Nasin Hubble odkril dvojni črni luknji, najbližji našemu planetu (#video)

Hubble odkril črni luknji
Hubble odkril črni luknji Foto: NiPlot iz iStock

Nasin vesoljski teleskop Hubble je nedavno zaznal par supermasivnih črnih lukenj, ki se nahajata izjemno blizu druga drugi. Ti črni luknji, ki sta od Zemlje oddaljeni približno 800 milijonov svetlobnih let, sta najbližji potrjeni par črnih lukenj doslej, medsebojno ločeni le za 300 svetlobnih let. Odkrili so ju v središču dveh trčenih galaksij, kjer ju obdaja velika količina plina in prahu, ki napajata njuni aktivni galaktični jedri (AGN). Prav zaradi tega oddajata močno svetlobo, ki je omogočila njuno detekcijo.

Redko opažen pojav v lokalnem vesolju

Čeprav so astronomi že prej opazili več dvojnih črnih lukenj, so bile te običajno bolj oddaljene druga od druge kot v primeru te bližnje dvojice v galaksiji MCG-03-34-64. Poleg Hubblovega teleskopa so za raziskovanje uporabili tudi Chandro, teleskop za rentgensko sevanje, s katerim so pridobili še dodatne podatke, ki so potrdili izjemno bližino teh dveh črnih lukenj.

Odkrivanje binarnih črnih lukenj ni pogost pojav v lokalnem vesolju, vendar so bile tovrstne dvojice pogostejše v zgodnjem obdobju, ko so se galaksije pogosto združevale. Prav združevanje galaksij je privedlo do tega, da sta se tudi ti dve črni luknji približali in sčasoma, čez nekaj sto milijonov let, se bosta verjetno združili v eno samo supermasivno črno luknjo. Ta dogodek bo povzročil močne gravitacijske valove, ki bodo popačili prostor in čas.

Črni luknji
Foto: NASA, ESA, Anna Trindade Falcão (CfA); Image Processing: Joseph DePasquale (STScI) on NASA

Nenavadno presenečenje za astronome

Astronomi so odkritje opisali kot presenečenje, saj niso pričakovali tako nenavadnega pogleda. Ob Hubblovih slikah so opazili tri svetlobne vire, ki so nakazovali prisotnost velike količine sijočega kisika v zelo majhnem prostoru. Natančna analiza z rentgenskim teleskopom Chandra pa je pokazala, da gre za dve ločeni močni točki visokoenergijske emisije – obe v bližini teh svetlobnih točk.

K odkritju je prispeval tudi arhivski radijski teleskop Very Large Array v Novi Mehiki, s katerim so astronomi zaznali močne radijske valove, ki jih oddaja ta par črnih lukenj. Skupaj s podatki iz optičnih in rentgenskih opazovanj so lahko raziskovalci dokončno potrdili, da gre za par supermasivnih črnih lukenj, ki se bosta v prihodnosti združili.

Potencial za zaznavanje gravitacijskih valov

To odkritje ni pomembno le za razumevanje črnih lukenj, temveč tudi za prihodnje raziskave gravitacijskih valov. Sedanji teleskopi, kot je LIGO, lahko zaznajo gravitacijske valove, ki jih povzročajo združitve manjših črnih lukenj, vendar so valovi, ki jih oddajajo supermasivne črne luknje, predolgi za zaznavanje z obstoječimi tehnologijami. Načrtovana misija LISA, ki bo vključevala tri vesoljske detektorje, bo omogočila zaznavanje teh dolgih gravitacijskih valov in poglobila naše razumevanje dogajanj v globokem vesolju.

Hubblov vesoljski teleskop, ki deluje že več kot tri desetletja, še naprej odpira nova obzorja in pomembno prispeva k naši osnovni predstavi o vesolju.

NASA’s Hubble, Chandra Find Supermassive Black Hole Duo

Jan Nebec

Junior novinar

VIRNASA
Prejšnji članekTa vsakdanji izdelek za čiščenje sprošča bilijone vlaken mikroplastike
Naslednji članekTEŠ 6 za telebane: kaj mora vedeti vsak?
Jan Nebec