Astronomi odkrili nevarna tveganja za planete, na katerih bi lahko bilo življenje

Futuristic sciFi battle space ships hover over an acid ocean of an alien planet, 3d render.
Foto: ratpack223 iz iStock

Rdeče pritlikave zvezde proizvajajo zvezdne izbruhe, ki prenašajo ravni daljnega ultravijoličnega (UV) sevanja veliko višje, kot so domnevali prej. To odkritje nakazuje, da bi intenzivno UV sevanje teh izbruhov lahko pomembno vplivalo na to, ali so planeti okoli rdečih pritlikavk primerni za bivanje.

Sevanje kritično za bivalno sposobnost planetov

»Mislili so, da le malo zvezd ustvari dovolj UV sevanja z izbruhi, da bi vplivalo na bivalnost planeta. Naše ugotovitve kažejo, da ima lahko veliko več zvezd to zmožnost,« je povedala astronomka Vera Berger, ki se je lotila študije med programom Raziskovalne izkušnje za dodiplomske študente na IfA.

Raziskava, ki so jo vodili sedanji in nekdanji astronomi z Inštituta za astronomijo Univerze na Havajih (IfA), je bila nedavno objavljena v Mesečnih obvestilih Kraljevega astronomskega društva.

Berger in njena ekipa sta uporabila arhivske podatke vesoljskega teleskopa GALEX za iskanje izbruhov med 300.000 bližnjimi zvezdami. GALEX je zdaj ukinjena Nasina misija, ki je od leta 2003 do 2013 istočasno opazovala večino neba na bližnjih in daljnih UV valovnih dolžinah. Ekipa je z uporabo novih računalniških tehnik pridobila nova spoznanja iz podatkov.

»Združevanje sodobne računalniške moči z gigabajti desetletij starih opazovanj nam je omogočilo iskanje izbruhov na tisoče in tisoče bližnjih zvezd,« je povedal Michael Tucker, doktorski diplomant IfA in zdaj podoktorski sodelavec na Ohio State University.

TRAPPIST-1D is a small exoplanet orbiting a cooling Red Dwarf Star.
Primer planeta, ki kroži v okolici rdeče pritlikave zvezde Foto: Darryl Fonseka iz iStock

UV dvojni rob

Po mnenju raziskovalcev lahko UV sevanje iz zvezdnih izbruhov razjeda planetarne atmosfere in ogrozi njihov potencial za vzdrževanje življenja ali prispeva k nastanku gradnikov RNK, ki so bistveni za nastanek življenja.

Ta študija izpodbija obstoječe modele zvezdnih izbruhov in bivalnosti eksoplanetov, pri čemer kaže, da je sevanje UV daleč iz izbruhov v povprečju trikrat bolj energijsko, kot se običajno domneva, in lahko doseže do dvanajstkratno pričakovano raven energije.

»Sprememba za tri je enaka razliki v UV poleti od Anchoragea na Aljaski do Honoluluja, kjer lahko nezaščitena koža dobi sončne opekline v manj kot 10 minutah,« je povedal Benjamin J. Shappee, pridruženi astronom pri IfA.

Skriti vzroki

Natančen vzrok tega močnejšega daljnega UV sevanja ostaja nejasen. Ekipa verjame, da je lahko žareče sevanje koncentrirano na določenih valovnih dolžinah, kar kaže na prisotnost atomov, kot sta ogljik in dušik.

»Ta študija je spremenila sliko okolja okoli zvezd, ki so manj masivne od našega Sonca, ki oddajajo zelo malo UV svetlobe zunaj izbruhov,« je povedal Jason Hinkle, doktorski kandidat pri IfA, ki je soavtor študije.

Prejšnji članekNajboljše mobilne aplikacije za prehrano, od brezplačnih do plačljivih