Tetovaže lahko okrasijo telo in pozdravijo um 

V poletni vročini in množici razgaljene kože je nekaj postalo več kot očitno – tetovaže postajajo nova norma. Približno 20 % odraslih v Združenem kraljestvu ima vsaj en tatu, ta delež pa bo verjetno še narasel. Ciniki menijo, da gre za rezultat trenutnega navdiha in želje po sledenju trendov, čemur sledijo leta obžalovanja.  

Profesor Viren Swami, psiholog na univerzi Anglia Ruskin preučuje telesno podobo in pravi, da te površinske razlage v večji meri ne držijo. »Glede na njihovo trajnost, vključeno bolečino in načrtovanje, ki spremlja tetovažo, jih težko smatramo kot modne dodatke,« pravi. Meni, da je veliko bolj zanimivo preučiti, kako ljudje uporabljajo telesno umetnost za samorealizacijo, kot umetniški podvig, ki izraža identiteto in osebno rast. Številni ljudje si tetovažo omislijo kot obliko žalovanja, po izgubi ljubljene osebe.  

Začetki tetoviranja

Tetoviranje moramo kot umetniško obliko razumeti v zgodovinskem in kulturnem kontekstu. Naši predniki so že od nekdaj prepoznali kožo kot platno. Najstarejši dokaz telesne umetnosti najdemo na  Ötzi-ju, telesu moškega, ki je 5300 let preživel zamrznjen v ledeniku v Italiji. Na njegovem telesu je kar 61 tatujev. Antična telesna umetnost, stara vsaj 3000 let, se je pojavila tudi na človeških ostankih v Egiptu, Rusiji in na Kitajskem. 

Človeški ostanki ÖtzijaGlede na to, kako pogosta praksa je tetoviranje, nekateri psihologi menijo, da ima morda evolucijski namen. Po eni teoriji naj bi potreboval robusten imunski sistem, da bi lahko preživel nevarnost okužbe po tetoviranju. Če bi preživel, naj bi to pokazalo, da imaš dobre gene, ki jih lahko preneseš na otroke. Na ta način so tetovaže delovale kot signal, ki so posameznika označili za bolj seksualno privlačnega. 

Swamija pa ta teorija ne prepriča, so zapisali v the Guardianu. »Mislim, da tetoviranje lahko lažje razumemo z družbene in kulturne perspektive, kot pa z evolucijske,« pravi. Z uporabo telesne umetnosti se torej izražamo v določenem kontekstu in to je tisto, kar zares šteje. 

Kralj z zmajskim tatujem 

Swami pojasnjuje, da so na območju Velike Britanije tetovaže postale priljubljeno po tem, ko je kapitan Cook začel raziskovati Pacifik. Mornarji so se namreč s potovanj vrnili s tatuji. »V poznem 19. stoletju je nastala prva električna naprava za tetoviranja. Tetoviranje je postalo zelo priljubljeno med višjimi družbenimi razredi v Angliji. Zanje so tatuji pomenili svetovljanskost. (Kralj Jurij V. Britanski je celo sam imel tatu rdečega in modrega zmaja). 

Portret kralja Jurija V. BritanskegaV 20. stoletju je tetoviranje izgubilo svoj šarm in vse bolj so ga povezovali z nasiljem in uporništvom. Tetovaže so bile prisotne v punk gibanjih in tolpah. Danes so veliko bolj pogoste. To sicer lahko hitro povežemo s slavnimi, kot sta David Beckham in Angelina Jolie, ki sta v poznih 90-ih in zgodnjem novem tisočletju prikazovala svoje tatuje. Swami meni, da nam ta trend lahko pove nekaj bolj pomembnega o tem, kako se naše dojemanje človeškega telesa spreminja. 

Moderna kultura je zelo preskriptivna glede tega, kaj lahko naredimo z našimi telesi. Tetovaže so ljudem ponudile izraz nadzora nad lastnim telesom. »Tetoviranje lahko pomeni veliko različnih stvari različnim ljudem. Sam menim, da je vidik delovanja res pomemben – ta sposobnost, da označimo svoja telesa in rečemo: »To je zame pomembno,« pravi Swami. 

Swami je v preteklem desetletju opravil več študij, v katerih je primerjal osebnosti ljudi z in brez tatuji. V eni izmed študij je preučeval samopodobo ljudi pred in po tetoviranju. Ugotovil je, da je samopodoba ljudi po tetoviranju narasla. Ti pozitivni občutki so bili prisotni tudi tedne po tetoviranju. 

Naraščanje priljubljenosti tetovaž

Dr Joseph Pierre, klinični profesor zdravstvenih ved na Univerzi v Kaliforniji, meni, da je naraščajoča priljubljenost tatujev povezana z slabljenjem puritanstva na zahodu. »Razgaljanje kože v javnosti – ne glede na to, ali gre za gola prsa moških ali športne modrce žensk – je vse bolj sprejeto,« je pojasnil. »S toliko razkrite kože je tetoviranje zgolj še en način razkrivanja svetu.«

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mowgli (@mowgli_artist)

 Tudi Pierre verjame, da imajo tatuji veliko več kot zgolj estetično vrednost. Opisal jih je kot »okna v psiho«. »Tatuji nam skozi umetnost pogosto sporočajo pomembno zgodbo, ki ni izražena v besedah.« Njegove teorije na prvi pogled nasprotujejo izkušnjam tetovatorja in lastnika studio Through My Third Eye. Mowgli je s svojimi zapletenimi, futurističnimi tatuji pritegnil že 150 000 sledilcev na Instagramu. 

Mowgli pojasnjuje, da se vsak kos umetnosti začne z uro dolgim pogovorom s stranko, v katerem se pomenita o idejah, ki jih želi predstaviti. »Kar zadeva tvojega telesa, je to najbolj sveta stvar, ki jo imaš,« pravi Mowgli. Zato želi, da navdih za tetovažo pride iz avtentičnega kraja, nečesa, kar je resnično pomembno za osebo. Za številne tatu predstavlja oznanilo določene življenske izkušnje in moči, ki so jo s tem dobili.  

Razlogi za tetovaže

»Spominske tetovaže ne govorijo o smrti,« pravi profesorica Susan Cadell, specialistka za post travmatsko rast na Univerzi Waterloo v Ontariu. V svoji karieri je številne ljudi intervjuvala o uporabi tatujev v procesu žalovanja. »V resnici predstavljajo vez in kako je ta oseba vplivala na njih.« Tatuji lahko ljudem pomagajo preboleti tudi družinsko nasilje. »Gre za način povrnitve lastnega telesa,« pravi Swami.  

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mowgli (@mowgli_artist)

 Na koncu lahko obstaja toliko razlogov kot je tetovaž. Nekateri z njimi obeležijo osebnostno rast, praznujejo staršestvo ali delijo osebno identiteto. Tetovaže nudijo neizbrisno ponazoritev najpomembnejšega na najbolj intimnem platnu. Ne bi mogli biti dlje od digitalne komunikacije ali družbenih medijev, kjer je spomine mogoče z lahkoto zapisati in izbrisati. Tovrstna umetnost prikazuje naložbo, ki je preprosto ni mogoče najti v nobenem drugem izražanju. 

Zaradi tega se tudi studii prizadevajo biti bolj kreativni in ponujajo unikatne ter inovatvine dizajne. »Umetnost je v ospredju,« pravi Mowgli. Stigma se sicer zmanjšuje, vendar je še vedno prisotna na delovnem mestu. Nekateri si jih morajo zato pokrivati. Kar je škoda, glede na številne razloge, zaradi katerih so si jih ljudje omislili. In zaradi zgodb, ki jih pripoveduje in trenutkov, ki jih simbolizirajo. Čas je, da se zavedamo dejstva, da so tetovaže pogosto vse kaj drugega kot površinske

Katja Stojić

Urednica revije Študent

Prejšnji članekKKŠ-jev Turnir v košarki 3×3 in Teqballu
Naslednji članekNasa se že pripravlja na pristanek na Marsu
Katja Stojić

Urednica revije Študent

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.