V času ko se svet spreminja in se sprašujemo, kako hitro bo umetna inteligenca postala pametnejša od ljudi, je italijanski Startup razvil linijo oblačil, ki lahko prelisiči umetno inteligenco. Le ta te prepozna kot žival, ne kot človeka.
Vse je v vzorcih
Italijansko podjetje Cap_able s sedežem v Milanu je v začetku leta 2023 predstavilo svojo linijo oblačil »Manifesto« za moške in ženske. Oblačila obsegajo vse od hoodijev, majic, hlač in oblek. Posebnost teh nenavadnih oblačil pa je, da zaradi svojih vzorcev uspejo prelisičiti računalniški algoritem, da je tisti, ki obleko nosi zgolj žival. Njihova tržna ideja je odprla popolnoma novo tržno nišo, saj gre za prvo podjetje, ki nudi pletena oblačila, ki ščitijo pred prepoznavo obraza.
»V svetu, kjer so podatki novo olje, Cap_able naslavlja vprašanje zasebnosti in odpira razpravo o pomembnosti zaščite pred zlorabo kamer za biometrično prepoznavanje …,« piše podjetje na svoji spletni strani.
Start-up je svojo pot začel v New Yourku
Cap_able je leta 2019 ustanovila diplomantka FIT (Fashion Institute of Technology) Rachele Didero. Ob predstavitvi oblačil je dejala: »Naša tehnologija temelji na uporabi tako imenovanih »adversarial patch« – ali slik, zaradi katerih sistemi za prepoznavanje obrazov ignorirajo druge subjekte v prizoru in jih prisilijo, da zaznajo predmet po izbiri.«
»Zbirka Manifesto je primer modus operandi Cap_able in širši projekt: želi izobraževati prebivalstvo o pomenu zasebnosti in človekovih pravic z naslavljanjem problema zlorabe tehnologije za prepoznavanje obrazov.« Tako so pri Cap_able predstavili svojo prvo linijo oblačil, ki jo poskušajo združevati prav z bojem proti posegom v zasebnost posameznika
»Kamere, nameščene na javnih mestih, ljudi, ki nosijo Cap_able, ne prepoznajo kot ljudi, zato ne zbirajo njihovih biometričnih podatkov,« so sporočili iz podjetja. Oblačila se posebej skušajo izogniti tehnologiji prepoznavanja obraza YOLO. YOLO je odprtokodni sistem za zaznavanje obrazov, ki uporablja nevronske mreže za branje predmetov z večjo hitrostjo in natančnostjo kot druge tehnologije na trgu.
Vprašanje zasebnosti
Vprašanje zasebnosti in mej, ko pride do prepoznave obrazov in zasebnosti posameznika, je iz leta v leto vedno bolj pomembno. Če smo se na začetku zgražali nad Kitajci, ki s pomočjo prepoznave obrazov izvajajo nadzor nad svojim prebivalstvom, so prav ti sistemi danes vse pogostejši v družbi. Razburjala je zgodba iz New Yorka, kjer je lastnik franšize New York Knicks, James Dolan, uporabil prepoznavanje obrazov, da je preprečil ogled tekme odvetnikom, ki so sodelovali v tožbi proti njemu. Svetovno javnost je pretresla tudi zgodba o namestitvi kamer v Iranu, ki služijo namenu nadzora oblačenja Irank.
»Potreba po zaščiti posameznika pred zlorabo novih tehnologij umetne inteligence se čuti vse bolj in dvomi o njeni etični vzdržnosti na dolgi rok so še vedno številni. Varovanje zasebnosti ali skupnosti: kaj je na prvem mestu? Vendar, ali ni zaščita skupnosti rojena iz nujnosti zaščite pravic posameznika?« so zapisali na njihovi spletni strani.
Zaščita ima svojo ceno
Ohranjanje zasebnosti bo zagotovo imelo svojo ceno. Pletene majice s kratkimi rokavi podjetja Cap_able bodo kupcu odštele približno 310 dolarjev, medtem ko je cena puloverja s kapuco z dolgimi rokavi okoli 460 dolarjev.
Cap_able je ustvaril tudi videoposnetek, ki primerja prepoznavo ljudi, ki nosijo njihova oblačila in tistih, ki nosijo oblačila drugih znamk. Video je narejen z namenom simulacije delovanja tehnologije, ki je vpletena v ta oblačila.
Poudariti je vendarle treba, da gre za revolucionarni izdelek. Cap_able je s svojo tržno idejo šlo v obratno smer, kot vse druge znamke in se odločilo, da zavzame stališče, da je zasebnost najbolj pomembna. S padanjem cene izdelka in širšo uporabo le teh, pa je le še vprašanje časa, kdaj se bodo takšna oblačila prepovedala, saj so le ta v nasprotju z željami nekaterih elit.
Novinar