Električni avtomobil, ki uporablja električno energijo iz čistih obnovljivih virov, ne povzroča emisij toplogrednih plinov. Vozilo z bencinskim motorjem vsako leto v povprečju izpusti dve toni CO2, vendar nekateri še vedno trdijo, da električni avtomobili niso nič bolj prijazni do podnebja kot avtomobili na fosilna goriva. Ali je to res?
Nekaj pogostih trditev o električnih avtomobilih
Hidroenergetsko norveško podjetje Statkraft je preverilo nekaj pogostih trditev o električnih avtomobilih.
1. Če nas skrbi, kaj je najboljše za podnebje, bi morali denar porabiti za ogljikove kvote, namesto da subvencioniramo drage električne avtomobile.
Električni avtomobili so najboljši za podnebje, podnebne kvote pa ne rešujejo problema emisij iz prometa vozil. Če zdaj kupiš nov avtomobil na fosilna goriva, bo v avtomobilski populaciji še vrsto let in bo zaklenil porabo fosilnih goriv in emisije toplogrednih plinov. Obstajajo tudi močni indikacije, da se bo cena električnih avtomobilov občutno znižala, kar še dodatno oslabi argument, da so podnebne kvote cenejše.
2. Električni avtomobili za proizvodnjo potrebujejo veliko več energije kot običajni avtomobili, zlasti zaradi baterij. Električne avtomobile je zato treba voziti dlje časa, preden jih lahko štejemo za avtomobile z ničelnimi emisijami.
Proizvodnja baterij povzroča emisije toplogrednih plinov, vendar predvsem zato, ker se baterije proizvajajo v Aziji in na Kitajskem. Tudi tam postaja mešanica energetskih virov čistejša. Ko bomo baterije sčasoma lahko proizvajali z električno energijo iz obnovljivih virov energije, bodo baterije brez vgrajenih emisij.
3. Norveška je del evropskega trga električne energije. Zato Norvežani ne morejo reči, da svoje električne avtomobile vozijo s čisto norveško vodno energijo. Električna energija, ki jo uporabljajo, je proizvedena tudi iz premoga in plina.
Ker pa električno energijo kupujejo in prodajajo, lahko včasih nekaj elektrike iz stenskih vtičnic na Norveškem pridobijo tudi iz premoga iz tujine. Vendar študije življenjskega cikla kažejo, da so električni avtomobili okolju prijaznejši od avtomobilov na fosilna goriva, ne glede na mešanico virov energije.
4. Baterije so okoljska tempirana bomba, saj jih ni mogoče ponovno uporabiti. Veliko jih konča na odlagališčih in prispevajo k onesnaževanju okolja.
Električne avtomobilske baterije ne bodo končale na odlagališčih – za to so preveč dragocene. Danes baterije pogosto dobijo novo življenje v energetskem sistemu, da bi podprle postopno uvajanje vetrne in sončne energije. Nato se jih bo splačalo reciklirati, saj vsebujejo dragocene materiale.
5. Vse večje število električnih avtomobilov povečuje obremenitev električnega omrežja. Da bi zadostili povpraševanju, je treba zgraditi več drogov in dodati zmogljivejše kable.
Električno omrežje zlahka prenese več električnih avtomobilov, zlasti če lahko vse bolj nadzorujemo, kdaj podnevi in ponoči se avtomobili polnijo. Naša potreba po krepitvi električnega omrežja ne izhaja iz električnih avtomobilov, temveč iz vse večje elektrifikacije na splošno.
6. Ljudje z električnimi avtomobili prenehajo uporabljati javni prevoz in tako prispevajo k povečanju prometa na splošno.
To ni gotovo, vendar je jasno, da lahko dostop do voznih pasov za avtobuse in nižje cestnine, kot so na Norveškem, povečajo privlačnost uporabe električnih avtomobilov. Sčasoma bodo takšne ugodnosti izginile in takrat se bo več ljudi spet odločalo za javni prevoz.
7. Ljudje, ki kupujejo električne avtomobile, imajo pogosto več avtomobilov, zato ne prispevajo k zmanjšanju števila avtomobilov.
Vedno več ljudi ima električni avtomobil kot svoj edini avtomobil. Verjetno je nekaj takih, ki so prej imeli le en avtomobil in zdaj prav tako kupujejo električni avtomobil. In mnogi, ki bi tako ali tako imeli dva avtomobila, imajo zdaj električni avtomobil kot drugi avtomobil. Kratkoročno bo to morda povzročilo več avtomobilov, vendar ne nujno več avtomobilov na cesti.
8. Proizvodnja avtomobilskih baterij je škodljiva za redke in neobnovljive vire, zlasti litij in druge plemenite kovine. To ni trajnostno.
Ni pravilno reči, da baterije vsebujejo redke vire. Kovine, kot sta kobalt in litij, se nahajajo na številnih mestih, vendar jih bo kratkoročno primanjkovalo, saj bodo potrebe vsako leto večje. Vendar si proizvajalci baterij nenehno prizadevajo zmanjšati uporabo najdražjih kovin in sčasoma bomo dobili baterije s povsem drugačno sestavo kot danes.
9. Električni avtomobili ustvarjajo več trdnih delcev, ker so težji in povzročajo večjo obrabo asfalta.
Električni avtomobili so na splošno težji od enakovrednih avtomobilov na fosilna goriva. Po drugi strani pa električni avtomobili ne proizvajajo emisij trdnih delcev ali hrupa motorja, ki sta pri avtomobilih na fosilna goriva velika težava.
Lahko torej trdimo, da so električni avtomobili bolj zeleni?
Če vir energije za pogon teh avtomobilov niso sončne celice, vetrne turbine ali celo jedrska ali vodna elektrarna, bodo njihove emisije CO2 veliko višje. Če na primer električna energija, ki se uporablja za polnjenje avtomobilov, izvira iz izgorevanja fosilnih goriv, se je onesnaževanje že sprostilo v neki oddaljeni elektrarni, piše Youmatter.
To pomeni, da če voziš električni avtomobil v ZDA, kjer so fosilna goriva leta 2017 predstavljala 62,7 odstotne proizvodnje energije v državi, boš v ozračje verjetno izpustil več CO2, kot če ga boš vozili na Islandiji, ki skoraj v celoti uporablja vodno, geotermalno in sončno energijo.
Vendar so napovedi spodbudne in razvijajo se rešitve, s katerimi bi električni avtomobili postali še bolj zeleni, okolju prijazni in trajnostni. Čeprav je še veliko prostora za izboljšave, so električni avtomobili, kakršni so danes, v svojem življenjskem ciklu na splošno že bolj okolju prijazni kot običajni avtomobili na fosilna goriva, zlasti če jih poganja čista elektrika.
Novinar