kakšno je tudi sicer Vaše stališče do študentskega dela in do reform v zvezi z njim?
Zadnja anketa evro študenta leta 2005 je pokazala, da 60% študentov dela in da ena četrtina od teh študentov zasluži več kot 200.000 SIT na mesec, kar se nam zdi zelo veliko, ker pomeni, da so ob študiju zelo obremenjeni. Utrujeni ljudje pa težje in dalje študirajo – to ni v interesu države. Zato menimo, da je treba študentsko delo spremeniti, in sicer tako, da bi študentje delali tam, kjer bi bilo za njih najbolj primerno, to je na univerzah: kot demonstratorji, pomočniki pri eksperimentih in raziskavah, kot telefonisti, v administrativnem delu, računalniških centrih, kopirnicah, restavracijah. Menimo, da se bo ta akcija začela že naslednje šolsko leto. S tem nameravamo doseči dvoje: študentje bodo bolj povezani s tisto inštitucijo, na kateri študirajo, bolj se bodo spoznali s profesorji in študenti ter z delom, za katerega se izobražujejo. Naslednja dobra lastnost je, da bo država imela manj redno zaposlenih ljudi v administraciji, dejstvo pa je tudi, da bo fakulteta lahko sama ugotovila, kateri so najboljši. Skratka, menimo, da je to v vseh ozirih boljša rešitev.

Se študentje obračajo tudi na Vas direktno ali pa morda na Vašo PR službo? Si vzamete čas, da jim odgovorite, kako poteka ta komunikacija?
Seveda, kolikor le moremo. Stojimo na stališču, da je za vsako vprašanje potreben odgovor. Morda se včasih dogodi, da kakšno spregledamo, vendar, če se le da, odgovorimo na vsa vprašanja. Veseli me, če se študentje obrnejo na nas in smo načeloma veseli vsakega vprašanja, spodbude, predloga za izboljšavo našega dela.

Študentje se bodo/bomo za svoje pravice nedvomno borili še naprej. Za kaj si boste pa Vi prizadevali v prihodnjih mesecih?
V tem trenutku je najbolj aktualna priprava izhodišč za Nacionalni program visokega šolstva, sedaj jih pregleduje skupina, ki bo poskrbela, da bo formalno oblikovan in predstavljen na primeren način. Nato ga bomo konec marca dali v razpravo študentom, univerzam in tako naprej. Naslednja stvar, s katero se ukvarjamo, je Zasnova visokošolskih informativnih središč. Zavedati se moramo, da se z letom 2007 (pa do 2013) začenja nova finančna perspektiva v Evropski Skupnosti. Narediti moramo celotno politiko, kako bi evropsko pomoč, ki je ni malo, v določenem deležu pripeljali na področje visokega šolstva in znanosti, da bi kar se da veliko postorili za izboljšanje standarda raziskovalcev, študentov, profesorjev in raziskav v industriji. Glavni nosilci tega so: visokošolska inovativna središča, tehnološki centri, centri odličnosti, inkubacijski centri.

Želite za konec še kaj sporočiti študentom?
Predvsem to, da sedaj, ko se približujejo študijsko najbolj intenzivni meseci, študirajo. Želim jim čim več uspeha pri izpitih, tistim, ki delajo diplome, da bi čim prej diplomirali in dobili zaposlitev – to se mi zdi zelo pomembno. Skratka, študentom želim za pustni torek še malo zabave, potem pa čim več resnega dela.

»Bolonjski študij: pravica ali laž? Ministrstvo proti študentom«

Dve uri trajajoča razprava o bolonjskih študijskih programih, ki se je odvila na Ekonomski fakulteti v Ljubljani 22. februarja zvečer, je dodobra razgrela nabito polno Plavo dvorano. Pogosto negodovanje nad povedanim, pa tudi smeh in ploskanje ter seveda številna vprašanja iz pretežno študentskega občinstva so paleto govornikov vse do zadnje minute soočali s težavami in izzivi novega sistema študija…

Gostje Okrogle mize so bili dr. Maks Tajnikar, dekan EF; dr. Janez Možina, državni sekretar na Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo; dr .Peter Jambrek, predsednik Sveta za visoko šolstvo; Bojan Kurež iz Študentske organizacije Slovenije; dr. Monika Kalin Golob, prodekanja za dodiplomski študij na Fakulteti za družbene vede; dr. Samo Kropivnik, prodekan za organizacijsko in informacijsko področje FDV ter dr. Stanka Setnikar-Cankar, prodekanja za mednarodno sodelovanje Fakultete za upravo.

Se bodo študentje, ki študirajo po starem sistemu, lahko vpisali na programe po bolonji?
“Vroči kostanji”, ki so si jih podajali v besednih dvobojih, so se nanašali na prehode iz starih v nove, bolonjske programe, nazive in Zakon o strokovnih in znanstvenih naslovih, umaknjen iz procedure ter na podiplomske programe in financiranje le-teh. Dr. Tajnikar je izrazil pričakovanje, da bo omenjeni zakon sprejet in se že takoj zavzel za to, da bi morala biti bolonjska magistratura magistratura znanosti (ne pa stroke). Dr. Jambrek je poudaril, da je osnutek možnih meril za prehode izdelan, a dokler ni zakona in z njim primerjave med starimi in novimi naslovi, Svet ne more sprejeti obvezujočih meril. Ko je do besede kot tretji prišel dr. Možina, je najprej označil naslove Okrogle mize kot neprimerne. “Tak oster naslov ni potreben,” je dejal. Potem je pojasnil, da v ministrstvu razumejo dikcijo Zakona o visokem šolstvu tako, da imajo študentje pravico študirati po programih, po katerih so se vpisali v 1. letnik in da bo ta pravica trajala do leta 2015. Ne piše, da lahko študentje preskakujejo sredi študija, je prepričan, kar je podkrepil s tem, da so takšne tudi izkušnje pri dosedanjih spremembah študijskih programov.

Študentski predstavnik Bojan Kurež je jasno izrazil zahtevo, da naj ima vsak študent možnost, da individualno izbira, ali bo prešel v novi program, brez kakršnihkoli (ne)formalnih pritiskov; pravico ima tudi do celovitosti izobrazbe, na voljo pa mu morajo biti tudi ustrezne informacije, kaj prehod pomeni – glede izobrazbe, naslova, zapisanih učnih dosežkov.

Kako je bilo lani na EF?
Iz občinstva se je oglasil študent 2. letnika EF, zadnje generacije, ki še študira po starih programih in povedal zbranim, da bodo nekateri njegovi kolegi namensko ponavljali, ker bodo na ta način lahko študij nadaljevali po novem programu, in da se mu zdi krivično, da ni možnosti izbire. Na Fakulteti za management naj bi študentom omogočili prehod iz 2. letnika starega programa v 3. letnik bolonjskega, je še dodal. Dr. Setnikar-Cankar s Fakultete za upravo je nato predstavila stališče senata na svoji fakulteti: če bodo merila odobrena in bo za večina študentov, bo možnost prehoda odobrena, seveda z zagotovitvijo, da ne kršijo zakonodaje.

Eden od pobudnikov peticije za enakovreden prehod v okviru podiplomskega študija lani poleti na EF je obžaloval, da nimajo nobenih pametnih informacij, in povedal, da niso smeli ponavljati, da bi prišli na nov program in bi tako z manjšim številom izpitov prišli do istega naslova. Dr. Tajnikar je dejal, da imajo na EF vse dokumente, da se študentje individualno odločijo, in povabil študente, naj gredo v nove programe. Menijo namreč, da so boljši in da znajo v treh letih naučiti več kot prej v štirih letih.

Povprečna doba študija sedaj je 6,9 let
Dr. Možina je to, da bi študentje lahko enako količino snovi, za katero so prej potrebovali v povprečju 6,9 let (podatek za Slovenijo), osvojili v treh letih, ob tem pa imeli čas še za kaj drugega kot za študij, označil za znanstveno fantastiko. Za kaj takega bi morali biti že pravi supermani, je še dodal.

Dr. Jambrek se je s Tajnikarjem strinjal, da zakon ne dopušča, da bi vse kategorije študentov v paketu prepisali iz starih v nove programe. Možnost, da se prehodi izvedejo na osnovi individualnih prošenj študentov, pa seveda obstaja. “Vsaj od junija 2005 je osnovna struktura nazivov dogovorjena.” Optimalno prehodnost med programi je po njegovem mnenju nujno zagotoviti: “Jaz bi bil radikalno na stališču prehodnosti.” Dr. Setnikar-Cankar se je ob tem nekoliko začudila, glede na to, da 3+2 ni poenostavitev, ampak gre za intenzivne programe – v čem naj bi bila tista razlika med starimi in novimi, na podlagi katere bi se odločili.

EF želi od Sveta potrditev prehodnih pogojev, je poudaril dr. Tajnikar, dr. Jambrek pa je obljubil, da bo predlog uvrščen na sejo Sveta neki petek v marcu, če ga dobijo, na kar je Tajnikar odvrnil, da je že pri njih! Medtem so Kurežu očitali, da je bila ŠOS proti prehodom, zato je razložil, da ni bilo tako. So pa opozarjali na probleme in vlagali velike napore v nastajanje Zakona o strokovnih in znanstvenih naslovih. Povedal je, da so nasprotovali enačenju diplomantov starih programov s tistimi, ki zaključijo 2. stopnjo bolonjskega programa. Predlog zakona je bil večkrat spremenjen, potrjen na Vladi, umaknjen iz procedure v Državnem zboru. S slednjim se na ŠOS ne strinjajo, je še dodal, saj študentje tako ne vedo, kaj bodo, ko končajo študij. Kurež je ob tej priliki pozval ministra in MVŠZT, da čim prej vrnejo zakon v parlamentarno proceduro.

Kako bodo primerljivi stari in novi programi se še ne ve
Dr. Možina je na to odgovoril, da primerjava med novimi in starimi programi ni kaprica ministrstva, ampak nekaj normalnega. 215.000 in več dosedanjih diplomantov je tudi treba v zakonu upoštevati! Naslovi ostanejo takšni, kot so, torej diplomirani univerzitetni oziroma visokošolski ta in ta ter magister te in te stroke, pisano za imenom in priimkom. Dejal je še, da parlament zahteva, da se zakon dopolni na točki primerljivosti.

Dr. Tajnikar, ki je samozavestno izjavil, da misli, da vse ve o nazivih v Evropi, je zbrane seznanil z dejstvom, da se stari naziv nikjer ni izenačil z 2. stopenjskim po bolonji. Poudaril pa je, da je nepotrebno izgubiti magistra znanosti – v Evropi ga imajo. Zakaj bi si Slovenci prikrajšali pravico, da bi dali našim magistrom naziv master of science, se je spraševal. Ni potrebe po ekvivalenci, je njegovo stališče, v evropskem prostoru bi imeli pravi naziv, če bi magistra stroke spremenili v magistra znanosti. Dr. Možina je repliciral, da se s povedanim ne strinja in da tako ali tako nihče ne bo imel naziva “magister stroke”, ampak bo ta stroka natančno poimenovana, na primer magister ekonomije. Govorniki so omenili tudi to, da razpisi ES za delovna mesta v Bruslju zahtevajo “izobrazbo, ki omogoča vpis na doktorski študij”.

Šolnina na EF za podiplomski študij znaša 600 tisočakov na leto in dr. Tajnikar opaža zelo dobre uspehe študentov. Spomnil pa je na deklaracijo med nekdanjim ministrom Gabrom in ŠOS o tem, da bo sofinanciran 4. letnik bolonjskega programa. Ob tem je Kurež navedel 73. člen Zakona o visokem šolstvu, po katerem naj bi bilo visoko šolstvo tudi po bolonji javna dobrina. Šolnino na katerikoli stopnji je označil za nedopustno in socialno nepravično, izpostavil pa je tudi dejstvo, da na EF šolnina za zadnje leto 2. stopnje ni sofinancirana niti tretjini socialno najšibkejših študentov.

Dr. Setnikar-Cankar je opozorila, da je eksplicitna izključitev študentov podiplomskega študija po bolonjskih programih iz razpisa ministrstva za sofinanciranje diskriminatorna. Odgovor dr. Možine je bil, da je ministrstvo predlagalo financiranje 5 let za vsakega študenta, pa je ŠOS temu nasprotovala, češ da dikcija ni dovolj jasna. Potem se je Vlada odločila za reformne ukrepe, predvideno sofinanciranje s strani študentov pa bi izenačilo pogoje za vse študente. Po novem izrednih študentov sploh ne bi bilo, vprašanje štipendijske politike pa je v reševanju, je še dodal.

Brezplačni magisteriji le za diplomante bolonjskih programov?
Dr. Tajnikar je razložil, da EF ni dobila sofinanciranega niti rednega niti izrednega novega podiplomskega programa, čeprav se je na razpis prijavila, 2. letnik starega magistrskega programa pa ja. Odgovor dr. Možine je bil, da bodo novi podiplomski programi sofinancirani za študente, ki bodo zaključili nove, bolonjske programe. Četrt pred deveto je v dvorani vršalo, negodovanje nad besedami dr. Možine je bilo očitno.

Za konec je dr. Tajnikar izrazil svojo zaskrbljenost nad tem, da bi lahko prišlo do omejevanja pri vpisu na podiplomski študij, in se zavzel za to, naj bo dana možnost izbire – naj poleg dela, ki bo sofinanciran, ostane še možnost študija proti plačilu šolnine. “V Evropi ne boste dobili delovnega mesta brez magistrature!”

Martina Srblin

Samozadovoljevanje

Banana and grapefruit in hands isolated on a green background as a symbol of male and female masturbation. Games with the clitoris and touching the penis. Stimulation and orgasm.
Foto: Andrii Zastrozhnov iz iStock

Okoli tega povsem običajnega početja se je do danes ustvarila prava fama, saj so masturbacijo zavračali kot nemoralno in ničvredno početje. Bilo je le vprašanje časa, ko bodo tudi ostali dojeli, da od samozadovoljevanja nihče ne bo oslepel ali utrpel kakšne druge moralne oz. fizične poškodbe.

Tešitev spolnega nagona je ravno tako naravna kot tešitev želje po hrani in pijači, zato ni prav nobenega razloga za diskriminacijo ali potlačitev. Zatiranje nagonov nas ne bo osrečilo, ampak kvečjemu naredilo razdražljive in nezadovoljne. Nenazadnje se lahko imamo radi na več različnih načinov, podrobnejše raziskovanje lastnega telesa pa je celo koristno za samopodobo. Nihče namreč nima popolnega ali brezhibnega telesa, zato si lahko zaman želite drugega ali pa vzljubite tega, ki ga imate. Sprejemanje sebe je ključno za srečno in neobremenjeno spolno življenje, zato vzljubite vse svoje pomanjkljivosti in iz njih naredite prednosti. Namreč šele ko boste sami ugotovili, kaj vam nudi užitek in kako se vaše telo nanj odziva, boste to laže dosegli s partnerjem. Ljubezen do sebe pa ni namenjena samo času brez partnerja, ampak je potrebna natanko takrat, ko si je zaželite. Mnogi prakticirajo vzajemno masturbiranje kot predigro, saj jih to vzburja.

Ker orgazem bojda blagodejno vpliva na organizem, se je dobro držati starega nasveta: Bolje preprečiti, kakor léčiti. Samozadovoljevanje je idealna priložnost, ko lahko izsanjate svoje  najbolj neverjetne fantazije, se rajcate ravno tam, kjer vam najbolj paše in doživite orgazem tako hitro, kot sami želite. Hkrati je tudi domač recept za zdravljenje nespečnosti  in tečnobe. Vsi namreč vemo, da seks ne pomeni nujno tudi orgazma, kar smo zagotovo imeli kdaj priložnost izkusiti. Čeprav bi po besedi sklepal, da je samozadovoljevanje nekaj med vami in vami, mnogi to radi počnejo tudi v navzočnosti koga drugega. Nekateri so z masturbiranjem začeli že kmalu, drugi kasneje, eni večkrat na dan, drugi spet ne, okusi in načini so različni, zato bomo tokrat pokukali v nekaj najosnovnejših tehnik in načinov, na katere se lahko imamo radi:

Ročna –  je hkrati najbolj pogosta tehnika, predvsem pa je vedno pri roki. S prsti se lotite dolgega in vročega potovanja po svojem telesu in raziščite svoje erogene cone. Svojega telesa se lotite z občutkom in počasi, saj vas bo naglica kvečjemu razočarala. Odgovarjajte odzivom svojega telesa in si vzemite čas za užitke. Ženske se navadno posvetijo ščegetavčku in kožici naokoli, čeprav mnoge enako intenzivno uživajo tudi v penetraciji. Moški so tu dosti bolj enostavni, saj z roko stimulirajo kožico na penisu.

Tuš – Curki vode znajo biti še bolj vznemirljivi kot v reklamah, kadar so dovolj močni in usmerjeni v prave točke. Čeprav omogoča stimuliranje več erogenih con naenkrat, je pomoč prstov še vedno dobrodošla. Samozadovoljevanje je lahko enako prijetno v banji z masažnimi curki, ki spuščajo vodo ravno pod pravim kotom. V vodi lahko uporabljate tudi razne masažne igračke, dildo, polzila ipd. Kopalnica je lahko vaš najljubši prostor v stanovanju…

Igračke –  so vedno dobrodošle, ko si zaželite malce popestritve. Dildoti se zagotovo bolje obnesejo v banji, vendar imajo tudi baterije svoj čar, zato so vibratorji dosti bolj seksi. Hura za moderno tehnologijo, ki nam danes omogoča vibratorje iz silikona z vsemi možnimi dodatki. Enojni, dvojni, obojestranski, z jezički in brez, zagotovo boste odkrili kaj všečnega, kar lahko stimulira več erogenih con hkrati. Seveda ženske uporabljajo tudi druge falične predmete, moški pa razne imitacije vagine. Precej popularne so tudi kitajske kroglice in ritni čepki, seveda odvisno od okusa. Ženske so tu vsekakor v prednosti, saj imajo na razpolago dosti več izbire kot moški. Kljub vsemu pa tudi mnogi moški brez predsodkov sežejo po vibratorjih, saj je tudi anus lahko erogena cona.

Tribadizem – ali banalno rečeno drgnjenje je prišlo celo v von Trierjev Manderlay in je še vedno podcenjevano. Razne izbokline in vozli znajo biti precej bolj erotični, kot je videti. Mnogi zatrjujejo, da lahko nudijo večje vzburjenje in užitke kot samozadovoljevanje s prsti. Če ne verjamete, preizkusite sami in pustite domišljiji prosto pot.

Pornografija/Erotika – morda ni tehnika samozadovoljevanja, jo pa mnogi med tem uporabljajo za dodatno stimulacijo. Mnenja o pornografiji in erotiki so sicer deljena, vendar je jasno, da sta obe še vedno aktualni. Morda res zveni rahlo neromantično, a kljub vsemu je manj “naporno” kot fantaziranje, sploh če ste obdarjeni s slabšo koncentracijo. Zakaj bi pustili, da vas predsodki prikrajšajo za zanimivo izkušnjo, navsezadnje smo tudi vizualna bitja.

Vamos a la playa

Otok Fuerteventura, v španskem prevodu pomeni močan veter, leži na najbolj vzhodnem predelu Kanarskega otočja ob severni afriški celini. Po turistični zaželenosti ni eden najznamenitejših, ampak eden najugodnejših za surferske užitke na valovih, kateri so običajno na severu in za windsurfarje na jugu.

Kocka je padla…
Šumenje valov je še vedno odmevalo v naših ušesih in ni hotelo odnehati. Padla je Majina odločitev: “Iščem kandidate za ponoven surf trip!” Ideja je bila fenomenalna in takoj je nastala prva ženska surf ekspedicija s tričlansko ekipo, ki se je kasneje razširila v štiričlansko, plus en fant…. Pričele smo z iskanjem letalskih vozovnic, kar pa ni bil majhen zalogaj. Preiskale smo vse možne agencije in internetne strani ter na koncu našle najugodnejšo trenutno ceno. Dnevi so se vlekli kot čigumi in že smo sedeli na Čazmatransu (avtobusna relacija Zagreb-Munchen), od koder smo letele na Fuerteventuro, enega od Kanarskih otokov v Atlantskem oceanu.

…in se odkotalila…
Po sneženi Ljubljani in ledenemu Munchnu je bil pristanek na otok prava blagodejnost za telo in dušo, saj je bilo kar 24 ? C. Po pogovoru z že izkušenimi ljubljanskimi surferji smo se odločile za smer SZ, peščene obale El Cotillo. Iz letališča smo se peljale do glavnega mesta Puerto del Rosario, od koder smo nadaljevale pot do Corralejo. Povedati morava, da je to za nas predstavljal cel podvig, saj smo bile oborožene s tremi surfi, poleg vse ostale običajne prtljage. Petra je nosila v roki še radio, kar je kasneje globoko obžalovala, saj je povrh vsega na sredini našega potovanja “crknil”. Po čakanju na postaji je pripeljal avtobus in z Majinim znanjem španščine iz telenovel nam je postalo jasno, da s surfi ne moremo na avtobus. To se nam je zdelo zelo čudno, saj otok slovi po deskarskih športih. Nakar smo kasneje ugotovile, da je potrebno doplačilo 3 evrov za surfe oziroma brez, če te voznik ne vidi, ko ga daješ v prtljažnik. Tistega dne ni bilo več avtobusne povezave do El Cotillo-a, zato smo se optimistično odpravile na štop in ga tudi dobile navkljub gori prtljage.

El Cotillo – naš dom
Kraj El Cotillo leži na klifu, od koder se širi pogled na kilometre dolgo peščeno obalo, kjer smo si našle kotiček za šest tednov. Prihod na obalo nas je fasciniral, saj kamorkoli si pogledal, je bil ocean, nebo in pesek. V iskanju zatočišča smo postavile šotor ob polkrožnem kamnitem obzidju, visokem 1.5 m, katerega smo poimenovale dnevna soba. Že po drugem dnevu, ko smo bile priča puščavskemu viharju, nam je postalo jasno, čemu te polkrožne tvorbe služijo. Isto noč, sredi viharja, s sončnimi očali na nosovih, je to postala naša spalnica. Poleg tega, da smo bile tri punce same sredi neskončne obale in 1.5 km oddaljenosti od mesta, so nas plašili še zvoki, ki so zveneli kot tuljenje volkov. Naslednji dan so nam povedali, da ta zvok nastaja zaradi tako močnega vetra, ki se zaletava v stene planot. Bila je grozljivka (glej psiho7).

Srečanje s cimri
Naš vsakodnevni ritem se je začel z jutranjim pohodom v mesto, od koder smo prinašale hrano in petlitrske steklenice vode. Tukaj morava povedati, da so bile naše dnevne aktivnosti zmanjšane na minimum, saj nam ob  tamkajšnjem življenju ni preostalo drugega. To je opazno tudi na domačinih, saj je njihovo življenje lenobno, kot v večini drugih obmorskih krajih. Tak ritem bivanja smo prevzele tudi me, saj smo samo spale, surfale in jedle.  Naša prehrana je bila preprosto pripravljena, saj smo imele le manjši gorilnik, posodo in pribor. Hrana, ki je bila shranjena v predprostoru šotora, je s svojim vonjem kmalu začela privabljati neznane goste. Zvedave živalce so nehote zašle v kavno past lončka, iz katerega ni bilo več izhoda. Začelo se je Lilino reševanje puščavskih mišk, saj so ljubke živalce komajda še živele. Naredili sva jim nov domek iz plastenk, da so si opomogle, ter jih po nekaj dneh izpustili. To pa jih ni odvrnilo od tega, da so prihajale vsako noč po nove zalogaje sira.

Riding the waves
Voda, sonce, valovi, to je bilo tisto, zaradi česar smo prišli. Prvi teden je bilo vreme ugodno, prav tako tudi valovi. Plaža, na kateri smo domovali, je bila peščena in ni bila vedno primerna za surfanje, saj so bili velikokrat valovi in tok premočni. Ugodnejše razmere so bile na severni obali, kjer je dno morja skalnato, kar pa povzroča enakomerno lomljenje valov. Oceansko vreme, vemo, da ni ravno konstantno, ampak po mnenju domačinov tako slabega in spremenljivega vremena že dolgo ni bilo. Zato so bili naši deskarski užitki dostikrat omejeni, ker je bila voda resnično mrzla, deževje pa ni hotelo prenehati. Ob dnevih, ko pa je sonce sijalo visoko na nebu, smo veselo zagrabile svoje dilce in zapedlale (zaveslale) v vodo.

Mati Fuerta
Otok Fuerteventura, v španskem prevodu pomeni močan veter, leži na najbolj vzhodnem predelu Kanarskega otočja ob severni afriški celini. Po turistični zaželenosti ni eden najznamenitejših, ampak eden najugodnejših za surferske užitke na valovih, kateri so običajno na severu in za windsurfarje na jugu. Prav tako se deli tudi poselitev prebivalstva, kjer najdemo Angleže na severu in Nemce na jugu (verjetno raje windsurfajo). Domačega prebivalstva je na otoku malo za razliko od ljudi, ki se odločijo za življenje na otoku (večinoma so to entuziasti na surf dilcah). Poleg različnih vodnih športov pa otok ponuja tudi druge dejavnosti, in sicer parke ugaslih vulkanov,  raznoliko razjedenost obale, ki jo je oblikovalo oceansko valovanje skozi tisočletja. Večino otoka pokriva puščavski pesek, iz katerega rastejo redka grmičevja, kaktusi, nasadi aloje vere in umetno gojene palme. Zaradi suhe klime večino mestnega rastja zalivajo z drenažami. Na severu Fuerteventure leži manjši otok Lobos, ki je naravnovarstveno zavarovan in poseljen z ribiško vasico Puertito. Na njem je tudi ostanek vulkanskega kraterja, ki je dom tisočerim galebom. Poraščen pa je z lišaji in redkim grmičevjem ter pokrit z vulkanskimi ostanki, peskom in skalovjem.

Odhod na jug
Ker je severni del Fuerteventure veliko bolj deževen, sva se odločili sredi našega tripa, da odideva na jug. Z avtobusom in dvema surfoma sva se peljali po notranjosti otoka skozi manjše vasice do Costa Calme. Takoj ko sva prispeli, sva začutili razliko med narodnostjo turistov, saj so bili sami Nemci, in sicer čudežno visokih starosti. Po eni uri čakanja na postaji in gneči ljudi okoli naju sva naštele samo sedem ljudi, katere sva ocenili, da so stari do 30 let. Povprečna starost mimoidočih je bila 60 let. Costa Calma je za razliko od ostalih mest zelo turistično poseljena s hoteli in drugimi turističnimi dejavnostmi. Vsepovsod so bile umetno posajene palme, torej umetna oaza za bogate turiste. Najin cilj potovanja je bila plaža de la Pared, kjer sva spoznali surfersko klapo, ki so imeli tudi šolo surfanja in izposojo surfov ter ostale opreme. Najin interes so bili valovi, saj so nama povedali, da je to eden izmed boljših spotov. Seti valov so bili pogosti in lomili so se zelo čisto in enakomerno.

Koze
Prepoznavni znak tega otoka je koza, ki jo najdemo na vseh mogočih prospektih, karticah, nalepkah… Lobanja koze ima tudi simboličen pomen, saj verjamejo, da prinaša srečo, zato jo imajo pritrjeno nad vhodnimi vrati, posebneži pa jo vozijo tudi v avtomobilih.

Veliki Voz – pot domov
Življenje z naravo nam je razširil stik s samim seboj in nebom nad nami, saj smo vsak večer ob ognju kartale in opazovale zvezde. Po nekaj tednih se nam je Veliki Voz še vedno skrival, zato je bilo presenečenje še toliko večje, ko smo ob petih zjutraj zapuščale otok ter pešačile proti mestu in se nam je Veliki Voz razprostrl v vsej svoji zvezdavosti. Bilo je lepo slovo.

Avtor: Periklea in Lili Geček

Info:
Letalska karta (povratna): Munchen-Fuerteventura – 50.000 sit (agencija Tao)
Avtobus Čazmatrans (povratna): Ljubljana-Munchen – 13.000 sit
Država: Španija (EU)
Valuta: evro
Jezik: španščina
Prebivalstvo: večinoma turisti, ki živijo dalj časa, domačini in prehodni turisti
Povezava med otoki: letalo in ladja – pribl. 30 evrov
Cene hrane: približno kot pri nas
Značilna hrana: Tapas in papas
Nastanitev a la playa: for free (na določenih plažah)
Cene apartmajev: 30 evrov na noč

Motnje hranjenja

Šla sem tja. Z vprašanji, ki me vznemirjajo, odkar sem spoznala M. Na Enoti za zdravljenje motenj hranjenja na Kliničnem oddelku za mentalno zdravje. Da bi se s strokovnjakinjo pogovarjala o motnjah hranjenja; o tem, kaj to sploh je, kako se jih zdravi, če sploh… Tam nisem srečala nobenega “živega okostnjaka”, ne strašljivo hladnih psihiatrov, ki bi kot za stavo “filali” punce s tabletami. Ne. Pač pa velike, svetle prostore, okrašene z ljubkimi “hand made” izdelki in prijazen strokovni tim pod vodstvom dr. Karin Sernec.

Katere so sploh najpogostejše motnje hranjenja?
Anoreksija, bulimija in kompulzivno prenajedanje kot “najmlajša motnja”; stara kakih 10 let.

Kako se kažejo, kaj se dogaja?
Za anoreksijo je značilna nizka telesna teža, paničen strah pred debelostjo ter motena telesna shema, kar pomeni, da bolniki s to duševno motnjo (da, za duševno motnjo gre!) sami sebe vidijo debele, ogromne. Nizko telesno težo te osebe vzdržujejo s stradanjem ali z bruhanjem. V svetu, ki ga imenujemo “razviti”, ta motnja pesti 1% populacije (1-2 moška na 10 žensk).

In bulimija?
Pojavi se kasneje. Ob prehodu iz adolescence v odraslo starostno obdobje. Fazam prenajedanja sledijo faze praznjenja, bodisi z bruhanjem in odvajali, ali pa prenajedanju sledi stradanje ter telesna hiperaktivnost.

Kako izgledajo te bolnice; pod besedo “anoreksičarke”(ne uporabljati te besede, saj je žaljiva, osebo identificira z boleznijo) si predstavljamo…
Pacientke z anoreksijo so v večini primerov izredno suhe, podhranjenega videza. Pogosto so bolj blede, poveča se poraščenost, dekleta seveda izgubijo menstruacijo. Tudi starši oziroma bližnji so bolj zaskrbljeni. Pri bulimiji je telesna teža skoraj normalna, navzven se trpljenje bolnice praktično ne opazi, čeprav je tudi tu na delu paničen strah pred debelostjo.

Kakšna je tipična zgodba dekleta z anoreksijo?
Začne se s t.i. “medenimi meseci”; deklica se odloči, da bo shujšala. Kakor je vitka npr. njena prijateljica. Dekle, to je potrebno poudariti, ima nizko samopodobo in nizko samozavest, ki pa začasno narasteta, se okrepita. Ker je dekle zdaj vitko in npr. čeden fant se zanima zanjo in laže se uči…

Pravzaprav je logično, da nima prave motivacije za zdravljenje…
Da. V tem obdobju je tako. Včasih taka dekleta pripeljejo starši, same ne prihajajo. A sledi dekompenzacija.

Ko stvari uidejo izpod kontrole?
Natanko tako. Zanimivo je, da lahko dekompenzacija (dekle izgubi nadzor nad svojim stradanjem, bruhanjem,… in samopodoba pade še nižje, kot je bila na začetku procesa). To lahko nastopi po nekaj mesecih ali šele po nekaj letih. Tedaj dekle postane motivirano za zdravljenje. Ugodno je, kadar je dekle že v stiku s strokovnjakom, ki mu zaupa, saj bo obravnava tako uspešnejša. To pomeni, da ima svojega zdravnika, s katerim vzdržuje “ustrezen empatičen terapevtski odnos”; zdravniku zaupa, počuti se varno, sprejeto.

Kaj je bistveno za (uspešno) zdravljenje motenj hranjenja?
Dekletova lastna motivacija. Večkrat nas kličejo svojci, starši, kolegi… “saj bo ravnokar umrla…, sprejmite jo”. A naj ponovim še enkrat – nujna je lastna motivacija. Ločiti moramo med reševanjem življenja, kar je naša dolžnost (infuzije, nasogastrična sonda, …), ne pomeni pa ozdravljenja in zdravljenja, k čemer nikogar ne moremo prisiliti, če tega ne želi.

Kako poteka zdravljenje?
Zdravljenje je izrazito psihoterapevtsko usmerjeno. Ločimo vedenjsko kognitivne tehnike (navajanje bolnice na ustrezen način prehranjevanja), stop tehnike (za obvladovanje simptomov) in dinamsko analitsko psihoterapijo (kar pomeni – iskanje in obvladovanje vzrokov za bolezen). Oseba nas mora poklicati SAMA ter se prijaviti na zdravljenje. Na oddelku imamo 12 postelj (8 ženskih, 4 moške), čakalna doba je 4 do 6 mesecev.

Koliko časa pa zdravljenje traja?
Bolniki na oddelku ostanejo 3 do 5 mesecev. Poudariti pa je potrebno, da je zdravljenje PROCES, ki v celoti traja več let. Eno je t.i. simptomatska faza, ko simptomi vedno bolj izzvenevanjo. Če ni odkrit vzrok, lahko simptomi počasi preidejo na drugo duševno bolezen, najpogosteje odvisnost in depresijo. Potrebna je torej t.i. dinamska faza; odkrivanje vzroka, sprejemanje tega dejstva, sprememba mišljenja, vedenja in čustvovanja (ki je izrazito kaotično). Šele potem sledi rehabilitacija, ki pomeni spremembe v konkretnem življenju, zunaj ustanove. Po odpustu iz bolnišnice hodijo sem še leto ali dve, enkrat tedensko na izvenbolnišnično psihoterapevtsko skupino, nato pa se jih še leto ali dve ambulantno vodi. Na našem oddelku smo v zadnjih petih letih zdravili okoli 200 pacientov, med njimi 20 povratnikov. Bolezen JE ozdravljiva.

Kakšen je vaš oseben odnos do bolnic?
Kot pri vseh osebah z duševnimi motnjami je zelo pomemben ustrezen odnos z bolnico/kom, ki mora biti sprejemajoč, empatičen, konstanten, stabilen. Prijeten, a z upoštevanjem meja med osebama, ki sodelujeta. Ob sprejemu na oddelek se podpiše terapevtski dogovor, kjer je med drugim zapisano, da so stvari, ki se jih pogovarjamo na skupinah absolutno zaupne.

Zdravila…?
Se uporabljajo. Kot “bergla”, ki se jo nato odloži. Pri bulimiji je 60 do 70% oseb tudi depresivnih – predpišemo jim antidepresive. Pri anoreksiji pa presodimo. Uporabljamo tudi vitaminske nadomestke ter druga zdravila, ki ne povzročajo odvisnosti. Pomirjeval ne predpisujemo, saj povzročajo zelo hudo odvisnost.

Kot ste poudarili, bolezen je ozdravljiva. Kako komentirate stavek, ki se veliko izreka: “potrebno je delati na sebi”.
Tudi pri motnjah hranjenja je aktualen. In to še kako! Terapevtski vložek “meri” kakih 10%, vse ostalo naredijo pacienti sami. Terapevtski proces je dolgotrajen in naporen, a pogosto uspešen. Ozdravljenje ne pomeni le izrazito zmanjšanje simptomov motnje hranjenja, temveč tudi ustrezno psihosocialno funkcioniranje. Na kratko to pomeni, da se oseba “dobro počuti v svoji koži”.

Nina Kokelj

Adrenalinski užitki

Verjetno se je marsikdo med vami že ukvarjal s športi, pri katerih je bilo potrebno veliko poguma in drznosti. Naletimo tudi na takšne inovatorje, ki jim navadni športi ne prinesejo izziva in zadovoljstva. Zato izumljajo nove športe in določajo nove meje človeške zmogljivosti. Takšni športi se imenujejo ekstremni športi. 

Ekstremne športe bi lahko razvrščali na podlagi veliko različnih kriterijev in kategorij. Omejili se bomo na predstavitev samo nekaterih športnih disciplin.
Ekstremni športi so pogosto sestavljeni iz kombinacije relativno starih športov (kot so na primer smučanje, bordanje, plezanje, potapljanje, rolkanje, kolesarjenje,…) in t. i. sfriziranih športov te discipline.

Ekstremno smučanje in bordanje
Zimski športi so zelo raznoliki. Nekateri se dogajajo na stalnih mestih in prizoriščih, nekateri pa čisto v samosvojem okolju. Aljaska, na primer, je prizorišče, kjer se odvijajo mnogi ekstremni športi. Tistim, ki jim smučanje po lepi, urejeni in poteptani progi ni dovolj, je na voljo ekstremno smučanje. Smučarje helikopter odpelje na vrh zasnežene gore in se potem spustijo v dolino. Smučajo po neurejenih progah, med skalami, ki štrlijo iz snega, ne gre pa brez skokov ali padcev. Prav tako ne gre brez tekmovalnosti, zato se smučanje posameznika ocenjuje. Ocenjujejo na primer težavnost smučišča, v kolikšnem času presmuča progo… Zelo podobno je tudi ekstremno bordanje. Pri teh dveh športih je veliko število poškodb, vendar navdušencev to ne odvrača od adrenalinskih užitkov.

Ekstremno plezanje lahko poteka na ledenih ali zasneženih pobočjih. Alpinisti in plezalci velikokrat tekmujejo na ledenikih, kjer merijo stopnjo težavnosti, čas plezanja … Tukaj so obvezne dereze, cepini in ostali varnostni pripomočki.

Ekstremi na kolesih
Za avtomobilske eksotike je pravšnja avantura dirka z džipi po ledu in snegu. S kolesi je povezan tudi spust z mountainbike-i (gorsko kolesarjenje) po snegu, prav tako pa tudi dvoboji med njimi po snežnih ovirah. Kolesarji ne uporabljajo samo snega, da drvijo po njem, ampak tudi smučarske proge in gorske poti, zato da doživijo svoje zadovoljstvo. Prednosti teh športov uživajo predvsem tisti, ki jih nikoli ne zebe, da se lahko sprostijo in uživajo v izzivih in v vsem, kar je povezano s snegom. Slabosti pa so največkrat povezane s prostorom, finančnim zalogajem, ki je obsežen, poškodbe pa tako ali tako lahko štejemo kot sestavni del. Vendar užitki prevladajo nad skoraj vsemi ovirami in zimski entuziasti se ničesar ne ustrašijo.

Poletni ekstremni športi so prav tako omejeni s prostorom, z denarjem, s poškodbami, včasih tudi s težavami z lokalnimi oblastmi pri izdaji dovoljenj. Nekateri športi so povezani z vodo, drugi z gravitacijo, tretji z višino … Vodni športi so postali številčni zlasti v zadnjih letih. Sem sodijo t. i. soteskanje, rafting, kajak, kanu, vodno smučanje, surfanje in še bi lahko naštevali. Pri nas so predvsem razviti na Gorenjskem, ob reki Soči, Savi Bohinjki in Savi Dolinki.

Hydrospeed je nekakšen bob na vodi. Omogoča neposreden stik z vodo in veliko adrenalina. Ščitniki, plavuti, čelada, rešilni jopič so njegovi sestavni deli. Kanjoning je drugi izmed novih športov te skupine. Tukaj se posameznik spušča po hudourniku v posebni obleki in čeladi. Voda si v kamnino izdolbe pot in naredi razne tolmunčke in majhna jezerca. Rafting, kajak in kanu lahko vozimo po mirni vodi v kakšnem jezeru, vendar se tisti “ta pravi” vozijo po brzicah in razburkani reki.

Od višine se zvrti….
Gotovo je tudi zelo poznan skok z elastično vrvjo ali t. i. bungee jumping. Za večino je to nekaj norega in neumnega, vendar tisti, ki skačejo na ta način, pravijo, da se občutka ne da opisati. Edina nevarnost, ki jo lahko ta šport predstavlja, je predolga elastika. Prav tako veliko poguma zahteva tudi padalstvo.

Nekateri ljudje, predvsem starejši, velikokrat zmajujejo z glavami in se čudijo in sprašujejo, ali je svet še normalen in kam bo vse to pripeljalo. Tako dedki in babice velikokrat pripovedujejo svojim vnukom, kako so sami bili uspešni in gibčni v takšnih in podobnih disciplinah, ki jih najdemo samo še v slovarjih tujk. Vendarle pa so vsi ti ekstremni športi za navdušence nekaj povsem običajnega, pri njihovi promociji pa pripomorejo razne velike korporacije, ki z izdelki služijo bajne vsote denarja. Tistim, ki se želite preizkusiti v katerem izmed teh športov, priporočam, da se kljub vsemu adrenalinu ne prepustite popolnoma in ohranite vsaj kanček razuma. Pa veliko in predvsem razburljive zabave ob takih ali drugačnih oblikah športa!

Ines Sačić

Študentsko po Češko

Prvič sem šla povsem naključno. Iz radovednosti, želje po spremembi, učenju jezika, nečem novem. Drugič sem tu, ker vem, kako je bilo prvič…

Karlova univerza
Na Češkem je preko deset univerz. Najbolj znana je seveda Karlova univerza v Pragi, ki ima tudi najdaljšo tradicijo in mednarodno veljavo (ustanovljena že leta 1348 na pobudo Karla IV. in je najstarejša univerza na območju srednje, severne in vzhodne Evrope). Pod okriljem slednje je sedaj 17 fakultet in 3-je visokošolski zavodi. Skoraj vse praške fakultete so že pred nekaj leti postopoma začele uvajati bolonjski način študija. V praksi to pomeni, da obstajajo trije tipi študija – bakalarski, magistrski in doktorski. Za pridobitev naziva bakalar je navadno potrebno narediti 3 do 4 letnike, le-tem pa sledi t.i. “statnice” (tj. preizkus). Večina študentov se nato odloči za nadaljevanje študija, torej za magistrski program, ki traja 1 do 3 leta.

Tuji študentje na Češkem
Praga je takorekoč meka za študente s celega sveta. Je lepo in zanimivo mesto  ter – kar je s študentskega vidika tudi zelo pomembno – je cenovno ugodno mesto. Cene so približno iste kot pri nas oziroma nekoliko nižje.
Od več kot 42 400 študentov, ki študirajo na Karlovi univerzi (kar je približno petina vseh študentov na Češkem), je 4 300 študentov tujcev, od tega jih 750 študira na smereh, ki so v angleščini. Da gre za resnično mednarodno univerzo, priča tudi dejstvo, da ima Karlova univerza sklenjenih 450 bilateralnih pogodb in 170 mednarodnih partnerskih pogodb s tujimi univerzami.
Največ tujih študentov, ki redno študirajo na Češkem, prihaja s Slovaške (kar je glede na skupno zgodovino obeh držav in manjšo jezikovno oviro povsem razumljivo). Ostali pa so praktično od povsod. Težje bi bilo najti državo, od koder tujci ne prihajajo. Najbolj me je presenetilo dejstvo, da študira češčino tudi kar nekaj Japoncev. Yoshi Yuki Morishita, 27-letni študent češčine in evropske zgodovine, ki je tukaj na svojem doktorskem študiju, mi je npr. povedal, da se mu zdi študirati na Češkem težje kot na Japonskem in da je bilo zanj presenetljivo dejstvo, da so v študentskih domovih med seboj pomešani dekleta in fantje. Ista stvar je presenetila tudi Shaymaa-o in Taysir, ki sicer v Kairu študirata češčino in angleščino. Ko sem ju vprašala, zakaj ravno češčina, sta mi odgovorili, da je češčina zanimiv jezik, ker ga ne obvlada veliko ljudi. Prva bi po končani fakulteti rada postala učiteljica, druga pa predavateljica na fakulteti. Za kar ima dobre možnosti, saj je trenutno najboljša v razredu.

Sistem prehranjevanja
Tako kot v večini evropskih držav, je tudi na Češkem za prehranjevanje študentov poskrbljeno v menzah. Slednje so za razvajen slovenski študentski želodec precej drugačne, a kdor ima rad “knedličke” in razne “omačke”, bo zelo zadovoljen. Povečini najprej za menzo kupiš posebno kartico, ki jo potem sproti polniš (kot npr. mobi kartico) in ti nato pri vsakem kosilu odštejejo neko vsoto. Cene kosil so resnično nizke (ok. 250 sit), a je tudi kvaliteta temu primerna. Se pa preverjeno dá preživeti, kakor tudi najti menze, kjer je hrana boljša. Dobra ideja prehranjevalne politike je, da na začetku semestra dobiš posebne listke-kupone, s katerimi lahko npr. v študentskih domovih kupiš precej znižano hrano (sendviče).

Študentski domovi
Slednji so zelo podobni tem v Sloveniji. Če imaš srečo, dobiš dobrega (z internetom), če ne, malo slabšega. (A to ni problem, glede na to, da je oskrba z računalniki na fakultetah zelo dobra. Filozofska fakulteta ponuja npr. svojim študentom preko 100 odličnih računalnikov.) V letošnjem letu se je sicer cena za bivanje v študentskem domu podvojila (kar je med študenti vzbudilo veliko nelagodja), a gre dejansko samo za spremembo financiranja. Država zdaj subvencije dodeljuje študentom (preko visokih šol) namesto (kot prej) študentskim domovom. Tako zdaj subvencije dodeljuje vsem študentom, tudi tistim iz Prage. Problem je nastopil, ker nekateri študenti še do danes niso dobili niti prve subvencije. In brez slednje je bivanje za nekatere drago.
Za tuje študente bivanje navadno ni drago. Vendar ponavadi tujce dajo skupaj, kar je po eni strani dobro (z njimi lažje vzpostaviš stik), po drugi strani ne (če želiš obvladati jezik). A tudi to ni nujno pravilo – na svoji prvi izmenjavi tukaj sem tudi sama imela češko cimro.

Zabava
Zvečer, po napornem dnevu, se navadno gre v najbližjo “hospodo” (gostilno) na pivo. V deželi, ki je po vsem svetu znana po svoji pivovarski tradiciji, je to malodane nuja. Po pivu pa so aktualni tudi študentski klubi, ki jih v Pragi ne manjka. Skoraj v vsakem študentskem naselju je kak. Na Hv?zdi (znano praško študentsko naselje) je zelo popularen istoimenski klub.

Zakaj na Češko?
Sama sem izbrala Češko oz. Prago, ker sem se že prej učila jezika in sem ga hotela izboljšati. Jo pa priporočam vsakomur, ki želi okusiti študij v pestri in moderni evropski prestolnici, ki ponuja prvovrstne študijske programe in obilo kulturnega življenja ter zabave.


Tekst in foto: Laura Fekonja

Znanje na spletu

Študentje smo med najpogostejšimi uporabniki spleta, prav tako nas zanimajo številne različne vsebine. A skupni imenovalec je enak – prej ali slej se vsi odpravimo iskat gradiva za študijske predmete. Seminarske in domače naloge pač zahtevajo svoje.

Vsebin v tujih jezikih, predvsem v angleškem jeziku, je več kot dovolj, sam pa sem se odpravil pogledat, kaj vse za študij relevantnega lahko najdemo v materinem jeziku. Seveda je zaželeno, da se stvari nahajajo na enem mestu, saj veste, težimo k preprostosti in funkcionalnosti rešitev.

Stari kiberščaki spletni portal Svarog dobro poznajo, novejšim uporabnikom pa bo bržkone novost. Le redki pa vedo, da se je Svarog preoblikoval v pravcati izobraževalni zavod, ki deluje že svoje peto leto. Medtem ko začetki segajo predvsem v pripravo izobraževalnih vsebin, Svarog danes predstavlja organizacijo, ki se vse bolj usmerja v ponudbo e-izobraževanja. K temu lahko štejemo izobraževalni portal Svarog, študijsko bazo, izobraževalne zgoščenke in povsem novo storitev, izobraževalni clipping. Ker pa ima e-izobraževanje za osnovo izobraževalni proces, ki se izvaja preko vnaprej pripravljenih vsebin, dostopnih preko interneta in vsebin dostopnih na zgoščenkah, Svarog kot smiselno celoto zaokrožuje Svarog.net, oddelek za pripravo spletnih in multimedijskih rešitev. Tisto kar nas študente še posebej zanima, pa je brezplačna baza znanja, ki se nahaja na spletnem naslovu http://baza.svarog.org/. V njej najdemo več tisoč zanimivih člankov z različnih področij – od agronomije, astronomije, biologije, preko različnih jezikov, matematike in medicine, vse do računalništva, umetnosti ter zgodovine.

Ljubiteljem naravoslovja bi priporočil obisk spletne strani časopisa za tolmačenje znanosti, ki sliši na ime Kvarkadabra (www.kvarkadabra.net). Pri Kvarkadabri naravoslovja najširši slovenski javnosti ne poskušajo približati od zgoraj navzdol (strokovnjak se iz akademskih višin spusti do običajnih ljudi), ampak nasprotno izhajajo prav iz vsakdanjih težav ljudi (bralci pošiljajo svoja povsem vsakdanja vprašanja, na katere potem poskušajo preprosto odgovoriti).

Med učenjem in absorbiranjem znanja se je potrebno tudi sprostiti. Ena izmed oblik tovrstnega početja je lahko reševanje spletnih kvizov in ugank z različnih področij. Dve izmed lepše urejenih strani za preverjanje znanja (in lukenj v njem) sta Bistre Glave (www.bistreglave.com) ter Kvizi.net (www.kvizi.net).

Pri različnih seminarskih nalogah pa bomo kljub vsemu potrebovali pomoč “tujcev”, bodisi bomo vsebine v tujih jezikih našli sami ali s pomočjo dveh najboljših prijateljev – spletnih iskalnikov Najdi.si (www.najdi.si) in Google (www.google.com). V primeru, da nismo najbolj vešči tujih jezikov ali strokovne terminologije, nam bo na pomoč priskočila knjižica z več kot 500 slovarji za 70 jezikov. Najdemo jo na naslovu http://www.sigov.si/slovar.html.

Miran Varga

Kriza podjetja?

Minili so časi, ko so direktorji nastale krize reševali ob njihovem nastajanju in to z zelo dobrim uspehom in majhno medijsko odmevnostjo. Krize so postale del našega vsakdanjika. Živimo v dobi elektronskih medijev, ki nam takorekoč takoj zagotovijo informacije o naravnih katastrofah, tehnoloških nesrečah, človeških konfliktih in seveda tudi menedžerskih spodrsljajih. Z naraščajočim številom kriz se tako ukvarja posebna veja menedžmenta – krizni menedžment.

Poglavitne naloge kriznega menedžmenta so načrtovanje in nadzorovanje okolja podjetja – prepoznavanje prednosti in nevarnosti v okolju ter napovedovanje in oblikovanje prihodnjih silnic, ki bi lahko vplivale na podjetje, analiziranje okolja ter oblikovanje akcij podjetja in odzivov, ki bodo v pomoč pri doseganju ugodnega položaja podjetja na trgu v primeru kriz.
Glavna načela pri upravljanju krize so razvijanje pozitivnega stališča do krize oz. do nastalih razmer, poslovanje podjetja v sozvočju s pričakovanji različnih javnosti, ustvarjanje dobrega imena podjetja z uspešnim komuniciranjem zanesljivih dejstev ter iskanje priložnosti med krizo.

Vsaka kriza ima svoj tristopenjski cikel – obdobje pred, med in po krizi.
V času pred krizo lahko naredimo največ za njeno preprečevanje. Za predkrizno obdobje je pomembno nenehno spremljanje okolja, prepoznavanje možnih kriz, s katerimi se lahko soočimo in priprava na krize, kolikor je to mogoče. Pravočasno lahko zaznavamo in upoštevamo signale, ki jih ne smemo prezreti, podcenjevati ali zanemariti.
Če smo vse signale spregledali in je do krize že prišlo, nam je lahko v veliko pomoč vnaprej dobro pripravljeni krizni načrt. V njem oblikujemo krizno skupino, ki upravlja z vsemi vidiki krize, oblikujemo različne scenarije, krizne informacije z vsemi potrebnimi podatki, načrtujemo odzive in nekatere vnaprej pripravljene odgovore, ki jih prilagodimo različnim scenarijem in različnim javnostim (medijem, interni javnosti, delničarjem ipd.). Krizni načrt je v bistvu tudi komunikacijski načrt, saj vsebuje smernice komuniciranja v krizi.

Kriza je najbolj dramatičen, nestanoviten in tvegan čas. V obdobju med krizo je potrebno odločitve sprejeti hitro, kljub pritiskom notranjega in zunanjega okolja. Poskušamo kar najbolje obvladati posledice, ki nastanejo zaradi kriznega dogodka ali objav v medijih. Hitra in premišljena reakcija ob krizi lahko prepreči nadaljnjo katastrofo.

Po krizi je treba stanje čim prej normalizirati. Če je potrebno, spremenimo organizacijsko strukturo, poslovno politiko in podobno. Prav tako veliko pozornost namenimo krepitvi ugleda. To je tudi čas, ko v najslabšem primeru stabiliziramo krizno območje, v najboljšem primeru pa pišemo poročilo in analiziramo, kaj se je zgodilo in kaj se lahko iz tega naučimo.

Priprava na krizo je pomembna osnova učinkovitega kriznega komuniciranja in upravljanja. Organizacije, ki so sposobne predvideti potencialne krizne situacije, so se sposobne bolje pripraviti, oblikovati različne scenarije in odzive. Tako kot so krize različne, jih tudi podjetja različno dojemajo, se nanje pripravljajo in tudi z njimi upravljajo. In podjetja so tista, ki s krizo potonejo ali jo izrabijo kot odlično priložnost.