V Sloveniji se lahko pohvalimo z inovativnim kozmetičnim podjetjem, ki proizvaja lastno biorazgradljivo embalažo. Nelipot je blagovna znamka podjetja ISTOST, ki je verjetno najbolj znana po svojih deodorantih. V svojo kozmetiko vključujejo le naravne sestavine, so pa tudi izjemno okolju prijazni, saj se izogibajo plastiki in uporabljajo embalažo, ki se lahko reciklira. Pogovarjali smo se z ustanoviteljico podjetja Tino Štrubelj, ki nam je razkrila, kako je Nelipot sploh zagledal luč dneva, od kje ideja za naravno kozmetiko in na kakšen način podjetje prispeva k zaščiti okolja.
Lahko opišete začetke vašega podjetja in od kje sploh ideja proizvajati naravno kozmetiko?
Naša pot se je začela že sredi leta 2013. Jaz sem izgubila mojo mamo zaradi raka, drugače je bila zelo zdrava ženska, z zdravimi navadami (pravilno prehranjevanje, redko kozarec vina, ni bila kadilka, redno je bila telesno aktivna). Ko smo družinsko začeli raziskovati po njeni smrti, kaj bi lahko bil vzrok, smo prišli do kozmetike – tam ni bila pozorna in ni pazila, celo življenje je uporabljala splošne kozmetične izdelke. Zato smo postali zares pozorni na to, kaj dajemo nase in spoznala sem se s koristmi “čudežne“ sode bikarbone.
Ker je predel podpazduh poln bezgavk in zelo blizu prsi, sem najprej želela narediti naravni dezodorant. Ko sem ugotovila, da je uspešen, je bila ideja o novi poslovni poti na dlani. Nelipot dezodoratne kreme so tako uradno luč sveta ugledale decembra 2014.
Kako poteka izum novega izdelka in kdo pri tem sodeluje?
Vsak izdelek nastane iz lastne potrebe in spoznanja, da na trgu ni primerne izbire, ki bi bila dovolj naravna ter brez nepotrebnih dodatkov, v smislu konzervansov, dišav in drugih sestavin, ki jih sama ne bi želela na moji koži.
Recepturo za izdelek nato najprej oblikujem v glavi, jo spravim v računalnik, kjer tudi preverim smotrnost sestavin in če bi bilo morda dobro kaj zamenjati, nato pa se zaprem v proizvodnjo in pripravljam različne verzije. Nato gre vse skupaj v test družine in prijateljev. Če so odzivi dobri, pripravim potrebno dokumentacijo za registracijo izdelka in ga predstavimo trgu.
Najbolj znani ste verjetno po svoji naravi prijazni embalaži, ki je biorazgradljiva. V sodobni kozmetični industriji pa prevladuje plastika, ki jo je za celo morje. Kako ste sprejeli odločitev, da boste naravi prijazni, je bilo to vaša misija že od začetka?
Trajnostna naravnanost Nelipota je prisotna že od vsega začetka. To je jasno vodilo, saj se že zelo dolgo zavedam, kako obremenjujoča je embalaža za naš planet in sama kot potrošnik tudi veliko pozornosti namenjam temu pri izbiri. Začeli smo z aluminijastimi lončki, ki so v celoti reciklabilni, kupce tudi spodbujamo, da nam embalažo vrnejo (naša t.i. akcija “10 praznih = 1 poln“, kjer stranke, ki nam pošljejo deset praznih embalaž, dobijo eno polno nazaj).
Lani smo trgu predstavili Nelipot stik, embalaža je plod lastnega razvoja in slovenske izdelave od zasnove do izvedbe, njegova posebnost pa je izbira materiala, ki je, tako kot ste omenili v vprašanju, biorazgradljiv. Gre za t.i. PLA platiko, tj. mlečnikislinska plastika, narejena na škrobni osnovi. Material ima certifikat biorazgradljivosti v industrijskih pogojih, kar pomeni, da se ob pravilni reciklaži dekompostira v 3-4 mesecih. Stika iz takšnega materiala na svetovnem trgu ni in zelo smo ponosni na to našo inovacijo, čeprav je razvoj izredno zahteven, drag in je s seboj prinesel kar nekaj izzivov. A ko delaš nekaj inovativnega, je tudi to del procesa, vedno. Zares sem vesela, da počasi prihajamo do popolne izpopolnjenosti.
Kaj svetujete mladim pri izbiri kozmetike? Številni se namreč niti ne zavedajo, koliko kemikalij in mikroplastike vsebuje drogerijska kozmetika.
Mladim bi svetovala naj začnejo brati deklaracije in namenijo vsaj nekaj časa temu, da si zapomnijo najbolj škodljive sestavine v kozmetičnih izdelkih (parabeni – najdemo jih v milih, losjonih, ličilih); umetne dišave; sulfati, nasploh SLS (Sodium Lauryl Sulfate oziroma Sodium Laureth Sulfate); ftalati; PEG (Polyethylene Glycol, vsebuje 1,4-dioxane, ki je bil označen za možno karcinogenega), BHT (tudi BHA, preservativ, hormonski disruptor); formaldehid (hud alergen, rakotvoren), triclosan (TSC) in težke kovine, ki so velik del sestave ličil (šminke predvsem).
Naj se izobrazijo, kateri so najpomembnejši certifikati in kaj pomenijo (npr. organsko, naravno, vegansko, pravična trgovina, socialna odgvoornost, itd.). Naj se pozanimajo in najdejo nekaj kozmetičnih znamk, ki jim zaupajo in jim ostanejo zvesti – tako se izognejo dilemam ob nakupovanju izdelkov.
Predvsem pa naj sledijo vodilo, da dajejo na kožo tisto, kar bi dali tudi v usta – koža je naš največji organ in 40-60 % tega, kar nanesemo nanjo se absorbira direktno v naš krvni sistem. Izbirajmo pazljivo!
Kakšna je največja razlika med kemičnim deodorantom in naravnim?
Največja razlika je v tem, da ne vsebuje nobenih zdravju nevarnih snovi. Kot sem omenila že zgoraj, lahko v splošnih deodorantih najdemo umetne dišave, preservative, kot sta BHA in BHT ter sestavino triclosan (TSC, tudi triclocarban TCC), ki se uporablja kot antibakterijski agent v kozmetičnih produktih, če naštejemo le nekaj izmed njih. To so dokazani hormonski motilci in karcinogene sestavine, ki lahko slabo vplivajo na naše telo ob dolgotrajni uporabi.
Katere izdelke imate še v načrtu, na čem trenutno delate?
Prav kmalu bomo predstavili nov vonj stika, ki bo čisto poleten – svež, razigran in poln osvežujočih tonov za dolge poletne dni.
Pripravljamo pa tudi prav posebno linijo, ki je meni še posebno pri srcu, a več o njej, ko bo čas za to.
Imate kakšen nasvet za mlade glede uspeha v poslovnem svetu in razvijanja lastnih idej?
Pomembno je, da v idejo dajo sebe, da naredijo nekaj iz lastne potrebe, ker na tak način najbolje razumejo potrebe svojih bodočih strank in jim to tudi lahko prodajo. Vsekakor pa, da naj poizkusijo na lastni podjetniški poti – sreča je na strani pogumnih!