V Evropi odkrili titanozavra, ki spreminja zgodovino

A herd of Giraffatitan dinosaurs travel through a grassy plain in Africa during the Jurassic Period.
Foto: CoreyFord iz iStock

Odkritja dinozavrov na evropskih tleh niso tako pogosta, kot na drugih celinah. To pa pomeni, da so te najdbe toliko bolj odmevne in pomembne. Ena takih novic prihaja iz Španije, kjer so paleontologi izkopali ostanke prej neznane vrste titanozavra.

Evropski dinozaver, ki ponuja postavitev nove skupine

Na najdišču fosilov Lo Hueco v Cuenci so Paleontologi so izkopali skeletne ostanke prej neznane vrste litostrocijskega titanozavra. Bitje, ki so ga poimenovali Qunkasaura pintiquiniestra, je na območju Evrope živelo v obdobju krede pred približno 75 milijoni let.

Titanozavri so bili velikanski zavropodi, ki so v obdobju krede doživeli pomembne dogodke diverzifikacije in ustvarili več različnih linij. Ena takih je tudi Litostrotija. »Prevladovali so v favni zavropodov iz pozne krede, predstavljali pa sta jih dve glavni skupini, saltazavroidi in kolosozavri, vključno z majhnimi oblikami do največjih znanih kopenskih živali,« so povedali avtorji študije. Preživeli so do meje med kredo in paleogenom, ko so izumrli kot vsi drugi neptičji dinozavri.

Paleontologi so odkrili delno povezano okostje Qunkasaura pintiquiniestra. Najdba izstopa kot eno najpopolnejših okostij zavropodov, ki so bila najdena v Evropi. Med nimi so vratna, hrbtna in repna vretenca, del medeničnega obroča in kosti udov. na lokaciji Lo Hueco v formaciji Villalba de la Sierra v Cuenci v Španiji.

titanosaurus walking in swamp
Foto: Kost iz iStock

»Njihova edinstvena morfologija, zlasti v repnih vretencih, ponuja nove vpoglede v neptičje dinozavre Iberskega polotoka, zgodovinsko slabo razumljeno skupino.«

Odkritje prvič razkriva prisotnost vsaj dveh različnih linij saltasauroidov v iberski regiji. »Ena od teh skupin (Lirainosaurinae). je razmeroma dobro znana v Iberski regiji, zanjo pa so značilne majhne in srednje velike vrste, ki so se razvile v otoškem ekosistemu,« je dejal eden od paleontologov. Spomnimo, da je bila v pozni kredi Evropa ogromen arhipelag, sestavljen iz več otokov.

Prvi dokaz sočasnega obstoja dveh skupin na tem območju

Qunkasaura pintiquiniestra spada v drugo skupino zavropodov, ki so jih na Iberskem polotoku predstavljale srednje velike vrste pred približno 73 milijoni let. »To nakazuje, da je ta linija prispela na Iberski polotok veliko pozneje kot druge skupine dinozavrov.«

Primerek so identificirali kot predstavnika skupine, ki je prisotna na severni polobli (Lavrazija). Po drugi strani pa večina poznokrednih sauropodov iz jugozahodne Evrope pripada Lirainosaurinae, skupini sauropodov, ki je očitno izključno prisotna na evropski celini.

»Naša študija kaže, da je Lo Hueco edino mesto, kjer je znano sobivanje obeh skupin, in predlaga novo skupino titanozavrov, imenovano Lohuecosauria, ki vključuje predstavnike obeh linij.«

Žiga Kastelic

Prejšnji članekJoc Pečečnik bo pomagal študentom: Nastaja študentska sekcija SBC
Naslednji članekZakaj ne bi smeli jemati Lekadola ob vsakem manjšem glavobolu?
Žiga Kastelic