Oglaševalci želijo pri zakupu oglasnih prostorov ali objav v spletnih medijih dokazilo obiskanosti dotičnega medijskega kanala. Pri tem so se lahko do nedavno zanašali na izredno priljubljeno in zanesljivo orodje Google Analytics. Toda to danes ne drži več. Poglejmo zakaj.
Google Analytics se je razširil kot vodilno orodje za merjenje obiskanosti spletnih strani zaradi svoje preglednosti, ogromne količine podatkov, ki jih Google pridobi še s svojih drugih storitev, priznane zanesljivosti in brezplačne uporabe. Toda Evropsko unijo že dolgo časa skrbi poseg v zasebnost njenih državljanov s strani ameriških megakorporacij, kot sta predvsem Google in Facebook. Zato leta 2009 sprejeli direktivo, ki je stopila v slovensko zakonodajo 15. 6. 2013. Od takrat naprej je nezakonito sledenje uporabnikov po spletu brez njihovega izrecnega privoljenja. To v praksi pomeni, da lahko Google Analytics uporabnika šteje, šele ko ta potrdi sledilne piškotke. Uporabniki, ki piškotkov ne sprejmejo, pa niso zabeleženi.
Tako v zadnjih letih prihaja do odstopanja med uporabniki zabeleženimi v Google Analytics in dejanskimi obiski spletnih mest. Žal tudi ne moremo reci, kakšen je delež odstopanja. Na straneh, kjer so obvestila o piškotkih velika in moteča, je lahko majhen, na drugih, kjer so manj vsiljiva, pa kar desetkraten. Edini primeri, kjer je Google Analytics še zanesljiv, so tam, kjer upravljavci spletnega mesta namerno kršijo zakonodajo in analitike niso implementirali na zakonsko ustrezen način. Torej imajo oglaševalci z Google Analytics možnost prejeti nezanesljivo analitiko s strani zanesljivih ljudi, ali pa zanesljivo analitiko s strani nezanesljivih ljudi.
Torej imajo oglaševalci z Google Analytics možnost prejeti nezanesljivo analitiko s strani zanesljivih ljudi, ali pa zanesljivo analitiko s strani nezanesljivih ljudi.
Kako lahko potem oglaševalci dobijo zanesljive podatke o obiskanosti spletnih mest? Obstajajo druge alternative?
Žal so druge alternative še manj zanesljive. Google je pred leti ukinil svoj Page rank. Amazonova Alexa vrednoti strani zgolj na podlagi predvidevanj, kjer še sami priznajo, da ni zanesljivo za manj obiskane strani. In podobno velja za večino slovenskih rešitev. Obstaja še odprtokodno anonimno orodje za analitiko Matomo (prej poznano kot Piwik), ki je skladen z zakonodajo, le če ga lastnik spletišča namesti na svoj strežnik. Kar pa spet pomeni, da ima dostop do urejanja podatkov. Torej mora oglaševalec preprosto zaupati lastniku spletnega mesta.
Pri nas pa obstaja še raziskava Slovenske oglaševalske zbornice MOSS, ki je zanesljiva in skladna z zakonodajo, žal pa tudi precej draga, zato v njej sodeluje le majhen delež slovenskih spletnih mest. Zato se pogosto dogaja, da podjetja zakupijo raziskavo MOSS le enkrat na par let. Vsekakor pa tudi nekaj let stari rezultati raziskave MOSS veljajo kot zanesljiv podatek, ki je vreden več kot Google Analytics.
V raziskavo MOSS smo se za obdobje septembra do decembra 2019 pridružili tudi mi s spletnim portalom www.student.si.