Tovorno letalo, z imenom Airbus Beluga, priljubljeno med opazovalci letal, je v uporabi skoraj dve desetletji, večinoma za prevoz letalskih delov med Airbusovimi evropskimi obrati. Nova različica Beluge zdaj nadomešča prvotno floto, ki je postala del nove tovorne letalske družbe Airbus Beluga Transport.
»Na trgu je zelo malo možnosti za prevelike predmete,« pravi Benoît Lemonnier, vodja Airbus Beluga Transport. »Pogosto je treba delno razstaviti tovor, da se prilega v letalo, medtem ko se v Belugo preprosto prilega.«
Začetki flote Beluga
Prvotna Beluga, znana kot Airbus Super Transporter, je postala priljubljena zaradi svoje podobnosti z belim arktičnim kitom in je bila preimenovana v Beluga ST. Prvič je poletela leta 1994, sledila so ji še štiri letala do leta 2000.
»Beluga je bila razvita za prevoz velikih delov Airbusovih letal iz tovarn v Franciji, Nemčiji, Veliki Britaniji, Španiji in Turčiji do montažnih linij v Toulousu in Hamburgu,« pojasnjuje Lemonnier. Temeljila je na modelu A300-600 z dodanimi posebnimi trupi, večjimi vrati in letalskimi napravami.
Pred Belugo je Airbus uporabljal floto Super Guppies, modificirane različice Boeing Stratocruiser iz petdesetih let, ki so jih uporabljali pri Nasi. Nova Beluga XL, daljša in večja, nadomešča prvotno Belugo ST in lahko prevaža obe krili letala Airbus A350, medtem ko je ST prevažala le eno.
»XL temelji na sodobnejši platformi A330,« dodaja Lemonnier. »Od leta 2018 je bilo izdelanih šest XL, najnovejši pa bo kmalu dostavljen. XL lahko popolnoma nadomesti ST v notranjem Airbusovem omrežju, zato so ST-ji na voljo za alternativne storitve.«
Letalo z veliko vzdržljivostjo
Kljub skoraj dvajsetletni uporabi prvotne Beluge ST še vedno niso iztrošene. »Glede na pogostost letov lahko ostanejo v uporabi še 20 let,« pravi Lemonnier. Ena bo še naprej prevažala letalske dele za Airbus, preostale pa bodo del nove tovorne letalske družbe.
Beluge so se že prej uporabljale zunaj Airbusa za prevoz helikopterjev in satelitov. Leta 2022 je podjetje opravilo ducat testnih misij za pripravo na lansiranje nove družbe. »Zdaj smo popolnoma samostojni, zato lahko prilagodimo naše storitve potrebam strank,« pravi Lemonnier.
Beluge so izjemna letala
Beluga ST ima 50 % višji in 10 % širši tovorni prostor od običajnih tovornih letal, kot je Boeing 747-8F, in se uporablja za prevoz velikih predmetov, kot so sateliti, helikopterji, letalski motorji, simulatorji letenja, jadrnice in vojaška vozila. Njeno letenje zahteva posebno usposabljanje pilotov zaradi velike glave in občutljivega obnašanja v vetru.
Doseg Beluge je 3.000 kilometrov, kar zahteva dva postanka za ponovno polnjenje goriva med leti iz Evrope v Združene države. Največja tovorna teža je 40 metričnih ton, kar je manj kot pri konkurentih, kot je Antonov AN-124, ki lahko prevažajo trikrat več teže.
Operacija Airbus Beluga Transport je drugačna od standardnih tovornih letalskih operacij. »Prevoz velikih predmetov prinaša operativne zapletenosti, ki jih prevoz paketov za Amazon ne,« pravi Gary Crichlow, letalski analitik pri AviationValues. Beluge ST imajo enega najbolj prostornih tovornih predelov med civilnimi ali vojaškimi letali, ki danes letijo, in predstavljajo priložnost za zaslužek na nišnem tovorniškem trgu.
Novinar