Egiptovska in mednarodna reševalna ekipa sta se slab teden trudili rešiti nasedlo tovorno ladjo Ever Given, ki se je obrnila prečno na Sueški kanal. 400 metrov dolga tovorna ladja, z dobrimi 220.000 tonami, je iz Kitajske prevažala več kot deset milijard svetovne trgovine, njeno reševanje pa bi lahko trajalo več tednov. Da bi ladjo rešili, so se vlačilci in bagri cel konec tedna borili s spreminjajočimi vetrovnimi razmerami in plimovanjem, dokler se jim ni včeraj nasmehnila sreča. Reševalna ekipa je veliko kontejnersko ladjo uspela obrniti že proti jutru, splavili pa so jo šele, ko so preverili vse varnostne razmere.
Hude posledice dogodka
Ladja je povzročila čakanje mnogih tovornih plovil, ki zaradi nje svoje poti niso mogle nadaljevati. Sproščanje prometa 420 čakajočih plovil bo lahko trajalo približno tri dni. Nekatere ladje so svojo pot obrale okoli južnoafriškega Rta dobrega upanja, kljub temu da ta pot terja večji finančni strošek in traja sedem do deset dni dlje. Zaprtje ene najpomembnejših vodnih poti na svetu je povzročilo veliko globalne škode. Daljši zastoj bi lahko močno vplival na cene nafte in na svetovno trgovino.
Na problem opozarjali več let
Razlog za nasedlo tovorno ladjo naj bi bila prašna nevihta, ki je s seboj prinesla slabo vidljivost in močan veter. Kljub temu pa so za zaustavitev ladje krive tudi človeške odločitve. Na problem vedno večjih ladij, oziroma »megaladij«, so že dolgo let opozarjali strokovanjaki. Leta 2000 so namreč ladje prenašale po največ 5.000 zabojnikov, sedaj pa jih 20.000.
Rory Hopcraft, raziskovalec raziskovalne skupine za morsko kibernetsko grožnjo z univerze Plymouth, je dejal, da sodobne ladje niso samo večje, ampak prevažajo več blaga. “Namesto da bi širili tveganja na tri ali štiri manjše ladje, so vsa vaša jajca v eni košari – vse je povezano z eno veliko ladjo,« je dodal. Polovica svetovnih pristanišč se zaradi porasta »megaladij« z njimi ne mora spopasti. Problem je, da je teh vedno več, saj so izredno hitre in učinkovite.
Problem predstavlja tudi južna stran Sueškega prekopa, saj je ta izredno ozka in enosmerna. Severna stran prekopa je bila že v postopku širitve, s katero bi bil omogočen prevoz večjih ladij in dvosmernega prometa. Tovorna ladja Ever Given je samo dokaz problematike Sueškega prekopa in njegovih dnevnih obiskovalk – megaladij.
Novinar