Oblačila postajajo vedno bolj ugodna in modnim trendom lahko sledimo brez skrbi, da bi za oblačila zapravili celo premoženje. Sploh, če nakupujemo v trgovinah s hitro modo, kot sta na primer H&M in Zara.
V zadnjem desetletju je mnogo kitajskih proizvajalcev oblačil začelo prodajati neposredno mednarodnim potrošnikom prek spleta in tako zaobšlo trgovce na drobno, ki so svoje izdelke dobavljali iz te države. Tako je prišlo do pojava izjemno hitre mode, ki potrošnikom nudi še cenejša oblačila.
Kitajski proizvajalci oblačil so se razvili tako, da bi zadovoljili želje internetnih potrošnikov in pri tem spremenili njihove potrošniške navade. To že izkoriščajo podjetja, kot je SHEIN, ki je trenutno najuspešnejša in najbolj znana spletna trgovina te vrste.
Trgovina SHEIN in njen nastanek
SHEIN je danes eno največjih modnih podjetij na svetu, vendar o njegovem nastanku ni veliko znanega. Obstaja bolj ali manj samo na družbenih medijih, saj nima fizičnih trgovin in posluje le preko spleta.
Podjetje s sedežem v mestu Guangzhou na Kitajskem je bilo ustanovljeno leta 2012 pod imenom SheInside in naj bi začelo s prodajo poročnih oblek v tujini. SHEIN je sčasoma razširil ponudbo oblačil za ženske, moške in otroke ter vse od izdelkov za dom do potrebščin za hišne ljubljenčke, vendar njegova glavna dejavnost ostaja prodaja oblačil, namenjenim ženskam v najstniških in dvajsetih letih.
Izjemno hitra moda
Ko govorimo o trgovini SHEIN, ne moremo uporabiti izraza hitra moda, saj je trgovina po hitrosti proizvodnje in nizki ceni oblačil že presegla proizvajalce hitre mode. Ustreznejše je poimenovanje izjemno hitra moda. SHEIN vsak dan doda na tisoče novih stvari v svoj inventar, na spletni strani pa je naenkrat na voljo okoli 600 000 izdelkov. Običajna cena je med 8 in 30 dolarji, torej so izdelki tudi za polovico cenejši od drugih velikanov hitre mode.
Rast podjetja in oglaševanje
Oblačila trgovine SHEIN niso namenjena kitajskim kupcem, temveč za izvoz. Maja je postala najbolj priljubljena aplikacija za nakupovanje v ZDA, isti mesec se je uvrstila na vrh lestvic še v več kot 50 drugih državah. Do leta 2020 se je SHEIN-ova prodaja povečala na 10 milijard dolarjev, kar je 250-odstotni skok v primerjavi z letom prej. Junija je podjetje ustvarilo 28 % celotne prodaje hitre mode v ZDA, skoraj toliko kot H&M in Zara skupaj.
Raziskava Sheng Lu-ja, profesorja na Univerzi Delaware, je pokazala, da je podjetje od januarja do oktobra 2021 ponudilo več kot 20-krat več novih izdelkov kot Zara in H&M, poročajo pri Rest of world. Pravi, da je hitra moda znana po tem, da pogosto dopolnjuje svoje izdelke, a da je SHEIN to dvignila na posebno raven.
Uporabniki na TikToku objavljajo videe, v katerih prikazujejo, kaj so naročili in kaj so dobili. Veliko teh objav postane »viralnih«, torej dobijo veliko ogledov in všečkov, kar ustvari tržno kampanjo, ki v bistvu deluje sama od sebe, saj videoposnetke delijo uporabniki sami.
Poleg tega se trgovina pri oglaševanju na družbenih omrežjih osredotoča na pridobivanje znanih osebnosti, ki znamko oglašujejo na svojih platformah. Shein je tako sodelovala z zvezdniki, kot so Katy Perry, Lil Nas X, Rita Ora, Storm Reid in Yara Shahidi. Geslo SHEIN ima na TikToku že več kot 17 milijard ogledov, račun trgovine na Instagramu pa ima več kot 22 milijonov sledilcev.
Proizvodnja
Tako velik uspeh trgovine ni čudež. Edini način za proizvodnjo zelo poceni izdelkov je, da delavcev ne plačujejo in ne upoštevajo nobenih okoljskih standardov.
Novinarka Wu Peiyue je ena od redkih, ki so obiskali proizvodne lokacije podjetja SHEIN. Poroča, da mora podjetje zaposliti veliko začasnih delavcev in sklepati pogodbe z majhnimi tovarnami in hišnimi delavnicami. Pravi, da gre za raznovrstno mrežo natrpanih delavnic, kjer ljudje brez uradnih pogodb delajo za premajhno plačilo. Ne gre za to, da bi v podjetju SHEIN delali otroci, ampak gre za zlorabo delavcev, ki niso vključeni v sistem socialnega varstva, kar pomeni, da nimajo nobenih pravic ali jamstev. Poleg tega povpraševanje po cenejših in hitrejših oblačilih pomeni, da morajo biti plače v industriji nizke, da podjetje ostane konkurenčno.
Vpliv na okolje
Veliko ljudi se je oglasilo na družbenih omrežjih in opozorilo na slabo kakovost oblačil podjetja SHEIN. Ker pa so oblačila slabe kvalitete in le nekajkrat uporabna, to pomeni, da bodo kmalu pristala v smeteh. Na odlagališčih vsako leto konča skoraj 100 milijonov ton tekstila. Večina ga gre v države svetovnega juga, kjer okoljske posledice trpijo domačini. Oblačilna industrija je precej neurejena in je zato težko reči, koliko prispeva k podnebnim spremembam, po ocenah je odgovorna za približno 8-10 % emisij toplogrednih plinov. SHEIN te emisije pospešuje kot še nikoli prej. Ustvarjanje tekstila je energetsko zelo potraten proces, poleg tega pa ta proizvodnja poteka v krajih, kot je Kitajska, ki energetsko temelji na premogu.
Potrošniške navade
Povprečen potrošnik danes kupi 60 % več kot leta 2000 in blagovne znamke nam zdaj ponujajo dvakrat več kolekcij oblačil. SHEIN je to potrošništvo dvignil na povsem novo raven, saj spodbuja nenasitno potrošništvo. Z nizkimi cenami, najnovejšimi trendi in dobrim oglaševanem širi potrebe ljudi po posedovanju stvari, ki jih, ko se jih naveličajo, lahko preprosto zavržejo.
Novinarka Youtube kanala DW Planet A je mlade kupce spraševala, ali se zavedajo problema hitre mode in, ali razmišljajo o podnebnih spremembah. Veliko jih je odgovorilo, da o tem ne razmišljajo ali da si nakupa bolj kvalitetnih in trajnostnih oblačil preprosto ne morejo privoščiti.
Novinar