Najnovejša generacija skenerjev potnikom omogoča prenašanje elektronskih naprav in tekočin brez količinskih omejitev, vendar Evropska komisija dvomi v njihovo zanesljivost in poziva k začasni obnovitvi prejšnjega modela.
Nekatera evropska letališča so čas pri varnostnem pregledu uspela pospešiti z namestitvijo najsodobnejših skenerjev, ki potnikom omogočajo prenašanje elektronskih naprav in kozmetike v poljubni količini v svoji prtljagi, ne da bi jih morali vzeti ven.
Toda kljub pozitivnemu sprejemu opreme je Bruselj nedavno pozval k vrnitvi na prejšnji model omejevanja posod za tekočino na 100 mililitrov.
Spremembe v letalskem prometu – posode za tekočino
Tehnologija C3 EDSCB, kot se imenujejo ti napredni skenerji, prikazuje visokoločljive tridimenzionalne slike vsebine prtljage iz CT-skeniranja in zlahka zazna eksplozivne komponente v vseh vrstah kozmetike, tekočin ali elektronskih naprav.
Potnikom torej ni treba odpirati kovčkov ali ven vzeti nekaj svojih stvari, torej morajo iti le skozi detektor kovin.
Toda njegovo učinkovitost je postavilo pod vprašaj tehnično poročilo, ki ga je Komisija maja lani poslala Evropski konferenci civilnega letalstva (ECAC), po katerem programska oprema teh skenerjev ne more zagotoviti njihove zanesljivosti za posode z vsebino nad 330 mililitrov.
Nato je 31. julija Bruselj objavil odločitev o uporabi »začasnih« omejitev za te sisteme za odkrivanje eksplozivov C3 kot »previdnostni ukrep«, dokler »ne bodo rešene nekatere tehnične težave«, je dejal tiskovni predstavnik Komisije. Uradno pa »Komisija ni spremenila svojega mnenja o kakovosti te nove generacije skenerjev in njihova učinkovitost ni bila postavljena pod vprašaj«, je dodal tiskovni predstavnik.
Letališča, ki že uporabljajo model C3, se bodo morala zdaj vrniti na tradicionalni rentgenski skener, katerega tehnologija ne zadostuje za podrobni prikaz notranjosti predmetov in s tem zaznavanje eksplozivnih snovi v tekočinah.
Finančne izgube za letališča
Ti novi skenerji so »osemkrat dražji« s stroški vzdrževanja »štirikrat višjimi«, zato bodo letališča, ki so že investirala v te nove skenerje za izboljšanje izkušnje potnikov, »močno kaznovana, saj bodo koristi, povezane z uporabo tega stanja Najsodobnejša tehnologija se bo komaj uresničila,« je v izjavi zapisal Mednarodni svet letališč (ACI).
»O varnosti se ni mogoče pogajati, to je ena glavnih prioritet evropskih letališč. Zato bodo vsa letališča v celoti upoštevala novo omejitev. Vendar pa so letališča, ki so zgodaj sprejela to novo tehnologijo, močno kaznovana, tako operativno kot finančno,« je dejal generalni direktor ACI Olivier Jankovec.
»Odločitev, da se zdaj uvedejo znatne omejitve njene uporabe, postavlja pod vprašaj zaupanje, ki ga lahko industrija da v sedanji sistem certificiranja EU za opremo za varovanje v letalstvu,« je dodal.
Novinar