Blizu starodavnega ruskega mesta Derbent si bodo lahko turisti po novem ogledali mogočno sovjetsko orožje iz časa hladne vojne. Gre za ekranoplan, posebne vrste plovilo, ki ga je odprava v lanskem letu rešila rjavenja na obali Kaspijskega jezera. Kaspijska pošast, kot so mu nadeli ime, je edini primerek svoje vrste, ki je bil izdelan v sovjetski zvezi. Načrtovani sta bili dve taki plovili, a le eno je ugledalo luč sveta.
Glavna atrakcija v bodočem patriotskem parku
Posebna odprava, ki jo je sestavljalo več ladij vlačilcev in bagrov, je julija lansko leto Kaspijsko pošast premaknilo iz zapuščene sovjetske pomorske baze Kaspysk v bližino mesta Derbent, kjer nameravajo ruske oblasti postaviti patriotski park. Tam bodo eksponati prikazovali rusko vojaško moč med in po hladni vojni, glavna atrakcija pa bo 243-tonski ekranoplan MD-160. Območje je za zdaj še zaprto, a to ni ustavilo nekaterih pustolovcev, ki so nam postregli s fotografijami notranjosti Kaspijske pošasti.
Kaj so ekranoplani
Ekranoplan je posebna vrsta vozila, ki je pol letalo pol ladja. V luči oboroževalne tekme med hladno vojno je Sovjetska zveza razvila to posebno orožje, ki se bliža hitrosti letal, hkrati pa »leti« pod radarji. Zadeva pravzaprav ne leti. Drsi tik nad gladino vode s hitrostjo do 550 km na uro. Deluje na principu imenovanem talni efekt (ground effect), kjer krila ekranoplana ustvarjajo zračni pritisk na površino (vodo) in ga držijo 1 do 5 metrov nad gladino. S tem iz enačbe izpade upor vode, ki običajnim plovilom preprečuje velike hitrosti. Zaradi nizkega letenja radarji ekranoplana ne zaznajo in dobimo popolno orožje za napade presenečenja.
Ekranoplan razreda Lun je sicer močno oborožen, vendar naj bi bila njegova primarna naloga hiter transport vojakov in vojaških sredstev.
Ekranoplani danes
Rostislav Alexeyev je leta 1975 izdelal načrt za prvi ekranoplan, ki ga je sovjetska oblast sprejela z odprtimi rokami. Izdelali so model MD-160, ga testirali, med izdelavo drugega primerka pa je USSR razpadla. A to ni bil konec za ekranoplane. Danes se ta vozila gradijo za potrebe turizma in prevoza ljudi. Podjetje Seawolf namerava v bližnji prihodnosti vzpostaviti redno linijo med Helsinki in Tallinnom (glavno mesto Estonije), s čimer bi se pot med prestolnicama skrajšala na pičlih 30 minut. V Singapurju je leta 2011 svoj krst doživel AirFish 8-001, Južnokorejci pa se lahko vozijo v modelu WSH-500, ki premore petdeset potniških sedežev. Pojavljajo se tudi ideje za prevoz preko Rokavskega preliva. Konec koncev nam morda za ogled ekranoplana sploh ne bo potrebno potovati v Rusijo.
Novinar