Šimpanzi se pri opravilih bolje odrežejo, če imajo človeško občinstvo

A chimpanzee makes a move on an unsuspecting tourist on the beach of Cancun, Mexico. Both her and her boyfriend were shocked!
Foto: kc1212 iz iStock

Poznamo dva tipa ljudi: take, ki zaradi opazovalcev klonijo pod pritiskom, in take, ki jim občinstvo predstavlja spodbudo. Šimpanzi so podobni slednjim.

»Učinek občinstva« je starejši od človeških civilizacij

Raziskovalna ekipa Univerze v Kjotu je v reviji iScience objavila ugotovitve študije učinka opazovalcev na šimpanze. Rezultati kažejo, kako šimpanzi delujejo pred občinstvom. Na njihovo uspešnost pri računalniških nalogah je vplivalo število ljudi, ki so jih opazovali. Vse kaže, da t.i. učinek občinstva sega v obdobje pred razvojem človeških družb, ki temeljijo na ugledu.

»Bilo je zelo presenetljivo ugotoviti, da na šimpanze vpliva prisotnost občinstva med opravljanjem nalog, še posebej, če je občinstvo sestavljeno iz ljudi!« pravi Christen Lin z Univerze v Kjotu na Japonskem.

Crowd of Smart Tech People Applauding in Conference Hall During a Motivational Keynote Presentation By Innovative Company. Business Technology Summit Auditorium Room Full of Corporate Delegates.
Foto: gorodenkoff iz iStock

»Morda ne bi pričakovali, da bo šimpanzu posebej mar, če ga med opravljanjem naloge opazuje druga vrsta, vendar dejstvo, da nanje vpliva prisotnost človeškega občinstva, celo glede na težavnost naloge, nakazuje, da je to razmerje bolj zapleteno, kot smo sprva mislili.«

Šimpanzi z ljudmi radi komunicirajo

Raziskovalci, med katerimi sta bila tudi Shinya Yamamoto in Akiho Muramatsu, so želeli ugotoviti, ali učinek občinstva obstaja tudi pri nečloveških primatih. Pri ljudeh ta učinek pogosto pripisujemo upravljanju ugleda. Zavedamo se, ko nas nekdo opazuje. To vpliva (tudi podzavestno) na našo uspešnost. Šimpanzi živijo v hierarhičnih družbah, a doslej ni bilo jasno, kako nanje vpliva opazovanje.

»Naša raziskovalna lokacija je posebna, saj šimpanzi pogosto komunicirajo z ljudmi in celo uživajo v njihovi družbi, vsakodnevno pa sodelujejo v različnih eksperimentih na zaslonu na dotik za nagrado v obliki hrane,« pravi Muramatsu. »Tako smo imeli priložnost raziskati ne le možne podobnosti v učinkih, povezanih z občinstvom, ampak to storiti tudi v kontekstu šimpanzov, ki imajo edinstvene vezi z ljudmi.«

Mehanizmi za učinkom občinstva še niso znani

Do odkritja je ekipa prišla z analizo tisočih sej v obdobju šestih let. Šimpanzi so opravljali naloge na zaslonu na dotik. Od treh različnih nalog, povezanih s številkami, so šimpanzi najtežjo nalogo bolje opravili, ko je bilo prisotnih več eksperimentatorjev. Po drugi strani so pri najlažji nalogi pred znanimi opazovalci dosegli najslabše rezultate.

Ni jasno, kateri mehanizem povzroča te učinke občinstva. Ta ni povsem raziskan niti pri ljudeh. Raziskovalci predlagajo nadaljnje raziskave s primati, da bi pridobili vpogled v to, kako se je ta lastnost razvila in zakaj se je pojavila.

»Naše ugotovitve nakazujejo, da skrb ljudi za občinstvo in opazovalce morda ni tako specifična za našo vrsto,« pravi Yamamoto. »Te značilnosti so ključni del naših družb, ki večinoma temeljijo na ugledu, in če šimpanzi prav tako posvečajo posebno pozornost občinstvu med izvajanjem nalog, je mogoče sklepati, da so se te lastnosti razvile že pred pojavom takih družb.«

VIRScienceDaily
Prejšnji članekNapad na mariborsko univerzo: ustanove varčujejo pri varnostnih kopijah
Naslednji članekV Posavju podelili 60 tisočakov za študij umetnosti v tujini

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.