Velikokrat se znajdem na domači strani Netflixa in začnem brskati. Vidim veliko zanimivih vsebin, a jih le shranim za pozneje in iščem naprej. Vedno upam, da bom našla nekaj popolnega, a prevečkrat se zgodi, da se mi zdi izbira napačna, da bi lahko našla nekaj boljšega ali pa obupam in na koncu ne pogledam nič. Temu psiholog Barry Schwartz pravi paradoks izbire.
V svoji knjigi The Paradox of Choice – Why More Is Less, Schwartz govori o tem, da nas ekonomija, kjer je izbira potrošnika na prvem mestu, ne osrečuje, temveč nas naredi še bolj nesrečne.
Govori tudi o izrazu analiza paraliza, kjer gre za proces, kjer oseba ali skupina preveč razmišlja oziroma predolgo analizira situacijo, ter tako postane »paralizirana«, in na koncu ne pride do odločitve. Pogosto gre za strah, da bo izbira povzročila večji problem ali da izbira ni popolna in bo vodila v napako.
Študija marmelade
Eno najbolj znanih študij, ki podpira to teorijo, sta leta 2000 objavila psihologa Sheena Iyengar in Mark Lepper. Prvi dan so imeli kupci možnost izbire 24 marmelad. Tisti, ki so poskusili vzorček, so dobili 1 dolar popusta na katerokoli marmelado. Drugi dan je bilo na izbiro le 6 marmelad. Prvi dan je večje število marmelad sicer privabilo več ljudi, a ko je prišel čas za nakup, je le 3 odstotke ljudi, ki so imeli večjo izbiro, kupilo marmelado, medtem ko je ena tretjina ljudi z manjšo izbiro kupila marmelado.
Rešitev v teoriji
Barry Schwartz pravi, da je rešitev v zmanjšanju izbire, da ne pademo v past »stopnjevanja pričakovanj«. Pri stopnjevanju pričakovanj gre za to, da več opcij, kot imamo, višja pričakovanja imamo.
Takole pravi Schwartz: »… Dodajanje možnosti v življenja ljudi, ne more delovati drugače, kot da poveča njihova pričakovanja glede tega, kako dobre bodo te možnosti. Zato pride do manjšega zadovoljstva z rezultati, čeprav so rezultati dobri«. Njegova rešitev za srečno življenje so nizka pričakovanja.
Rešitev v praksi
Barry sam prizna, da nima magične številke, ki bi prikazala pravo število izbire. Kje je rešitev med premalo opcijami in ogromno izbiro, s katero se srečujemo danes? Ta je malo bolj zapletena, zato moramo rešitev poiskati v sebi.
Ob vseh naslovih, ki jih ponuja Netflix, se moramo zavedati, da ni popolnega, da nenehno skrolanje ne bo pomagalo. Znižati si moramo pričakovanja, in ko nekaj izberemo, moramo s svojo odločitvijo vsaj poskušati biti zadovoljni in ne takoj iskati naslednje boljše stvari. To pa ne velja le za Netflix, temveč za ostale izbire, s katerimi se soočamo v življenju.
Novinar