Ker Evropska unija zahteva, da bodo vsi novi avtomobili od leta 2035 naprej brez emisij, so evropske države že začele s pripravo ustrezne infrastrukture. Švedska bo tako kot prva na svetu avtocesto permanentno spremenila v elektrificirano cesto, na kateri se bodo med vožnjo lahko polnili avtomobili in tovornjaki. Cesta bo morda do leta 2035 le del 3.000 kilometrov obsežnega omrežja električnih cest na Švedskem.
Elektrificirana cesta na Švedskem
Ta severnoevropska država ima že nekaj izkušenj s področja, saj je v enem izmed projektov že vzpostavila začasno elektrificirano cesto. Tokrat so izbrali avtocesto E20, ki povezuje logistična centra med Hallsbergom in Örebro. Obstajajo trije glavni načini polnjenja vozil med vožnjo: konduktivni, induktivni sistem ali polnjenje preko električnih žic. Slednje so primerne le za temu namenjene avtobuse in druga težka vozila.
Konduktivno polnjenje bi omogočalo tudi polnjenje avtomobilov, ki bi se preko prevodne palice dotikali »tirov«. Induktivni sistem vso tehnologijo skriva pod površjem in elektriko preko tuljave pošilja v vozilo. Tudi vozilo ima tuljavo, preko katere sprejema električno energijo in z njo polni baterijo. Kateri način polnjenja bodo uporabili pri projektu, še ni znano. Projekt naj bi bil končan do leta 2025.
Zagotavljanje zadostne energije je eden od izzivov
Trenutno je eden glavnih izzivov pri prehodu na električna vozila zagotavljanje zadostne energije težjim vozilom, saj bi ta danes potrebovala ogromne (in težke) baterije. Električni cestni sistem oziroma ERS (angleško Electric Road System) se zato osredotoča predvsem na tovornjake. A nedavna raziskava kaže velike prednosti tudi za osebna vozila. V simulaciji so analizirali vzorce gibanja 412 osebnih vozil na različnih predelih Švedske in nekaterih drugih evropskih cestah.
S kombinacijo statičnega polnjenja doma in dinamičnega polnjenja med vožnjo, bi lahko zmanjšali velikost baterije tudi do 70 odstotkov. A pri tem so ugotovili, da sistem ne bo enako koristen za vse. Prebivalcem blizu mestnih središč bo namreč na voljo več elektrificiranih cest kot na podeželju.
Več o tehnologiji in enem izmed pilotnih projektov na Švedskem izveš v spodnjem posnetku:
S podobnimi sistemu se ukvarjajo tudi Italija, Velika Britanija, Združene države Amerike in Indija. Švedska pa je že sklenila partnerstvo z Nemčijo in Francijo, pri katerem si države delijo izkušnje in sodelujejo pri raziskavah.
Novinar