Odkrili najbolj popoln fosil dinozavra v zadnjem stoletju

Iguanodon dinosaur walking in the desert by day - 3D render
Foto: Elenarts108 iz iStock

Paleontologija je spisala odkritje stoletja, dobesedno. Fosil novoodkritega dinozavra je najbolj popoln fosil v zadnjih sto letih, so potrdili strokovnjaki. Ob tem pa nosi dinozaver tudi ime svojega najditelja, ki je v času po najdbi žalostno preminil. Tako in drugače gre za eno največjih najdb v svetu paleontologij, kaj torej vemo o njem?

Najbolj popoln fosil v zadnjem stoletju prihaja iz otoka Wight

Zbiralec fosilov Nick Chase, za katerega je njegov prijatelj in sodelovalec Jeremy Lockwood dejal, da je »imel fenomenalen nos za iskanje dinozavrovih kosti, bil je sodobna Mary Annin«. Dodal je, da je Chase v »vsakem vremenu zbiral fosile in jih podarjal muzejem« in se ob tem spomnil na prijatelja z besedami: »Upal sem, da bova skupaj preživela čas zbiranja, saj sva bila podobne starosti, a žal ni bilo tako.«

Lockwood je več let analiziral 149 najdenih kosti in odkril, da gre za nov rod in vrsto, ki jo je v spomin na prijatelja poimenoval Comptonatus chasei. Kljub njegovim številnim čudovitim odkritjem v preteklih letih, vključno z najpopolnejšo lobanjo igvanodona, kar so jih kdaj našli v Veliki Britaniji, je to prvi dinozaver, ki je dobil ime po njem.

Gre za predstavnika igvanodonov, najden pa je bil leta 2013 v pečinah zaliva Compton Bay na otoku Wight. Potrdili so, da gre za najpopolnejši fosil dinozavra, odkrit v Veliki Britaniji v zadnjih 100 letih. Kljub temu, da so bile na otoku Wight v celotnem 20. stoletju opisane samo štiri nove vrste dinozavrov, je bilo v zadnjih petih letih imenovanih osem novih vrst.

Primerek je star okoli 125 milijonov let. Ko so ga prvič odkrili, je veljalo, da gre za znanega dinozavra, imenovanega Mantellisaurus, vendar je študija razkrila veliko večjo razliko dinozavrov. Dejansko je to drugi nov rod, je situacijo opisal Jeremy.

Comptonatus chasei, najbolj popoln fosil zadnjih 100 let
Comptonatus chasei, najbolj popoln fosil zadnjih 100 let Foto: John Sibbick on port

Razširjenost igvanodonov in njihov obstoj

Vzorec prikazuje hitre stopnje evolucije igvanodonov v tem časovnem obdobju in bi nam lahko pomagal razumeti, kako so si ekosistemi opomogli po domnevnem izumrtju v koncu jurskega obdobja. »To je res izjemna najdba. Pomaga nam razumeti več o različnih vrstah dinozavrov, ki so živeli v Angliji v zgodnji kredi. To dopolnjuje nedavne raziskave, ki kažejo, da je bil Wessex eden najbolj raznolikih ekosistemov na svetu,« poudarja ekipa.

Pokojni Nick Chase, legenda v svetu iskalcev fosilov
Pokojni Nick Chase, legenda v svetu iskalcev fosilov Foto: on port

Dinozaver je bil dodan v zbirke v muzeju Dinosaur Isle Museum v Sandownu na otoku Wight. Seveda pa na otoku in Otoku vseskozi potekajo nove ekspedicije v svet prazgodovine. Tekoče raziskave muzejske zbirke še naprej razkrivajo razburljiva nova odkritja. Večina Nickovih najpomembnejših najdb je ostala na otoku, kar je trajna zapuščina.

Mike Greenslade, generalni direktor nacionalnega sklada na otoku Wight, je dejal: »To izjemno odkritje v zalivu Compton Bay poudarja bogato naravno dediščino otoka Wight.«

Najdba najbolj popolnega dinozavra v Združenem kraljestvu v zadnjem stoletju u ne prikazuje le paleontološkega pomena otoka, temveč še dodatno poudarja pomen ohranjanja pokrajin za prihodnje generacije, da jih lahko raziskujejo in se iz njih učijo.

Žiga Kastelic