Pred nami je leto velikanov družbenih medijev, podcastov in iger. Ali se bo še enkrat vrnila virtualna resničnost, se sprašuje The Guardian.
Twitter se bo morda vendarle spravil k sebi
Twitter ima nesrečen sloves udarne torbe družbenih medijev. Ni dosegel velikih donosov večjih tekmecev, kot sta Facebook in Instagram še v lasti Facebooka (zdaj Meta), saj že več kot desetletje ni več najbolj kul omrežje in celo njegovi najbolj predani uporabniki ga radi potiskajo v pozabo.
Vlagatelji so bili do 300-milijonskega družbenega omrežja podobno previdni – za tekmeci je zaostajalo v smislu funkcij, prihodkov na uporabnika in orodij za monetizacijo. Veliko ljudi se zanaša na Twitter, da bodo z njim ustvarili vsaj del svojega prihodka, vendar ga običajno zaslužijo zunaj omrežja, pri čemer Twitter ne dobi nobenega deleža.
To se morda začenja spreminjati. Twitter preizkuša funkcijo super sledenja, s katero lahko ljudje podpirajo uporabnike, ki so jim na spletnem mestu posebej všeč, kupil je platformo za pošiljanje novic Revue in jo povezuje s Twitterjem, kupil pa je tudi nekatera druga orodja za monetizacijo. Po odhodu glavnega izvršnega direktorja in soustanovitelja s polovičnim delovnim časom Jacka Dorseyja bo Twitter leta 2022 morda vreden drugega pogleda.
NFT bodo še naprej vzbujali pozornost do pozabe, nekateri ljudje bodo izgubili svoje srajce
Če se ti je leta 2021 uspelo izogniti kakršni koli omembi NFT – kratica za nefungibilne žetone – na spletu, si svoj čas preživljal v veliko manj nerodnih kotičkih interneta kot jaz. Neobstojnost v bistvu pomeni, da en žeton ni identičen naslednjemu. Tako se pri kriptovaluti en bitcoin ne razlikuje od drugega bitcoina. Pri NFT pa je vsak žeton edinstven.
To pomeni, da so žetoni NFT postali priljubljeni kot način zapisovanja lastništva določenega kosa digitalne umetnosti ali spominkov v verigi blokov. Ti so vključevali posnetke strelskih metov lige NBA, avatarje goril in generativno umetnost.
Zagovorniki pravijo, da zmožnost lastništva digitalne umetnosti ljudem omogoča, da iz NFT, ki ga imajo v lasti, ustvarjajo stalno ustvarjalno delo, ga morda uporabijo kot umetnino za logotip svojega podjetja, ga dodajo obstoječi intelektualni lastnini ali celo ustvarijo skupino avatarjev NFT v slogu skupine Gorillaz.
Skeptiki opozarjajo, da je bilo in je vse to mogoče brez kakršne koli uporabe NFT: za to konec koncev že obstajajo pravice intelektualne lastnine. V praksi lastništvo NFT dokazuje le, da si lastnik NFT – zapis v verigi blokov, da si lastnik vsega, na kar se NFT navezuje. To je pravno lahko res ali pa tudi ne, odvisno od tega, kako vesten je bil prodajalec.
Če ljudje kupujejo NFT in zvišujejo ceno, ker resnično cenijo ponujene umetnine, se lahko zlata mrzlica izkaže za trajnostno. Če jih ljudje kupujejo samo zato, ker mislijo, da jih bo kdo drug kupil dražje, bo veliko ljudi veliko izgubilo. Posebna stvar, na katero morajo biti pozorni tako kupci kot prodajalci, so pristojbine platform. Te lahko znašajo tudi več sto dolarjev – ne pozabi, da hiša vedno zmaga.
Uber, Deliveroo in gig ekonomija bodo težko zaslužili
Gospodarstvo dostave – in prevozništvo – je tako veliko kot še nikoli, saj je dostava hrane iz restavracij in živil na dom še vedno na visoki ravni, ki jo je dosegla med pandemijo, povpraševanje po prevozih v slogu Uberja pa je od 20 do 40 odstotkov večje kot pred pandemijo.
Težava je v tem, da se zdi, da za podjetja, ki ponujajo te storitve, ni nič bolj donosno, kot je bilo pred tem. Uber je v Londonu dvignil cene za 10 odstotkov, vendar ima še vedno težave z zaposlovanjem voznikov, v Združenem kraljestvu pa mu primanjkuje 20 000 voznikov, kolikor bi jih potreboval za zadovoljitev povpraševanja. Poleg tega kljub temu, da izkazuje majhen prilagojen papirni dobiček, še vedno porablja na stotine milijonov v gotovini.
Podjetja imajo tudi novo konkurenco za delovno silo, in sicer v obliki množice zagonskih podjetij za 10-minutno dostavo živil, med katerimi so Getir, Weezy in še nekatera druga. Vsak od njih ponuja visoke popuste in poceni dostavo, da bi si zagotovil več strank kot njegovi tekmeci, zato bo denar porabljal z zaskrbljujočo hitrostjo. Pričakuje se, da bo več teh podjetij propadlo ali se združilo še pred koncem leta 2022.
Jack Dorsey bo ustanovil podjetje za veriženje blokov; Peter Thiel bo morda investiral
Nekdanji izvršni direktor Twitterja Jack Dorsey se je že nekaj časa očitno dolgočasil s svojo stvaritvijo, tudi zato, ker je njegovo drugo podjetje – plačilni procesor Square – vrednoteno nekajkrat višje.
Če subtilni namigi, da so Dorseyjevi redki tviti večinoma zagovorniki veriženja blokov, in dejstvo, da je lastnik plačilnega podjetja, niso bili dovolj, je Dorsey v zadnjih tednih leta 2021 podjetje preimenoval v Block.
Pričakuje se, da bo Jack Dorsey precej zgodaj leta 2022 ustanovil novo hčerinsko podjetje, povezano z veriženjem blokov, in ne bi bilo čudno, če bo vanj vložil Peter Thiel, ki je soustanovil PayPal z namenom, da bi razbil fiat valuto in državni nadzor nad denarjem, zato mu privlačnost veriženja blokov, ko doseže zrelost, ne more uiti.
DAO bo novi Spacs
Lani ob tem času se je govorilo predvsem o družbah Spacs – kratica za družbe s posebnim namenom pridobivanja. Spacs so bili trik, ki je nekemu podjetju pomagal priti na borzo brez dolgotrajnega, dragega in tveganega postopka prve javne ponudbe delnic (IPO).
Podjetje se ustanovi, zbere denar in nato poišče zagonsko podjetje, s katerim se združi, pri čemer preskoči veliko regulativnih korakov. Ljudje so se bali, da bi to ogrozilo zaščitne ukrepe, namenjene zaščiti običajnih vlagateljev. Vendar pa se podjetje Spacs zdaj počuti, kot da je dočakalo svoj trenutek.
Čeprav je leta 2021 več zagonskih podjetij, med njimi tudi BuzzFeed, objavilo svoje delnice prek Spac, je večina od njih dosegla slabše rezultate na trgu, številna pa so denar naravnost izgubila, kar pomeni, da se zagonska podjetja ponovno spogledujejo z IPO.
Vroča kratica ob vstopu v leto 2022 je DAO – kratica za decentralizirano avtonomno organizacijo. DAO, ki običajno uporabljajo lastno kriptovaluto za vzpostavitev demokracije z enim kovancem in enim glasom, zbirajo denar in ga skušajo uporabiti za določen dogovorjeni namen. Eden od njih je nedavno poskušal kupiti kopijo ameriške ustave, vendar mu to ni uspelo, zaradi česar se je po neuspelem poskusu sprožil velik spor glede vračila denarja.
Zagovorniki menijo, da so DAO vodilni v novem, demokratiziranem internetu. Skeptiki vidijo izgubo časa in truda, le iluzijo decentralizacije in velika tveganja za naivne vlagatelje, ki niso prepričani o tveganjih ali visokih provizijah za transakcije. Možno je, da imata obe skupini prav.
Ljudje bodo skušali VR ponovno uresničiti
Nevarnost, ko nekdo na področju tehnologije začne uporabljati besedni zvezi potopitev ali živeti svoje življenje na spletu, je, da ji skoraj nujno sledi poskus, da bi te prisilil nositi slušalke – in ni razloga verjeti, da bo Facebookov poskus, da bi nas v metaverse potisnil v svoje slušalke Oculus, drugačen.
Uporabniki so se virtualne resničnosti na splošno izogibali. Težke naglavne slušalke, gibalna bolezen, slaba vsebina in popolna nerodnost navidezne resničnosti odvrnejo skoraj vse. Ker pa je metaverse, potopitveni internet, za katerega smo prepričani, da bo tokrat deloval pravilno, nov cilj velikih tehnoloških podjetij, pričakuj, da bo kmalu prišlo do novega izbruha navdušenja nad virtualno resničnostjo.
Neodvisne igre bodo še naprej doživljale preporod
Letošnje leto je bilo še eno izjemno leto za neodvisne igre, saj je bila celo igra No Man’s Sky, ki je ob izidu naletela na številne kritike, zdaj, ko se je spremenila, deležna priznanj. Indijska igra Among Us je postala velika uspešnica, medtem ko so Garden Story, Sable, Valheim in druge prodrle v svet. Pričakuje se, da bo leta 2022, ko bo sektor doživel svoj preporod, prišlo do podobnega navala močnih naslovov.
Mehurček podkasta ne bo počil
Spet se lahko varno vrnete v svojo aplikacijo za podkaste. Vsi tisti domači zaklenjeni podkasti so zasluženo usahnili na trti in stanje produkcije podkastov je boljše kot kdaj koli prej.
Velike profesionalne televizijske hiše in produkcijske hiše ustvarjajo visokoproračunske serije, še vedno obstaja živahna neodvisna scena. Izdaja je bolj raznolika glede vsebine in tega, kdo je za mikrofonom, kot pri starih medijih, poleg tega pa se zdaj obnese tudi monetizacija. Podkasti so zgodba o uspehu.
Glasila
Na prvi pogled podobno zmagoslavje doživljajo tudi glasila, vendar se tu na obzorju pojavljajo oblaki. Večina podtaknjenih novic na vrhu lestvice ni uspešna, ker so nasprotje kulturnim vojnam, temveč zato, ker jih podpihujejo. Substack se ni izkazal kot beg pred Twitterjem za avtorje, temveč je postal spodbuda na Twitterju in spodbuda za več naročnin.
Večja težava je cena. Če se naročiš na eno glasilo, se zdi dobrih pet evrov na mesec toliko razumno. Pri štirih ali petih pa za novice plačaš trikrat ali štirikrat več kot za New York Times. Ljudje zmanjšujejo naročnino in se glasno sprašujejo, ali bi lahko obstajala, na primer, združena naročnina po nižji ceni. Morda bi ji lahko rekli kar revija.
Pristanišča so nova pristanišča
Nazadnje je Apple storil nekaj, česar ni storil že desetletja: v svoj novi MacBook Pro je ponovno dodal nov vhod. Potem ko jih je skrčil na dva priključka, USB-C in priključek za slušalke, ima novi MacBook Pro priključek HDMI in celo bralnik kartic SD. Pomeni to, da smo se vrnili v prihodnost?
Novinar