Izjemna študija, ki so jo naredili na Inštitutu za nevrologijo v Montrealu, je še enkrat potrdila pomen učenja tujih jezikov na razvoj možganov. Vsi skoraj intuitivno vemo, da se je nove stvari težje naučiti v starosti, kar pa je presenetljivo pa je, da lahko dvojezičnost, ki jo razvijemo v mladosti, izredno vpliva na našo sposobnost vseživljenjskega učenja in boljše ter počasnejše staranje možganov.
Kaj je nevroplastičnost
Nevroplastičnost je sposobnost možganov, da se prilagajajo okolju in vzpostavljajo nove povezave znotraj svoje strukture. Možgani so v otroštvu najbolj plastični, kar pomeni, da se takrat lažje prilagajajo in hitro ustvarjajo nove poti, še posebej v odzivu na dražljaje, kot je na primer učenje jezika.
Pretekle raziskave so pokazale, da učenje drugega jezika pozitivno vpliva na pozornost, zdravo staranje in celo okrevanje po poškodbah možganov. Nova študija, ki so jo izvedli na Inštitutu za nevrologijo v Montrealu v sodelovanju z Univerzo McGill, Univerzo v Ottawi ter Univerzo v Zaragozi, pa je še bolj podrobno preučila vpliv dvojezičnosti na kognitivne sposobnosti. Ugotovili so, da dvojezičnost izboljšuje učinkovitost komunikacije med različnimi regijami možganov.
Povezanost možganov in vpliv učenja drugega jezika
V študiji je sodelovalo 151 udeležencev, ki so govorili francoščino, angleščino ali oba jezika. Raziskovalci so beležili tudi starost, pri kateri so se udeleženci naučili drugega jezika. Vsak udeleženec je opravil pregled možganov s funkcionalno magnetno resonanco (fMRI) v mirovanju. Na ta način so raziskovalci lahko spremljali povezanost celotnih možganov, namesto da bi se osredotočili le na posamezne regije, kar je bilo značilno za pretekle študije o dvojezičnosti.
Rezultati fMRI skeniranja so pokazali, da imajo dvojezični udeleženci večjo povezanost med regijami možganov v primerjavi z enojezičnimi. Še posebej je bila ta povezanost močnejša pri tistih, ki so se drugega jezika začeli učitimlajši. To je bilo najbolj izrazito med povezavami malih možganov in levega frontalnega korteksa, kar kaže na pomembno vlogo zgodnjega učenja jezika v razvoju možganov.
Celostno delovanje možganov in vloga nevroplastičnosti
Ugotovitve te študije potrjujejo prejšnje raziskave, ki nakazujejo, da možgani delujejo kot usklajen sistem, kjer regije sodelujejo pri razumevanju in ustvarjanju jezika. Znanstveniki so ugotovili, da boljša učinkovitost celotnih možganov prispeva k boljšemu kognitivnemu delovanju, saj so možgani bolj učinkoviti pri razporejanju svojih funkcij.
Ta raziskava razkriva nove dimenzije vpliva dvojezičnosti na možganske povezave, ki jih uporabljamo za razmišljanje, komunikacijo in doživljanje sveta. »Naše delo kaže, da zgodnje učenje drugega jezika pomaga graditi učinkovito organizacijo možganov v smislu funkcionalne povezanosti,« je poudaril prvi avtor študije, Zeus Gracia Tabuenca. Rezultati študije nakazujejo, da zgodnja izpostavljenost drugemu jeziku povečuje obseg možganskih področij, ki so vključena v nevroplastičnost.
Novinar