Težave s slovenskimi železnicami si sledijo vsako leto in se vseskozi ponavljajo. Je pa nekaj, kar slovenskih vlakov in železnic (najverjetneje) ne bo nikoli doseglo. To so pereče težave, s katerimi se ukvarjajo na vzhodu.
Bani je osirotela indijska slonica. Sredi decembra sta z brejo mamo prečkali železniško progo v bližini nacionalnega parka Jim Corbett v Haldwani v Indiji, ko je vanju trčil hitri vlak in ubil njeno mamo. Bani je vrglo v jarek, pri čemer je imela resne poškodbe in zlomljene kosti.
»Bani bo morda morala živeti svoje življenje s hendikepom, toda z vsakim dnem postaja manj prestrašena in bolj igriva. Obožuje svoje banane in je prava kraljica drame, [ima izbruhe jeze], če jih ne dobi,« pravi Kartick Satyanarayan iz nevladne organizacije Wildlife SOS, ki pomaga Bani
Nesreče na indijskih železnicah so za nas nevsakdanje
Satyanarayan pravi, da so pri načrtovanju poti pri indijskih železnicah glavna skrb stroški, ne pa potreba po zaščiti slonov, ko iščejo hrano in vodo.
V Indiji je smrt zaradi trčenja vlakov drugi najpogostejši vzrok nenaravnih smrti slonov, takoj za nenamernim električnim udarom. Uradni podatki kažejo, da je v zadnjih 10 letih v trčenju vlakov umrlo več kot 200 slonov. »Ko železniške proge potekajo skozi gozdna območja, je na tirih kri,« pravi Satyanarayan.
Indijski sloni so razvrščeni kot ogroženi, število pa upada: približno 40–50.000 jih je po zadnji oceni leta 2019 ostalo v divjini po vsem svetu. Več kot polovica celotnega območja razširjenosti vrste je izginila ali močno razdrobljena zaradi človeških naselij, cest in kmetij. Center za ohranjanje in oskrbo slonov Wildlife SOS je zatočišče za rešene slone, od katerih so številni prišli iz cirkusov, hotelov, poročnih podjetij ali templjev.
Zadeve se spreminjajo na bolje
Naraščajoče število slonov, ki jih ubijejo vlaki, je povzročilo pozive k spremembam načina upravljanja železnic. Lani so v južni Indiji, v zvezni državi Tamil Nadu, namestili nadzorni sistem z umetno inteligenco za spremljanje gibanja slonov v bližini železniških tirov in tako preprečili nesreče. Senzorji zaznajo gibanje slona in opozorijo strojevodje, postajno osebje in kontrolorje prog.
Na drugih območjih so železnice opremljene s podobnimi sistemi, ki zaznavajo tresljaje in zaznavajo prisotnost slonov s skoraj 100-odstotno natančnostjo. Sistem, nameščen v severovzhodni Indiji, sproži več kot 40 opozoril na dan.
Nadvozi, pokriti z listjem, so še ena možnost za zagotavljanje varnega prehoda za divje živali. V Zahodnem Bengalu so zgradili nadvoz, obdan z bambusovimi in bananovci, da bi spodbudili slone, da ga uporabljajo in varno prečkajo progo.
Toda uvedba varnostnih ukrepov je velik izziv. Indijske železnice se raztezajo na 130.000 km prog in država ima 150 slonjih koridorjev.
Wildlife SOS verjame, da če bi bil vzpostavljen sistem zgodnjega opozarjanja z umetno inteligenco, bi bila Banijina mati živa.
»Gozd je njihov dom in vlaki vdirajo v njihove domove. Nujna namestitev sistemov za preprečevanje nesreč, ki jih podpira umetna inteligenca, in dosledno izvajanje nadzora hitrosti bosta rešila na stotine slonov,« pravi Satyanarayan.
Novinar