Če verjameš, da ti bo uživanje korenja pomagalo videti v temi, te je britanski propagandni stroj iz 40. let prejšnjega stoletja prevaral.
Če pa že veš, da so si to staro »modrost« izmislili propagandisti druge svetovne vojne, potem verjetno veš, da je London le želel nemško pozornost preusmeriti stran od britanskega napredka v letalski radarski tehnologiji.
Razlog, da so bile kraljeve zračne sile tako uspešne pri preprečevanju nemškega letalstva pri nočnih napadih nemške Luftwaffe, so bili piloti. Ti naj bi pojedli veliko korenja, zato Hitlerjevi vohuni ne bi smeli skrbeti za kakršen koli britanski napredek pri radarski tehniki. Toda tukaj se skriva prevara. Ta reklama, ki hvali korenje, je bila v prvi vrsti namenjena zavajanju državljanov Združenega kraljestva in ne Tretjega rajha.
Korenje je veljalo za hrano revnih ljudi
Po padcu Francije leta 1940 so Britanci ostali sami in so jih nemške podmornice, t.i. U-Boot, odrezale od kopnega. Ohranjanje Britancev sitih na domači fronti je bilo ključnega pomena za ohranjanje boja, vendar je bilo za otoško državo vse težje doseči zadosten uvoz hrane. Izkazalo se je, da je britansko podnebje zelo ugodno za gojenje korenja. Toda prišlo je do težave. Britanski potrošnik še zdaleč ni bil navdušen.
»Korenje pred drugo svetovno vojno nikoli ni bilo zelo priljubljena zelenjava,« je povedal John Stolarczyk, kustos svetovnega muzeja korenja. »Veljalo je za zelenjavo revnih ljudi.«
Kljub temu se je proizvodnja britanskega korenja med vojno povečala za 300 %. Vlada je bila torej v zapletenem položaju gojenja prepotrebne hrane. Saj je tvegala, da jo bo zapravila, če javnega odnosa ne bo mogoče spremeniti.
»Vlada je močno promovirala korenje, predvsem zato, ker je bilo na voljo brez uvoza, ni bilo prepuščeno na milost in nemilost morskih napadov in je bilo dobro nadomestilo za obroke,« je pojasnil Stolarczyk.
Vlada premierja Winstona Churchilla je zato javnosti ponudila majhno belo laž. V javnost so dali plakate, ki so predstavljali domnevne super lastnosti korenčka in jih povezali z uspehom RAF (Royal Air Force). V resnici pa so bili piloti tako učinkoviti pri nočnih misijah zaradi revolucionarnega odkritja radarja.
Kot večina prepričljivih laži je bilo tudi v propagandi zrno ali dve resnice
Prvič, korenje ima visoko vsebnost beta-karotena in luteina, antioksidantov, ki jih telo uporablja za proizvodnjo vitamina A. Ta vitamin pomaga očesu pretvoriti svetlobo v signal, ki ga lahko pošljemo v možgane za obdelavo slik, zlasti v slabih svetlobnih razmerah. To pomeni, da korenje lahko pomaga k izboljšanju vida pri osebi, ki ji primanjkuje vitamina A. Vendar pa ljudem, ki že imajo zadostno raven vitamina A, ne bo uspelo doseči boljšega vida. Poleg tega se roženica lahko poškoduje, če ima oseba pomanjkanje vitamina A.
Britanski znanstveniki so sicer izvajali poskuse, da bi ugotovili, ali lahko korenje izboljša pilotov vid, vendar te študije niso odkrile ničesar pomembnega. Radarska tehnologija je bila tista, ki jim je dajala prednost, ne pa prehrana. In malo verjetno je, da so britanski propagandisti kdaj resnično verjeli, da lahko njihova kampanja prepriča nemško vrhovno poveljstvo. Poleg tega je leta 1941 britansko letalo z radarsko opremo na krovu zasilno pristalo v Franciji, Nemci pa so v razbitinah odkrili tehnologijo in niso izgubljali časa pri razvoju podobnega sistema.
»Reklamna kampanja je bila očitno namenjena bolj ljudem doma, kot Nemcem,« je dejal Stolarczyk. »Če bi bila zgodba namenjena predvsem nemški inteligenci, bi bilo nenavadno, če bi jo tako očitno vstavili v britanski tisk. Nemci niso bili tako neumni.«
Novinar