»Na mladih svet stoji,« je resda slaven rek, a vprašati se moramo, na čem stojijo mladi? Poleg staršev, ki otroke vzgajajo, so v otrokovem življenju izredno pomembni vzgojitelji in učitelji. Ni važno, kako obrnem, ni mi logično, zakaj plače učiteljev ne konkurirajo plačam politikov.
Andrej P. Škraba, človek za Astra.si, ima na spletni strani zapisano: »Matematika je zelo zanimiva, če ti jo nekdo predstavi na pravi način …«. V svojih dijaških letih sem njegovo stran večkrat obiskala in ta del stavka mi je vedno ostal v spominu.
Menim, da je vsaka stvar lahko zanimiva, če nam je predstavljena na pravi način. Zakaj pa do tega ne pridemo? Problemov lahko najdem kar nekaj.
Problem šolskega sistema
Od standardiziranih testov do deljenja osnovnošolskih otrok na nivoje šolski sistem potrebuje spremembe. Vse probleme, ki jih sistem ima, je nemogoče našteti, a poudarim lahko nekaj izrazitih.
Šolski sistem je zastarel in uči na šablonski način. Bolj so pomembne ocene kot dejansko učenje, snov je »napiflana« in kmalu pozabljena, učitelji so zaklenjeni v kurikulum, razredi razporejeni glede na starost, teorija pomembnejša od prakse, preveliki razredi … Sprememb bi se dalo narediti ogromno, a počasen birokratični sistem spremembe uvaja počasi ali pa jih sploh ne.
Kje torej leži rešitev? So to alternativni izobraževalni sistemi? Večje zavedanje in izobraževanje širše javnosti? Zgled po drugih državah? Odgovor so lahko vsi ti primeri in še več. Potrebno je izobraževanje in raziskovanje ter izhod iz začaranega kroga te na videz prave in varne rutine.
Problem izobrazbe učiteljev
Če že govorim o šolskem sistemu, se mi zdi, da nas ta razočara tudi na ravni izobrazbe učiteljev in vzgojiteljev samih. Otrok je kot goba, ki vase vsrka vse, zato je izredno pomembno, kdo ga vzgaja in izobražuje.
Sama lahko na prste ene roke naštejem vzgojitelje, učitelje in profesorje, ki so mi dobro razložili snov, imeli zanimiv pouk, mi bili pripravljeni vedno pomagati in mi dali dejansko zanimanje za predmet.
Tu problem lahko leži v učiteljih samih, saj se mi zdi, da so kriteriji za vpis na pedagoško usmerjene smeri prenizki. Mest je preveč, zato se na faks lahko vpišejo ljudje, ki za tako delo niso primerni in rezultat so slabi učitelji. Mislim, da bi morali zvišati kriterije, sestaviti sprejemne izpite in veliko delati na praktičnem usposabljanju.
Vredno pa je poudariti tudi, da je problem v kurikulumu. Učitelji imajo na voljo določeno število ur, da opravijo določene obveznosti. Če je snov težje razumljiva, morajo velikokrat sami poskrbeti za dodatni pouk, ki je izven rednih ur. Prav tako se lahko srečajo s pomanjkanjem pripomočkov, zastarelim učnim gradivom in prevelikim številom učencev na razred.
Problem plače učiteljev
Ker pa je očitno, da menim, da so učitelji izredno pomembni, je lahko očitno tudi, da menim, da bi morali imeti višje plače. Gre za ljudi, ki izobražujejo naslednjo generacijo, jim razkazujejo svet in oblikujejo razmišljanje o njem. Delo učitelja se ne začne in konča v učilnici, pač pa gre za ogromno priprav, svetovanja, izobraževanja in prilagajanja.
Svet z boljšim izobraževalnim sistemom in primernimi učitelji, ki so za svoje delo pravično kompenzirani, je svet, h kateremu bi morali strmeti in za katerega upam, da ga enkrat dočakam.
Novinar